Hjälp, sickan är lealös!
Nu ikväll när jag skulle ge mat till djuren, så var det bara Wille som kom fram o hoppa upp på gallret, Sickan låg kvar i sitt hus. Han är alltid den som är först fram till gallret, alltid den som äter mest. Han är tjockisen, och nu känns han magrare än innan, han vill inte ha mat, han pratar inte, pussas inte, inte ett enda livstecken, han orkar inte ens gå. Bara lägger sig ner på sidan o ser död ut.
Hans ögon är små, ihopburrade på något sätt o han reagerar inte ens när jag sätter Dolly & Doris mitt framför honom. Han vänder huvudet till. Nåt är fel! 
Igår var allt som vanligt.. han var sig själv, pigg o pratglad.
Snälla, vad kan ha hänt?! Ska jag åka in till veterinären? Hjälp 
jag tycker värligen du ska takontackt med en vterinär detta låter inte alls bra 
Påbörja stödmatning snarast och åk till en veterinär så fort som möjligt imorgon(om det inte finns någon som har öppet fortfarande??), är mitt förslag. Läget verkar tyvärr vara mycket allvarligt..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har gett honom lite vatten nu via pipett, men hur ska jag kunna mata honom? Det är ju inte lika enkelt :(
Låg med honom i famnen och bara grät. Förstår inte vad det är för fel 
Kokta och mosade grönsaker?
Hur gammal är han? Avlivade ett marsvin förra våren som slutade röra sig, hon var över sex år så vi tyckte det var barmhärtigast för henne att somna in. Håller med föregående om att träffa veterinär så fort som möjligt.
Hoppas det går bra!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#4 Han är inte ens 2 år. Han blir 2 år i maj.
Ska ringa veterinären imorn så fort jag vaknar. Får skita i skolan just nu.
#6 Ja, då borde det ju inte vara åldersrelaterat. Håller tummarna för att det går bra hos vetten!

Har du möjlighet att åka in redan nu - akut - så hade jag gjort det med detsamma.. Det låter inte som att det finns tid att vänta.
Gör puréer till honom av t.ex. morot och gör hövatten och blöt upp pellets som du kanske kan få i honom. Han behöver nog ha något i magen.
Önskar all lycka till!
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Hur är det med honom?
Hanna

Nej vad hemskt. Hur har det gått?
Marsvin 4-ever
.

Han lever än. Dock har jag panik. Hur tusan gör man hövatten? Jag krossade lite pellets och blandade me vatten o gav honom inatt.
Nu på morgonen dock så hade han på nåt konstigt sätt skitit ut alltihop, allt i en hög under honom så han var alldeles kladdig om magen o rumpan när jag bar upp honom på morgonen för o ge honom vatten.
Problemet nu är att min pappa som har bilen är på jobbet, och han har över 3-4 mil hem. Vet inte vad jag ska göra.
Vad hjälper det om jag ringer veterinären o hör? Dom kommer väl ändå bara säga att jag måste åka in me honom?
#11 Lägg hö i vatten helst över natten (men prova ett par timmar) sen silar du vattnet och ger honom med pipett. Du kan ge morotspure för babysar och fortimell från apoteket oxo, du kan oxo klippa sönder höet i små bitar det fick min hona att börja äta det. Ge persilja men inte så mycket grönt annars så länge han är så lös. gärna c vitamin direkt i munnen, havregryn kan gå bra, blöt pelletsen och se om han vill ha! Lycka till. Han måste äta och dricka!
#11 De kommer nog md alla säkerhet säga att du ska in med honom. Tyvärr tycker jag det låter som en dyster prognos, låter som han gett upp.
Början han bli kall också?
Hövatten tror jag att man gör lättast genom att lägga lite hö i vatten en stund, ta bort höet och sen ge vattnet till marsvinet. Har aldrig gjort det själv men tror det är så man gör.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tror också att det är viktigt att du håller honom varm.
Marsvin 4-ever
.

Ja, han börjar bli kall och stinker. Ska klippa små bitar hö, och försöka få i honom lite persilja och havre nu.
Har oxå en vetekudde som är varm, under handduken han ligger på.
När marsvin slutat äta och dessutom blivit sådär slöa så är det nästan omöjligt att få igång dem igen. Jag hoppas självklart att det ska vända för dig, men du ska nog vara förberedd på att prognosen är väldigt, väldigt dålig. :/

Jag vet, jag förväntar mig inte att han klarar sig. Jag åker in till veterinären nu, kommunalt. Pappa är på jobbet o kan omöjligt ta sig hem nu, så jag åker själv.
Lider han så vill jag få slut på hans lidande så fort som möjligt.
Jag håller tummarna även om det ser väldigt dystert ut :(
Hanna

#15 Men usch, lille killen :(
Vi håller alla tummar och tassar vi har här i Göteborg..
--------------
håller tummarna ja me
Hur har det gått? =(

hoppas att det har gått bra!
Håller tummarna nu här i Östersund!!
Kram på dig och hoppas att allt blir bra nu…!
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
#22 Så tråkigt :( Jag beklagar verkligen. Fick du det klart om vad det hela berodde på?
Vila i frid, Sickan.
Men vad trist, och på otursdagen också. :( Du gjorde i alla fall allt du kunde för honom, så han fick ju ett fint slut.
Ha det så mysigt i marsvinshimlen, fina Sickan!

Va tråkigt att höra.
Nu skuttar han runt i rengbågslandet med andra marsvin och har det bra.
Jag gråter med Dig, Bella-R!
Det känns hårt att ta beslut. Jag vet.
Men Du gjorde det för Sickans bästa.
*tröstekramar till Dig*
Vila i frid, lille Vännen!
Kram // Shintaida

Shit att jag inte läste det här igår :(
Har haft 2 olika kompisar, deras marsvin blev sådär dåliga, dom löste upp brustableter i vatten och gav dom c-vitamin på det sättet + stöd mata och djuren blev bra och lever än idag…
C-vitamin brist leder till förlaming så lyckas man få i dom c-vitamin igen brukar dom kunna bli bra om man har tur.
Beklagar

#30 Fast det var inte c-vitamin brist han hade, för han kunde röra på alla fyra benen. Det var nog bla magen. Han hade fruktansvärd diarré.
#30 - Jag tror inte att det var c-vitaminbrist, det kommer inte så plötsligt och är knappast dödligt förns det gått väldigt långt.
Hanna

#22 Nej, vad tråkigt :'( Jag beklagar.
Vila i frid, Sickan..
--------------
#33 men dom här marsvinen var som vanligt och en dag när ägaren kom hem var dom helt borta, dom hade inte fått i sig nog med c-vitamin, antagligen hade bur kompisarna tagit allt…
#35 Var de helt säkra på att det var c-vitaminbrist då? Det kan ju som sagt ha vrt något annat.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Vila i frid lilla Sickan. Din matte gjorde allt vad hon kunde för dig.
Marsvin 4-ever
.
f-n att jag inte sett denna tråden tidigare =( en kompis marsvin blev likadant (det behöver inte vara samma sak, men det hade varit värt att prova) och hon gav honom c-brus i hög koncentration och även andra vitaminbrus (bland annat B- som får igång aptiten har jag för mig) och sakta men säkert återfick han livet. vetrinären tyckte det var barmhärtigast att låta honom somna, men hon vägrade ge upp. och det var ungefär ett år sen och han lever än. han var också runt 2 år då..
det är bra att ha Critical Care hemma, som är lätt att stödmata och är bra för magen och får den att hålla igång. att dom luktar så äckligt är väl för att dom inte har igång magen riktigt (min phille luktade så när han var sjuk pga kindtänderna)
jättetråkigt att det blev som det blev, vila i frid lilla gris :(
Vad tråkigt! Vila i frid lilla marsvin.

Tack..
**Kan nån Medarbetare vara snäll o låsa denna tråden? Jag orkar inte se den mer..
**