Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 13646 ggr
Karinri
0

Frågor om att ge vattenmelon

Hej

Jag har köpt vattenmelon till mina små svin.
Kan det äta skalet eller ska man ta bort det.
Kan det få munsvamp av för mycket vatenmelon?

Mvh Karin

Utökade din rubrik så vi får ett tydligt forum med väl fungerad sökfunktion. Mvh Felicia, medarbetare

Mari
0

Skalet skulle jag inte ge, det är med stor säkerhet besprutat och jag tror dessutom inte att det smakar så bra.
Fast har själv aldrig provat att ge mina marsvin vattenmelon :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ziggi
0

Jag lånar tråden lite^^' Kan man ge dom kärnorna i melonen också?

[GlittriGris]
1

#2tror inte det, har råtter och man ska inte ge några frukt känor till dom iaf.

FeliciaS
0

Vattenmelon innehåller ju mycket vatten och inte så mycket näring, därför bör de endast få det som godis och inte som mat.

Gällande skalet går det att ge, men är melonen inte ekologisk/KRAV-märkt är det inte alls att rekommendera då den är besprutad. Själv brukar vi ge marsvinen skalet + lite till när de får melon på sommaren, men vi har då endast bara ekologiska meloner om vi har det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ziggi
0

#4 vet du om man måste pilla bort kärnorna innan man ger melonen?:)

FeliciaS
1

#5 Nej, det ska du inte behöva vad jag vet. Vore konstigt, det kan knappast vara farligt. Jag har aldrig gjort eller hört talats om det iaf :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjorve
1

#6 FeliciaS, vad ger du dina marsvin nu på vinterhalvåret då det är svårt att få tag på "roliga" ekologiska grönsaker, och man ändå vill variera?

har förstått att du ger uteslutande ekologiskt till dom..

zuperzita
0

dvattenmelon kan marsvinen ha om man själv sitter i solen och äter det på sommaren. Det är ju ingen maträtt det är ju bara vatten som gurka.. :)

Ziggi
0

#6 Ok, det var bara en fundering jag hade:)