Vad ska jag ta mig till?
Ett av mina marsvin blir bara tjockare och tjockare för varje dag…. vad jag än gör så VÄGRAR han att röra på sig. Har provat att locka med gurka och så men han vägrar… vad ska jag göra. Snart exploderar han väl 
Mitt andra marsvin däremot är smal, stödmatar honom, han går sakta men säkert upp lite i vikt, han äter nästan inte om jag inte stödmatar honom. Några pellets och lite hö bara han sitter mest i ett hörn av buren…
Är så orolig för dom. Vad ska jag göra?

Tjockisen jagar nog iväg den tunna.
Har dom tillräckligt stor bur? Samt flera matskålar? Lägger du hö på olika platser?
Men mår den tunna så illa att han slutat äta måste du ta bort honom från den "kompisen".
Marsvin 4-ever
.
En tanke som slog mig. Han som sitter i ett hörn och verkar smal, kanske är sjuk på något vis? :/ Det låter ju lite misstänkt i alla fall. Han accepterar inte kål, broccoli, paprika?
Salladskål kan jag rekommendera ^^ Mina marsvin älskar det. Det är både nyttigt och gott för dem.
Sen när det kommer till den överviktiga föreslår jag att du tar bort pelletsen ur buren för dennes skull, du kan mata den smalare med pellets utanför buren istället.
Vart låter du marsvinet springa omkring? Ett av mina förra marsvin satt alltid stilla på öppna ytor, men när hon kom in i vårt badrum på cirka 2x3 m sprang hon en massa varv omkring ;) Det var tätt med saker att ta skydd bakom och undersöka också, det tyckte hon om.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Ja men smalisen jagar bort tjockisen ibland också… har tagit ur fetingen ur buren när smalisen ska äta men då VÄGRAR han ät, vet verkligen inte vad jag ska göra. Dom tycker ju så mycket om varandra.
Ja buren är tillräckligt stor 120 lång och 60bred tror jag, ja dom får hö lite överallt
#1 Fast borde inte den smale äta bra bara ifall den får vara utanför buren iså fall, bortom kompisen?
Eller tänker jag fel?
#2 runt på golvet i mitt rum får dom springa :P
Han äter tex persilja när jag matar honom med det. Han äter ju, men väldigt lite. han sitter mest still men ibland går han och tar lite hö och vatten.
Matar bara smalisen med pellets men han vägrar äta om inte tjockisen är med
#5 nej, för när jag ska ta upp honom ur uren DÅ springer han som om han vore jagad av flera hundra blodtöstiga katter. så jag tror inte han har ont.
#4 när jag ka ge honom pellets så får den fete vara i fraktburen en stund, den smale äter inte endå…
Jag tycker inte att det låter som att den smala mår särskilt bra. =/ Att han äter dåligt och sitter och kurar hela tiden ser jag inte som ett särskilt gott tecken. Kanske kan det vara så att han mår dåligt och inte kan äta, och att den tjocke enbart äter mer för att han erbjuds så mycket mat som kompisen ratar?
Har de alltid betett sig såhär? Att den smale sitter stilla, osv

#4 Nej du tänker inte fel.
Min tanke var om det gått så långt att smalisen fått foderleda så att han slutat äta, vare sig han var i buren eller utanför.
Min teori var ju helt fel att dom inte skulle vara vänner. Men det är ju det första man slås av då man läser #0.
Nu när man läst lite mera om dom så låter det ju som den tunna inte är frisk.
Marsvin 4-ever
.
#9 jo men det konstiga är ju att han äter lite :S
Han åt vitkål persilja och lite hö igår. För det mesta sitter han under "stegen/bron" upp till en hyllplan men ibland går han runt lite och så. tjockisen sitter också mest stilla, förutom när domn vet att det kommer grönsaker då springer dom runt och skriker 
Tror ni att dom är sjuka? 
Hur ska jag få tjockisen att gå ner i vikt?
Smalisen blir lite tjockare för varje dag nu när jag stödmatar mer, men jag kan ju inte hålla på med det å länge han lever det blir väldigt dyrt 
#9 jo men det konstiga är ju att han äter lite :S
Han åt vitkål persilja och lite hö igår. För det mesta sitter han under "stegen/bron" upp till en hyllplan men ibland går han runt lite och så. tjockisen sitter också mest stilla, förutom när domn vet att det kommer grönsaker då springer dom runt och skriker 
Tror ni att dom är sjuka? 
Hur ska jag få tjockisen att gå ner i vikt?
Smalisen blir lite tjockare för varje dag nu när jag stödmatar mer, men jag kan ju inte hålla på med det å länge han lever det blir väldigt dyrt 
Nu när jag tog upp tjockisen så ser jag att mitt på ryggen har han tre blodröda sårskorpor
Det här fungerar inte
Stackars min lilla gris
Ge mig råd!!! Ska jag sälja en och skaffa en annan kompis eller vad ska jag göra??? dom får ju inte skada varandra
#12 Sära på dem och låt de bo i en varsin bur bredvid varandra, du kan ju iaf testa och se hur det går :)
Väger du dina marsvin? För blir ena smalare och smalare för varje dag så måste han ju vara jätteliten nu! De tappar snabbt vikt när de väl börjat gå ner om nått är på tok.
Det du kan göra för tjockisen är att bara ge hö. vatten och grönsaker, ingen pellets eller godis. Försök även att få honom att motionera lite varje dag.
Har själv en tjockis i min damflock och en smalis, fast den smala har alltid vart liten och hon äter som hon ska, tjockisen där emot är alldelens för fet :P Jättesvårt att få henne att gå ner.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 stora kala fläckar vid såren också?
#14 ja precis
Kan han ha bitit sig själv? Asså om han har någon slags hudåkomma kanske? för dom har aldrig bråkat vad jag har sett allafall

Har du kollat så att smalisen inte har tandfel? Min Agnes hade ju det och jag förstod inte var som var fel förrän hon slutade äta helt. Om kindtänderna har börjat växa ihop så kan de fortfarande äta, men det är jobbigt att tugga och när tänderna har växt ihop helt så kan de inte äta överhuvudtaget och vikten sjunker mycket fort.
Hur mycket väger han? Och hur mycket väger tjockisen?
#15 Har inte läst ovanstående inlägg men stora kala fläckar och sår låter allvarligt. Det kan vara marsvinsskabb (Sellnic) och måste behandlas av veterinär.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#17 han har inte direkt stora sår. Men på ryggen har han 3 sårskorpor och där dom är finns det ingen päls. Kan det vara det? 
#16 har kollat på både smalisen och tjockisen och deras tänder ser jättefina ut och om är ungefär lika långa också.
#18 Har du själv kollat framtänderna? Du vet att de har några tänder längre in också som man själv inte kan se om man inte har instrument och lampa?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#19 ja, jag vet att dom har fler tänder men har kollat framtänderna.