Vårtecken :'(
Jag vet inte varför det alltid blir såhär men varje vår så har något eller några av mina marsvin dött, alla som dött för mig har dött på våren. Varför?
Så nu börjar det bli vår märker jag, stackars Tabasco kissade blod tidigare idag men nu har han kissat vanligt i 1 timme, får se hur det utvecklar sig. Så typiskt att det alltid ska ske under helgerna också!
Han blir ju 6 år i år och är det äldsta marsvin jag någonsin haft, alla har dött när de vart mellan 4-5.
Fast varför just på våren? Förstår inte det riktigt…
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gid va tråkigt :(
Konstigt sammanträffande det där med våren
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Nä, vad trist :(
Hoppas han blir bra. Får han behandling nu? Lustigt sammanträffande tycker jag också.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

de flesta av mina har cokså dött på våren. det är väl ett sammanträffande bara.
#2 Behandling? Nä han har ej vart in till vetten, sist gick det över efter en dag så det kanske gör det nu med, ska iaf vänta tills i morgon så får vi se.
tror ej att jag vill göra något större ingrepp på honom om det är nått allvarligt, han är så pass gammal och sist han sövdes (i somras) då tänkte han inte vakna igen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har ringt och pratat med en kompis som jobbar på en smådjursklinik och fick som råd att sätta honom ensam i en bur med tidningspapper så jag ser om han fortfarande kissar blod.
Nu alldelens nyss såg jag att det var en blodfläck i buren igen :( Hoppas verkligen att det ger med sig. Det var denna kompis som hade honom i sommar till sin hona. Då blodade han bara i en dag eller om det var 1½, hon tog honom till veterinären och gjorde ultraljud men de kunde inte se något alls utan trodde att det var grus som lossnat och rivit upp innerväggen bara.
Så nu får han vara i buren iaf tills i morgon, är han ej bättre då på kvällen så ringer jag och hör om man får komma till veterinären här i Söderhamn på fredag eller om jag måste vänta tills måndag.
Eller vet ni någon behandling man själv kan göra?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
min phille kissade blod 3 gånger, en halv dag ungefär, med en veckas mellanrum eller något sådant.. fick baytril om det var urinvägsinfektion, men det gick inte över.. röntagde honom och såg något som liknade en sten i urinblåsan….. men under operationen upptäckte vetten att det inte var en sten utan en förändring i urinblåseväggen som hon tog biopsi på.. men nu hade hon fått använda mer sövningsmedel än vanligt, för phille ville inte somna… och han klarade sig inte.
men det låter ju som någon form av stenar/grus som river och ger blodigt kiss. hoppas han fixar det! det kan ju vara värt att prova operera, är han i bra kondition och operationen är lätt och lyckad, är det ju helt klart värt det om han får 1 år till =)
#7 Han är inte i sådan vidare kondition tyvärr :/ Det har märkts sedan slutet av december att han börjat bli gammal, sover mer, blir lätt anfådd vid bus med pojken, blivit tunnhårig :'(
Så jag vill inte operera honom, är det illa så får han somna in.
Fast hoppas att det bara är nått som irriterar och går över, sist han hade detta var det i somras, tror det var juli/augusti? har ej haft det sedan dess.
rip Phille :'(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Oftast är det faktiskt så att gamla djur dör när värmen kommer, deras kropp tar stryk och är dom då lite slitna så drar dom på sig sjukdomar. Tyvärr så har jag fått det bekräftat från veterinärkliniken jag praktiserade på.
Ring veterinären, så fort man märker att det är något fel skall man inte vänta, lag på att man måste ge sitt djur vård om den behöver det, i detta fall ja.
Lycka till.
Du har om det värsta inträffar haft din vän länge och den minns allt roligt.
Vi finns här om du vill prata.
Hoppas inte det händer honom också, men har han levt ett år längre än dina andra kanske han klarar ett till? :)
Blev orolig när du skrev 4-5 år, och på våren. Min fina tjej fyller fem år i sommar, så nu vill jag inte ha en vakt(när jag kommer resa bort ca: 4 v) på henne..:S
#10 Har ringt och rådslagit med en som jobbar på veterinär som jag sa :) Hon hade pratat med en veterinär där och de tyckte att jag skulle avvakta för sist hade det ju upphört. Han har inga andra problem, äter som han ska, dricker, är pigg som vanligt och har kollat så han ej piper eller skriker när han kissar.
Nu på morgonen tycker jag att det är mindre blod utan mer utspätt med kiss, bara lite rosa fläckar. Får se om det håller i sig. Känns olustigt att jag ska behöva åka iväg till praktiken men ska försöka få sluta tidigare.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bokade tid i morgon ändå för att vara på säkra sidan. Är han bättre ikväll eller i morgon så fick jag avboka. Får se hur detta slutar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hoppas det löser sig åt det bra hållet!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag står i precis samma situation som du, Douglas kissar lite rosa/rött upptäckte vi nu ikväll :(
Men jag har inte provt något, ska man chansa med baytril som någon här rekommenderar? Är det i så fall veterinär som skriver ut eller köper man det själv på apoteket?
Han piper inte när han kissar, däremot kan han gny till ibland när han bajsar… Kan det ha något samband?!?
Just nu känns det som att veterinären får ta och kolla honom. Är det någon som kan rekommendera en bra veterinär i Göteborg - en som verkligen kan marsvin? Den veterinären som jag gått till innan känns inte som att hon är så inriktad på marsvin, så förslag tas tacksamt emot :)
Förlåt Stirrup för att jag lånar din tråd en stund, hoppas att det är okej..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#15 Det är helt ok!
kan för övrigt rapportera att Tabbe har kissat 3 stora pölar utan blod i nu på kvällen. Fast vi ska ändå åka och kolla upp honom i morgon för det var mkt blod tidigare idag :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ursh vad hemskt. Jag ska hålla tummarna för din skull!
Hur har det gått? 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Åh, jag håller tummarna att det har gått bra!
Det har gått både bra och dåligt.
På fredagsmorgonen hade han ej kissat blod under natten men vi åkte in ändå för att kolla om man såg nått.
Som tur så kissade han direkt när vi kom dit så de kunde ta ett urinprov - som inte visade nått mer än att han hade mkt salt i sig.
Gjorde ultraljud som inte visade något heller.
Så han har ju något som vi ej kan se eller hitta.
Kan vara en tumör i urinröret, kan vara att han får kåtslag så något blodkäl på snoppen spricker eller något hellt annat.
Så om det kommer tillbaka och håller i sig längre eller med tätare mellanrum så finns det inget att göra än att låta honom somna in.
någon som vet varför det kan vara mkt salt i urinen? Han har ej saltsten, äter oxbows foder och får inge salt av mig. Kan det vara någon grönsak som innehåller mkt salt?
Min mamma trodde att det kan avra som med människor att beroende på individ så producerar man mer eller mindre salt själv, kan marsvin göra det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#20 Phille hade en förändring på urinblåseväggen, och det låter ju ganska likt din tabascos symptom….. fast phille kissade inte blod så ofta..men det kan ju vara att det inte var lika långt framskridet… eller vad man kan säga.. hoppas det inte är något sådant :(
#21 gjorde du operation och kollade?
Veterinären jag var hos sa att hon ej kunde göra någon operation eller kolla i urinröret, tyckte att han var för gammal för operation om det skulle komma tillbaka och visa sig vara något i urinblåsan. Jag håller med om att han är för gammal, vill ej att han ska genomgå någon operatiion eller större ingrepp :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#22 ja, asså på röntgen såg det ut som en sten. fick själv se bilden och det var "en klar sten". en vit prick på ungefär 5mm el nåt.. och det brukar inte vara några problem då det är ett hyffsat litet ingrepp. men han ville inte somna så vetrinären fick ge honom mer narkos (eller va dom nu får) och när hon väl skulle ta ut stenen hittade hon den inte. fick sy ihop honom igen o röntga. och såg samma prick på röntgen.. så då gick hon in igen och fick sprätta upp hans urinblåsa för o se, och det neda hon kunde hitta var en typ blå-lila prick/förändring som hon tog biopsi på.. och sen fick hon sy ihop honom igen. exakt vad det var som gjorde att han inte klarade sig vet jag inte. för han var pigg när han kom dit, och inte synligt sjuk. men som sagt hade han kissat blod osv, så jag vet inte om det var cancer eller vad. han kan ju ha haft cancer och då kan han ha varit svagare än han visat..dom visar ju inte sjukdomssyprtom förräns det i princip är försent :( valde att inte fullfölja biopsin och få svaret, för om han nu inte hade cancer så hade jag aldrig förlåtit mig själv för att jag skickade in honom på operation :(
har hatat mig själv sedan den dagen, eftersom han var så pigg och kunde levt ett tag till om jag inte tagit honom till operationen! men å andra sidan hade han ju störst chans att klara operationen när han var pigg o "frisk".. och jag hade ju inte kunnat leva med vetskapen om att han kanske hade ont..
jäkligt tufft beslut o ta.. phille blev 4 år o 9 månader.
#23 Förstår precis hur du känner dig men det är lite fel att anklaga dig själv, du gjorde så gott du kunde.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#20 hoppas det går bort. Du kanske har tur denna vår? Hoppas på det bästa. Synd att det ska ske på våren.
#25 Det hoppas jag med :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#20 Konstigt att han får i sig för mycket salt om han får bra mat. Hur mycket pellets får han och vilka sorts grönsaker?
Förresten (ser inte att du skrivit det längre upp i tråden) - kvider han när han kissar? Det kan ju faktiskt vara en urinvägsinfektion, vilket låter troligt. I så fall behöver han antibiotika.
Tranbärsjuice har jag hört ska vara bra. Köp det och ge honom, det är ju inget dåligt att ge annars heller precis :)
Mvh Felicia
#27 Nästan fri tillgång eftersom han går med en bäbis.
Grönsaker får han allt möjligt men mest
sallad, gurka, tomat, vitkål, morot, broccoli
Nej han skriker ej eller låter, de tog ju kissprov och ingen infektion eller onormalt (förutom saltet) sågs.
Nu är han ju bra igen konstigt nog.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#28 Hrm, okej. Cavy Cuisine eller Cavy Performance? Jag skulle blandat ut 3 msk pellets med lika mycket havre och kornkross och ge det istället. Det borde räcka för bebisen också :)
Syns infektioner alltid på urinprov?
Mvh Felicia
#29 Cuisine blandar ut med lottie elle om det var stampe också, nått mer foder är det iaf och enligt innehåll så är det ej mkt salt i den.
Ingen aning, man tar ju urintest på oss människor för att se om man ahr urinvägsinfektion :) veterinären uteslöt det iaf
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#30 Jaså, det är uteslutet… Har ingen aning om vad det kan vara då. Hoppas det går över helt nu :)
Mvh Felicia
För oss är det också så att marsvin dör på våren eller mitt på sommaren. ingen hittils som dött på vintern vitt jag vet.
#32 Konstigt :/
Kollar Tabbe extra noga nu och har börjat väga honom nästan varje dag för jag tycker han tappar hull. Nu sen i fredags har han tappat ca 20-30gram, kan vara för att hans burkamrat har jagat runt honom jättemycket i söndags så nu får de extra mat!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
# 33 väger du de innan måltiden eller efter? det påverkar ju också.
jag börjar oroa mig när det är 50-100g/dag eller ens i veckan. det tipset fick jag utav en uppfödare nära mig. att antingen väga innan måltiden eller efter. och inte variera för då kan man lätt bli skrämd. det blev jag med en dräktig hona som jag har hon hade typ tappat nästan 50g på en dag jag ba va nej du får inte tappa vikt men så hade hon gått upp det efter halva dan. men klart jag utesluter ju inte sjukdom…
#34 Mitt på dagen så han har ju ätit frukost men ännu inte kvällsmaten.
Tänderna kollade vi när vi var hos vet i fredags och de var ok.
så jag håller koll på honom!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
mm jo det är det enda just nu du kan göra.

hoppas det löser sig för er. sänder en varm kram till er båda :)
Vad säger veterinären som du vart till?
när får du svar?
Hur mår han nu?
Jag hade en valp som åt och drack lekte mm.
Sedan efter 2 veckor jag haft honom visade det sig genom UVI samt blod i urinen att han hade porta cava shunt.
leverfel.
Värderna ska ligga normalt på 30 i blodet.
Han hade över 300 i blodet.
Jättesjuk, men visade det inte så mycket.
Han blev 12 veckor gammal.
Åk med djuret och kräv svar.
Har man inte råd så måste man ta sig råd, finns lag på att man måste ge ett sjukt djur vård.
När ens djur mår dåligt skall man be om en tid, de i telen kan varken säga bu eller bä.
Ring i morgon.
Jag har tagit hand om ett antal djur och vart med om ett antal avlivningar mm.
Jag vet hur det är och detta är inget man skall vänta med.
Blod i urin är allvarligt och kan leda till döden för många eftersom det kan vara svårt eller göra ont att kissa.
#38 Var där i fredags som jag skrev lite längre upp så hittade de inge fel, vi tog urinprov, ultraljud och kollade tänderna men inget visade något elakartart.
Det enda kissprovet visade var att han hade mkt salt i sig.
Just nu mår han bra, han är som vanligt, gammal och lite seg. Men pigg mot för vad han brukar vara.
Nu har han inga symtom alls. har intekissat blod sedan i torsdagseftermiddag.
Det veterinären trodde var att det kan vara en tumör i urinblåsan men det ser man ej utan att öppna upp.
Det kunde även vara så att han fått "kåtslag" och ett blodkäk på snoppen spruckit så blodet kom därifrån.
Så om det återkommer och blir långvarande (han ahde lika symtom i augusti) så blir det avlivning för han är för gammal för någon operation.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
vad skönt att han mår bättre! hoppas han får uppleva sommaren med gräs o maskrosblad =)
#40 Ja det vore något han skulle uppskatta :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har en gubbe som ska in på operation imon hoppas han klarar sig. :S
Ok. såg ej den .. ursäkta.
Vad bra att han mår bättre.
Du har gjort vad du kan.
Att göra ett ingrpp oavsett djur ålder mm är alltid en risk, en risk man inte tar i onödan.
Lycka till.
han är 2år och i bra kondis veterinären sa att han har goda förutsättningar att klara sig
han klarade sig men de var inga roliga besked han hade tumör
#45 vad hemskt :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

va synd
nu när tumören allafall borta och han ser ut att må bra,
46# mår den lilla grisen bättre nu?:)
48# vad bra håller tummarna för ditt marsvin:)
jodå han mår bra :) vill bara veta om det var elakarat eller godartad får veta det inom 10 dagar
#34 Ja, väger man marsvin bör man göra det vid samma tidpunkt på dagen varje gång. Ex. varje fredag kl. 15 ^^
Då krävs det också att man har regelbundna mattider så de inte får grönsaker eller kraftfoder mellan ex. 9-12 olika dagar…
#39 Hoppas på att det är så som veterinären säger. Då bör han inte direkt påverkas av det, utan leva ett lyckligt liv ändå ;)
#50 Åh så skönt att det gick bra för honom! :) Visst bor du i Göteborg? Skulle vara nyfiken på vilken klinik det var…?
Mvh Felicia
# 51 japp bor i göteborg :P eftersom att jag inte är nöjd med den veterinär som ligger närmast brukar jag åka till smådjursakuten nära redbergsplatsen. Närmast ligger ju blå stjärnan men jag har så dålig erfarenhet därifrån så jag vägrar gå dit. tar sååå lång tid på Blå stjärnan att fastställa en enkel diagnos. så jag rekomenderar smådjursakuten som är både billig och bra och de känns som de kan mycket mer om marsvin där på smådjursakuten :P
Hur mår Tabasco? Är det bättre?
Hur är det med gubben?
#52 Okej, det är dit jag också åker ;)
Enda gången jag var på Blå Stjärnan var när min ena första marsvinshane avlivades och sedan dess har jag inte varit där, och åker inte helst dit. Lite nojigt och larvigt kanske ^^ Jag är också helnöjd med Smådjursakuten - alla gånger jag åkt dit har de varit jättetrevliga och ställt vettiga diagnoser. De verkar ha veterinären som kan marsvin också.
Mvh Felicia
#53 & #54
Tabasco mår mkt bättre inget blod längre! :D
Dock börjar hans son tracka honom kanske lite väl mycket ibland, så jag funderar på om det kanske är bäst att sära på dem så han får ta det lugnt sista tiden för det märks ännu mer nu att han är gammal.
Fast vet inte om det är bäst, för det är bara ibland de ryker ihop och bråkar, kanske 1-2 ggr i veckan vad jag kan se och höra. Fast det kanske är för mycket? Så konstigt för ena stunden så är de så söta med varandra och äter och sover och andra stunden så slutar det med att Tabasco fått ett nytt sår i nacken eller rumpan.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#54 Syrran bad mig svara.
Det är bra med gubben. hans sår läker fint och han blir piggare för varje dag. Borde få svar nästa vecka vad det var för slags böld på han.

va synd

sackars dig
Vad synd!
Hoppas han blir bra!!!
Han hade en godartad tumör men det kan vi glädjas åt att det var en godartad så slipper den sprida sig, så han blir snart bra såret har läkt bra som sagt