Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1025 ggr
Chippers
0

Fel på tänderna! Akut.

Jag passar två marsvin.
Ena har inga undertänder och övertänderna går hela vägen ner, som en båge! Där undertänderna ska sitta är det lite grön gegga (mosat hö?).

Hur han kan äta vet jag inte… lite smal är han, men absolut inte överdrivet. Inte så att han känns sjukligt smal eller så. Iofs har han mer päls än mina marsvin…

Har inte sett honom äta hö. Kanske får han i sig lite, jag vet inte.

Vad ska jag göra tills ägarna kommit hem (nästa vecka på lör)? Köpa puré och mata som han kan få i sig genom plastspruta? Ge t.ex  kruskli (?) som hon rekommenderade? Ringa veterinär och fråga om råd?

Eller helt enkelt klippa ner tänderna så att han iaf kan tugga ordentligt? Med vad för sax i så fall? Jag tror absolut att det är väldigt obehagligt och gör ont med så pass långa tänder.

Självklart ska jag berätta det här för ägaren när marsvinen ska hem igen.

Canziine
0

Fick du marsvinen sådär och ägaren sa att du ska mata med kruskli är det väl det du ska göra. Antar att ägaren är den som sa kruskli iallafall.

Emelie-E
0

Om han inte har några tänder i underkäken borde du ringa till en veterinär och fråga. Sen är det inte vidare bra att klippa tänderna själv, utan det är bättre att en veterinär gör det.

Chippers
0

Nä, hon sa bara att marsvinen är vana vid att få det, inte pga tänderna eller så, utan mer för att dom tycker om det ;P Jag tror inte att ägaren vet om tänderna, men är inte helt säker. Verkade inte så iaf.

Okej, då får ägaren kontakta en veterinär sedan.

Caspia
0

Jag tycker att du borde ringa ägaren omedelbart. Om jag bad någon passa mina marsvin och någon av dem fick det så som du beskriver skulle jag bli väldigt upprörd om djurvakten inte hörde av sig.

Envishet och drömmar

Chippers
0

#4 Nej nej, han fick det inte hos mig. Detta måste han ha haft länge. Tänderna blir inte så långa på två dagar. Däremot kanske jag ändå mailar henne och hör vad jag ska göra istället. Så får jag reda på lite mer :) Ringa går tyvärr inte.

Canziine
0

Fast även om det är så att de haft de tcker jag du ska ringa. Ägaren kanske inte är så jätte erfaren, läser den på och får veta att hon lämnar bort djur till någon som hittar nått, hade jag definitivt velat att de lämnat in hos vetrinären direkt.

Linnet
0

Det kan ju vara så att tänderna har gått av, men dom växer ju ut snabbt igen och under tiden kan det ju vara lite besvärligt att äta. Prova med kligröt det brukar dom gilla. Klipp inte framtänderna, det hjälper troligen inte, tuggar gör dom ju med kindtänderna, så det är ju inga problem om han bara får in maten i munnen. Men väg honom så kan du ju kolla att han inte går ner i vikt i alla fall. Hur långa är dom övre tänderna, för dom kan se väldigt långa ut ibland.

Chippers
0

#6 Jo då, visst är ägaren erfaren, jag tror helt enkelt inte att hon upptäckt detta ;) Ägaren är medlem här också!

Självklart, men då måste även pengar ges med till det, jag kan inte lägga ut även om jag får tillbaka.

#7 Tack för tipset. Okej, jag låter bli att klippa tänderna.

Jag menar på allvar att tänderna är långa, alltså, där undertänderna ska sitta är övretänderna, så då kanske ni förstår? Övretänderna går hela vägen ner, är kanske några mm under övretänderna där maten får plats.

Creation
0

#8 Oj, om övertänderna är så långa kanske de måste klippas ner så att marsvinet får plats för undertänderna. Men jag tycker att man borde kontakta veterinär så får denne avgöra om de måste klippas ner eller inte.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Tänderna måste ju definitivt klippas. Det brukar inte vara några som helst problem att göra själv med en tång. En vass klotång kan funka. De är oerhört mjuka, inte mycket värre än att klippa klor. Risken finns ju dock att även kindtänderna är förvuxna så en veterinär bör nog ändå få kolla på honom på sikt.

Chippers
0

Tänderna är klippta till hälften. Nu äter han mat. Eller ja, han slängde sig på pellets när han fick det iaf, tuggade fint. Bara de undre tänderna som fattas… får se om han börjar käka hö :)