Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 7442 ggr
FeliciaS
0

Presentation av er och era marsvin

Hejsan!
Nu är det läge för att berätta lite om sig själv och sina marsvin. Skriv och berätta kortfattat om vem du är och vilka dina marsvin är, var de kommer ifrån, hur de kom till dig osv. Glöm inte bilder på både dig och grisarna! ^^,

Det har funnits ett par liknande trådar innan, men eftersom vi har fått nya medlemmar och marsvinsägare med nya grisar tycker jag det är dags för en ny tråd! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv heter jag Felicia, är född i januari -92 och är alltså 16 år gammal, eller kanske snarare ung ;P
Jag bor strax utanför Göteborg, i orten Mölnlycke, och går första året på Schillerska gymnasiet inne i Göteborg. Bor i ett litet (hade gärna fått vara större) blått radhus med mina föräldrar och 2 år yngre lillebror… På fritiden rider jag islandshästar och fotograferar en hel del. Det blir mest hästar (förutom mina grisar som alltid finns till hands) som pryder mina bilder men också en hel del naturmotiv i form av macro :)
Jag går också i Aikido (japanskt självförsvar) och pysslar med scrapbooking och lite kalligrafi. Jag tycker också mycket om att måla, men tiden hinner inte riktigt till åt alla mina fritidsintressen så målar gör jag mest i skolan. Läser inriktning Samhäll/Estet vilket menas att jag går de vanliga samhällskurserna som samhällskunskap, svenska, engelska, spanska, historia, religion, psykologi osv. men också mycket bild och foto ;)
Bild på mig kommer snart…

Jag har haft marsvin sedan februari -00 då mina första virvelkillar Cocos och Cacao flyttade hem till oss. Sedan har jag blivit helt fast och intresset har bara blivit större och större med åren :) Jag har lärt känna många underbara marsvin genom åren, Cavatina's Buena Sera (Sheltie), Cavatina's Calypso (Coronet) samt deras bebisar Chili och Kanel (Coroneter) som såldes 8v gamla, Parcanovis Bindi (Abessinier), Proudpig's Sira (Teddy) och till sist de som bor här nu som jag snart ska berätta lite mer om. Det är två små bebishonor, Luneas Frideborg f. 8 juli (Crested) och Halloweens Cherchez "Hera" f. 25 juli (Crested CH-teddy). Tjejorna kom till mig i fredags, 29 aug, så jag har inte lärt känna dem fullt ut ännu, men Frideborg är en mycket framåt, busig och nyfiken liten flicka som får små busryck oftast på kvällarna efter matdags. Hon kan också bli otroligt gosig när hon är lite tröttare och brukar då halvsova i famnen eller bland höet under sitt favorithus i buren.

Hera är en liten pälsboll med väldigt bestämda åsikter, som inte ger upp i första taget. Vinner matte ändå (t.ex. med att få upp henne ur buren), trots hennes envisa försökanden blir hon lite snopen och ibland ganska irriterad. Hon älskar att gömma sig under saker, då främst handdukar, och brukar sträcka ut sig och njuta av livet ^^,
När hon är på myshumör slickas hon väldigt mycket och kan ligga väldigt stilla, vilket är otroligt svårt annars när man har så små ben som ständigt går som trumpinnar.

Mvh Felicia

Abico
0

Jag heter Hanna och föddes en snöig natt den 14 februari 1993. Tillsammans med min familj; mamma, pappa, lillasyster (f. 94), lillebror (f.03) och ett gäng djur bor jag i en villa i vackra Alingsås - ca. 45 minuters bilfärd från Göteborg och Borås. På fritiden så tycker jag om att ta det lugnt, pyssla, läsa, skriva, gosa med mina grisar och bara "vara". Jag har också ridit i fyra år på olika ridskolor (Östadkulle och Burhult) men för tillfället så rider jag inte regelbundet. Sen är jag även intresserad av foto och tycker om att fota natur, macro, djur och mina grisar såklart :P

Förutom marsvinen så bor härhemma ett par fiskar och syrrans galna gerbiler; Stig-Helmer, Little Willy och King Arthur.

Marsvin har jag haft sedan -99/-00 då jag och min syster fick våra första marsvin, Busan (virvel) och Sonja (teddy) som var två jättehärliga och speciella tjejer :) Tyvärr dog Sonja ung och det var då pyttelilla Spinky (virvel) flyttade hem till oss för att bo med stora Busan. Dock var Busan inte helt förtjust i tanken på nytt sällskap så ytterligare en hona flyttade in, Kompis (self de. golden). Här har även fötts ett par kullar, men det var många år sedan nu. Första kullen togs på Spinky och där blev det tre stycken ungar, Sötnos-Nasse som stannade hos oss, Zindy som levde i många år hos min kusin men nyligen dog av ålder och Lillen som flyttade hem till sin pappa. Andra kullen var långt ifrån planerad utan den kom som en bonus med stackars lilla Molly (hon var riktigt liten men som tur var så var hon ju rund om magen.. -.-') som överraskade oss med en påskpresent ca. en vecka efter att vi köpt henne. I den kullen blev det två bebisar, Sus och Dus. Ett tag efter att Sus och Dus sålts så fick Molly träffa vår Sune, tanken var att om dom funkade ihop så skulle Sune kastreras och få bo med sin flicka för resten av livet. De två trivdes jättefint ihop men tyvärr dog fina Molly i toxicos 10 dagar efter födseln av tre söta ungar, Tripp, Trapp och Trull.

Efter att i ett par år "bara" haft den hyfsat marsvinsilske Sune (semilånghår, f. -01) härhemma så drog marsvinsintresset igång ordentligt igen under sommaren -07. Under hösten flyttade omplaceringsmarsvinen Greta (teddyssinier, f. -07) och Wilma (Marwin's Vilhelmina, nonself black dalm., f. -03) in och sedan dröjde det inte länge innan det blev ytterligare några ^^ Under hösten/ vintern -07 flyttade nämligen även pojkarna Donken (Caviecares El Dorado, teddy, f. -07) och Vincent (Caviecares Vincent, rex, f. -07) in. Sommaren -08 flyttade älskade lilla Tilda (Starlight's Sweet Miss Blue, self de. golden, f. -08) och Irma (Angcas Pia Sava Kvast, lunkarya, f. -08) och därmed ska det vara stopp i marsvinsburarna ett tag ^^
Alla grisarna här hemma är alla olika (inte minst till utseendet) och speciella individer; Sune - grinig, underbar gubbe som vet att allt han ber om får han för han är kung i huset ^^, Wilma - den försiktiga, blyga tanten som aldrig skulle lägga sig tillrätta i någon annans än mattes famn :P, Greta - en mycket, mycket bestämd och enveten tjej som ska ha saker och ting på sitt sätt, Donken - en gris som jag mååånga gånger övervägt att kasta ut på gatan för han är så förb. jobbig ibland ;P Men hur kan man ha sådana tankar när den lilla svarte charmören kommer och pussas i hela ansiktet?, Vincent - mattes hjärtegris och bäbis nr. 1, en riktig pussgurka/ teddy(rex)björn, Tilda - en temperamentsfull flicka med många dumheter på lager och en "pojk-flickig" attityd.
Irma - vår lilla balettdansös, trippar fram och är fin flicka ut i hårtopparna, men kommer saxen fram så blir det ett väldigt liv på lillan "Långt hår är snyggt! Dumma matte skulle bara våga klippa av det!"

Läs mer om oss på vår hemsida, Hannasgrisar.webb.se
Bilder får jag lägga in senare…

Hanna 

Cuyi
0

Hejsan! Mitt namn är Karolina och jag föddes nån gång den 26 april 96. Jag är alltså 12 år. Jag bor i Järfälla som ligger i Stockholms län men det är lite utanför (ca 20min in till sthlm). Huset är ett parhus av trä och är lagom stort. Jag bor där med min mamma & lillebror som ska fylla 6 år. Jag gillar att dansa, läsa, skriva, sitta vid datorn, vara med kompisar. Och såklart mitt marsvin Biggan! Jag har haft 3 olika marsvin.

Syster Maja (rex, cinnamon agouti) - En sötnos som tyvärr bara hann bli 2år. Hon var oerhört snäll och var alltid den som var försiktig. Men när dom tåga iväg på motionsrundor, jadå var det hon som ledde tåget! Tyvärr dog hon av tandproblem en helg när jag var borta på läger. (Spricka i ena framtanden) Älskar dig så mkt <3 R.I.P (f. 14mars 05 d. 10 oktober 07)

Syster Miranda (rex, cinnamon agouti, och lite vit) - Hon har alltid varit den som kommit fram när det har vanskats mat. Hon var en riktig kämpe! Hon kämpade på en lång tid! Det började med att hon åt konstigt. Vi tog henne till vet. och där sa hon att förmodligen så började hennes kindtänder växa som en brygga. Men hon sa att vi skulle avvakta och se. Efter ca 3 veckor i Dalarna åkte vi till vet. igen där hon sövde ner för att kolla på kindtänderna. Vi trodde allt skulle gå bra så vi började åka iväg men på halva vägen ringde vetrinären och sa att det uppstått komplikationer. Jag blev jätterädd och trodde hon redan var död. Men det visade sig att hon hade en infektion i ena kindtanden. Och att chansen var mkt liten att man skulle kunna utrota infektionen.. och skulle man ge henne behandling skulle hon ändå bara leva i några veckor till och kanske lida. Så jag tog ett av mina svåraste beslut. Hon fick somna in. Vi åkte snabbt som möjligt till vet. där Miranda fick somna in  min famn. R.I.P <3 Älskar dig så mkt <3 (f. 14mars 05 d. 31 augusti 08)

Biggan (buff elr creamagouti elr båda xD) (Peek-a-boos Big Wiggie) - En stor tjej som är lite småskraj men börjar bli "vårat marsvin". I början ville hon inte alls komma upp men så smånigom gjorde det inget, det var ju bara skönt ju! Hon har fått 2-3 kullar vad jag vet ^^ Och självklart ska vi skaffa en kompis till henne :) !

Har dock inga bilder på Biggan men lägger upp en på Maja. Och hon har röda ögon.

CamillaS
0

Jaha, ska man skriva en press, det som jag är bäst på *Not* :P
Aja, jag heter Camilla är född hösten -85. Jag bor fortfarande hemma p.g.a att min ekonomi inte håller för eget boende p.g.a att jag för tillfället är sjukskriven. Snart ska jag iaf få aktivitetsersättning så framtiden är tryggad ett tag frammåt med ekonomin. :)
Annars bor jag som sagt med min mamma och hennes sambo. tillsammans med mina tre underbara katter, fyra marsvin (snart sex), mina fyra busiga råttor och syrrans hund som är här på långvisit.^^
Just nu när jag bara går hemma och skrotar gör jag inte så mycket mer än gosar med marsvinen, råttorna och katterna. Jag har ett starkt intresse för fotografering därav skaffade jag ganska nyligen min systemkamera, en Nikon D60 som jag trivs väldigt bra med. Så fort jag har betalat av den helt så ska jag köpa nytt objektiv till den. Jag fotar mest mina djur, men skulle vilja fota hästar också, men det är lite svårt eftersom jag inte rider längre.
Men ska anmäla mig till en fotokurs snart och förhoppningsvis lära mig mera om ämnet. ^^

Jag har haft marsvin när jag var liten, men tog sedan paus ifrån dom för att sen börja igen nu 07.

Beatniks Ådd Sångsvan  hittade jag genom en annons tror jag (minns inte) men köpte honom i Uppsala hos Johanna iaf. Jag minns såväl när jag fick honom i min famn första gången, det var kärlek vid första ögonkastet.
Samtidigt hade jag tingat en Teddy, Rospiggens Fix hette han. Så underbar gris. Tyvärr blev han bara 8 månader då han dog i diarré. Vi hade en akut tid till veterinären men när jag kom hem från jobbet låg han död i buren. Först trodde jag att han låg och vilade, såg ut så på ställningen han låg. Men när jag tog i honom så visade det sig att han var alldeles stel. :'(

Så bara någon vecka efter det åkte vi till Sollentunas husdjursmässa.
Jag ville ju såklart nästan bara hänga vid marsvinen. Vi hade inte planerat att köpa nåt, men av någon anledning så började jag prata med en person där som visade sig vara registrerad uppfödare, hon frågade mig vad jag hade för marsvin, då sa jag att jag bara hade Ådi eftersom hans bukompis dött nyligen. Då böjde hon sig ner under bordet och tog upp en jättesöt bebis, och presenterade honom för mig och sa: Det här är kornelius (Tweeny), han är en Sheltie satin bärare och är två månader och till salu! Så då var jag ju bara tvungen att övertala mamma att vi måste köpa honom. egentligen fick man inte sälja djur där, men uppfödaren sa att vi kan ju säga att du hade tingat honom. Så så blev det Tweeny som han sedan fick kallas fick följa med hem och blev Ådis nya kompis. :)

Men såklart tog det inte slut på marsvinsbegäret, det blev ju bara större :P
Så när jag såg en annons om en sockersöt liten Luneas Öivind här på iFokus, så blev man återigen kär <3 Så jag hämtade (Ludde som han kallas nu) i Täby där jag och hans ägare möttes på halva vägen. ^^
Ludde var väldigt vild i början kunde inte sitta stilla många minter och ville inte direkt låta sig klappas i buren. Men nu har han inga problem med det. Nu kan han ligga kvar på sitt ställe och älskar att bli kliad, speciellt i cresten. En väldigt söt och busig gris är han.

Men sen gick det inte så bra, Ådi och Ludde började bråka på allvar så spån och tussar flög, så jag blev tvungen att sära på dom.
Ludde blev själv och återigen såg jag en annons här på iFokus om en Lunea gris som sökte nytt hem. ^^
Så då tog jag kontakt med Sophie och så åkte vi upp till Gävle och hämtade en liten Luneas Calvin bebis.
Och så fick Ludde en kompis han också. Och det är dom grisarna jag har nu. :)

Beatniks Ådd sångsvan "Ådi" - f. 25 Januari 06.  Nonslef, Blck magpie. (feltecknad)

Ådi ruskar på sig ^^

Luneas Öivind "Ludde"- _f. 29 Oktober 07.   Crested, Buff.

_
"Sunseas" Kornelius "Tweeny" f. 8 November 07.   Sheltie, White/Black/Golden

Luneas Calvin "Calvin" _f. 27 Februari 08. Self, Buff

_

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#4 Ludde måste väl ändå vara mer Crested än Amerikansk sådan…? För han har väl inte am. crested i släkten och på standarden för Crested står det att de vanligaste felen är hårstrån i avvikande färg, men på Am. Crested står det att om cresten är mindre än 3/4 vit så är det ett diskvalificerat fel… ;P
Har nämligen undersökt det lite innan jag fick hem Frideborg.

Mvh Felicia

luneas
0

Ojoj… Ska jag presentera ALLA grisarna? Jaja, jag gör väl det då, är ändå hemma och är sjuk och har tråkigt. Håll i er för det här blir ett lååångt inlägg! ;)

Sophie heter jag, är född 1981 och bor i Gävle tillsammans med min sambo Petri, våra två katter Siri & Daisy och så alla grisar då förstås. Just nu letar vi efter en större lägenhet så att grisarna får ett helt eget rum! Nu har de iofs också ett eget rum men det är i form av en inredd klädkammare så det är lite för litet tycker jag som vill ha stoooora burar.

Mitt marsvinsintresse startade på våren 2000 då jag fick ta bort min sista kanin pga urinsten. Tidigare hade jag haft kaniner och hamstrar men kaninerna blev bara sjuka av olika anledningar och hamstrar lever ju inte så länge. Så en dag var jag och ett par kompisar in på en zooaffär och kikade runt, kompisarna tyckte absolut att jag borde skaffa marsvin - "de låter ju så roligt". De visste nog inte då vart det skulle leda… Jag började kika runt på nätet efter info om marsvin och hittade så småningom en uppfödare som hade två små marsvinssystrar till salu. Nangijalas Greta och Elsie flyttade hem till mig när de var leveransklara. Under mitt letande efter marsvin hade jag börjat hänga mycket på olika marsvinsforum på nätet och blev så småningom intresserad av utställning. Första utställningen i slutet på 2000 blev ett fiasko där mina tjejer kom sist och näst sist i sin klass. Men jag träffade mycket trevligt folk och det gjorde att jag kom tillbaka. :)

Efter ett tag ville jag utöka flocken och det blev med en liten abyhona vid namn Winniepig's Märta. En bedårande söt och snäll liten hona som jämt slickades på fingrarna, även på helt okända främlingar. :)

Första kullen föddes i frebuari 2001 och den gick helt åt skogen. :( Både mamma Elsie och hennes bebisar dog. Två ungar födde hon och vi försökte handmata dem men de klarade sig inte. Kvar i magen hade Elsie troligen två bebisar till men de lyckades hon aldrig få ut, inte ens med veterinärens hjälp, och ett kejsarsnitt var inte att tänka på i det tillstånd som Elsie var då efter många, många timmars krystande. Som tur var gick gretas kull bättre och hon födde fyra pigga och friska bebisar två dagar senare - det var nog tur det för annars hade nog min uppfödarkarriär tagit slut där och då.

Det rullade på och jag började intressera mig för rasutställning och rasavel. Jag surfade runt mycket på nätet och såg en bild på en satin buff - DET var såna jag ville föda upp! Fick hem min första satin buffhona Cena's Carneol aka Nea senhösten 2001 och OJ! vad vacker hon var! :) Nea är en del av anledningen till att jag valde mitt uppfödarnamn till Luneas. Den andra anledningen är att Luna betyder måne på latin.

Jag fick mitt uppfödarnamn SMF-369 Luneas godkänt i januari 2006 och sedan starten har det fötts 50 kullar hos Luneas, dock var det mycket färre per år de första åren. Jag är godkänd petclassdomare i SMF och också rikspetansvarig.

Grisar har förstås kommit och gått hos mig, så är det nog hos alla uppfödare, men vissa gör ett speciellt intryck som gör det omöjligt att sälja dem även fast man inte har någon direkt "användning" för dem i avel längre.

De grisar som huserar i Luneas marsvinsstall just nu är:

Luneas Blazé, self saffronhane, är just nu ute på friarstråt hos en uppfödarkollega. Blazé är en cool farbror som tar livet med ro, han blir fem år i januari och börjar bli lite skruttig men kroppshyddan har han kvar med sina nästan 1500g…

Shobrooke Madeira, self saffronhona, pensionerad från avel. Madeira importerade jag från England och hon var redan från början en mycket snäll och tam gris, däremot är hon väldigt undergiven i flock och skriiiiiker så fort något annat marsvin tittar åt hennes håll. Nu bor hon med Lucky nedan och det fungerar utmärkt. De har blivit ett riktigt radarpar som hänger långt över burkanten när det vankas mat. :)

Lucky, sheltiehona golden/white, kelgris. Lucky hamnade hos mig av en slump. Hon hade, enligt dåvarande ägaren, blivit upphittad i en plastpåse i ett dike, om det verkligen stämmer vet jag dock inte… När hon kom till mig visste jag ingen ålder men tippade på att hon var drygt ett år, alltså född sommaren 2004. Vad jag inte heller visste var att hon var dräktig när jag fick hem henne. Några veckor efter att jag hade hämtat henne, skitig och full med Ohyra, så födde hon en stor sheltiepojke som fick namnet Love. Sedan dess har hon ställts ut en del i klippt långhår med goda resultat men de senaste åren har hon bara varit kelgris här hemma, en mycket söt sådan. :)

Luneas Undine, satin buffhona, pensionerad från avel. Undine är en mycket snäll, tam och mysig dam som numer är pensionerad från avel eftersom jag inte avlar satiner längre. Här får hon gå kvar och skrota så länge hon lever.

SCh Luneas Yalima, crested saffron, avelshona. Yalima är en riktig skönhet som har gjort en strålande utställningskarriär. Hon har fått två kullar varav den första inte klarade sig, nu ska hon ställas ut litegrann innan hon sätts med hane igen. Hon är ganska försiktig mot andra honor.

SCh Luneas Åssian, self buff, avelshane. Åssian är en stor, maffig hane med riktigt fin typ och färg. Han blev snabbt champion och går i dagsläget och väntar på att få en fru igen. :) Åssian hänger ofta på burkanten och tigger mat.

Luneas Pannacotta, crested saffron dalmatinerhona, kelgris och petavelshona. pannacotta är ljuvligt söt med sin crest på svaj och läckra teckning. Hon får föra sin mamma Ellens gener vidare och är nu högdräktig med en teddyhane så petbebisar i roliga färger väntas när som helst.

Cadillac's Audi, self buffhane, till salu! Audi har varit till salu ett tag men ingen tycks vilja ha honom. Det är synd för han är en underbar personlighet men passar tyvärr inte riktigt in i mina avelsplaner. Sedan han fick bli köksgris tillsammans med lille Folke så har han blommat ut och man ser verkligen spillevinken Audi hela tiden. :)

Mr No Name vom Eidertal aka Nonne, self buff, avelshane. Nonne är en tysk hane som mellanlandade ett tag hos en dansk uppfödare innan han hamnade hos mig sommaren 2008. I början var han extremt blyg och rädd av sig men det tog inte lång tid innan han började tina upp och nu tar han mat ur handen på mig och sitter kvar vid matskålen och äter trots att jag kommer in i rummet. Han är en mycket stilig herre som jag kommer att ställa ut så småningom när han har funnit sig helt tillrätta i sitt nya hem.

Luneas Bedelia, crested saffron, utställnings- och avelshona. Bedelia är en försiktig liten hona som just nu tar hand om sin första kull. Hon är en väldigt duktig mamma som putsar och tvättar på sina små hela tiden. Tanken är att Bedelia ska återuppta sin utställnnigskarriär när bebisarna är flyttklara så att hon kan knipa det där sista certet innan championat.

Luneas Calaisa, self buff, utställnings- och avelshona. Calaisa är en riktig liten sockerbit. Så vansinnigt söt och näpen. :) Hon är inte så gammal ännu (6 mån) så jag hoppas att hon ska lyckas ta två cert till så att hon blir champion innan hon sätts i avel.

Luneas Elodie, self saffron, utställnings- och avelshona. Elodie är än så länge bara 3 månader gammal så hon är mest bebissöt och med spring i benen. :) Hon ska ställas ut en del innan hon sätts med hane så småningom.

Luneas Gizelle, crested saffron, utställnings- och avelshona. Lilla bebisen Gizelle är just bebis fortfarande, inte ens tre veckor gammal. :) Men hennes framtid ser ljus ut så söt som hon är! Kanske blir det hon och mamma Bedelia i uppfödargrupp så småningom.

Sen har jag även fem grisar här hemma som är tingade och bara väntar på att få flytta så de räknar jag inte upp här.

Puh! Det var min historia det… Undrar hur många som orkade läsa allt. ;p

luneas
0

Och en bild på mig i en typisk situation. ;) Lilla Frideborg fönas efter badet inför flytten till FeliciaS. Daisy tittar intresserat på.

FeliciaS
0

#8 Starkt gjort att orka presentera alla grisar! :D

#9 Naaawww <3 Busgrisen nr 1! ^^,

Mvh Felicia

CamillaS
0

#7 som jag har lärt mig så heter dom American crested om dom har vitt i cresten, även om dom inte är utställningsbara i ras. Fast det kanske är fel?
Visste inte att dom bara kunde heta Crested. eng. och american crested har jag bara hört ^^

FeliciaS
0

#11 Okej, var har du hört det?
Det finns ju enfärgade Crested, pink eyed white Crested, tecknade Crested och Amerikansk Crested… ;P

Mvh Felicia

[starlights]
0

Ska väl också ta och skriva en presentation!=P

Mitt namn är Anna och är född -89. Går sista året på hundgymnasiet i Örkelljunga. Så jag har även ett mycket stort intresser för hundar.
Bor hemma med min mamma och syster.

Allt med marsvinen började 1995 med en massa tjat från mig och min syster att vi ville ha ett djur, då "alla andra" hade det. Så våra föräldrar gick med på att jag och min syster skulle få ha ett litet djur att ta hand om.  Att det blev marsvin berodde på att våra föräldrar inte vill ha kanin, vilket jag och min syster först ville. Min pappa hade även haft marsvin innan, och tyckte att det skulle nog passa bra in hos oss.
Det fösta marsvinet var egentligen min systers som hon fått köpa av en vän till våran mormor, men det slutade med att det blev bådas. Musse hette han och var en korsning mellan allt möjligt tror jag.

Men år 1997 så dog Musse, och min syster bestämde sig för att skaffa ett marsvin igen. Denna gången blev det en peruan hona som hette Änglagården's Amira. Det var med denna honan som vi åkte på våran första utställning med. Med hem från våran första utställning följde en liten teddy hona som sällskap till Amira, Önskedrömmens Teddie var hennes namn, och detta blev mitt första helt egna marsvin/djur.

Uppfödningen började sedan när vi ville ta en kull på min systers marsvin Amira, vi fick låna en fin hane till henne, och resultatet blev en kull på 3st peruan ungar. De båda honorna i kullen fick stanna här, medan hanen fick flytta.
Linnéa och Hilda som de små peruan honorna hette, blev våran första godkända uppfödargrupp. Hilda, som var min av dem tog även ett cert i rasklass.

Sen blev min syster fäst vid satins, så hon införskaffade sig ett eget vid namn Bumbelbie's Pepper en pe. golden, detta marsvinet blev mamma till våran kull nummer 2.
Efter den kullen så blev vi helt fästa vid dessa vackra gyllen bruna marsvin, så vi bestämde oss för att vi skulle satsa på olika varianter i färgen golden.

Uppfödarnamnet (SMF 206 Starlight's) fick vi godkänt sommaren -99.

Så när jag tog över uppfödningen var ju valet inte så svårt, utan jag fortsatte med golden.

Uppfödningen är alltså från början familjens, men både min syster och mamma slutade med marsvin helt 2001, så nu har jag tagit över den och står som ensam uppfödare för SMF 206 Starlight's.

Åren 2001 till 2006 var det ett litet uppehåll med kullar eftersom både min mamma och syster slutade med marsvin, och jag endast hade "pettar" kvar eller marsvin som var för gamla för att sättas i avel.
Var dock aktiv på utställningar under denna tid och ställde ut min vackra satincrested SV-03 SCH Starlight's Elektra mycket flitigt. Lite senare kom även den vackra eng. crested honan SCH Guldpet Cavyheart's Olga in i bilden och med henne åkte jag också på många utställningar.

Sen kom jag igång med kullarna igen och har fått fram mycket fina och trevliga egenuppföda djur, som det gått mycket bra på utställningarna för!

Hittills har det fötts 12 kullar här hemma. Eftersom jag vill ha en liten uppfödning med tid till alla djuren tar jag oftast inte mer än en kull per hona, och behåller därför nästan alltid minst en unge ur varje kull att avla vidare på.
På detta vis födds det inte mer än ca 1-3 kullar per år, vilket jag tycker är helt lagom eftersom jag behåller mina tidigare avels- och utställningsdjur. Detta eftersom marsvin för mig inte handlar om endast avel och utställningar. De är framförallt sällskapsdjur som förgyller min tillvaro med sina otroliga personligheter!Glad

Marsvinen som bor här hemma:

SCH Guldpet Cavyheart's Olga, eng. crested de. golden, f. 28 januari -04.
Olga köpte jag när mina andra marsvin började bli för gamla för att ställas ut. Det tog hela två utställningar innan jag bestämde mig för att köpa henne, vilket jag inte ångrar för en sekund idag!
Hon är världens mysigaste gamla tant på hela 1300g, hon är snäll mot alla andra marsvin och var även den honan som tog hand om kull 12 efter att deras mamma dött.

SV-07 SCH DKCH Guldpet Duetten's Incredible Katie, eng. crested de. golden, f. 3 augusti -04.
Katie var inte tänkt att jag skulle ha, utan kom hit av en ren slump. Det var när Olgas två burkompisar hade dött med endast 12 dagars mellanrum och vi endast hade henne kvar och behövde därför ett nytt marsvin.
Ringde till L & A, som hade en liten eng. crested hona med konstig färg, och därför skulle säljas till djuraffär. Men vi fick henne istället.
Sen testade jag att ställa henne på en dubbel utställning, hon tog cert för båda domarna!=)

SCH Guldpet Starlight's Captain Jack Sparrow, satin pe. golden, f. 29 juni -06.
Jack föddes i min första kull sedan jag tagit över uppfödningen. Han blev mitt första marsvin att vinna en BISjr final!
Jack är super mysig, han kallar på en så fort man kommer in i rummet och sen älskar han att stå på burkanten och bli kliad på pannan.=)

SCH Guldpet Starlight's Strawberry Girl, satin de. golden, f. 6 juli -07.
Liza är det absolut finaste marsvinet jag fött upp, hon har båda vunnit BISjr och BIS!!!
Går för tillfället med en roan hane (SCH Muffe's Rododendron), men hon verkar dessvärre inte vilja bli dräktig….. Vilket hon heller inte ville i våras när hon gick med en annan hane. =/
Hon är i vilket fall som helst en otroligt vacker hona med underbart och lugnt temperament.

Starlight's Pretty In Pink, eng. crested pe. golden, f. 16 juli -08.
Julia föddes i en kull på 6st ungar, där deras mamma sedan dog två dagar senare. Men Julia och tre av hennes syskon klarade sig genom att jag handmatade dem varje dag.
Julia är så otroligt tam, vilket beror på att hon varit i mycket nära kontakt med människor redan från 2 dagars ålder.
Tror denna flickan kommer bli jätte fin och förhoppningsvis ta hem några fina priser på utställningarna.=P

Polka Pig's Dark Knight Look, self de. golden, f. 18 juli -08.
Max är en mycket stor kille för att endast vara 7 veckor gammal, han har redan passerat 500g!!!
Han har inte blivit så tam än, så när han ska komma ut får man oftast höra hans fina sångröst!=P
Men eftersom han bor med mitt tamaste marsvin, Jack, så tror jag att även han kommer bli en riktig gosfarbror.=)
Max ska sedan i februari nästa år paras med satin de. golden honan SjrV-08 Starlight's Amazing Grace!

Sen har jag en hona som jag ska få hem när hon fått sin kull hos uppfödaren:

SCH Polka Pig's Look Of Forbidden Fruit, self de. golden. f. 9 januari -08.
Ebba har jag endast träffat på tre utställningar, så henne känner jag inte så bra. Men hon är ett otroligt lugnt och pratigt marsvin i alla fall!=P
Kommer förmodligen att ta en kull på henne till våren.

Har även en hane som jag äger tillsammans med en vän:

Jerona's Golden Star, eng. crested de. golden, f. 14 juni -08.
Crested hanen Johnny bor just nu hemma hos sin andra matte, där han i november ska para en av hennes honor (SCH Obsessions Mystified, satin de. golden).
Johnny är ett riktigt litet charmtroll som jag tror kommer bli en stor fin avelshane, har inte lärt känna honom heller så bra än.

Bilder på alla mina marsvin finns inne på www.starlights.webb.se

(På bilden f.v. Obsessions True Blue, SCH Guldpet Starlight's Strawberry Girl, NMsvj SCH Guldpet Starlight's Naomi & SV-07 SCH DKCH Guldpet Duetten's Incredible Katie).

Axna
0

Chatarina heter jag, är 32 år, gift med mitt livs största kärlek Mikael sen flera år tbx. Vi har barnen Amanda f/d 13/1 2004 (hon dog helt oväntat efter förlossningen), Madeleine f 3/1 2005 och Simon f 31/7 2007. Vi bor i Stenkullen som ligger mellan Göteborg och Alingsås. Vi har bott här sen feb i år, men vi vantrivs tyvärr och funderar på att flytta till Gråbo som ligger ca 5 km ifrån där vi bor. Mina föräldrar och våran tös bästis bor där. Eller så funderar vi att flytta till Marks kommun som ligger 6 mil ifrån Gbg. Ärligt så hoppas jag på Marks kommun!

Våra marvinskillar heter Sweet Dream's Sugar and Honey, men vi kallar honom Socker till vardags och Billie Joe men vi kallar honom bara för Billie. Vi hämtade hem dem ifrån Lilla Edet i augusti.

Billie är ganska vild i buren, men när man tar upp dem honom så är han väldigt lugn. Han tror det är han som är bossen i buren, men det tror han fel… Han älskar att sitta vid nacken och sova.

Socker, denna lugna och cola killen som älskar mat och mat och mat och sa jag mat förresten?! ;) Han är väldigt tam och älskar som Billie att sitta vid nacken. Socker är den som yngst av dem två och det är han som är bossen, men han är så listig så han låter Billie tro att det är han som är det istället.

Sen i oktober ska vi få hem Starlight's Little Pink Star och vi kommer kalla honom för Floyd.

Nästa år kommer vi få hem förhoppningsvis två honor till Billie och Floyd. Socker kommer bli den extra pappa som kommer lära hanungarna marvinshyfs.

Hade gärna haft fler djur som kaniner, degusar, hundar och katter men vi har inte plats tyvärr! Det får bli när vi flyttar til Marks kommun… :)

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Abico
0

#15 - Ni ska inte flytta till mysiga Alingsås då? :) En kompis till mig ska flytta snart, en stor fin villa :P

Hanna 

Axna
0

#16 Haha, ja, Alingsås är väldigt mysig stad… Vi har tom med sagt att vi kan tänka oss bo där… Men det finns inget jobb åt maken. Det är så att han vill komma ifrån 3-skiftet och han har stor möjlighet att få 2-skift i Mark. :)

Abico
1

#17 - Jasså, han ska ha jobb också ;P

Hanna 

[starlights]
0

#7 Ni har båda rätt på olika sätt, har en Crested avvikande färg i cresten så är det en Am. Crested enligt standard, men man kan även regga dem som Eng. Crested och då säga att de är en Eng. Crested med vita strå i cresten. Men detta tycker jag endast man bör göra om det vita är är så lite att det kan trimmas bort.

Som tur har jag endast fått en crested med vitt i sin crested, bakom denna låg Am. Crested (alltså inte så konstigt att det dök upp, syrran hade dock inget). Denna honnan har ställts ut av sin ägare och fått ett cert och ett CK.=P

#12 Enfärgad Crested, PEW Crested och tecknad Crested är alla Eng. Crested, om de inte har någon avvikande färg i cresten, då är de Am. Crested.
PEW crested kan så klart inte ha någon avvikande färg i sin crest.;)

elinochsheela
0

#2 Vilket skojjigt namn; Stig-Helmer :P

Abico
0

#20 - Jag tar åt mig äran för det namnet ;P

Hanna 

MyTwiggs
0

Jag heter Twiggie och är 21 år. Jag jobbar på Vingåkers veterinärklinik och har gått djurvårdarutbildning på en liten fin internatskola utanför storckholm. Själv är jag boratt i Vingåker. Jag ägnar mig mestadels åt katter faktiskt, men älskar (päls)djur av alla slag (med eller utan päls). Jag föder upp katter av rasen Cornish rex (äger 5 katter), men har även två möss, en häst, fyra getter, en kanin och är fodervärd till det fantastiska cuy-svinet Samaraz Gunnar (Gurra) sedan igår.

Jag har tidigare haft ett antal marsvin och 3 kullar marsvin (pet) men har insett vikten i att som marsvinsälskare göra mitt för att gynna en sund marsvinsavel på annan nivå även om jag själv inte har möjlighet att föda upp marsvin idag. (hmm.. ja, det räcker med katt-svin)

Gurra är en tjockis med hög mysfaktor och jag hoppas på att han ska vara oss en kär vän och familjemedlem och att vi ska få ha mycket glädje av hans bedårande charm!

Bilder på Gurragrisen kommer inom kort, men tills fidare får ni nöja er med mig och en av katt-grisarna!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Axna
0

#18 Japp, han ska jobb också… Som vi säger till tösa när hon frågar varför folk måste jobba… dem måste jobba för att ha råd att gå till Liseberg och det det förstår hon helt klart! *S* Det är självklart att man måste jobba för att kunna gå till Liseberg! ;)

(Han har jobb, men det är 3-skift. Och han är väldigt trött på 3-skiftet så han vill ha 2-skift och det finns i Mark! :) )

Abico
0

#23 - Äsch, liseberg är överskattat ;P

Hanna 

Currymarsvin
0

#22 Ska inte Gurra få någon kompis..?

Axna
0

#24 Haha, det säger min man också! *S*

svampi
0

Jag heter då Alexandra och bor i kärnan av Hisingen i Göteborg. Är 15 år. Skolan jag går på heter Fenestra där jag går mitt sista år nu, tack gode gud…

Mitt största intresse är ridning som jag har pysslat med i nio år nu. Har en sköthäst vid namn Krabat som är av rasen Arab och Nordsvensk travare. Och när jag inte sköter om honom så går jag på Kättilsröd Ridskola där jag stortrivs.

Men nu får jag ju inte glömma smågris systrarna…

Alva…är min lilla tös på snart 2år. Hon är en blandning mellan teddy/sheltie och har färgerna white/golden/goldenagouti. Hon är den blyga av de två men kan ibland vara en riktig kelgris.

Alma…är min utåtriktade cooling på 2år. Hon är samma ras som sin syrra såklart men har färgerna i en annan ordning, alltså Goldenagouti/golden/white. Ett riktigt litet charmtroll med mycket mod.

FeliciaS
0

#19 Okej ;P Knepigt men intressant ^^,

Mvh Felicia

MyTwiggs
0

# 25 Han har bott ihop med andra marsvin och varit aggressiv mot dem. Han har bitit ett annat marsvin ganska mycket och han är inte så lättsam i grupp, men med tiden har vi för avsikt att ge det en chans.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

CamillaS
0

#19 Ok, då var det som jag trodde då. men då är Ludde Am. crested?

Tindrar
0

Nu ska jag skriva lite lätt om mig själv, och putta tråden:)

Jag heter Ebba är 12år, bor med pappa varannan vecka i en villa på Lidingö med mina 3 syskon och 2 marsvin, och dom andra veckorna med mamma i en lägenhet med mina 3 syskon. Mina två marsvin heter Trixie-Lina (4år) & Trolla (2år). Trixie som hon kallas är en rex/teddy från zooaffär som är väldigt pratglad. Trolla är ett virvelmarsvin, även hon köpt på zooaffär. På fritiden så rider jag, och har en sköthäst som heter Sonny. Jag fotograferar även lite då&då med min Canon EOS 400D, en trevlig kamera. Jag vet inte vad jag ska säga mer om mig, då jag inte är världens roligaste person så här slutar antagligen min text. Bilden är på Trolla för ett tag sen, men hon är sig fortfarande lik;)

Stormviskaren
0

Hej hej :D

Anna heter då jag. Jag är en 15 åring som älskar djur. Jag bor på en gård i södra skåne tillsammans med min familj. Har alltid haft djur omkring mig. Mitt första djur var en shettis vid namn Flexnäs. Då var jag 2 år gammal och han var bara ett föl. så han var lagom gammal att rida in när ja var 5. Sedan har jag haft väldigt många kaniner och katter genom åren. Mitt första marsvin kom till mig när jag var 4 år. Efter det har jag varit fast. Han hetter Bruno och var en 3 årig "gubbe" som hade färgerna golden augoti/golden/white.

Just nu har jag 8 marsvin, 2 kaniner, 2 katter och en hund.

Mina två kaniner är Je t´em´s Baccaraz och Kråkebergas The Bishop. Baccaraz är en löwen  som är svart manteltecknad och Bishop "Teddy" är en Pekingteddy i färgen svart winerteckand.

Mina katter är två Bondkatter. Pontus har vi på gården fött upp och han är vit med gråa fläckar. Titt Ut är en hittekatt, som har ragdoll i sig. Hon är vit med beiga fläckar. :)

Min hund är en vit/svart prickig Dalmatiner tik på 4år. Hon är en sprallig men intligent tik.

Marsvinen

WiRas Oban

Oban kom till mig som en 4 veckor väldigt liten kille. Oban är en nonself i färgen golden augoti. Han var så himla söt, vilket han är fortfarande. En bästa vän i alla tider. Han är nu 3 år och har fått ett silverkort. Oban är en kille som är galen i tjejer och han kurrar mycket. Han är min bästa vän :)

Nattsmygarns Uzumaki Naruto.

Naruto kom till mig som en 6 veckors liten alpaca kille, ja hittade honom på tillsalu bordet i Landskrona på sm 07. Han har alltid varit väldigt blyg, men nu på senaste tiden bor han med Oban och han har blivit keligare. Men han är så snäll så han kan gå med vilken hane som hällst. För han visar direkt att den andra får bestämma. Han är nu snart 2 år.

4-ever Hot Jambalaya

Hotti är en Alpaca dam på 1år. Hon är importerad från Danmark <3 En mycket bestämd dam som vet vad hon vill. Hon är en godumlig mamma. Man känner igen henne på att hon är helsvart med ett vitt bakben. Hon är en sån som inte kommit mig så nära. Fast hon har bott här i snart 1 år. Men Hotti är en tös som älskar mat och kan t.o.m. sitt vackert :P

Vibys Merian

Merian hittade min moster på Lena Tysk´s hemsida och jag hade sagt dagen innan att om jag hittade en Peruan på utställning så fick jag lov att köpa den. Jag blev kär i Merian direkt jag såg henne. En så underbart söt buff/white tös. Pälsen var åt alla håll. Jag ställde henne i ras. Men som amatör rullare klippte jag henne och börja ställa henne i KL i ställer där har hon placerat sig som BKL 2 och 3. Merian är verkligen en speciell stjärna :)

Piggelins Kenji

Det var så att i somras när jag var hos min moster föddes många kullar och i en av dem fanns Kenji. Kenji är en crested grey. Jag blev kär direkt och ja bestämde mig för att han skulle bara jag ha. Han kom till mig när moster kom ner på utställning, då var kenji 2.5 mån :) Nu är han 5 mån och en riktig bjässe. 900gr väger han. Det har inte gått jätte bra på utställningar. men de är inte så väsentligt. Kenji är den goaste gris jag träffat. Direkt man tar upp honom lägger han sig tillrätta och väntar på att jag ska klappa på hans öron.

BabyAngels Albertina

Jag letade desperat efter en flicka till kenji. Men fann ingen. Men en dag fick jag ett mejl av Josefine på BabyAngels som sa att jag kunde få köpa Ina eftersom att hon ska läga ner uppfödningen. och de ville jag ju gärna. Jag har inte haft ina så länge men än så är hon en pussig gris som åt direkt hon kom ner i transportburen. Jag känner på mig att hon är en liten Bitch ;) Hon är väldigt vacker och bra utställningskvalite ;)

Saga 

Saga kom hit, de var inte meningen att hon skulle stanna. Men så blev de. Saga är en 5 mån golden satin tös. Hennes vikt ska inte nämnas, den är väldigt liten. Saga är en matglad tös som älskar banan! Hon är en sån charmgris. Hon har inte bott här så länge men hon är verkligen underbar.

Skånepåg

Det var så att Naruto fick penisframfall och jag valde att inte avla mer på honom. Så jag behövde en långhårs hane till Hottie och Merian. Så Lena min kära vän som föder upp peruaner hade ¨fått en kull efter sin finaste hona. Danska Pigan. Så jag tingade fort en liten pojke. Jag lät Lena ställa honom. nu är han 6 mån och klippt. han har flera Ck. Pågen är en väldigt stirrig hane som inte riktigt kommit till ro änu, han har trots allt inte bott här så länge.

FeliciaS
0

Tillägg till min presentation är att jag nu har Saga också, en busig virveltjej som flyttade hit efter att ha hittats utomhus.

Mvh Felicia

Creation
0

Oj, har jag inte presenterat mig här än? ;P Trodde jag gjorde det när tråden skapades. Jaja, lite text om mig och grisarna kommer så småningom, måste bara ta lite nya foton på stora grabbarna. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Jag heter Li och föddes söderut 1976. Fram tills jag var 7 år bodde vi en liten bruksby som heter Karlholmsbruk, ca 2 mil söder om Gävle. På sommarlovet innan jag skulle börja o årsklass två flyttade vi upp till norrbotten, Luleå och sen dess har jag bott kvar här.

Har flyttat omkring lite i staden och haft olika djur, hamster, kanin, vandrande pinnar, fiskar, undulater, katt och hund. Min familj består av min man (vi gifte oss 1 mars i år) och vår dotter som blir 5 på juldagen. För 1 år sedan fick jag en "uppenbarelse" i en dröm att jag skaffade marsvin och sedan dess har jag velat fram och tillbaka om vi ska ha det eller inte, dels pga att jag har en lindrig form av allergi och dels för att vi ville vara "fria" och kunna göra vad vi vill på vår lediga tid utan att oroa oss för att djuren tas omhand om väl.

Men så tittade jag på blocket och blev kär i En liten marsvinskille som var grå och vit, jag mejlade och frågade om den var kvar och det var han. Samma kväll åkte vi hem till kvinnan som sålde ungarna och redan då visste jag att vi skulle bli med marsvin. Den natten drömde jag om marsvinen och i den hette den bruna kille Marwin och han satt på min axel och hade en underbart gosig teddybjörnspäls. Direkt dagen efter åkte vi till djuraffären och köpte det som behövs i början och sen hämtade vi hem två killarna. De fick namnen Albin och Marwin och faktiskt så stämmer drömmen för just Marwin älskar att sitta på mina axlar, i nacken och gömma sig och dessutom så har han fått en precis likadan päls som jag kände i drömmen.

Efter det blev jag som besatt att titta på blocket varje dag i hela Sverige på marsvins annonser och det tog inte länge innan jag såg en till från Luleå som sålde två vuxna honor, Agnes och Signe och det var för Signes "Elvis" lugg som jag köpte dessa två. Till att börja med fick dem gå i killarnas golvbur och de tog inte länge innan de var vana med vår familj. Sen köpte vi två stora burar och nu bor de i varsin, tjejburen ovanpå och killburen under.

Jag fortsatte titta på annonser och min man blev lite "nervös" men jag sa att jag bara tittar… så en dag såg jag världens sötaste Lunkarya ungar till salu och här i stan, återigen mejlade jag och frågade om de var kvar och på den vägen är det, samma kväll åkte vi till tjejen och hämtade hem en liten flicka som nu heter Gloria. Hon bor i tjejburen och det tog knappt 30 minuter efter första mötet så låg de i samma hus gjort av en skokartong. Inte ett enda bråk och alla få både äta och drick och jag är glad att inge blir "mobbad".  Fortfarande tittar jag på marsvinsannonser varje dag och förundras över hur många som säljer/skänker sina små men jag tror inte att det blir några fler här så länge de 5 vi har bor kvar.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Cuyi
0

*putt*

Fiona
0

Jag heter Jenny och är född 23 mars -93. Går då sista terminen i nian nu och ska börja på gymnasie till hösten, omvårdnad eller häst blir det. Bor i en liten håla, by för att vara mer exakt, mitt ute i ingenstans. På kartan är det i alla fall cirka två mil söder om Falköping, Jäla. Bor på gård tillsammans med mamma, pappa, lillasyster & bror (på helger). Jag är uppväxt med djur och speciellt fäst vid hästar. Fick min första shettis när jag var tre, underbara Viola. Hon har lämnat tre föl hos oss och finns tyvärr inte i livet längre, men har kvar ett sto föl efter henne.  Sen har det rullat på med hästar & kaniner för min del. Marsvin kom in i mitt liv -05. En kompis blev allergisk så jag fick hennes två honor. Djuren tar upp största delen av min fritid, men den som är kvar umgås jag med kompisar med mera.

Min marsvins historia… …började med två honor (omplacerings kan man säga) vid namn Kålan & Pepci. Tyvärr är bara Kålan i livet idag, fick ta bort Pepci på grund av två tumörer. Innan Pepcis bortgång hade vi introducerat en till hona, Whofflan, som är min systers. Men numera räknar jag henne som min, jag tar hand om dom och så vidare. Började ställa Kålan i Pet förra året och var i väg på två utställningar, svårt att ta sig till dom flesta då jag bor väldigt långt ifrån där dom flesta hålls. Men ska försöka komma iväg på fler i år. En till gris är på väg så länge transporten löser sig, Nicco heter hon och det är Hayah här inne som omplacerar henne.

Lite om mig & mina grisar Glad Bilder kommer!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

emelie92
0

Jag heter Emelie och är 16 år, bor utanför Göteborg. För att vara exakt så bor jag i Mölnlycke men det är ett ganska litet ställe med fin natur.

Av en slump blev jag marsvinsägare, eller ja, planerat var det iallafall inte. Det var faktiskt min mamma som tjatade lite på mig att skaffa marsvin för hon tyckte att jag behövde ha något djur att ta hand om när den häst som jag tog hand om avlivades. Så ganska motvilligt åkte jag till uppfödaren Torpstigens som ligger i Lerum, året var 2005, och då fastnade jag väldigt snabbt när jag fick se alla söta marsvinsungar! Vi skulle egentligen ha 2 st marsvin, men vi bestämde oss för 3 st.

År 2006 deltog jag på min första utställning.

Just nu har jag två stycken marsvin.

En teddyhona (Moffe) som jag köpte år 2005 från Torpstigens. Hon är jättesnäll och är rolig att pyssla med. Den som skriker högst när det är matdags och börjar alltid skrika efter mat när min mamma kommer in i rummet^^

En CHteddy har jag också. Det var egentligen en slump att jag skaffa chteddy. När Moffes burkompis dog så behövde hon såklart en ny kompis! Jag verkligen letade överallt hos uppfödare efter en Teddyhona. Men hittade ingen! (detta var på vintern) sedan bestämde jag mig för "aja, om jag inte hittar en teddyhona kanske jag kan hitta en Rexhona" men nej, ingen rexhona inom lämpligt avstånd. tillslut så blev jag så "desperat" så att jag tänkte att bara det var en renrasighona så är det okej. Då kom jag in på Halloweens hemsida, och där som "standby" djur fanns Chintz!

Chintz är ganska "bitchig" men så charmig att jag inte kan bli arg på henne. Jag har haft henne i snart ett år men hon är fortfarande inte helt snäll mot mig. Att sitta stilla på marsvinsplattan är mycket krävande enligt henne, och hon biter gärna lite löst när man ska klappa henne. Hennes första uställning började inte så bra, hon bet domaren ganska rejält!

tantnett
0

Jag slog upp mina gröna sommaren 56 ni vet det året Björn Borg, Ingemar Stenmark, Linda Haglund föddes osså jag.

Kan föresten skryta med att jag faktiskt tävlat med Ingemar Stenmark i skidspåren på den tiden jag bodde i dalarna. Men vi var bara småbarn då.

Genast startade jag en brokig bana. Ja livet är ju till för att levas, så jag har alltid flyttat runt mycket samt provat på många yrken.

Jag har arbetat inom mentalvården. Varit servitris. Arbetat som discjokey. Tog sen utbildning som maskinreparatör och arbetade med det en del år.  Utbildade mig sen inom lantbruk och arbetade med avelssuggor samt kor. Har även arbetat i travstall och lärt mig köra som kusk.

Nu vill jag "rota" mig och bor i en liten by mitt i skåne. Arbetar som timvikarie inom vården.

Mitt första marsvin skaffade jag då jag flyttade hit. Kom då från värmland där jag ju hade jobbat i travstallet.

Jag köpte en enrums "lya" Och blev sambo med Tyke Mörbult en liten omplaceringsgosse. Tyvär finns han inte längre hos mig då han dog efter komplikationer av en kastrering. Snittet släppte i en söm och hela tarmpaketet ramlade ut.

Än idag kommer tårarna då jag tänker på denna ljuvliga varelse. Kan när som helst se och höra honom somdå han brukade stå på bakbenen med tassarna mot armstödet på soffan och kalla på mig då jag skulle hämta något i köket.

Tyke fick en flickvän lilla Lovika en underbar skönhet av rasen Rex. Hon är nu 5 år och jag ser numera var dag med henne som en gåva då hon haft livmodersinflamation, tyvär kan ju det ha en benägenhet att återkomma.

Hon var svårflörtad med Tyke då dom sattes ihop jag ville ju ha avkommor efter dom, och hade nästan gett upp hoppet då dom äntligen fick till det.

Behöll tre av dom fyra avkommorna.

Eldiga Iris som både gällande ögonfärg samt humör gör skäl för sitt namn.

Röde Orm är en mycket stor härlig "nallebjörn". Alltid lugnet själv.

Vispe Tispe påminner mycket om pappan, Liten till växten samt samma kelsjuka sätt.

Maja "Maran" är en älskad omplacering. Hon är en sheltie och hon är mycket lugn förutom då det vankas något gott, då är hon den första att hänga på burgallret eller komma fram till ens fötter om dom är på golvet. Med sig i släptåg har hon sin något "hysteriska" dotter Bella "Blondinbella". Bella befinner sig ju i den besvärliga tonåren då största intresset för tillfället är gurkskivor samt att dom blonda lockarna vid öronen faller rätt.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Creation
0

Hej hej!
På tiden att jag presenterar mig nu. Jag heter Louise och är född 1994. Jag har haft marsvin sedan 2000, då jag i december fick mitt alldeles egna marsvin Maja. En näpen tort'n'white nonself(från djuraffär) som jag såg som perfekt trots hennes små fel. Ett halvår senare i juli tillkom semilånghåret Emma(såg ut som en kortklippt golden/white sheltie). Hon var grunden till mitt långhårsintresse i dagsläget.

I många år hade jag dem med visst intresse, men först 2007 började det växa sig starkare. Då hade jag planer om att skaffa flera marsvin, ej från djuraffär till skillnad från de två första, för att prova på att ställa ut och så vidare. Men planerna fördröjdes när de båda gick bort under våren. Ganska snart ändå insåg jag att jag verkligen saknade att ha marsvin, så då tingade jag två fina långhårspojkar som kom till mig i maj förra året. De heter Idefix Cinnober och Idefix Dianthus. Båda är coroneter, men något utav varandras motsatser ändå. Dianthus är blyg, lugn, undergiven och försiktig, är Cinnober framåt, aktiv, dominant och modig. Kanske är det därför de passar så väldigt bra ihop. :)

_
Cinnober t v, Dianthus t h_

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#38 Nämen! Jag säger bara OJ! Jag bor med i Mölnlycke, är född -92 och har en CH-teddy från Halloweens…! Var i Mölnlycke bor du? :)

Mvh Felicia

emelie92
0

#41 - Haha, härmar du mig? Nej, jag bara skojar ^^

jag bor i ett villaområde vid centrum ungefär. Vid råda kyrka om du vet vart dt ligger?

kul med att någon annan från mölnlycke som är aktiv i SMF! :)

tantnett
0

#43  Hoppas innerligt att ditt fortsatta liv förblir på den ljusa sidan.

Vet själv av egen erfarenhet: Ju djupare fall, desto starkare reser man sig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Kammarfelt
0

Det gör man verkligen .

Ärren finns ju alltid kvar efter 2 år av både fysisk och psykisk misshandel , och mediciner löser inte allt .

Ziggi
0

Jag är en glad och skämtsam tjej som nu äntligen blivigt medlem här. Jag blev intresserad av marsvin för några år sedan men har aldrig haft egna:) Får nöja mig med att titta på andras gosbollar^^

Berlau
0

#15 Marks kommun, där bor våra kompisar ;)

Filosofia
0

Hej!

Är nybliven medlem här på marsvin.ifokus och tänkte att det kunde vara lämpligt med en liten presentation. :)

Heter då Sofia, vilket kanske mitt användarnamn skvallrar om, är 23 år och bor i skrivande stund i Jönköping och studerar fjärde året på universitetet till gymnasielärare i språk. 

Mina intressen består av litteratur och språk, samt musik (gillar att spela piano och lyssna på metal). Naturligtvis tycker jag även om djur. Har ett pensionerat D-ponnysto (se bild på oss två här brevid), som jag som "ung" tävlade med i hoppning, samt en lhasa apso-hund (se min avatar) som är 9 år.

Tyvärr har jag inga marsvin ännu, men hoppas kunna införskaffa ett gäng hjärtegryn när jag är klar med min utbildning. Tills dess vill jag verkligen lära mig så mycket det bara går av er andra "experter"!

Ja, det var allt från mig. :)

Abico
0

#50 - Välkommen hit :)

Hanna 

zuperzita
0

hejhej!

Jag heter linnea och är född 1995. Alltså är jag 13, jag är ganska bekant med denna sida har nog varit och läst här men beslöt mig att bli medlem. Själv bort jag i mitten av sverige kan man säga i staden köping. det är ungifär 2 timmar ifrån stockholm om man vill veta på ett ungifär. Jag bor med mina föreldrar och äldre syskon. Jag har haft ett marsvin tidigare men tyvärr hade jag inga kort kvar som jag minns. Just nu har jag fyra katter ett marsvin ( ska köpa ett till ) och akvariefiskar plus en amrikans cocerspaciel (Stavining). Ofta på fritiden pärlar jag egna smycken eller gosar med mitt marsvin. Det var lite allmänt om min familj så kalrt går jag i skolan och går i sjunde klass. Jag har många vänner och många med råttor men jag tycker att deras svansar är rikgtigt äckliga. Så jag beslöt mig för marsvin. Jag kan ju alltid rabbla upp alla djur jag har haft under mina tretton år och som jag har kvar nu. 2 marsvin (1 nu), 3 kaniner (1 dog för ungifär 1½ år sedan), 4 katter (nu) 1 degu, 1 hamster, 2 kanariefåglar och 4 hundar(1 lever nu) . Jag tänkte berätta hur jag skaffade marsvin och varför. Det var shåär: jag hade en egen hund hon hette paris. Hon blev sjuk och vi fick avliva henne. Jag blev ledsen men efter 1 månad skaffade jag ett marsvin (zita) och hennes personlighet passar mig underbart. Jag kan ta och berätta lite om hennes personlighet. Hon är väldigt blyg och stilla. Hon gillar att titta runt från mitt knä på allt. Hon sover hellre undre ett räcke än utan. Och hon tycker det är okej att bada. Hennes favorit mat är ju helt klart äpple mort och sallad är nog rätt höga betyg hos henne.

Ja det var lite om oss. Glad

[Colina]
0

Jag heter Natalie och är 25 år och bor med min sambo på hästgård utanför Norrköping. Driver stuteri (hästuppfödning) med spanska PRE hästar och har i skrivande stund 5st samt 1 påväg. Frilansar som fotograf och pluggar formgivning/grafisk produktion.På min lilla fritid passar jag ofta på att träna och även tävla mina två rottweilergrabbar i lydnad och spår.

Hade flera marsvin som liten men då senaste gick bort för sisådär 15 år sedan blev det inget nytt. Har alltid tyckt väldigt mycket om marsvin för deras trevliga personoligheter, mysiga ljud och fina kroppsform Glad. I några månader nu har jag googlat, kikat på bilder och varit riktigt sugen. Tanken var att köpa två honom från uppfödare…Men så en dag gick jag in i en djuraffär…bara för att titta. Efter det var jag såld och tvungen att plocka med två småtjejer hem.

Tjejerna är ca:10v gamla idag. Det är Scarlett, en släthårig vit hona med mörkt i olika nyanser kring ögonen. Hon är den som bossar i buren.

Sen är det Pinpernel, en virveltjej, vit med svart och brunt kring ögonen. Försiktigare men väldigt väldigt pratglad.

Mina marsvin har inte fått någon egen hemsida men ni kan kika in på stuterisidan om ni vill. Därifrån finns även länk till min blogg där småtjejerna figurerar.

Stuteriet

[Colina]
0

och så småtjejerna (kan man lägga in fler bilder på en gång?)

Berlau
0

Jag heter Alma, född 96 - fyller alltså 13 i sommar :) Bor hemma med mammsen och pappsen, fast hemma är jag väl inte så ofta, iaf inte för att umgås med dom.
Stallet tar mkt tid, tre till fem gånger i veckan är jag där, två ggr i veckan rider jag på ridskola, på min medryttarhäst ibland & så har ja stalltjänst en gång i veckan. Ute mycket men en av min morbrors hundar, en rottis på snart 8 månader.
Skolan är väl okej och hade varit rolig om man tagit bort matte från schemat ;)

Okej, grisarna. Mina tre grisar bor i en golvbur på 130x70 cm, detta har jag drömt om länge, en golvflock. Igår fick jag min tredje hona :)!
Laura fyller fem i sommar, ett undebart personligt marsvin, älskar att ligga i knät och gurka är det bästa som finns! Hon är av färgen buff, rasen self. Antagligen renrasig men hon är omplacering så jag har ingen stamtavla.
Berta har precis fyllt två år, i december 08. Så i år fyller hon alltså tre år :) Jättenyfiken tjej som föredrar golvet framför knät, den går väl an med knät och hon är absolut inte dum, men det är nog lite för långtråkigt för henne. Också en omplacering, PET-djur "såklart", self, svart med bruna tecken.
Selda är fyra eller fem år, jag fick hem henne igår och idag är första "dagen" med henne :) Jättegosigt virvelmarsvin med undebar färg som älskar att stå framför kameran. Jag ska ta reda på födelsedatumet så snart som möjligt, gäller bara att hitta rätt person ;) Kelig och springig, såmycket mer vet jag inte om henne i dagsläget. Får väl se, iaf en riktig tuffing!

Finns det något mer att säga? ;)

Berlau
0

Alla tre tjejerna :)

Abico
0

#56 - Vad fint dom matchar varandra :)

Hanna 

Berlau
0

#57 Haha, jo. Ljus, mellan mörk ^^,