Ha marsvin utomhus eller inomhus?
Jag undrar om man ska ha ett marsvin ute eller inne?
Vill bara veta vad som är bäst för dem?
Jag utökade din rubrik så vi får ett tydligare forum med en väl fungerande sökfunktion. /Felicia, Medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag anser att de ska vara inne. Ute kan de få vara en stund på sommaren när det är riktigt varmt ute (inte för varmt heller)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Dom trivs bäst inne. Jag vet inte om du syftar på bara just ett marsvin men marsvin ska alltid bo minst 2 och 2 :) Mina bor ute dygnet runt på sommaren och inne resten av året.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Under vinter halvåret så är det helt klart bäst att ha marsvinen inne då marsvinen inte tål vårat vinterklimat. Men på sommaren är det okej att ha marsvinen ute om man har en ordenlig bur som är insolerad och står en bit ovanför marken.

#3 tål gör dom väl
När jag fick mina marsvin på hösten så bodde dom i våran lada från hösten till våren, där det oftast var minus på vintern. Och dom mådde lika bra för det, fast dom trivs nog bättre inne i värmen. Och när man isolerar en bur stänger man inte inne kylan då?
Jag har hört att det är bättre att lägga in halm så dom isolerar själva med halmen (:
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Beror väl lite på vilket slags vinterklimat det är, i söder eller i Norr :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#5 jo det är klart ! Jag bor i mellansverige så inte kallast i sverige 
Jenny
Ja, de är ju inte att jämföra med kaniner iallafall. Personligen anser jag att alla djur alltid ska bo inne men med tillgång till ute när vädret tillåter.
Marsvin kommer från Sydamerika, där klimatet och temperaturen är mildare och varmare än utomhustemperaturen i Sverige. Att ha marsvin utomhus dygnet runt året runt är definitivt inte bra då de inte är gjorda för att leva här. De är små och fryser lätt, dessutom är de känsliga för drag. Däremot klarar de sig fint utomhus när temperaturen ligger på minst +15 grader ungefär - alltså på sommaren. Enligt lagen får man inte heller ha marsvin utomhus om temperaturen understiger 0 grader. Så svaret kort och gott är att marsvin ska bo inomhus.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack felicia!
Under kalla tiden av året ska dom vara inne, men har man en bra utebur så tycker jag dom ska vara ute sommartid.
Jag hade mina ute dygnet runt flera månader i somras i en gammal hundgård som var säkrad, tak över hela och massa gömställen. Dom har aldrig varit så välmusklade och välmående som då. MEN dom ska vänjas sakta och försiktigt. Mina började med några minuter ute som sen ökades på, sen togs dom in nätterna och till slut fick dom vara ute dygnet runt.
I år snackade vi om att försöka bygga en ny bra utebur.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Mvh Felicia

Jag har mina 4 marsvin ute året runt.
I somras hade dem en stor hage på gräsmattan med ett hus på ben som dem kunde gå in i när dem ville. Men oftast valde dem att sova på marken under huset.
Nu på vintern bor dem i helt vanliga marsvinsburar som står på ett bord ute på altan. Jag har klätt in burarna med tidningspapper så att det inte ska dra kallt på dem när det blåser. Inne i buren har dem massor med halm i boet som dem kan värma sig i. Det ligger ett stort tygstycke över hela buren som jag stänger för på natten.
Mina marsvin mår hur bra som helst! Visst kommer marsvin från Sydamerika, men dem kommer från Anderna i Sydamerika, där det kan vara riktigt kallt.
Jag trodde aldrig att man kunde ha marsvin ute på vintrarna, men så läste jag i en marsvinsbok att om man tog ut marsvinen på våren och hade dem ute hela sommaren och hösten så kunde dem vara ute på vintern sen. Och det har fungerat jättebra! Nu kan man knappt ha dem inne för att dem blir alldeles för varma, dem har helt enkelt anpassat sig för att vara utemarsvin….

#8 jo det stämmer ju men mina bodde somsagt ute från hösten till sommaren och mådde toppen för det. (Och då visste jag inte att det var olagligt att ha dom ute.) Sen tror jag att dom tycker att det är skönast att bo inomhus, men klarar sig lika bra utomhus sålänge dom har haft "invänjningstid". Vet några som har sina marsvin frigående ute året runt, men där tycker jag att man ska sätta gränsen. Dom ska sitta i en säker bur om dom bor ute.
Jenny
I sverige är det olagligt att hålla gangare i miljöer där det blir under 0 grader. Sen ska dom ha tillgång till en behaglig temperatur.

#12 I vanliga marsvinsburar?? Helt otroligt, dom bör ju isf vara i någon bod eller så med element.
Marsvin får inte vinterpäls som kaniner, och bör därför inte bo ute vintertid. Marsvin är ju väldigt lättskrämda också, tänk om det kommer någon främmande katt, hund eller så? Dom kommer ju bli skräckslagna. Du ser ju inte vad som händer om nätterna…
Nej, marsvin ska bo inne. Ute om dagarna sommartid om man har BRA hagar/bur.
#15 Fast jag tror hennes marsvin mår alldeles utmärkt… annars hade dom ju inte levt.Dom hade ju också ett krypin med massa halm, halm är VARMT.
Marsvin får som du säger inte vinterpäls men kan för den delen ändå anpassa sig. Sen får man ju helt enkelt ta förgivet att en hund, katt eller annat djur inte kan komma in på altanen.
Mina marsvin, som bor ute på marken om somrarna, och inne i en oisolerad fd vedbod (där vattnet fryser då och då för damerna på golvet), är väldigt tåliga. Mina djur är aldrig sjuka (dom har haft ohyra). Dom blir inte heller feta, vilket också beror på den stora yta de har att röra sig på. Jag har förlorat en enda hona i samband med kull på fler än 40 kullar. Det tycker jag säger rätt mycket.
Marsvin som bor inne i rumstemperatur blir lättare feta, har ofta inte så stor yta att röra sig på (förutom när dom är ute och springer lösa) och jag kan tänka mig att dom blir sjuka mer ofta. Dom kommer från Anderna som #12 sa, och visst har dom anpassat sig till viss del efter oss men tydligen så kan dom anpassa sig efter ett liv ute. I en bur ovan marken.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Som många redan sagt så trivs marsvin bäst inomhus (ca 17-20 grader).
På sommaren går det utmärkt att ha marsvinen ute, se bara till att ha bra bur och placera den på en skyddad, dragfri plats och se till så att marsvinen har tillgång till gömställen.=)
Sedan skulle jag själv aldrig vilja ha mina marsvin ute under nätterna, då jag tycker risken att något ska hända när man lämnar dem utan uppsikt under en längre tid är stor.Som sagt marsvin får inte hållas i temperaturer under 0 grader, inget mer att diskutera om den saken anser jag. Man gör bara inte så!
Bara för att visa marsvin "tål" kyla och inte fryser ihjäl, betyder absolut inte att de trivs enligt mig.
#12 På vilket sätt kan du se att de anpassat sig? Marsvin får ju som sagt ingen vinterpäls som andra djur.
#16 Jag tror inte ett dugg på att de som har sina marsvin inne skulle ha mer problem med att marsvinen oftare är sjuka, överviktiga osv. Förutsatt att marsvinen då sköts om på ett bra sätt.=)
Att dina marsvin inte blir feta beror nog till stor del också på att det går åt så oerhört mycket energi att hålla värmen. Du skriver ju själv att vattnet fryser då och då!=O
Du skriver att du endast förlorat en enda hona i samband med kull på fler än 40 kullar, vilket självklart är jätte bra statistik=)
Men hur klara sig de nyfödda/växande ungarna sig i kylan? Överlever alla ungarna i kullarna och växer som de ska? Vad väger ungarna när de föds?
Att marsvin inomhus har mindre burar har ju egentligen inget att göra med att de bor inne tycker jag. Det är ju upp till varje person hur stora burar man använder till sina marsvin inomhus som utomhus (förutsatt att de är laglig då).
Varför skulle marsvin som bor inne bli sjuka oftare? Det förstår jag inte. Jag har iaf aldrig haft några större problem med sjukdomar och dylikt, men visst har jag haft några marsvin som varit sjuka under åren.

#16 Jag kan tyvärr inte hålla med dig, alls. Som sagt får inte marsvin hållas ute när det är under 0 grader. Så där är det ju inget snack om saken!
Och att dom har lättare att bli feta inne? Det tror jag absolut inte, som sagt går det åt mer energi att hålla värmen när dom är ute. Och vet man vilken kost marsvin ska få, bör dom inte bli feta. Marsvin kan lika gärna bli feta om dom bor ute, och man ger dom överdriven mängd foder. Oavsett hur stor yta dom får springa på.
Dina marsvin bor ju iaf i en bod, där det inte regnar, blåser, eller kommer några djur. Det är helt okej tycker jag, bara att man kanske ska ha element där också… =P
Det där med att dom blir sjukare lättare inne? Hm? Dina marsvin har ju dött hit och dit, ju? Du skrev ju en gång då alla dina nästan dog, och du kunde inget göra. Då var dom ju sjuka iaf? Även om det inte har med saken att göra, så tror jag att marsvin inne är lika friska. Det har väl lite med tur att göra, och hur dom sköts om. :)
Mina marsvin som alltid bott inne, är också sällan sjuka. Det händer, som med alla djur, men när jag födde upp gick allt toppen med varje kull.
________
Mitt svar var till en som har helt vanliga marsvinsburar med lite tidningspapper och halm. Det är inte okej. Inte ens sommrar dygnet runt. Det kan ju ändå lätt blåsa in, och då dom inte har vinterpäls blir det ju väldigt kallt med bara halm ändå och ett ställe där det lätt kan blåsa in osv. kanske anpassar dom sig, MEN, det är inget jag tycker man ska utsätta sina djur för, för man kan inte vara 100% att dom faktiskt anpassat sig, trivs, mår bra. Marsvin visar ju sällan när dom mår dåligt.
Att man ska ta förgivet att det inte kommer in katter, hundar, rovdjur på altanen tycker jag absolut inte.
Nej, marsvin ute vintertid=big no. Sommrar isåfall. Mina marsvin får komma ut flera timmar varje dag, när vädret tillåter. Och man kan hålla KOLL på dom. Marsvin är ju otroligt lättskrämda. Och flyktdjur, kommer det alltså nåt djur, hund, katt, osv har dom ingen chans. Nej, usch, vill inte ens tänka tanken på att det skulle hända nåt med mina marsvin. T.ex att någon hund kommer och tar några när man inte kan ha uppsikt……
Vet man att man blir borta hemifrån ett tag, tycker jag att dom ska vara inne eller i en BRA bur på ben.
"Som många redan sagt så trivs marsvin bäst inomhus (ca 17-20 grader).
Bara för att visa marsvin "tål" kyla och inte fryser ihjäl, betyder absolut inte att de trivs enligt mig!."
Hur vet man om marsvinet trivs eller inte och vem kan avgöra det?
Djuren är indivder till att börja med + att du har dina enbart inne om jag fattat det rätt? Har du då ens sett ett ute marsvin? Har du sett om dom mår sämre än din eller bättre? Har någon gjort någon studie om detta? Vad blev resultatet?

#19 Jag har sett marsvin ute. Två ggr.
En gång på landet. Var några som hade marsvin och kaniner. Detta var ett par månader efter sommaren för ett par år sen. Jag hittade ett marsvin, död. Det var i bra hull, inga sår, inget. Marsvinet var bara 1 år och 7 månader. Bodde endast med andra marsvin. Dom såg okej ut. Fast dom burrade upp sig rätt mycket, trots en MASSA hö. Och nej, dom var inte sjuka.
Därför är jag helt emot marsvin som bor ute, men visst kan det vara individuellt också.
#18 Men även om hon har dem i en bod så är den ju inte isolerad, så det drar ju säkert en del i den, och drag är ju något som marsvin är väldigt känsliga för.
Sen är det ju uppenbarligen under 0 grader i boden emellan åt också.=/
#20 finns inge såna dötts fall hos våra inomhus marsvin? Jo
Så inget som bevisar att ute miljön blev hans död. Inge bevis, ska man inget säga….

#22 Jag har aldrig hört om något fall där sådant hänt inne, utan att man sett att det är sjukt innan. Typ magrat av, osv.
Visserligen finns inga bevis, kan ha hänt vad som helst, men inne kan man iaf ha mer koll.

#21 Jo… det har du iofs rätt i =/
#19 Ja, jag har sett marsvin som bott utomhus året om, de bodde dessutom i en kaninbur där hälften var helt isolerad (med halm inuti) och anda halvan hade tak över.
Precis som chippers säger satt de och burrade upp sig ofta, och trots mycket med mat var de inte alls i samma goda kondition som ett marsvin bör vara.
Mina marsvin bor inne ja, men är ofta ute på somrarna.=)
Som jag skrev "Bara för att visa marsvin "tål" kyla och inte fryser ihjäl, betyder absolut inte att de trivs enligt mig!". Det behövs väl ingen studie heller för att jag ska få uttrycka min åsikt?;)
#18 Håller helt med, alla mina killar och tjejen jag fått har haft lite extra hull, men bra foder (lottie) och lagom motion ahr dom gått ner super fort i vikt (lite för fort tyvärr, men vad kan jag göra? :() och nu håller dom super fint hull :)
#23 då läser du inte mkt, tex min omplacerings hane dog bara sådär fullt frisk :( <3
Å det tycker jag mig läsa då och då, att dom bara dör, tror det är lättare dock att se att ditt marsvisn ligger stilla i samma hörn i sin 100x50 bur i 1 timme än att se dom om dom har tex en stor ute hage, då kan man ju inte se dom jämnt för att dom gömme sig mer liksom ;)
Men när dom väl vissar att dom är sjuka är det ju ofta för sent tyvärr så oavsett om man hittar dom i sin inne eller ute bur och dom är sjuka skulle jag säga att det är ca 40%(jag har ingen aning. bara gissar nu) chans att dom dör iaf :(

#26 Okej, konstigt. Då var just det kanske bara nåt som hände med stackarn. Eller så trivdes just han inte ute. Man vet ju inte. Men jag skulle inte vilja ta en sån risk iaf. =/
#27 när det inte finns någe bevis eller nåt som tyder på att dom trivs bättre inne än ute och att dom är friskare och i bättre hull ute än inne tycker jag inte man ska säga att det är så då ingen igentligen vet, bara min åsikt ;)
PS: Mina bor inne och är på dan under sommaren ;)
En lag finns väl till för en anledning. Man hade väl satt en annan gräns om man visste att de klarade av det bra? Det syns ju på hur de är byggda, att de inte är gjorda för att leva i 0 grader! Visst är det bra för dem att bo utomhus på sommaren, men på vintern är väl ändå att ta i… Jag skulle aldrig utsätta mina marsvin för sånt. Skulle aldrig fall mig in att låta de bo utomhus i en gallerbur om det är under 15 grader. Inte utomhus i gallerbur över huvud taget. Utomhus finns många faror, en gallerbur är hur lätt som helst att välta, öppna osv.
Mvh Felicia

#28 Nej, precis. Jag påstår inget (och om det sett så ut så ber jag om ursäkt), men allt jag skriver är vad jag tycker, MINA åsikter :) Och vad jag tror på. Får jag motsatsen bevisad så kanske jag ändrar mig, men med tanke på att mina kan frysa lite bara det är sommar (varmt) och blåser lite så kan jag inte förstå hur marsvin klarar sig ute, men men.
Att man dessutom oftast inte ser hurvida bra eller dåligt marsvinen mår ute gör ju det hela svårare, men dom jag sett ute även vinter, har visat tydliga tecken på att försöka hålla värmen hela tiden (genom att burra upp sig osv). Bara då skulle jag ta in mina.
Klicka på länkarna för att se mina svar. Det går tyvärr inte att klistra in av någon anledning.
Hoppas det är läsligt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#29 Instämmer. =)

Bara så att ni vet så förespråkar jag inte att ha dom utomhus vinertid. När jag hade mina ute så visste jag inte att lagen fanns, men somsagt lagar finns ju till utav en anledning.
Jenny
#30 Våra marsvin som lever inomhus är ju inte vana vid kylan på samma sätt, det gäller ju att vänja dem sakta. Då tror jag absolut att de klarar att bo i 15 grader. Det är en helt annan sak att ta dem från vårt inomhusklimat och sätta ut dem poff sådär ;)
Men jag håller med dig, nog måste det vara emot deras natur att sitta och huttra. Så små djur har inte lätt att hålla värmen, därför klarar de inte att bo för kallt.
Mvh Felicia
Eller… eh… kopiera. Länkarna alltså.
För övrigt är hela marsvinssverige välkomna hem till mig för att se om jag är en djurplågare eller inte :) Bara ni ringer först så att jag är hemma.
#29 Precis, bra skrivet!=)
#29 Om lagen inte fanns till skulle vem som helst sätta ut sina marsvin, och det förespråkar jag inte. Dom ska ha skydd och hö eller halm och rikligt med mat.
Och det som ni glömmer, många av er som skrivit, är att mina är ANPASSADE efter detta, alltså invanda. Jag menar inte på något sätt att vem som helst, när som helst, hur som helst ka sätta ut sina marsvin på vintern.
Jag tror att mina skulle få slag och dö av både sjukdomar och kyla om jag kastade ut dom nu oavsett hur bra buren är, men att vänja dom sakta sakta vid kylan och sen låta dom bo ute i tex en bra bur som det är varmt och skyddat i, tex en kanin ute bur med stor bo del eller en bod, tror jag att marsvinen klarar det bra ;)
Tror ibland vi fjompar lite för mkt med dom (dock ska ingen misstolka mig nu och bada sitt marsivn och sen kasta ut den i en kanin bur utomhus XD)
Men jag tror inne marsvin och ute marsvin kan dö av samma orsaker, må lika bra, leva lika länge, och då lika många dödsfall vid födseln. Förutsatt att dom som bor ute bor bra ;)
#30 Men nu förstår vi varandrd iaf ;)

#34 Absolut. Jag vänjer dom alltid först. Jag syftade mer på att dom ändå visar tecken på att dom är känsliga för minsta drag och fryser lite (då dom burrar upp sig). Fast dom har förstås massa hus osv som dom kan söka skydd i.
Nej, precis =)
#31 För det första, hur många uppfödare och marsvinsägare för den delen tror du har sina marsvin ute året om? (Som tur inte speciellt många).
Det gör ju självklart att större delen av toxande honor bor inomhus.
Det finns ju också flertalet uppfödare som har sina marsvin inne och inte har problem med toxicos och sjukdomar, så jag kan tyvärr inte se sambandet mellan toxicos och sjukdomar med att honorna bor inne.
Även om dina honor går 20st och har mycket hö, så går det ändå åt mer energi för dem att hålla värmen än vad det hade gjort i en varmare miljö.
Det lät som bra födelse vikter.=)
Men klarar sig sedan alla ungarna under de första 5 veckorna?
Du säger att du läser uppfödares bloggar, och som sagt finns det ju inte många om ens någon uppfödare som har marsvin ute året om.
Så hur vet du att andra som har marsvin ute året om inte har samma problem som dessa uppfödarna? Du har ju endast dig själv att jämföra med i den frågan.
Som sagt finns det de uppfödarna som inte har dödsfall hit och dödsfall dit, att dra alla uppfödare över en enda kam är verkligen inte rättvist på något sätt!

#41 Jag är fel att svara på i den frågan, men jag vet att många vart dödfödda eller dött som små i hennes kullar. (vi har haft en del kontakt på msn ;P). Dock vet jag ju inte orsaken. =)
#38 Jag skulle inte vilja kalla att dina marsvin är anpassade för att bo i kyla, däremot kanske vana.
Självklart fryser marsvin som är vana vid 20 grader om de kommer ut i 15 grader, och måste vänjas vid det om tanken är att de ska bo i den temperaturen under en längre tid.
Däremot tror jag att det endast går att vänja ett marsvin till en viss gräns, därefter är det inte bra för dem.
Brukar du ställa ut dina marsvin?
#39 Det var ju en sådan bur de marsvinen jag pratade om bodde i.
#42 Små ungar är ju jätte känsliga för kyla och drag, sen behöver de ju oehört mycket värme. Stora burar brukar även vara en nackdel i början när ungarna är små och inte kan röra sig lika snabbt som de vuxna. Man måste vara väldigt rädd om de små, annars är det lätt hänt att de inte klarar sig, du vet ju själv hur det är.;)

*Binajis - håller med dig helt och hållet!
För det första måste jag säga att jag inte visste att det var lag på att man inte får ha marsvin utomhus på vintern. Eftersom det stod i en marsvinsbok att man kunde ha dem ute så tog jag bara förgivet att detta var helt okej… Dumt gjort!
MEN bara för att det är en lag så kan jag inte tycka att det är en bra lag… Precis som Binajis skriver så tror jag inte vem som helst kan hålla sina marsvin ute. Men som jag skrev förut mår mina marsvin alldeles utmärkt. Dem beter sig precis som mina marsvin jag hade inomhus när jag var yngre. Dem sitter inte bara i ett hörn och burrar upp sig och fryser. Dem springer runt och leker, äter och har det bra, precis som vilka andra marsvin som helst. Dem har sina bon att krypa in i, som är jättevarma även nu när det är -12 ute. Ja, dem är varma, det är bara sticka in handen för att känna att det nästan är som Inomhustemperatur där. Men även om dem har sina varma bon att gömma sig i väljer dem ofta att sitta ute på sitt hyllplan och vila. Om dem nu fryser så mycket borde dem inte ligga inne i halmen hela tiden då?
#29 Får jag fråga hur man ser på dem att dem inte är byggda för att bo utomhus?
Det är ju ett marsvin, ett djur! Dem är födda utomhus, dem lever utomhus i naturen! I Anderna där det blir minusgrader…. Eller är det någon som går och samlar in alla marsvin där borta när det blir lite kallt?
Ett marsvin mår nog jättebra om det bor inne, men jag tror definitivt inte att dem mår sämre utomhus, eftersom det är där dem hör hemma! Mina marsivn kan inte bo inomhus eftersom min sambo är allergisk och det här fungerar jättebra.
Det är ju inte så att jag plågar mina djur. Dem är mina små bebisar och skulle jag tro att dem mådde dåligt av att bo ute skulle jag ge bort dem direkt!
#45 Hur vet du att marsvin i det vilda bor i minusgrader? I anderna kan klimatet variera så varför skulle dom välja att bosätta sej där det är kallare och finns mindre växter.
Dom som håller cuy som föda tar in sina marsvin om nätterna av den anledningen att dom inte tål köld. Det säger ganska mycket tycker jag.

Nu kan jag inte hålla mig längre.
Menar ni på fullaste allvar att ni tycker att det är okej att bryta mot den lag som säger att marsvin (gnagare) inte får hållas i temperaturer som understiger 0 grader bara för att ni inte tycker att den lagen är bra…?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#47 jag säger inget om lagen (kan någon dock länka den till mig, hittar den inte "/)
Men om dom har sina ut är det väl deras ensak (eller?) sen menar jag bara det att dom säger att ute marsvisn är friskare och i bättre hull och inne marsvin trivs bättre. Ingen vet det liksom ;)
#48 Så du tycker det är okej att man begår brott? Eller det är bara okej så länge det inte berör dig?
Vilka andra marsvin har de jämfört med för att kunna säga att deras marsvin är friskare och i bättre kondition? Man kan inte läsa till sig det genom ett par bloggar.
Ställer någon av dem ut? Då skulle man kunna få en bättre bild om hur bra kondition de verkligen har jämfört med andra marsvin.=)

DFS 2005:8 Saknr L80
8 kap
8 §
Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken.
19 §
Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort.
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag anser inte att det är deras ensak eftersom det inte är tillåtet att ha marsvin ute vid minusgrader i Sverige. Jag anser att det klassas som djurplågeri.l
Jag anser även att utomstående har ett väldigt ansvar när det gäller djurs (och barns) välbefinnande eftersom de inte har möjlighet att agera själva utan måste finna sig i vad ägarna (/vårdnadshavarna) bestämmer sig för.
**SMF 237 Sweet Dream's
#49 #51 Nej, menade inte så, bara för dom vill ha sina marsvin ute och bryta mot lagen tänker inte jag göra det!
#51 Du har helt rätt i det du skriver, kan inget annat än hålla med då jag anser det samma!=)
#52 Okej, nej det det tror jag inte heller att du ska, det var inte så jag menade.;)
#45 Marsvinen lever inte högst uppe bland bergtopparna. I deras naturliga ursprungsklimat tror jag inte det blir minusgrader. I det vilda finns det inte just samma marsvinsart som vi har som husdjur. De som är närmast besläktade lever däremot på grässlätterna. Synd att det inte finns mer fakta om sådant, jag har letat mycket efter bra fakta om hur de vilda marsvinen lever…
I Bonniers stora verk om jordens djur står det följande om gnagare:
"De första marsvinsdjuren uppstod för 20 miljoner år sedan då det var en period då klimatet blev varmare, och öknar och stora grässlätter som inte funnits tidigare började breda ut sig. Detta gjorde att många nya arter fick möjlighet att utvecklas. Marsvinsdjuren specialiserade sig på ett liv i öppna miljöer, så som grässlätter och buskområden."
Sedan finns klippmarsvinen, de lever mer i bergsområdena. Men de skiljer sig rätt mycket mot våra tammarsvin.
Mvh Felicia
Alexandra, jag skulle vara tacksam om jag får svara själv. Du får mig verkligen att framstå som en djurplågare på hög nivå.
Jag har ett återkommande problem bland mina ungar, och det är att vissa ungar har svårt att förstå att dom ska dia. Dock kan jag säga med rätt stor säkerhet att det inte beror på att det är kallt. Varför?
Tänk er 20 honor ligga i en klunga i 4 kilo hö. Tror ni på fullaste allvar att dom fryser? Eller kanske ska vi säga 15 marsvin, då unghonorna gärna ligger på hustaken var för sig. Hu -vad kallt det måste vara. Jag tror jag bör påpeka att dom INTE är utstötta, för ni skulle antagligen kunna få dom tankarna. Nej, dom väljer helt själva att befinna sig där. Det kanske blir för varmt hos dom andra….
Dödfödda ungar får jag ytterst sällan! Det kan ni ju själv se på min hemsida. Vad som hänt är att i dom stora kullarna (6-7 ungar… borde dom förresten få så många om dom bor under dåliga förhållanden?) så hinner inte honorna få bort hinnorna om nosarna på bebisarna. Det händer också att dom störta ungarna är dödfödda för att dom antagligen haft svårt att komma ut.
Som många vet är utställningskondition inte samma som avelskondition… och det är ju innan dom sätts i avel som dom (ska må) som bäst eller hur? Så att genom utställning veta om dom är i bra kondition eller inte har jag svårt att tro.
Än en gång säger jag att alla är välkomna hem till mig för att med egna ögon se hur mina marsvin har det. Ni har aldrig varit hos mig och själv bevittnat marsvinens förhållande… så var väldigt försiktiga med att döma.
Ni är också välkommen att anmäla mig, för jag tänker inte ändra någonting ute hos djuren.
#55 du kanske kunde ta bilder och visa hur dina marsvin bor? :)
#55 Ja, även om du har 20 honor under 4 kilo hö, så tror jag absolut inte det är bra för dem att bo i kyla!
Om du nu är så säker på att det inte är kylan som påverkar ungarna, då måste du ju ha funderat på annat som kan vara felet. För ett sådant åter uppkommande problem är ju inget man önskar i sin avel, och man borde väl därför försöka hitta en lösning på det?
För mig finns det inget sådant som heter utställnings- och avelskondition. Jag anser att samma dag som man sätter sin hona med hane ska hon vara i så pass bra kondition att hon även skulle fått en bra bedömning på en utställning.
Du får gärna förklara för mig vad du anser att skillnaden mellan utställnings- och avelskondition är.=)
Sen avlar du väl inte samtidigt på alla dina marsvin alltid? Några måste du ju kunnat ställa ut? Iaf hanarna…
Då hade du ju fått lite bevis på att dina marsvin verkligen är i så bra kondition som du säger, och jag blir motbevisad även om jag aldrig kommer tro på att de inte påverkas av kylan.
Just nu får jag iaf bara uppfattningen av att du tror dina marsvin är i jätte bra kondition, utan att egentligen någon gång jämfört dem med andra. Det är om sagt inget man kan läsa sig till i bloggar utan skaffar sig erfaranhet av.=)

#55 Okej, ledsen. Men som jag skrev, så visste JAG ju inte själva orsaken, bara att jag vet att det var massa dödfödda ungar på din hemsida för länge sen. Men det ska inte hända igen ;)

Okej, Binajis. Jag kollar på din hemsida på dom första kullarna. Hur dog dom äldre? *nyfiken*
"Romina -nonself, goldenag/go/wh hona Dog av okänd anledning vid 2,5 år
*Pointa -nonself, golden/wh hona Dog av okänd anledning vid 2,5 år
*Rita -nonself, goldenag hona Dog några dagar efter födseln
*Rasmus -nonself, goldenag _hane Dog några dagar efter födseln"
_
Anklagar dig absolut inte för nåt, men du skriver att ungarna inte diade, hade svårt att komma ut om det var många osv. Men det är ju MÅNGA kullar där det bar är 3-4 max, och ändå har alla eller någon dött i nästan varje kull. Även vid 7 månader?
"100 gram*Sheep -rex, DarkEyed White _hane Avled vid ca 7 månader"
_Visserligen verkar det vara bättre med dom nyaste kullarna ser jag. Men kan det inte vara för att du nu fött upp ett tag, och honorna som nu är VANA vid att bo ute i kylan klarar av mer? Bara funderingar, inget annat! ;)
Och sedan kan jag inte alltid påstå att FÖR stor yta till dräktiga honor är bra, när jag sedan läser dettapå din hemsida:
"En sån konstig kull… född på dag 63, och väldigt ämliga. Malle la dom på olika ställen i buren och verkade inte koppla att det var hennes ungar"
Som sagt, verkar det gått lite bättre med dom nyare kullarna. Så det säger jag inget om.

För det första tycker jag det är börja likna personligt påhopp, samt väldigt avvikande från det ursprungliga ämnet 
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Ni får väldigt gärna komma och titta hemma hos mig också, så kan ni få se hur mina marsvin mår. Alla är i väldigt god kondition och dem har ALDRIG varit sjuka, inte ens förkylda, vilket är en vanlig "åkomma" annars om dem skulle bli nedkylda och stå i drag. Jag säger inte att man bör bryta mot lagen och hålla sina marsvin ute. Men alla lagar är inte bra, så enkelt är det bara. Det finns nog lagar ni också skulle vilja ändra på. Mina marsvin mår INTE dåligt! Jag kan jämföra med mina andra marsvin jag haft inomhus och en massa kompisars marsvin. Mina mår betydligt mycket bättre. Visst jag kanske har haft tur med mina 4 som jag har ute nu, det kan jag inte säga någonting om…
Men eftersom mina marsvin mår bra kan jag inte förstå varför det är djurplågeri???! Bara för att lagen säger att man inte får ha marsvin ute vintertid? I så fall är det ett riktigt dåligt argument! Jag förstår att lagen har kommit till av någon anledning men inte är det för att mina marsvin mår dåligt av att vara ute.
I sommar ska jag bygga ett djurhus åt alla mina djur vid mitt nya hus. Kan inte tro tt det kommer vara särskilt varmt heller på vintern. Men jag kan helt enkelt inte tycka synd om mina djur och jag tänker definitivt inte ändra på mig eftersom mina djur mår bra! Som sagt mycket bättre än mina marsvin som jag har haft inomhus! Om det beror på att dem bor utomhus det vet jag inte…
Men jag är definitivt ingen djurplågare!!!
Jag säger bara att det måste ju finnas en tanke bakom lagarna som finns i Sverige. Det finns säkert en hel del människor som kör rattfulla och klarar det utan att ha ihjäl någon… Eftersom att dom klarade det utan problem så är det ju en ganska fånig lag? Ingenting hände ju… Eller också kan man helt enkelt inte tänka så, en lag är en lag oavsett om det i vissa fall går bra. Och det gäller allt ifrån lagen om att gnagare inte ska hållas i minus grader till att man inte får köra rattfull. Men det är ju min åsikt.
Hanna
Citat från engelska wikipedia:
"Its normal body temperature is 101-104 °F (38.5-40 °C),[92] and so its ideal ambient air temperature range is similar to the human's, about 65-75 °F (18-24 °C)."
Så om man tänker på marsvinens normala kroppstemperatur är deras idealiska lufttemperatur på 18-24 grader Celsius, vilket det oftast inte är utomhus i Sveriges klimat på vintern, det kan ingen förneka.
Jag säger inte det här till någon(har förresten inte läst hela tråden), bara informerar om denna allmäna fakta, så att ingen tror att det är normalt för marsvin att bo i temperaturer lägre än så….
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#62 ett exempel på en skit dålig lag vi har i sverige, det att det är tillåtet att ha s*x med djur sålänge dom inte lider, helt sjukt eller hur? Vad är tanken bakom den lagen?
#63 Tack, mycket bra fakta!=)
I lagen som #50 citerat står det ju även att "De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort."
Termisk komfort förklaras på följande vis: _"Ett jämnvarmt djur har termisk komfort inom det temperaturintervall då djuret utan svårighet kan upprätthålla sin värmebalans utan att öka värmeproduktionen i kroppen eller värmeavgivningen från kroppen.)"
_Detta innebär alltså att om man håller marsvin i miljöer där det är mellan 0-17 grader eller över 24 grader, _måste_ ha en plats som marsvinen kan söka upp där det är mellan 18-24 grader.
#64 Det finns ju ingen lag som säger att man får ha sex med djur. Utan det stora problemet är att det inte finns någon som säger att man inte får det!
Så pga. det är det alltså inte olagligt att ha det.=(
Jag slänger bara in ett litet inlägg: Ibland kan man undra om alla lagar verkligen är till för djurens bästa?! För ibland är dom väldigt konstigt utvecklade! Anledningen till jag säger detta är för jag är hästmänniska och läst mycket knäppa lagar!
Jag väljer inte sida här inne, jag har valt att inte ha mina ute vid för låga grader, samma det att jag inte släpper ut ett innemarsvin väldigt plötsligt. Drog ut på tiden innan jag hämtade hem ett marsvin i augusti pga jag visste marsvinen snart skulle flytta in ändå pga flytt, kändes onödigt att vänja in henne att gå ute för ett par veckor bara!
#67 Kanske det finns sådana lagar, har själv inte häst. Men just den lagen som diskuteras just nu är ju verkligen till för djurens bästa anser jag. Med tanke på det som #63 också skrev precis.=)

Som #67 säger så finns det en massa onödiga lagar, speciellt inom hästområdet, jag tycker att det viktigaste är att kolla på hur djuren mår och sedan gå därefter. Som en del ovanstående säger så bor deras marsvin ute & mår toppen enligt dom, så visst fine varför inte bara låta dom ha sina marsvin ute, för ingen normal funtad människa skulle väl låta sina marsvin sitta ute och frysa häcken av sig & inte göra något åt det? :P Sen som jag skrev längre upp att det finns en lag av en anledning där har jag ändrat mig när jag tänkte till på vilka himla massa onödiga lagar det finns. Och spec inom häst så finns det så himla många onödiga, så jag tar tillbaka det jag skrev. Och jag tar ingens parti i denna tråd.
Jenny

**#61 & 67 & 69
**
Visst finns det lagar som borde ändras på, helt klart, men bara för att man inte tycker att en lag är bra så har man ingen som helst rätt att bryta mot den.
Om alla resonerar som du gör här "jag gillar inte den lagen därför tänker jag inte följa den" hur skulle samhället se ut då?
**SMF 237 Sweet Dream's

#70 det va inte så jag menade att man ska bryta mot lagar man inte gillar. Men jag tycker att man ska kolla på djuret & hur det mår i stället för att dömma. Och med det menar jag inte att man ska bryta mot lagar utan att dom borde se över lagarna. Det här menar jag allmänt om lagar.
Jenny
#68 Som jag skrev så tog jag inte ställning i just DEN lagen då jag inte har läst på 110 procent om marsvinens ursprungsklimat. Därför kan jag inte ta ställning i den frågan utan har valt att bara ha marsvin ute sommartider då mina ha visat att må väldigt bra av det!
Det som #63 skrev får man tänka som så att vi människor går inte runt med päls!
Som sagt jag tar inte ställning i något förrän jag läst på mer!

Nu kan inte jag hålla mig längre måste gå in i denna diskutionen.
Jag har mina ute och de har det super bra, mina hanar är ute och springer när det är nära 4- grader.
Min Chimla fick en kull med tre ungar i slutet av Juli de vägde mellan 107-115 gram och alla över levde och har det super bra.
I slutet av Augusti föddes två små ungar de lever än idag och de vägde 121-125 gram vid födseln.
Jag har aldrig varit med om någon dö född, men två ungar har dött efter några dagar (det var på sommaren, så det har inte med kylan att göra).
Jag tycker att de håller sig friskare och mår bättre ute än vad de gör inne. Mina trivs ute och jag kommer inte ändra hos mmina marsvin, de ska gå ute året om! De har möjlighet till att gå in om de fryser och där får de lätte upp värmen till 15-20 grader (plus).

Jag varken kan eller vill förstå att man väljer att ha sina marsvin ute vintertid.
Marsvin är oerhört sociala djur och jag lever med dom. Jag vill dagligen höra deras "tjatande" på mig av vad dom vill.
Jag vill också se och följa deras dagliga rutiner samt höra deras "dialoger" sinsemellan.
Att marsvinet kommer från "kalla" Anderna stämmer. Men vi får även betänka att det är inte omöjligt att marsvinsflockarna i god tid förflyttar sig efter väderförhållanderna? Samt att dom vilda marsvinen skiljer sig oerhört mycket från våra tam marsvin.
Sen undrar jag hur ni gör om ni eventuellt behöver ta in något av era ute marsvin mitt i vintern? Och om ni skall på någon utställning vintertid? Tar ni då marsvinen direkt in i en varm bil och låter det sitta i rumsvärme en hel dag? Det är absolut inte bra heller på det hållet, lika illa som tvärkyla.
Marsvin 4-ever
.

#74 Håller med där.
En fråga till er som har marsvinen ute (särskilt i vanliga marsvinsburar eller i den storleken), hur ger ni dom motion? Dom kan väl inte direkt släppas ut i en stor hage på marken vintertid? Och dom kan ju inte bara sitta instängda i burarna dag ut och in?
Blir marsvinen lika tama ute?
Jag har svårt att se marsvin boendes ute dygnet runt, dom är ju som sagt flyktdjur, och väldigt ljudkänsliga…. hur gör ni på nyår t.ex?
Jag kommer alltid att tro/ha den åsikten att marsvin kan vänjas vid att bo ute, men inte trivs/mår bra att bo ute (Pga grund av kylan, alla ljud, osv) speciellt vintertid tills jag får motsatsen bevisad med egna ögon. Men jag påstår inget, det är vad jag tror, som sagt.
Däremot kan jag tänka mig att ungar som föds ute, är lite "tåligare" (just för att dom inte vet annat) än vuxna marsvin som vants vid att vara ute.
En till fundering. Att ha marsvinen ute, och ha ställen där det kan bli mellan 18-24 +grader dom kan gå in i, tänk om dom är där i timmar och vilar, och sen går ut, blir det inte en väldigt stor chock för dom? Eftersom dom inte kan anpassa sig så lätt? Borde inte hela stället dom är på då, vara tillräckligt varmt? Fundering. =P
#75 - Ljuden tror inte jag är största problemet snarare tvärtom. Om somrarna när mina går ute så slänger dom sig fram till gallret och tigger högljutt när det kördes förbi på en åkergräsklippare utanför.
Jag ruskade bara på huvudet och undrade om dom verkligen var som dom skulle, hade jag varit så liten som dom och det kommit en åkergräsklippare hade jag aldrig valt att springa fram och tigga mat hos den, haha. Men tydligen förknippade dom den med mat, fråga mig inte varför!

#75 Ett tillägg på det sista jag skrev, det är ju ungefär som att jag då och då skulle gå ut med mina marsvin på vintern, bara ta ut dom innefrån? Det skulle bli alldeles för kallt för dom. Och samtidigt kan man ju inte ha marsvinen ute dygnet runt utan att dom kan få tillräckligt varmt som dom måste (läs inlägg #63) och vad lagen säger. Jag får det inte att gå ihop.

#76 Jasså?! Det låter konstigt. Vilken tur du har med dina marsvin
, mina reagerar starkt på höga, plötsliga ljud och for in i sina hus då. Även ute. Har haft ca 40 marsvin sammanlagt och jag har fått känslan att de är väldigt ljudkänsliga (för plötsliga ljud som kommer). Och kan därför inte ens tänka tanken att låta dom vara ute året runt.

Ja att ha dom ute sommartid är ju toppen.
Då är vi själva ute hos dom och mycket händer runt dom. Åkgräsklippare m.m. fniss.
Samt att dom springer i rasthagar.
Men vintertid då blir det kan jag tänka mig enbart att man fodrar och byter vatten? Man står väl inte ute i kylan mer än nödvändigt?
Marsvin 4-ever
.
#73 "Min Chimla fick en kull med tre ungar i slutet av Juli de vägde mellan 107-115 gram och alla över levde och har det super bra.
_I slutet av Augusti föddes två små ungar de lever än idag och de vägde 121-125 gram vid födseln."
_Vad vill du bevisa med det?
Juli och augusti är de två varmaste månaderna i Sverige, och jag har aldrig sagt att det på något sätt är fel att ha marsvinen ute under sommaren, även om jag aldrig skulle vilja ha en högdräktig hona ute!
Sen i en kull på bara 2-3 ungar tycker jag att ungarna bör väga över 100g, om alla ungarna är friska osv.=)
Om du nu upplever att dina marsvin mår bättre och är friskare när de bor ute, då undrar jag vilka sjukdomar de hade när de bodde inne och på vilket sätt de visade att de mådde dåligt av innemiljön.
#74 Bra skrivet!=)
Man borde ju också förlora mycket uppsikt, vilket kan vara mycket avgörande när ett marsvin blir sjukt.
Tyvärr är det nog så att ingen av dem ställt ut sina marsvin någon gång.
#79 Jag ser ju ett annat skräckscenario framför mig också på tal om byta vatten… En kall flaskpip och varm marsvinstunga…. ja, många har väl någon gång satt sin egna tunga mot en kall lyktstolpe på vintern.

#74 Jag vet att dem är oerhört sociala djur, menar du att man inte kan se allt det där ute eller? Jag är ute flera timmar om dagen med mina djur! På marsvinsutställning skulle jag aldrig få får mig att åka, det om något tycker jag är djurplågeri! Men det är min åsikt, ni får gärna åka på utställning med era djur om ni tycker att dem mår bra av det…. Jag tar aldrig in mina djur så det blir ingen värmechock för dem.
#75 Mina djur får motion dagligen, dem springer ute på verandan medan jag gör rent deras och råttornas burar. Det går hur bra som helst och dem älskar det. Dem springer och jagar varandra, leker och tycker att det är mysigt att komma ut en stund. Men jag har dem inte springande i snön om det är det du tror? Men min ena hane har inget emot det, han "rymde" ut ur garaget, när han sprang där inne en gång, och ut på gården i snön. Jag trodde han skulle tvärvända in igen, men han bryyde sig inte alls,bara gick där och lufsa som om det skulle vara en helt vanlig sommardag. Men det gillade inte matte (någon måtta får det vara, även för mig)….
Det här med att dem är väldigt ljudkänsliga så föredrar jag att ha dem ute av den anledningen också. Det är ju ännu mer ljud inne! Diskmaskin, dammsugare, barn som skriker?, tvättmaskin, tallrikar som skramlar, tv:n, musik m.m. Ute hör dem i princip bara bilarna som åker förbi. Visst blir det väl något otäckt ljud då och då men det blir det ju inne också….
#81 Ja det kan ju vara otäckt om dem skulle göra illa sig på det sättet, men jag vet inte om det är något speciellt material i vattenflaskor, för dem fastnar aldrig i dem. Inte på mina vattenflaskor iallafall.
Jag tittar till mina marsvin flera gånger om dagen så
#79 om man inte vill vara ute flera timmar i detta kalla väder då bör man inte ha sina marsvin ute. Jag är ute flera timmar om dagen och tar hand om mina djur, har nämligen 23 råttor utomhus också, så det tar några timmar att pyssla om djuren och städa alla burar och ge dem mat.
Men djuren är mitt liv och det är så här vi vill leva så låt oss göra det!!! För som sagt mina djur mår bra, vad ni än säger om den där förbannade lagen! Jag har inte mina djur ute bara för att trotsa lagen, jag har dem ute för att vi mår bra av det!
#60 Jag kan hålla med om att flertal inlägg riktas starkt mot enskilda personer. Det är inte okej alls. Så länge det förs en diskussion om trådens ämne kan tråden förbli öppen, men det börjar mer och mer likna en diskussion som kan sluta i anklagelser osv. Det är inte roligt alls. Tänk på vad ni skriver allihop! :)
Mvh Felicia
#76 #77 Marsvin är ju flykt- och bytesdjur, det tillhör deras naturliga beteende att vara rädda för plötsliga ljud och rörelser. Det är konstigt om det är tvärtom. Nog kan tammarsvin bli väldigt lugna och vana med åren, men de har fortfarande sina instinkter kvar.
Mvh Felicia

#82 Tack för ditt svar! :)
Det om att det är mer ljud inne, kan jag bara svara av egen erfarenhet. Mina djur hör knappt några ljud alls. Inga barnskrik, diskmaskin osv. Det enda är väl dammsugaren och när jag städar, byter burar osv. Men visst, jag tror inte marsvin trivs med att vara inne mitt i centrum för småbarn osv, nej.
Men okej. Jag har inte varit hos dig. Men även om det nu funkar bra för t.ex dig och någon enstaka annan, vill jag påpeka att ni andra som läser i denna tråd inte ska ta ut era marsvin eller råttor. Man bör vara väääldigt kunnig om man gör detta, och inte testa och se om dom "klarar" sig ute. Det är väl inga försöksdjur vi har iaf! =(
Men lill-nanna, kan du inte visa hur djuren bor ute då? Burarna, där dom får springa av sig osv?
Och en undran, råttor har ju väldigt lätt för att bli förkylda. För minsta drag eller vid icke tillräckligt hög temperatur, hur funkar det hos dig? Håller sig råttorna friska, inte nyser osv? Kan du inte gå in på rattor.ifokus och skriva och berätta där hur dom bor, har det, visa bilder? Vore väldigt intressant att läsa. =)
#85 Jag kan inte mycket om råttor, men de finns i alla fall vilda i Sverige. Men det kanske är en annan sort? =S
Mvh Felicia
#85 "Men även om det nu funkar bra för t.ex dig och någon enstaka annan, vill jag påpeka att ni andra som läser i denna tråd inte ska ta ut era marsvin eller råttor. Man bör vara väääldigt kunnig om man gör detta, och inte testa och se om dom "klarar" sig ute."
Detta har ju absolut inget att göra med om man är kunnig eller ej tycker jag! Sunt förnuft kanske däremot…..

#82 Det är ju bra att DU tillbringar mycket tid med dina marsvin ute i kylan. Men tyvär är det nog så att många enbart ser till att tillföra sina djur det nödvändigaste när det är ruggigt väder.
Men jag anser att marsvin skall vara inomhus vintertid, och att dom skall vara placerade i centrum där man vistas mest, och vara en del av familjen.
Jag viker mig inte en tum i min uppfattning att man har mycket mer kontakt med djuren när dom bor inne med familjen.
Och dom vänjer sig lätt vid alla ljud i exempelvis ett slamrigt kök m.m.
Vad gällande marsvinsutställningar kan jag enbart säga att jag i höstas var på min första marsvinsutställning, då som åskådare.
Jag gick dit med "öppna" ögon både för att se hur det var för djuren, samt få en inblick i hur det hela gick till.
Jag blev oerhört positivt överaskad att se hur bra alla marsvinen tog det, inte ett enda ängsligt marsvinspip hördes och samtliga var mycket lugna. Så pass mycket vet jag om marsvin att jag kan se och höra på dom om dom far illa.
Det talas mycket om lagen här, men jag ser väl mer till marsvinet som individ som som sagt mår bäst av att få vara i centrum.
Marsvin 4-ever
.
Här blir det länkar igen, annars blir inläggen så fasligt långa. Dock drar jag mig ur nu då det river upp gamla sår samt inte heller kommer leda någonstans. Vad är det då för vits? Bilder kommer dock när jag fått till några.
http://i98.photobucket.com/albums/l278/binajis/Diskus1.jpg

#86 Jo. Det är skillnad på tamråttor och vilda råttor. Jag har råttor hemma, och dom är väldigt känsliga för drag, och blir det minsta kallt så har dom lätt för att bli förkylda. Men visst, jag vet ju inte, därför frågar jag. =) (råttor som även dom vänjs in sakta på sommaren kanke anpassar sig, ingen aning) Jag tror varken råttor eller marsvin ska bo ute vintertid. Och även om det går skulle jag aldrig ha det.

#89 Tack för dina svar. Det var absolut inte meningen att försöka "ta dig" om du trodde det?! Man får alltså inte vara nyfiken och fråga i en diskussion? Hepp. Jag är ledsen om jag rev upp gamla sår, jag hade helt glömt bort vad som hänt och därför undrade. Och jag kopierade bara ut en del, inte alla jag såg. Men men.
#89 Kommentarer som "för tunn" och "önskas mer hull" är inga kommentarer som domarna brukar ge om det inte är så att det verkligen syns eller känns på djuret.
Att para en för tunn hona är inget jag skulle göra då en dräktighet förmodligen skulle slita mycket mer på henne än på en hona i god kondition.
Vilken vikt brukar dina honor ha när de sätts med hane?
PM:a gärna länken till mig!=)
Eftersom du föder upp ridgeback tycker jag att intresset för att få rasen godkänd borde vara stort, enda sättet att få dem till att bli det är genom att visa upp dem på utställningar. Det är ju ingen vanlig ras, därför borde väl intresset vara stort mellan uppfödarna att så många som möjligt ställer ut ungar som är rastypiska?=)
Förstår inte den här motviljan att ställa ut och kalla det djurplågeri? Den sitter väl inte i buren hela dan? (från 8-00-17.00) Som jag fattar det sitter dom där från det dom kommit ditt tills deras klass blivit bedömd och sen är det pris ut delning sen är dom i sina transportburar ju?
Jag tycker det är djurplågeri att ställa ut marsvin som vissar teckan på räddsla/obehag/oro på utställning och som mår dåligt av det. Men många verkar ju inte ens bry sig, ligger så gött i höt och sover eller mumsar lite :)
Asså, jag ställer ju inte ut för att få en bedöming att para mina, ska man para bör man ha den kunskapen själv om detta djur är bra i avel, dock vill jag ställa ut för att få en bedömning på dom.
Har tyvärr inte kommit iväg på utställning ännu, skulle åka på SM 2008 men blev sjuk dan innan, så nu ska vi göra ett nytt "försök" i år ;D
#93 Oftast har man inga burar på utställningarna nu längre, oftast bara vid större mästerskap och PR visningar. Så marsvinen sitter alltså i sina transporter under den tiden de inte bedöms eller man har dem uppe.=)
Ser inte heller vad djurplågeriet i det skulle vara, skulle vara bra med en förklaring.
Men håller med dig att marsvin som är rädda, oroliga och/eller känner obehag ska inte ha något på utställningar att göra, då man bara gör djuret en otjänst.
Även om man inte avlar så får man ju en bedömning på att ens djur är friskt och mår bra. Det är ju faktiskt inte alltid så lätt för alla att avgöra det om man inte kommer i kontakt med andra marsvin så ofta, man kan lätt bli hemma blind.

Nu måste jag bara klargöra en sak eftersom att det uppenbarligen har blivit missförstånd. Jag är inte ute efter att sätta dit någon. Jag vill bara diskutera, eftersom att jag har starka åsikter angående detta ämne.
Jag skriver inte för att jäklas med någon viss person. Men eftersom att det är få som har sina marsvin ute, så kanske det kan verka som om jag vill "sätta dit dom" (?!). Ledsen för det isåfall, jag ska bli bättre på att uttrycka mig, jag lovar, jag har verkligen försökt ändra på det. Tydligen har inte det hjälpt.
Jag drar mig också ur denna diskussion nu iaf. Tack för mig :)
#95 Jag tror inte att det är någon här som är ute efter att sätta dit någon. Jag har faktiskt inte uppfattat det som du skrivit som så heller.=)

#96 Det tror inte jag heller. Okej, tack :) För det har verkligen inte varit min mening. =)

linn-nanna skulle du kunna förklara varför du tycker att det är djurplågeria att ställa ut sina marsvin ? (:
Jenny

#98 Jag tycker att det är djurplågeri, för att det om något borde väl vara stressigt… Men ni som vet hur det går till säger ju att dem mår bra på utställningarna. Så då är det väl så… Men jag har aldrig tyckt om utställningar. Har aldrig varit på marsvinsutställningar men på hundutställningar och där står dem stackars hundarna och skakar i ett hörn av rädsla och ägarna står och sliter i dem överallt. Nej usch jag tycker det är jobbigt att se sådant. Jag tycker att djur ska få vaar djur och inte släpas omkring på en massa tillställningar för husse och mattes skull eller ev. köpares skull. Det är min åsikt. Men som sagt jag har aldrig varit på marsvinsutställning så jag tänker INTE döma någon som ställer ut sina marsvin. Däremot skulle jag vilja gå på en utställning för att se hur det går till. Är det någon utställning i Västmanland någon gång?
#99 - På Svenskamarsvinsforeningen.se kan du se kommande utställningar, dom annordnas spritt över landet :)
Hanna

#99 okej. Dom utställningarna jag har vart på så har jag tyckt att alla dom små grisarna har varit väldigt lugna & sansade. Men låter som en bra ide att åka och kolla på någon utställning någon gång (:
Jenny

#100 & #101 Tack för svaret, ska försöka gå på en utställning i år och se hur dem små marsvinen har det på utställningarna. För som sagt jag tänker inte dömma någon innan jag har sett det själv.
#99 Jag tycker det är otroligt stor skillnad på marsvins- och hundutställningar, som tur är!
Tyvärr finns det rättså mycket oseriöst folk inom hundvärlden, vilket gör att jag inte tycker om hundutställningar speciellt mycket heller. Men samtidigt förstår jag tjusningen med att ställa ut hund, och tycker inte det är något fel så länge hunden mår bra och behandlas på ett bra sätt, både inne och utanför ringen!
#102 Trevligt att du ska besöka en utställning!=)

Jag är nyss hemkommen från Göteborg där jag visat hundar på den enormt stora hundutställningen "Dog-Topp" på mässan.
Jag såg inte en enda skakande hundstackare i "någon hörna".
Självfallet finns det kreti och pleti inom alla områden av djursysslare. Tyvär! Jag säger inte att allt är perfekt vare sig man är aktiv med marsvin, hundar, katter, hästar m.m.
Hundutställningar går inte ut på att husse/matte skall glassa på hundens bekostnad.
Att man ställer ut en hund är för att få den bedömd att den är rastypisk, samt att den framförallt har rätt mentalitet.
En hund med dålig mentalitet visas obönhörligen ut från ringen. Det kan jag se enbart positivt på då förhoppningsvis dom hundarna ej kommer att användas i aveln?
Detta är oerhört viktigt för samtliga avelshundar så att var rasklubb kan avla vidare på rätta sunda hundar och förhoppningsvis kunna bibehålla var hundras positiva egenskaper.
Men visst tyvär finns det ju "rötägg" överallt. Det enda vi kan göra är att jobba emot dom.
Marsvin 4-ever
.
#99 Det går inte att jämföra marsvinsutställningar och hundutställningar!
Jag har varit på bägge och jag tyckte illa om hundutställning och marsvinsutställningar bara älskar jag.
På hund tillåts allt, ingen tänker på att hunden ska ha sin egna lugna yta, alla är överallt och ingenstans, hundar kissar och skiter överallt utan att folk bryr sig!
På marsvin går det mesta lugnare till. Marsvinen sitter i sina transporter och äter mat och gosaker. Kanske får komma upp och mysa lite. Dom som ska trimmas tas upp i tid och fixas med. Allt är lugnare och mer sansat på marsvinsutställningar enligt mig! :)

#105 Som jag skrev i inlägget #104 så finns det rötägg överallt, och att jämföra en hundutställning på tusentals samlade hundar med en marsvinsutställning går ju inte.
Jag kan enbart svara till hur jag "och dom andra förhoppningsvis 90% deltagarna seriösa" bär oss åt på en hundutställning.
Först och främst ser vi till att hundarna är välrastade innan vi kommer dit.
Skulle en olycka hända så tas det självklart bort, och skulle inte hundägaren bry sig så finns där under hela utställningsdagen ungdomar från Blå stjärnan som har till uppgift att hålla rent.
Här vill jag även framföra att under mina 35 års erfarenheter av hundutställningar så har faktiskt ingen av "mina" hundar varken kissat eller bajsat på fel ställen.
På var utställning finns alltid speciella avsedda rastgårdar.
Jag är alltid noga med att se till att hundarna har vatten, och jag gör alltid en privat zoon där hundarna kan koppla av vilket en normal psykiskt stabil hund alltid gör oavsett hur "stojigt" allt är runt omkring.
Valpar och unghundar anser jag har inte på sådana här stora utställningar att göra. Även om dom kan ta det positivt så är det trotts allt psykiskt för jobbigt för dom.
När man skall ha fram en hund på utställningar så börjar man alltid med hunden från den är valp på mycket små utställningar. Och det ligger mycket träning bakom en utställningshund.
Man måste som jag tidigare skrivit, hela tiden vara vaksam på om hunden tycker det är roligt. För det gör faktiskt hundarna när dom vant sig vid all ståhej m.m.
Så tro inte att dom enbart hux flux föses ihop i en jättearena helt oförberedda. Det ligger oerhört mycket träning bakom som påbörjas direkt från valpstadiet.
Ursäkta att mina inlägg blivit långa, men jag tyckte att det var på sin plats att skriva om hur det verkligen går till då ju här på forumet är många som har mycket okunskap om det hela.
Och jag sticker inte under stol med att rötägg finns tyvär inom hundsporten som ju tyvär inom alla djursporter, även marsvin. 
Alla
Marsvin 4-ever
.

Jag har varit i kontakt med enhetschefen för djurskydds- och veterinärenheten på länsstyrelsen i Skåne med frågor om L80 i allmänhet men "19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort." i synnerhet och detta är svaret jag fick angående den punkten och den tycker jag att alla här ska (
) ta del.
"Benämningen"får inte" - tillstånd/händelse som inte får inträffa (se 19 §) av det följer att man inte får låta sin gnagare ha tillgång till utrymme som understiger 0 grader."
**SMF 237 Sweet Dream's
#108 Det låter riktigt tycker jag! Bra att du tog reda på det =)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mina marsvin bor nu i en äldre ladugårds liknande byggnad vid mitt nya hus. Så där blir det inte minusgrader iallafall. Men vi ska börja bygga djurhus åt dem så fort vi har fått hem alla våra grejer, så då får dem helt vanlig temperatur… Tänkte bara informera :)

#110 Det låter ju kanon för dom.
Det kan ju bli hur gulligt som helst med ett djurhus, kul för er att bygga och inreda precis som ni behöver samt vill ha det.
Marsvin 4-ever
.

#111 Jo tack, det kommer nog att bli jättebra! Sambon bygger hela huset precis så som jag vill ha det, så det är så kul. Har redan varit och köpt backar på Ikea som jag ska ha som burar där inne, man är lite ivrig :)
Helst skulle jag vilja ha dem inne hos mig, men sambon är ju allergisk. Men förmodligen kommer jag att bo där ute i djurhuset :) Och i sommar bor vi nog allihopa ute på gräsmattan, så dem kommer knappast vara ensamma :)

#112 Har du kollat på Ikeas Billyhyllor? här är många som bygger burar av dom.
Kanske passar dig att ha grupper i?
Marsvin 4-ever
.

# 113 Jag köpte 4 st lådaor från Ikea som är runt 100x60 cm. Kommer inte ihåg vad dem heter… Men ska sätta ihop dem 2 & 2.
Men tack ändå för tipset :)
#114 Lådorna från Ikea är dock bara runt ca 90*52 eller något sådant invändigt.. Men att sätta ihop två stycken är ju bra :)
Mvh Felicia

# 115 Jo jag vet, jag märkte det när jag mätte dem… Men dem blir ju iaf 180x52, så det borde väl räcka? :) Dessutom var dem väldigt billiga, så det gjorde väl inte så mycket att dem var lite mindre än vad det stod :)
#116 180*52 cm är ju inte litet på längden även om det inte är brett. Men fler än 5 marsvin skulle jag inte ha där i ;) Max tillåtet med 6 st.
Mvh Felicia

# 117 Är det bättre att 100x90 i stället? För som du säger 50 är ju inte brett… Nej just nu har jag bara 2 hanar och 2 honor. Men det blir väl kanske fler när djurhuset är färdigt. Men jag har ju en del "vanliga" burar också så jag ska se till så att det inte blir för trångt för dem :)
#118 Det är vilket som, det blir 0.9 m² oavsett ;)
Mvh Felicia
#108 bra att du skrev det.

#119 Ja det blir du ju, men jag tänkte bara om dem föredrar något sätt :) Långsmalt eller lite lika åt alla håll ;)
Om det är komplement backarna på IKEA du köpt så är de inte så stora som 90*52 inuti ens. Har inte måtten i huvudet, men det är iaf endast tillåtet att ha två marsvin i dem som är "100x60cm". Så i två ihopsatta får man alltså bara ha 4st marsvin.
Jag tycker synd om dom stackars marsvinen som måste vistas utomhus i minusgrader, det är djurplågeri. Men det går tydligen att ha dom utomhus även i norr och även om det är minus 20 grader. Det jag inte begriper är varför man då ska ha marsvin över huvud taget. Det är ju en del av charmen med marsvin att höra deras ljud att ta upp och gossa med dom osv. Skulle då aldrig komma på tanken att ha dom ute vintertid, dom är ute en del på sommaren men sen åker dom in i slutet på augusti.
#123 skulle jag veta om nån som har marsvin ute på vintern här uppe i norr så skulle jag anmäla på en gång. Skulle jag känna människan skulle jag antagligen prata med den först.

#122 Nej, jag vet att dem är små jämfört med vad det står. Hur kan dem ens skriva 100 cm? Nej, jag ska som sagt bara ha 2 marsvin i varje bur. Så det kommer inte ens bli 4… och blir det fler än 2 i varje, så köper jag fler lådor…. :)

#125 Skall bli kul att se bilder på ditt hus när det är färdigbyggt.
Har du någon speciell ras?
Marsvin 4-ever
.

#123 Jag tror ärligt talat marsvin (oavsett hur bra de mår eller hur vana de är vid kyla) dör i -20 grader!
Mvh Felicia
varför kan ni som har marsvin utomhus i vedbodar eller vad ni vill kalla dom ta temperaturen ?så man ser hur många grader akllt det är ute!:…
Att tänka på:: De vilda marsvinen som bor i Anderna är stora massiva marsvin som väger bra mkt mera än våra ,man kan aldrig jämföra ett vilt djur med ett tamt .Marsvin i Sverige är sällskapsdjur ,inte mat,..
Att inte ha sina marsvin i ordnade förhållanden med skydd mot vädrets makter strider inte bara mot lagen utan borde strida mot ägarens samvete .
Alla vet ju hur kallt det tom kan vara sommarkvällar när det regnat som en vanlig svensk sommar ,att ens tänka på att ha dessa utomhus under vinterhalvåret är för en seriös djurvän otänkbart .
Om ett utomhusmarsvin skulle må bra så skulle det aldrig kura ihop sig ,
ett marsvin som mår bra ligger utsträckt o avslappnat.
tidningspapper drar åt sig all fukt som finns på en veranda ,även runt buren.
stäng denna tråd nu ,,,då det inte går att lära folk ansvar ,,
pernilla abbylines
håller definitivt med!!!