Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 597 ggr
[findusen]
0

Bus eller bråk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter älskade Philles bortgång tog jag hem en liten lockig kompis till Elliot som blev ensam.
elliot är ett stort ganska tufft marsvin (men det gick jättebra med phille, som var nästan 4 år när elliot flyttade till oss som 9veckorsbebis)

bebisen(Lasse) är ganska bestämd och elliot verkar acceptera detta och det går jättebra med dom två, och Lasse är nu snart 11 veckor.

Men nu ett par nätter har jag vaknat av ett jädrans liv från deras bur… Elliot kurrar och Lasse (som är ett gapigt marsvin även annars) skriker.. kan inte riktigt tyda varför han skriker? för det är Lasse som försöker rida på Elliot, som bara kurrar typ.. och så far dom runt i sin stora 140-bur (dom har 4 tunnlar och två hus att gömma sig i om dom vill vara ifred)

är detta en "erövringsfas" från Lasses sida eller vad betyder det? är hemma större delen av förmiddagen och även på kvällen och det är inte ett ljud från dom då.
Tar man upp den ena av dom för att kela skriker Lasse som besatt efter Elliot (även om det är Lasse som blir kelad) så han verkar ju uppenbarligen gilla sin kompis…

har iaf inte sett (eller hört) detta beteende hos någon av mina andra grisar…… har ett par till som går ihop och där är den ena väldigt undergiven medans den andra är väldigt bestämd (och inte går ihop med andra än just sin kompis) och trots att dom bott ihop i 2 år så rider den bestämda på den undergivna titt som tätt, fastän den undergivna inte gör något motstånd, utan bara säger till om det gör ont i hans långa päls..

Ska jag vara rädd att det blir bråk på riktigt mellan Lasse o Elliot eller det är övergående?

tjorve
0

det du beskriver är ungefär det som pågår, eller har pågått mellan mina 2 månader gamla marsvinshonor. dom kommer ifrån samma kull dock.

i vilket fall så är det wilma som skriker om hon blir lämnad ensam, antingen om jag tar upp henne eller om alma blir upptagen och liksom "försvinner".

jag vet inte heller vad det är, för det verkar vara wilma som är ledaren. dock eskalerade detta beteendet när det var almas tur att brunsta, och hon jagade wilma runt i buren och försökte sätta sig på henne. det gillade inte wilma! konstigt :P

nu har jag iallafall möblerat om och gjort fler gömslen, och allt har blivit mycket bättre. dom har massa yta att springa runt på och gömma sig när dom vill vara ifred.

jag tror och hoppas att det är något som går över, och att det mest handlar om rang och sånt..

hoppas mitt inlägg hjälpte något iaf :)

[findusen]
0

#1 ja, tack, det är skönt att det inte bara är mina marsvin som är konstiga :P hehe.
är mest rädd att elliot en dag tycker att det är nog o så blir det en enda pälsboll av båda två^^ men att dom har blivit sånna, att dom inte kunnat gå ihop, har blivit vid 6 månaders ålder när det gäller mina. 2ggr har det hänt att vid 6 månaders ålder har dom rykt ihop och sen inte gått att sätta ihop igen =S

och honor kan ju bli lite kinkiga mot varandra när dom brunstar.. men det låter som att dina försöker bestämma rangen ja..