Månadens marsvin mars 2009 [bidrag]
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
-> Regler:
Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.
Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).
Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).
-> **Övrig information:
-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 22 mars)_
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Bidrag nummer 1
Laura är ett undebart gulligt, keligt, och snällt marsvin som hellst ligger och äter hö hela dagarna. Hon slappnar verkligen av i knät och blir så otroligt gullig då. Hon har inte haft det bästa livet innan så nu skämmer jag bort henne och hennes kompis ordentligt!
Jag fick köpa henne från eragons, hennes tidigare liv som avelshona hade nog inte varit så bra tyvärr.. :( Fel mat, på tok för många kullar tills hon var ca: fyra då hon kom till eragons och mig. Som tur var behövde hon inte vänta länge på mig, jag var så förälskad så det blev hem efter jag träffat henne och tillbaka i veckan och hämta henne.
I sommar fyller Laura fem, den 7 juli.
Man märker att hon blir äldre, men desto äldre, desto mysigare och mer avslappnad i knät blir hon.
Hoppas ni blir lika förälskade som jag. På bilden ligger hon i mitt knä och relaxar :)

Bidrag nummer 2
Marsipan(kallas marsis) är ett jätte snällt, gulligt och keligt litet marsvin. Jag köpte henne för 5 år sen tror jag, det var min brorsas från början (vi var små) jag fick en kanin och han fick henne, sen blev min bror större och tyckte det var töntigt med marsvin, då sa han att jag kunde få henne, jag vart överlycklig för att min kanin hade dött av sjukdom så jag ville ju gärna ha ett litet marsvin. Jag kommer ihåg första gången jag såg henne när vi skulle köpa henne till min bror, hon var pytteliten och hela familjen vart alldelles förälskade i henne och vi köpte henne. Sedan köpte vi en kompis till henne men det har ju inget med det här att göra hehe. Hon verkligen älskar gräs så varje sommar får hon gräs, och när hon får komma ut utomhus springer hon snabbt som blixten så det slutar med att man har fullt med gräsfläckar på byxorna efter allt slängandes ner på marken för att försöka få tag på henne, hon älskar hö, gräs,torrfoder och alla nästan alla grönsaker. Så det var nog allt jag kunde komma på om henne, men hon är iallafall världens gosigaste, underbaraste, och härligaste marsvin, och jag hoppas ni tycker det också. På bilden är hon nybadad det är därför hon ligger i mitt knä invirad i en handduk :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

Bidrag nummer 3
Detta är Cordelija som är av rasen Rosettridgeback.
Cordelija kommer från en uppfödning och har haft en kull förrut.
Hon är ca. 1 år och 2 månader, hon var väldigt rädd av sig när hon kom och så fort man tog upp henne slängde hon sig åt alla håll men nu har det blivit bättre.
Anledningen till varför hon hållde på så var att hennes tidigare ägares lillebror hade tappat henne men innan det var hon supertam men hon har börjat lita mera på människor nu.
Hon är i övrigt en supergo och trevligt marsvin.
Även det gulliga är att när min hane Kaj slickar mig på fingrarna måste även hon göra det, hihi :)

Bidrag nummer 4
Detta är min underbara hane Kaj.
Han är verkligen supergo och trevlig.
I somras fyllde han 5 år men är fortfarande pigg som en 1åring.
Han är jättetam och ute på somrarna låter jag honom springa lös på gården (under uppsyn förstårs) och när han "känner" att inte jag är där vid han stannar han tills jag kommer. Sedan älskar han att köra springtävlingar mot mig , åh han är så underbar den pojken!
Han älskar att hoppa och är väldigt duktig på det med.
Innan jag köpte honom var det tänkt att jag skulle ha en hona men jag kunde inte motstå honom så jag köpte honom, mitt värdefullaste köp helt klart!
Till sist älskar dig mest kaj<3
Bidrag nummer 5
Det här är Glader,han är precis som namnet,han är Glad varje dag,han älskar morötter och skulle göra vad som helst för en morotsbit,han blir sur när han går med hanarna,men när det är parningssäsong då är Glader på G och får vara i samma bur som några honor och då älskar han som aldrig förr.Han är svart och vit med en blänkande vacker päls som bara får honorna att se efter han.
Bidrag nummer sex
Sågstugans Vagaond heter han egentligen men jag har valt att döpa om honom till Ludde. Ludde är av rasen Himalya. Han är en kelig och busig liten gris. Allra mest tycker han om att reta sin kompis Lurvas till vansinne genom att fösöka para sig med honom. (jag tror inte att Ludde har förstått att han också är en liten gris pojke)
Han skriker alltid högst av grisarna vid matdags och är mattes gullegris. Ett litet matvrak är han också, tillochmed mattes fingrar är gott om Lurvas får maten först.
Tyvärr dog Ludde 18:e oktober förra året,han blev bara 10 månader men lever kvar i minnet.
Bidrag nr 7
Här är jag i egen hög person! Mitt namn är Saga, och jag är en snygg tjej i perfekt ålder (matte vet inte hur gammal jag är, så jag tänker inte avslöja det här heller). Jag bor i en bur tillsammans med två halvknäppa honor som är yngre än mig, men jag förstår mig inte på dem för det. När jag kom till matte var jag väldigt galen och vild av mig, men på något sätt har jag hittat lite lugn här. Känns skönt, för min bakgrund består av en portion parkering i Stockholm. Gång på gång upprepar matte att jag luktar jättegott, och det kanske jag gör. Enligt henne är det nybakade kakor, men jag själv kallar det egengjord parfym. Poserar framför en svart klump som klickar är något jag gör rätt ofta, här är det senaste resultatet.
(Glöm inte att klicka på bilden så blir den ännu bättre)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Bidrag nummer åtta
Det här är min gullegris Nappi :) Han är 3 år och den som har mäst fart på sig av våra marsviner. En jätte söt pojke som älskar mat mest av allt. Fast vår andra marsvin kommer nog före maten :) Då han får vara fritt på golve så springer man utan att stanna och andra blir efter :) Han är en sådan gris som man inte hittar från alla ställen :) Han är inte kanske den finaste och passar inte till avel, men en bättre vän hittar man inte! :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Bidrag nr 9
Hej! Jag är zita om jag ska beskriva mig själv är jag väldigt matglad och sprallig. Jag hoppar gärna runt och pratar självklart skriker jag efter något smaskigt någon gång när jag är sugen. Jag älskar att gömma mig under mattes täcke och smita iväg utan att jag får! Min rumskamrat heter Kitty. Men efter som jag är äldst bestämmer jag. Och jag tycker inte om mattes mamma med glasögonen hon är lite läskig! Men hon brukar komma med morötter. Ibland kan matte vara jobbig och pipa som om jag våre en bebis. Jaja jag ligger helst och sover. Annars är jag väl rätt rolig. Jag är snart ett år gammal och balck/white. Hoppas du gillar mig hejdå!
* klicka på bilden för bättre kvalité! *
Bidrag nr 10
Hej! Jag heter Diamant och är en glad och sprallig blivande mamma.
Jag älskar mat, Framför allt grönsaker, så som gurka, sallad och paprika. Min pojkvän heter Safir, och det är han som gjort mig dräktig. Men det är ju såklart inte honom det handlar om, utan om mig! :D Varför jag vill bli månadens marsvin är för att jag kämpar så hårt mot denna smärta. Det gör verkligen ont att vara gravid.
Men snart är det över. Jag är väldigt kelsjuk när jag själv vill och jag älskar att vara ute och springa på golvet tillsammans med Safir och dom andra 2 småttingarna. =)
Min matte gjorde denna klädsel till mig. Och den var faktiskt väldigt mysig. =) Och jag älskar den verkligen!
Hoppas ni gillar mig och min stil. 
Kram på er alla!
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Bidrag nummer elva
Freya heter den här söta tjejen, som är en Teddy. Hon är 8 månader och min dotters favorit. Hon älskar ALLT, som kommer i hennes väg när det gäller mat. Hon får fri tillgång till hö, ( såklart) men frukt / grönt på morgonen och kvällen. Men Freya är inte nöjd med "bara" 2 gånger om dagen, så hon tar tillfället i akt så fort hon bara kan & visslar det högsta hon kan
, i hopp om att någon ska tycka synd om den stackars sötnosen som svälter. Förutom att Freya älskar mat, så är hon tokig i att ligga och gosa i sängen med lill matte som är 9 år. Hoppas ni oxå gillar våran söta Freya, en lagom korpulent dam, i sina bästa mat dagar
Bidrag nummer tolv
Den här "lilla" tjejen på snart 1 år är född i min tredje kull. Hennes mamma var ett långhårigt virvelmarsvin och hennes pappa är en renrasig abessinier. Anastasia som hon heter älskar att få uppmärksamhet lika mkt som hennes mamma gjorde men tyvärr är hennes mamma död hon dog i toxicos med sin andra kull. Anastasia har också ärvt ganska mkt av sin pappa bland annat utseendet (inte färgen). Hennes favorit grönsak är persilja när hon får det tar hon hela munnen full och popcornskuttar runt i hela buren. Just nu går hon med en hane och är antagligen dräktig.

Bidrag nr 15
Denna gång berättar jag om mitt lilla marsvin kitty. Hon är en månad. Faktiskt precis igår. Hon är en riktigt skuttig sak hon hoppar och låter hela tiden. Speciellt när jag ska sova då springer hon runt runt runt. Annars så är hon väl rättt blyg. Efter som jag bara haft henne två veckor idag. Och hon kommer självklart få längre päls med tiden efter som hon är alpaca. Hon är väldigt liten men pratar alltid. Och älskar att tväla med mitt äldre marsvin zita. Jag drar ett exempel. Een dag matade jag dom med sallad då märkte den kitty att zita åt mycket mera så hon (kitty) åt så fort hon kunde. Det var jätte gulligt. Men jag tror jag itne har så mycket mera att säga. Hej då :)
Bidrag nummer 16
Stormviskaren´s Hanna Hirsch
Hejsan Här är jag igen, Denna gången 5 veckor gammal! Mamma säger att jag är en stor flicka nu. Jag vet inte vad det innebär men jag tror de är positivt! Jag älskar gurka och även morotsdropp som jag hittade när matte hade mig på hennes stora bord! Mat är de man lever för tror jag! Nu måste jag gå och smaska på melon! Vi hörs // Hanna
Bidrag nummer 17
Hej!
Jag heter Piff och är en sprallig liten flicka på snart 10 veckor. Jag älskar att busa med min syster Puff.
På bilden så är jag ute för andra gången och provar snön. Det var lite kallt om tassarna, men matte hade en filt med åt mig så jag fick ligga och värma mig lite. :) Vi sprang och busade och gjorde glädjeskutt i den djupa snön. Det är alltid skoj att få göra nya upptäckts färder nästan varje dag. :D
Min favoritmat är sallad och jag älskar c-vitaminen med jordgubbssmak! Mycket godare än den utan smak!
Nu så vet jag inte vad jag mer ska berätta, förutom att jag ska ut och göra en ny utflykt idag. Undrar vad de blir för kul! :D
Mvh//Piff
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Bidrag nummer 19
Halli hallå!
Jag heter Cinnober. Jag är inte så liten som jag kanske ser ut att vara, för imorgon är faktiskt min ettårsdag! Matte säger att jag har blivit stor, snygg kille nu. Fast när hon tror att jag inte hör viskar hon att jag är en gullig liten tok, men hon retas säkert bara…
Snart ska jag ställas ut i klippt långhår, och jag ser bra mycket mer fixad ut i verkligheten än jag gör på bilden(kan ni tänka er vilken charmör jag är då, brudar!). Kameror gillar bara inte mig och jag gillar dem ännu mindre.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Bidrag nummer 20
Hej där!
Jag heter Dianthus och vet inte riktigt om jag ska våga skriva något här… jag är lite rädd och känslig av mig nämligen. Fast med lite muta kan allt gå för sig, det har matte gett mig denna gången. Hon påstår samtidigt att jag håller på att bli ett litet päron och jag förstår inte riktigt vad hon menar. Vaddå päron? Jag känner mig precis lika marsvinsartad som jag brukar vara.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Bidrag nummer 22
Namn: Douglas
Ålder: Stadiga 1½ år ung
Favoritfärg: Svart och vitt (det är de färger som jag har mest av)
Storlek: 1,2 kilo (men det är faktiskt en del muskler på mig)
Favoritsysselsättning: Popcornhopp i igloon som står i hagen. Det kvittar hur man landar så är det ju mjukt ju *fniss*
Tycker om: Mat
Tycker inte om: Att inte få mat när jag vill
Favoritmat då: Paprika, spetskål, persilja, hö, morot, sallad, gurka (ja, listan kan utan bekymmer göras låång)
Favoritdryck: Vatten med c-vitamindroppar i
Om jag fick en fri önskan: Då skulle jag vilja ha fri tillgång till allt jag räknade upp som favoritmat *hihi*
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Bidrag nummer 23
Åh vad jag tycker om detta - att stå i rampljuset alltså. Matte och husse brukar få säga till mig om kvällarna när jag vill sjunga och fnatta, men jag brukar inte lyssna på dem.. Då får de minsann ge mig persilja om de vill att jag ska vara tyst (haha, och det brukar de göra också)..
Jag är van vid att få min vilja igenom, det räcker liksom att jag sjunger lite extra fint och säga till Douglas (min kompis) att det är dags att säga till om mat så går mamma eller pappa och hämtar mat åt oss. Det är vad jag kallar service 
Annars är jag väl en rätt snygg och självsäker gris som, enligt matte, har de mest fantastiska uttryck.. Och det visar jag väl ganska bra på den här bilden 
Nej minsann, nu ska den här lilla mysgrisen gå och sprätta spån på Douglas - det brukar få igång honom 
Tack och hej..
--------------

Bidrag nummer 24
Här är våran sockersöta Belle, hon är 5½ veckor och älskar att busa med sin kompis Marsis som ni kan hitta en bild på längre upp i tråden, hon är fortfarande lite blyg och rädd men hon har redan börjat gå ut från sitt hus och busa med sin kompis. Det är bara när jag kommer ut i köket som hon rusar in i huset igen, jag har lärt henne tricket "pussen" när man putar med läpparna och säger "pussen" så slickar hon på min läpp. Nu ska hon allt få gå och äta sin gurka innan hennes burkompis äter upp båda gurkbitarna, hejdå!
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
#55 Söt hon är :)

#56 tack :)
/ Stephanie-D

Ska vi rösta snart mån tro?
--------------
Jag låser tråden eftersom det inte längre är tillåtet att skicka in bidrag. Sandra drar förhoppningsvis igång röstningnen snart :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!