Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 682 ggr
snusmumriken
0

Sammanföring, erfarenheter?

Efter att min ena hane dog och min hona blev ensam så tog jag hand om en liten kille, Homsan, på 10 månader som jag lät kastreras. Jag har i ungefär 2 veckor haft dem utanför sina bon tillsammans varje dag för att de ska börja lära känna varann. Men honan, Lou, verkar inte alls intresserad och bara munhuggs och hackar tänderna och låter honom absolut inte komma nära!

Nu har jag även tagit hand om en äldre hane på ca 4-5 år (okastrerad) och nu har jag börjat försöka sammanföra Homsan med honom. De smågnabbas lite o förösker göra upp, men inte alls på samma vis som Lou o Homsan, Lou verkar inte alls vilja ha med Homsan o göra och hugger bara efter honom.

Det jag undrar är, vad är era erfarenheter. Att två killar går bäst ihop eller att det har funkat att sammanföra en kastrerad hane med en hona? Jag börjar nästan tro att Lou kanske går bättre med en hona, om ens det, hon är så himla bestämd! Medan kanske hanarna ska få gå ihop istället. Nåja, är bara nyfiken på era sammanföringar o hur de gått o gått till.

FeliciaS
0

Det beror mest på marsvinen själva skulle jag vilja säga. Två hanar kan funka finfint ihop, precis som en kastrerad hane och en hona. Jag har varit med om båda delarna. Däremot har det inte varit några större problem att sammanföra kastr. hanen och flertalet honor som jag haft - mest beroende på hanen som var så snäll. Honorna har mest brytt sig om varandra och tjaffsat dem emellan.

Oavsett vad låter det riskabelt att låta någon av hanarna träffa honan om de ska bo ihop. Men honan behöver ju också en burkompis - och honor funkar i princip alltid tillsammans…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

snusmumriken
0

Ja för det är ju uteslutet att alla tre ska kunna gå tillsammans. Så det blir ju två par i slutändan.

För den kastrerade hanen, Homsan, är ju hur snäll som helst, det är honan som är aggresiv. Fast hon var underlägsen förut, men nu verkar hon vara fast besluten att vara Drottning över allt o alla.

Kanske får leta upp en hona som behöver hem och försöka introducera för Lou istället. Fast vi får se hur det går…

FeliciaS
0

#3 Ja, det är ju det - precis. Okej, om han är det är det ju toppenbra ifall han går med hanen :) Det lär vara lättare att hitta en hona som passar ihop med din hona än det är att hitta en hane som går bra ihop med hanen som inte är kastrerad.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus