Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 727 ggr
elin85
0

Fråga ang recept på gröter...

Jag har en hane som känns smal och jag jobbar på att få upp hans vikt just nu. Jag har läst recept på kli-gröt och liknande recept och provat dem, han äter lite, men tror inte han gillar konsistensen. Måste man blanda kli, havre och kort och liknande till en gröt eller kan man ge det som det är (torrt)?

Ziggi
0

Putt :)

[jejjas]
0

jag ger mina grisra tor havre blandat med pelletsen

Abico
0

Kli är nog rätt jobbigt att äta torrt däremot kan du ju variera mängden på det blöta, så att det bara blir lätt fuktigt och klumpar sig lite. Annars vänjer han sig nog efter ett par gånger :)

Hanna 

FeliciaS
0

Kli ska du inte ge torrt, det är smuligt och väldigt jobbigt att äta. Dessutom sväller det i magen om det är torrt har jag hört. Blandas det med vätska sväller det ju innan - därför bör man låta kligröten stå någon minut innan man ger det till marsvinen. Riv lite morötter eller gurka och blanda i gröten, eller använd nyponsoppa som vätska.

Däremot olika sädesslagsorter kan du ge som de är i matskålen - havre, kornkross, vetekross och rågkross. Viktigt är att endast havre kan ges helt - de andra måste krossas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Tack för era svar! Nu har han vant sig vid det blöta och han älskar det och börjar till min glädje att öka stadigt i vikt :) Jag blandar "4-korn" och kli med morotsjuice (utan socker och tillsatser) och han kastar sig över det så det är kul!

Ziggi
0

#5 Vad kul att höra! :) Vad är det för märke på morotsjuicen? Och var kan man köpa den? :) *nyfiken*

elin85
0

#6 Det är sempers morotsjuice för bebisar "från 4 månader" Glad På flaskan står "morotsjuice med päron och aprikos". De älskar det!

Ziggi
0

#7 ok, går det att köpa på en vanlig mat affär? :)

FeliciaS
0

#5 Åh så bra! Hoppas han ökar i vikt snart då :)

#8 Japp, har sett det i (välsorterade) mataffärer.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#9 ja, det hoppas verkligen jag också! Jag har bara problemet att han står still i vikt men burkompisen går upp i vikt och hon är redan väl knubbig. Hon har blivit ett riktigt matvrak! Trots det ser hon så liten ut och han ser ordentligt bastant ut, men han är ju mycket större och har mer päls. (Han är 5-6 cm större och väger 80 gram mindre så det är ju inte bra) Man får verkligen känna efter för att inse att han är smal.

#8 Jag köpte på Willys, men det borde finnas även på mindre butiker, den finns vid barnmaten. Jag tycker det är bra med den, för att den är mycket smidigare (håller i två veckor och räcker ca lika länge för mig) än att blanda ex nyponsoppa (hinner aldrig använda upp det och håller inte lika länge då det inte går försluta).