Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2595 ggr
Angelica-Russin
0

Kal på magen

Mitt marsvin har nästan en rektangel på magen där han inte har päls. Marsvin kan ha så också va? Jag tycker att hans hud där känns lite "rynkig", nästan och lös, eller vad jag ska säga. Men låter det som om det skulle va något fel eller kan det va så ibland?

Araminta
0

hm… sist jag såg ett marsvin som var kal på magen var för att den hade slickat bort pälsen. När vi tog dom till veterinären så konstaterade dom att det var njursten. =/

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Angelica-Russin
0

Ajdå ;/ Hur kan dom få njursten? Är inte en orsak saltsten, har för mig det fast har ändå ingen aning

Creation
0

Var någonstans på magen sitter den kala fläcken?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Hur gammalt är marsvinet? Äldre marsvin blir ofta tunnhåriga, och det brukar synas rätt väl på just magen.

Annars finns det mycket annat det kan vara, ex. Ohyra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Angelica-Russin
0

#3 Det är ett ganska stort parti, som en rektangel som sagt.

#4 Han blir 2 år i oktober. Okej, hur får man reda på om det är det? Tror ni att det skulle behövas undersökas hos en veterinär?

Mari
0

#5 Urinsten kollar man lättast genom ultraljud hos veterinären.

Min gamla hane har väldigt lite päls på sin mage och han hade inte urinsten sist jag var in och kollade utan det var pga hormonändrigar för att han är gammal kom de fram till.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Araminta
0

jag gick då till veterinären. jo har för mig det jag också, de om saltstenen. Men de kan inte vara någon Ohyra av något slag då? =S

Creation
0

#5 Alltså, mitt under magen eller på sidan av magen..?

Abico
0

Okej för att dom kan bli tunnhåriga när dom börjar bli gamla - men kala? Ett marsvin med en kal fläck på magen skulle jag säga har någon form av Ohyra.. Är huden torr, irriterad eller liknande?

Hanna 

Creation
0

#5 Eftersom att det är en hane hade jag kunnat tänka mig att han fått en spermaklump på magen som han ryckt bort Tungan ute Men du säger att den kala fläcken är ganska stor?

Jag tycker att du ska ta honom till veterinär, eftersom att det låter som ohyra… kliar han sig ovanligt mycket, har han några sår?

Araminta
0

jag sa ju de. :P Ohyra. :D det kan inte vara någon sorts mask i magen eller något? :S

Mari
0

#11 Mask i magen tror jag de tappar hår på fler ställen, iaf blir glanslösa i pälsen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#11 Jag undrar fortfarande om han kliar sig, ifall huden är irriterad, osv. ;)

Angelica-Russin
0

#9 #10  Han är ju inte så gammal, blir två i oktober. Och jag har inte märkt att han kliar sig vid magen, bara vid huvudet, örat ungefär.

Jag skulle inte kalla det en fläck där han inte har päls. Det känns större än så. Jag tror inte att huden är irriterad eller något sånt. Det verkar inte som så. Men jag är inte helt säker.

Har nyss tagit kort på magen, så ska se om det blev nåt bra. Isf lägger jag upp det så kan ni se hur det ser ut. Området är ganska markerat och på två ställen märkte jag nu, går det lite innanför där det finns lite päls.

FeliciaS
0

#14 Lägg upp en bild så är det mycket enklare att avgöra vad det kan vara :)

Mvh Felicia

Angelica-Russin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut. Lite konstigt ljus blev det. Men på två ställen är det som sagt lite päls. :)

Angelica-Russin
0

Tyvärr så är det bara min mobilkamera, så inte bästa bilden ;P

FeliciaS
0

#16 Oj, det där ser inte bra ut i mina ögon. Jag skulle tagit honom till veterinären ganska omgående - oavsett vad det är för ohyra/sjukdom behöver han få någon behandling eller medicin utskriven tror jag. Ser hans burkompis/ar ut precis som vanligt?

Mvh Felicia

Abico
0

#16 - Det där ser inte alls bra ut :/

Hanna 

Mari
0

#16 Oj ja det var verkligen dåligt med päls där, jag tycker också du borde ta en sväg till veterinären och kolla så det inte är Ohyra.

Jag vet ett marsvin som var väldigt känslig mot kiss, när han låg i buren och det var lite kissigt så tappade han päls och det blev irriterat på magen. Men det ser inte din ut att ha? Kan ju vara allergisk mot spån eller nått också men jag tycker att det borde vara nå slags utslag då..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Angelica-Russin
0

#18 Okej, ja, han har päls överallt och är som vanligt.

Creation
0

Oj, det var inte lite päls han förlorat! Jag föreställde mig en liten fläck. Kan det vara sellnic? Uppsök i alla fall veterinär snarast, det där verkar allvarligt..

emelie92
0

Precis som det står skrivet ovan, ta honom till en veterinär!

Angelica-Russin
0

Okej, det låter som om jag får boka en tid hos veterinären. Vad brukar priset ligga på ungefär vid en undersökning? Det varierar ju men vill bara veta på ett ungefär ;P

Jag testade att klicka upp länken, men hemsidan funkar inte för mig. Så sökte på google efter sellnic och han verkar inte ha dom symtomen.

"Sellnic är ett kvalster som lever i huden där den gräver gångar. Ett marsvin kan vara smittat i flera månader och drabbas först då det blir dräktigt eller har nedsatt kondition. Första symptomen är rödaktig och mjällig hud. Marsvinet börjar sedan tappa hår i små tussar med en mjällflaga längst ner. Kvalstret orsakar klåda, och marsvinet kliar sig eller biter så sår uppstår. Marsvinet kan även uppvisa kramper då man rör vid det. Denna sjukdom kan leda till döden om inte veterinär kontaktas. Sellnic smittas vid direktkontakt."

Han har egentligen aldrig tappat päls.

Mari
0

#27 Det kan ju vara hormoner som spökar precis som med min gris :) Fast det brukar komma när de är gamla eller när en hona fått ungar (rätta mig om jag har fel).
Så det kan ju vara en idé att kolla upp det :) Ta gärna en veterinär som kan smådjur, speciellt marsvin. Annars kanske de bara säger att det är Ohyra (fast det kanske inte är de) så får du behandla i onödan.

Jag hr för mig att jag betalat runt 2-300.- för en undersökning men det varierar säkertkraftigt.
Du kan ju alltid ringa och fråga vad veterinären tror det kan vara

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Angelica-Russin
0

Jag har nyss ringt och frågat om det kan va något och behövert undersökas, men hon sa att jag kan avvakta lite, hålla kolla på dom och så. :)

Han är ju helt normal annars, kliar sig inte och äter, dricker normalt och så, bara pälsen på magen som inte verkar va som det ska…

Mari
0

#26 är nog hormoner som spökar ändå :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Angelica-Russin
0

#27 Hoppas det iaf :)