HJÄLP! Marsvins bebis född!
Hej
Idag födde mitt ena marsvin en bebis, det kom som en total chock. Hade ingen aning om att hon var gravid.
Köpte två systrar från en djuraffär, den ena måste vart gravid redan då jag köpte henne, eftersom att jag är säker på att det är två flickor jag har.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller hur jag ska bete mig nu. Har ingen erfarenhet alls om sånt här.
Imorgon ska jag bege mig till veterinären och kolla så allt är okej med mamman och ungen.
Vad bör jag tänka på? Är det nåt speciellt jag måste göra? Ska marsvins mamman och ungen separeras från den andra systern eller kan de gå tillsammans?
Mycket tacksam för svar!
MVH Tina
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Oj, gud vilken chock det måste varit!
Inga erfarenheter förutom det jag läser här, mamman kan absolut gå kvar med sin kompis samtidigt som hon diar ungen.
Se till att du kommer till en kunnig veterinär, som du kan få råd, hjälp och tipps av.
Dum fråga, men har du någon bild på sötnosen? :)

Tyvärr är detta alltför vanligt. Med allra största sannolikhet är det inavel oxå. 
Förstår att det kom som en chock för dig! Inte kul när man köper två marsvin som sen blir tre.
Det är bla därför man ska undvika att köpa sina marsvin i djuraffär. Antingen har dom Ohyra, dåliga gener, dräktiga marsvin och inavel på det etc. Skulle tippa på att det i 99% av fallen är något utav det.
Hur stor är buren dom tre marsvinen bor i nu? Är den åtminstone 120 x 60 cm (helst ännu större..) så kan dom gå alla tre tillsammans. Är bebisen en hane så måste du separera honom ifrån mamman och tjejkompisen när han blivit ca 5 veckor.
Ge mycket näringsrik och c-vitaminberikad mat - broccoli, morötter, vitkål, blomkål, grönkål, persilja. Och ett par gånger i veckan paprika och tomat. Paprika och tomat ska inte ges varje dag då det är syrligt och kan orsaka munsvamp.
Annars så återstår det bara o säga grattis till ungen!! (även om du ville ha två marsvin o inte tre
) det är ju alltid mysigt me bebbar!
Tråkigt att djuraffärerna har så dålig koll på djuren de säljer…
Jag tycker absolut att kompisen, mamman och ungen kan gå kvar ihop. De kommer inte att skada varandra. Den andra honan kanske snarare kommer att hjälpa att ta hand om den lille.
Håll noga koll på ungens vikt nu och väg den varje dag så att h*n inte tappar vikt.
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Grattis till bebisen trots att h*n inte var planerad!
Först och främst så kolla så att det är samma kön på de vuxna, är det inte det så måste du dela på dem.
Hur länge har du haft dina marsvin?
Jag tycker att du ska göra en anmälan till din länsstyrelse för att förhindra att detta upprepas för det är definitivt inte okej att de säljer dräktiga djur!
Jag tycker inte att du ska göra något speciellt så länge alla mår bra.
Håll koll på att bebisen mår bra och inte går ner för mycket i vikt och sen ökar normalt i vikt.
Så länge mamman är pigg och mår bra så rekomenderar jag dig att inte ta henne till veterinären. När dräktigheten är över och ungarna är ute så är den absolut största faran för honan över och risken att det ska hända henne något så länge hon är pigg och mår bra är minimal.
Ge dem fri tillgång till kraftfoder (gärna Lottiepellets och exempelvis havregryn, som man köper i en vanlig matvarubutik).
Se också ill att de får i sig C-vitaminrika grönsaker dagligen (exempelvis vitkål, paprika, persilja) och alltid har fri tillg¨ång till hö och vatten, men det är sånt som de alltid ska ha.
Det brukar gå jättebra att ha en hona med bebis tllsammans med en eller flera andra honor så du kan absolut låta den fortsätta bo ihop.
Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga:-)
Lycka till!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tack för alla svar, ni har varit till stor hjälp! :)
Ska försöka svara på de frågor ni ställt:
Min bur är 120x60 cm, så den räcker till alla tre. :)
Jag har haft mina marsvin i ca 1,5 månad, de var 2 månader när jag köpte dem från djuraffären.
Jag var hos min pojkvän från fredag kväll-söndag kväll (idag), och var inte med under förlossningen. Min mamma tog hand om marsvinen under tiden och ringde mig idag och berättade om händelsen.
Detta betyder att ungen måste ha fötts för 1-2 dagar sedan.
Jag vägde ungen idag, vågen visade ca: 70g.
Är det normalt? Hur mycket ska han öka per dag?
Har ingen super bra bild, men detta är den bästa som jag lyckats ta idag :)
Som ni ser på bilden är h*n vit med röda ögon, betyder det att h*ns pappa måste ha sett ut så?

#6 Så fin!
70 g är en normal födelsevikt, fortsätt väg varje vecka så att han ökar i vikt som han ska! 
Att hans pappa ser ut så behöver det inte betyda. Färgen och generna kan finnas där och "pluppa fram", hans pappa behöver alltså inte alls se ut som bebisen.
#6 usch stackars honan, bara var 3 1/2 månad när den får en bebis. Då är den ju fortfarande själv en bebis. Men ser de pigga ut och äter som de ska så är det nog ingen fara. '
Pappan behöver inte ha sett ut så men han kan ha gjort. De kan vara så att din hona kanske ha de i generna bakom sig så de kommer fram på de sättet.
Du borde försöka se vad de är för kön. om de är som ett y är de en hona. är de mer som en rund plupp och sen analen så är det en hane, hoppas du förstår på sån här beskrivning jag ska försöka ta bilder.

Grattis till bebisen fasten han inte var planerad! :D
#6 Du får glädjas av att den är söt och fin iallafall!:)
70 gram låter lite tycker jag, borde nog öka i vikt en del dessa veckor. Man kanske ska ge det pellets?
När den är fyra veckor och väger över 300 gram så är det ok att lämna mamman/flytta.
jag skulle vänta till den är 5-6 veckor för säkerhets skull! Men 300 gram är bra vikt att sälja dem vid inte mindre!
De kan gå ner i vikt första dagarna men ska sen öka!
Lycka till och Grattis!
Lyssna på #11! :)
Hon har nog erfarenhet av det.
#11 Jag menar inte att du ska sälja dom då, utan att det är ett MINIMALIUM.

Det där är inte allt för ovanligt vad jag förstår. En kompis till mig fick erfara samma sak när hon köpte en hona från djuraffär. Där blev det dock 3 ungar.
Men gläds åt att det är en fin liten unge iaf =)
Mitt första masrvin köpte jag från djuraffär, var inte så gammal då. Jag köpte bara ett, visste inte då att man inte skulle ha ett ensamt. De sa att det fanns en liten risk att hon var dräktig, men det tyckte jag ju bara var kul.. 3 ungar föddes 2 dagar efter att hon kommit hem till mig. Fattar inte hur jag kunde missa att hon var dräktig, men det var längesen nu och jag kommer inte ihåg så mkt från det. Men de dog alla fyra en efter en nån vecka efter det. Jag köper inte marsvin från djuraffär efter det. Men det är lätt att råka ut för oseriösa uppfödare också.. Så ska man köpa masrvin är det bästa att kolla upp så att det är seriöst och gärna låta någon kunnig tipsa om bra uppfödare.
Tack igen för alla svar! :)
Angående könsbestämmning #8, så ser det exakt ut som ett Y. Enligt dig skulle det då betyda att det var en flicka. :)
Men på denna sida:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/konsbestamning_ungar.html
tycker jag att det ser ut som ett Y även på hanar. Det är dock ett mycket tydligt Y på min lilla unge.
Har nog inte möjlighet att ta en bild, min kamera är så pass dålig att bilderna blir suddiga :/
hanar är som lilla i och honor som ett Y!
#15 Här finns ännu mer bilder till hjälp, om du inte redan sett den sidan. :) Det ser ju lite mer ut som ett i på hanar och y på honor.
Om en vecka lär du i alla fall kunna veta ganska säkert.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag kan hålla med om att det nästan kan se ut som ett y på hanar också, men har man både hona och hane är det lätt att se skillnad, men det är inte så lätt om man inte är van och inte har nåt att jämföra med.
Jag råkade ut för samma sak när jag tog hand om en marsvinsunge från en uppfödare. Åkte dit och hämtade en hona som var ca 3 månader gammal. Han hade många marsvin i alldeles för små burar, en som var 70x45 cm och en som var ännu mindre. Dessutom kunde hanarna ta sig över till honorna. Efter ett par veckor märkte jag ju tydligt att hon var dräktig och hon fick nån vecka senare två ungar, men allt gick ju bra i alla fall.