Säkert se att honan blivit parad?
Hej!
Finns det något sätt som man säkert kan se att parningen tagit och honan blivit dräktig?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det kan man aldrig veta säkert förrän det börjar synas på honan eller om man ser att hon gått upp mycket i vikt. Det brukar synas och kännas efter ca 6 veckor ungefär.
Anna sa att om man kollar honan 2 gångfer om dagen så kan man se när hon blivit parad. Hon är då lite öppen och kladdig i rumpan :) Då vet man vilken dag parningen tog.
#2 Okej, det är vad jag läste i MM också. Har ju dem här hemma så jag håller sträng koll på Frideborg och tar upp henne sedan när det börjar närma sig. Tur nog är hon den honan som man märker när hon brunstar, så jag vet med säkerhet att det kommer ske sön/mån/tis. Hoppas hon blir dräktig då! :)
Men det finns alltså inget annat sätt? Nehepp ;P
Mvh Felicia
#3 -- Synd att det inte finns graviditetstest för marsvin. det skulle vara upskattat! Man aksnke kan testa med ett vanligt graviditetstest? :o
#4 Haha! ;P
Mvh Felicia
#5 - det var lite kul.. Men varför itne testa? :o men hur ska du få kisset på den hmm.. sätt marsvinet i en bur utan spån eller jaa.. jag vet inte :P
#6 Nej nej, aldrig att jag skulle testa ;P Sedan så tror jag inte det funkar heller för den delen.
Mvh Felicia
#7 du är itne ensam jag skojade bara :) haha men det borde finnas något dyligt till marsvin än att slippa vänta ungifär ett bra tag!
Om du tittar på honan varje dag så ser du om hon är brunstig. Ofta kan du ser spår efter parning också, men vissa honor tvättar sig väldigt bra. Oavsett så kan du ju hålla koll på nästa brunst. Brunstar hon igen efter 14-18 dagar så är hon inte dräktig och tvärt om såklart, kommer ingen ny brunst så bör hon vara dräktig.
#9 Jo, precis :) Jag får hålla koll helt enkelt ;P Än så länge är hon inte dräktig, för hon har inte brunstat sen hanen kom.
Mvh Felicia
Igårkväll tog jag upp henne och hon var väldigt kladdig runt baken… I MM stod det något om en "propp" men så skulle jag inte riktigt vilja beskriva det, mer som genomskinligt kladd. Däremot såg det ut som sperma eller liknande runt omkring i pälsen också. Betyder det att hon blivit parad då? :) Annars skulle det väl bara kunna vara brunst, men då borde han parat henne ändå :P
Som följdfråga till ämnet, i fertilitetsartiklen i MM stod det också att honor brukar dricka mer på dag 6 från parningen - har ni märkt det på era honor…? För då bör väl det också vara ett dräktighetstecken ;)
Mvh Felicia
tycker det låter som hon blivit parad
gör som jagskriv i almenackan å säkna sedan 15-16 dagar å kolla omhonbrunstar igen .jag ar facktist tänkt på det Lollo både äter och dricker mer nu men hon går in på 4:e veckan i mor 
#12 Okej :) Jag hoppas verkligen det tagit då ^^
Mvh Felicia
#13 - *håller tummarna*
Hanna
Spännande. Hoppas allt går bra!!:)
Hoppas hon är dräktig! :)