C-vitamin i vattnet?
..bör jag köpa sådan där c-vitamin som man ska ha i dricksvattnet till dem?
Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.
Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se
Jag ger dom grönsaker men jag har c-vitamin i vattnet också utifall men jag tror inte det.:)
Hmm.. Mina har inte det, funderar dock på att stoppa i det ibland. Enligt mig har jag sagt; 80 % hö 20 % grönsaker. Kan räcka men 1/5 dels brustabblet är även okej, läs här:
Denna texten är tagen från Iréne, www.eragons.se (omplacering av marsvin.
Marsvinen ska varje dag ha nytt vatten och i det ska man tillsätta 1/5 dels vanlig brustablett C-vitamin per liter vatten. Detta ska hålla såpass bra att det håller halten av C-vitamin i ett dygn.
Lös C-vitamin i en bägare bredvid och häll i vattenflaskan. Viktigt att det är i stängd vattenflaska då C-vitamin flyktar snabbare i öppet kärl.
Varför ska det då vara så lite?
För att C-vitamin förändrar smaken på vattnet och om det blir mycket C-vitamin så ratar de vattnet. Dessutom finns det källor som säger att för hög halt C-vitamin som sedan varierar till låg halt ge ett tillstånd som kallas pseudoskörbjugg. Detta finns i en äldre artikel på nätet om du vill läsa om det, jag kan inte bedöma digniteten på artikeln men vill du läsa om det så googla Pseudo Scurvy.
Okej, INTE MIN TEXT! Håller dock med henne.
Jag blev tipsad av att använda ''tabletter'' i maten. Jo dom tar varsin så det fungera fint :)

Det är helt onödigt att ge C-vitamin i vattnet eller på maten så länge man ger sina marsvin färska grönsaker varje dag.
Det krävs oerhört lite grönsaker för att marsvinens c-vitaminbehov blir tillgodosett.
De behöver 10mg/kg kroppsvikt.
Jag skulle aldrig ge mina marsvin vatten med en massa tillsatser (c-vitamin). Mina djur ska ha nytt, friskt vatten utan en konstigheter i.
C-vitaminbehovet tillfredställs dagligen med vitkål, paprika samt någon annan grönsak.
Har haft marsvin i tolv år och aldrig att de har fått någon annan c-vitaminkälla än färska grönsaker, frukt och gräs.
Skulle som sagt aldrig falla mig in…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sätter i vattnet ibland och ibland en liten bit C-vitamin i vattnet som jag blandar till kligröt, men ger oftast vitkål som C-vitaminkälla.