Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1061 ggr
aksim
0

Avel på temperament

Jag är en nybliven marsvinsägare och mina två killar Koriander och Choklad har charmat mig totalt. Vilka underbara djur marsvin är! Jag får bara inte nog av att umgås med dom, så härligt det är att se dom springa här på golvet och hoppa av glädje :)

Samtidigt har jag börjat tänka på alla dessa marsvin om sitter ensamma och har tråkigt i sina burar, det är ju för sorgligt. Jag skulle vilja göra något för att öka statusen på marsvin. Vad jag funderar på är om det skulle vara möjligt att även om uppfödningen bara är småskalig, kunna få fram marsvin med de egenskaper jag söker. Jag skulle vilja avla bara på temperament (och hälsa förstås). Tanken är att om de som söker sällskapsmarsvin skulle få marsvin med så mysigt temperament som möjligt så skulle det öka chanserna för att marsvinen skulle få det bra.

Det här är inga framskridna planer jag har, bara funderingar, men det skulle vara kul att höra vad ni erfarna uppfödare tror; om man hittade ett par riktigt goa avelsmarsvin, hur stora är chanserna att deras ungar skulle ärva deras temperament? Och med fortsatt avel, hur mycket tror ni man skulle kunna påverka "allmäntemperamentet", skulle de marsvin som avlats specifikt på temperemantet kunna bli tamare än marsvin i allmänhet?

Hoppas få höra era tankar!
Anna-Karin

MikaTela
0

Jag kan inom ett halvår meddela hur passa trevligt temperament ärvs ner till avkomman.

Fick i helgen en kull som har föräldrar med trevliga temperament. Mamma är lugn och sansad och aldrig elak och pappan är glad, trevlig och väldigt framåt och nyfiken inte heller han elak på något vis.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Creation
0

Nja… arv påverkar ju till viss del, men även miljö och uppfostran har sin roll i hur marsvinet utvecklas mentalt.
Jag har t.ex. en lite överbusig marsvinsgrabb här hemma som jag tror att jag kan ha uppfostrat lite fel. Jag lät honom bossa mig för mycket från första början. ;) Hans föräldrar är inte alls som honom, har jag uppfattat det som.
Alltså, bara för att marsvinet "bär på anlag"(eller hur man kan säga) för bra temperament kan ju miljö påverka väldigt mycket.

Men sedan kan jag tänka mig att de som tröttnar på sina marsvin tröttnar på dem för att de är lite händelselösa, snarare än att de inte är tillräckligt lugna? Ett väldigt, väldigt lugnt marsvin är ju inte direkt lika intressant att titta på som ett livligt. :P Jag hade en period när jag var liten som jag tröttnade lite på mina två marsvin, detta berodde på att jag ville att de skulle springa omkring, men de satt bara stilla på fläcken och gjorde ingenting.

Därför tror jag att det är lite svårt att avla på temperament, just för att olika människor önskar olika egenskaper hos sina djur. Man kan inte bara anta att alla vill ha ett litet stillsamt gosedjur att kånka runt på, det tror jag inte. ;) De enda egenskaper man inte vill ha är ett skrämt, lättstressat eller aggressivt marsvin; alltså ett marsvin som mår dåligt av sin egna personlighet, vilket jag inte alls finner vanligt idag. Sådant kan jag tänka mig ofta beror på en stressig, orolig miljö.

Jag föreslår att du istället avlar på hälsa (gärna inom en särskild rasgrupp, ex släthår, så att man kanske kan avla dina djur med rasdjuren senare) och försöker förlänga livslängden. Det är ju ett stort projekt som kräver efterforskningar i marsvinens stam osv, men kan ge riktigt goda resultat: långlivade, friska djur. Och givetvis ska djuren du använder i aveln ha bra temperament också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

petronellaa
0

Mitt marsvin kaj har nog världens bästa temperament, men jag tror nog det beror mest hur mycket man "tar" hand om dom . men jag vet inte så mycket om det dära ;)

aksim
0

Tack för era svar!

#1: Lycka till med din kull, hoppas ungarna blir lika goa som sina föräldrar då :)

#2: Det har du rätt i, det är nog väldigt olika vilken slags temperament man vill ha på sitt marsvin. Det jag tänker är att alla vill ändå ha så orädda grisar som möjligt. Hur pass orädda dom blir har ju såklart mycket att göra med hur man behandlar dom men dessutom borde väl deras "bytesdjursinstinkt" spela in en hel del. Kanske har vissa individer mindre av den instinkten och blir då mindre lättskrämda? 

En friskhetsavel är nog ändå ett viktigare projekt ja, jag har förstått att många marsvin dör i förtid. Och att göra det inom en rasgrupp.. ingen dum idé alls.. nåja, det lär ta ett par år eller så innan jag kan infria några uppfödardrömmar så jag har gott om tid att fundera på vad som blir bäst :)

#3 Grattis till goa Kaj!

Creation
0

#4 Lycka till! Glad

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

Nu har inte jag läst igenom tråden, men tänkte bara tillägga en sak som jag har märkt.

Är marsvinshonan väldigt tam, så blir ungarna det också. Dom "föds" tama. Då spelar det ingen roll vad man egentligen gör mot dom, de kan inte låta bli att vilja vara med dig ändå. Detta har jag märkt på kaniner också.

Är mamman däremot inte lika sällskaplig så blir ungarna inte heller det utan vidare, då måste man visa att "jag kan vara rolig".

Alltså tror jag att om du hittar en tam hona och parar med en tam hane, så "kan" ungarna inte bli allt annat än tama.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin