Förhårdnader/gula sårskorpor?
Upptäckte för ett tag sedan att ett av mina marsvin hade något som ser ut som gula sårskorpor kring bröstvårtorna, de ser även lite svullna ut runt om. Efter vad jag har hört så är det tydligen ganska vanligt hos äldre långhår, verkar inte vara något farligt heller - men jag har ingen aning om vad det är eller vad det beror på. Är det någon som vet?
Häromdagen noterade jag att samma marsvin hade nästan som gula klumpar under framtassarna, på ena tassen såg det nästan ut som om hon hade en gul nagel under foten. (Svårt att förklara, nu kanske det låter värre än vad det är - jag försökte fota det men det gick inget vidare). Hur som helst: kan det här hänga ihop eller är det vanliga förhårdnader? Vad gör jag med det?
jag smorde ett av mina som hade så och det hjälpte och föll liksom av då. Han hade på tassen. smörj med någon fet salva som är mild
Låter som förhårdnader, klipp av dom och smörj in tassarna och bröstvårtorna med en fet salva. Ex. helosan :)
Det på tassarna är garanterat förhårnader. Jag smörjer och håller dem ständigt i skick så att det inte blir såpass långa - gör det du med :) Men kan fila vid minsta antydan till förhårdnader, så blir de aldrig så stora. På bröstvårtorna låter det mer som torr hud, även där gäller det att smörja med någon mjukgörande salva, matolja eller bivax.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej, då testar vi det! Jag smörjde in tassarna på dom allihop igår när jag ändå var igång, och redan då tyckte jag att hennes tassar såg något bättre ut. Den här grejen som såg ut som en nagel verkar ha fallit av.
Tack för hjälpen. :)