Ensamt marsvin?
Hej,
Jag hade tidigare en hane och en hona som gick tillsammans (det fungerade utmärkt), dessvärre dog honan i höstas och jag har förgäves försökt hitta en ny kompis till Teddie. Jag har provat med flertalet olika marsvin men resultatet blir alltid detsamma, Teddie blir först glad och det går några timmar men sedan börjar han slåss med det nya marsvinet och det fungerar helt enkelt inte mera. Han har inte sörjt sin kompis särskilt mycket och han är glad och pratig hela tiden, så jag undrar om jag verkligen bör skaffa en ny kompis till honom? Jag vet att marsvin inte bör vara ensamma, men han är gammal och han verkar inte bry sig längre så länge han får vara med oss.
Tacksam för tips / idéer / åsikter!
Hur gammal? :)
Han är fem år gammal. :)
Om du har försökt sätta ihop honom med andra och han verkligen inte fungerar med andra kompisar(att det blir riktiga slagsmål), tycker jag att han ska få gå själv, eftersom det ju verkar vara det han vill och förmodligen mår bäst av.
Jag undrar bara; är Teddie kastrerad eller var honan det? Eller var någon av dem sterila? Eftersom de bodde permanent ihop menar jag. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Du har försökt och han vill inte acceptera någon ny kompis.
Jag kan bara svara vad jag skulle gjort i ditt ställe. Låtit han få vara ensam dom sista åren han har kvar.
Marsvin 4-ever
.
#3 Faktiskt ingen av dem (vad jag fick höra när jag köpte dem, men å andra sidan så de jag köpte dem av hade inte så stor koll på marsvin), men honan var ledaren i flocken så hon bara puttade bort Teddie om han försökte något. Hon hade problem med sina bakben pga fetma (de hade gett henne extremt mycket mat), så hon var väldigt mån om att ingen fick komma i närheten av hennes rumpa (kanske det som gjorde att det fungerade?). Jag vet faktiskt inte om någon av dem var sterila heller. Som sagt, tidigare ägarna var inte direkt varsamma eller intresserade.
Men tack för svaren :)
#5 Aha, jag har hört att fetma hos honor kan göra henne steril, så det kanske förklarar saken. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Ja det gör det säkerligen då, det hade jag ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag. =)