Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2313 ggr
tjorve
0

Tips för oss med gallerbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får så tokmycket inspiration när jag ser folks bokhylleburar. Dock har jag nyligen skaffat marsvin och tänkte isåfall införskaffa en bokhyllebur vid ett senare skede..

Nu undrar jag över tips gällande gallerburar.

Min bur är 100x50cm och är inredd såhär för tillfället (se bild). Dom blev som tokiga över den nya möbleringen, och det finns gott om gömslen, olika platåer för utsikt samt plats att ränna runt på utan för mycket hinder i vägen. Mitt förra marsvins hus är numera deras och är mycket poppis att gnaga på dessutom :) det finns mycket trä därinne så gnaga kan dom allt.

Vad tycks? Ge mig tips!

tjorve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en ganska suddig bild uppifrån

MikaTela
0

Hängmattor brukar vara poppis hos marsvin gärna i något mjukt och mysigt tyg! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

svampi
0

Ser jättebra ut tycker jag. Men kom ihåg att ingen bur kan ersätta tid ute på golv eller i lekhage. :)

[findusen]
0

tunlar är extremt poppis här hemma! har både plast och "tyg". dom i tyg är från ikea, 3 för 29:- man får klippa ur botten. dom heter Nöje och finns på barnavdelningen
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80107827

den andra sorten, i plast, är köpte på hornbach och är någon form av avloppsrör tror jag. finns att köpa i olika former och storlekar och är lättdiskade! tror det är samma som dessa:

http://www.hemmafixare.se/blogg/images/8a8f86173a1419a89414c3626d659b7c-1.JPG

Berlau
0

Jag hade en sådan bur med samma mått fram till v. 8, och jag inredde den mkt tråkigare! Dom har det nog bra, möjligtvis på gränsen till liten men det funkar absolut :)

tjorve
0

#4 jag har köpt sånna "rör" på ikea men dom tar för stor plats i buren så dom får ha dom i lekhagen istället :)

#5 om jag hade vetat vad mycket saker man kan stoppa i en bur, så hade jag lätt valt en 120 minst..

MikaTela
0

#4 Tack för tipset om tygrtunnlarna! :D

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Blavingen
0

#4 Måste oxå tacka för tipset om dessa "tunnlar". Kändes skumt att klippa itu något nytt - men det var det värt! Så skoj de har på golvet när de jagar varandra och rullar runt varandra vid vissa tillfällen :-)

Jag fixade alla 3 på en gång och så klämmer jag ihop dem vid undanröjning. När jag sen sätter upp pallkragen, som är deras "utehage" i köket, så låter jag dem bara poppa upp lite hur som och vips blir möbleringen helt olika. Prexis som grisarna älskar.

TACK!!!

[findusen]
0

vad kul att era grisar oxå älskar dom =) mina far fram och tillbaka i sina tunnlar fastän dom haft dom i flera månader hehe =)

gav grisarna på jobb en tunnel/bur i julklapp och dom är väldigt uppskattade där! en hona till och med födde sina ungar i tunneln :P hon och ungarna brukar ligga ovanpå varandra i tunneln och mysa =) (tre ungar och en hyffsat rund mor)

FeliciaS
0

Jag tycker det var väldigt fint! :)
Smart sätt att ta vara på ytan när den inte är så stor.

Du kan hänga upp tunnlar med snören en bit från marken ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

#6 Samma här, jag får inte in allt jag vill i min 130x70 bur ;)

Ruffsen
0

Oh har du en sådan stor bur? Var köpte du den?:)

zuperzita
0

min bur är inte speciellt rolig. Jag har hellre mina marsvin ute än dom är i buren.. Men jag ska bygga ny bur åt dom och sedan ska dom även få en rejäl ute bur.. Som dom kan vara ute i även på nätter.

Trin
0

Jätte bra tips ! Ska verkligen införskaffa såna rör och planka i buren :)

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

[findusen]
0

#12 jag har en 140x70 bur till två av mina grisar.. den är visserligen köpt begagnad och är nog väldigt dyr att köpa ny, men du skulle säkert kunna be djuraffären ta hem en sådan till dig =)

FeliciaS
0

#12 Vad jag vet är 140*70 cm det största måttet på gallerburar. Men annars kan man alltid fixa en bur själv, jag har byggt två egna burar (en med övervåning). De är 137*60 cm + 80*60 cm (övervåningen) och den andra 120*65 cm. Den sistnämnda gick på 50 kr i byggmaterial, bra mycket mindre pengar än en gallerbur i samma storlek och minst lika bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjorve
0

#10 #16

tygtunnlar i snören är nästa plan :) tack!

och jag ska bygga en bokhyllebur. känner att dom blir lite väl skygga med så mycket gömslen på så liten yta. provade idag att bara ha en bräda i buren som gömsle, och då skuttade dom runt och grävde gropar och lekte i höet istället. så en större bur hade fixat biffen, med både utrymme för höskuttning och många gömslen :)