Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1107 ggr
elin85
0

Hjälp mitt marsvin har slutat dricka!

Jag har ett marsvin på 4 år. Han verkar pigg och frisk men har slutat dricka ur flaskan. Han delar bur med en yngre hona, förut drack de ca 60-75 ml på 12 timmar…nu har de bara druckit 15 på 12 timmar i flera dagar och jag har aldrig sett det äödre marsvinet dricka under dessa dagar.

Igår var han framme vid flaskan och bet och knagde i pipen, men han drack inte.

Är det någon som varit med om detta? Kan han ha "glömt" hur man dricker? Jag blir så orolig. Jag har också kollat flaskan så det kommer vatten.

Tack på förhand!

[findusen]
0

har du gett mer vattniga vätskerika/grönsaker på senaste tiden? flaskan kanske har "blivit" svårdrucken? har du någon reservflaska du kan prova sätta dit? kan ju vara att kulan inte går så lätt i röret eller så… o marsvin har olika sätt att dricka, har ett marsvin som tuggar på flaskan när han dricker och har han en märklig drickvana så kanske han inte kan få ut nåt från flaskan om kulan sitter fel?

tantnett
0

Först vill jag säga att jag inte tycker om dessa nippelflaskor. Anser att dom är totalt opålitliga. Så jag har även vanliga stadiga vattenskålar. och ag märker att mina marsvin dricker mera ur skålarna än från vattenflaskorna.

Jag tror att du skall kolla hennes tänder. Dom har kanske förändrats "vuxit för långa" eller blivit sneda" m.m så att hon har svårt att dricka från flaskan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

elin85
0

#1, tror inte jag kan säga att de får mer grönsaker än vanligt, kanske.. Har provat rulla kulan och den rullar bra och det kommer vatten lätt. Han brukar tugga på flaskan när han dricker och stoppa in hela pipen i munnen (måste ha en flaska med lång pip annars kan han inte dricka). Men nu bet han bara från sidan, alltså hade inte röret i munnen.

#2 Jag har provat vid flera tillfällen med vattenskål, men de fattar inte vad de är till för. Det slutar alltid med att någon av dem springer omkring och då i vattenskålen och sen är det fullt med spån i vattnet. När jag ställer in den "vågar" de inte ens gå fram till den, bara en bit sedan backar de. Jag har aldrig haft ett marsvin som kunnat dricka ur vattenskål, men jag önskar de kunde! Skulle göra burbyggen mycket enklare.

[findusen]
0

#3 okej, men då säger jag som #2 att du kanske ska kolla tänderna, han kanske inte kan få in pipen i munnen längre? (han har samma dricksätt som min ena hane så jag förstår hur du menar att han dricker)