Ska man flytta till lugnare rum?
Om man har marsvinen i ett rum, där bla dator/tv (något av dem eller båda), är på åtminstone 15 timmar/dag, och det spelas musik 14 timmar ungefär varje dag, längre på helgerna, och att det ibland är barn som springer runt och leker i lägenheten.
Ljudnivån är ändå rätt "lugn" men det är alltid dator/tv som väsnas (inte för hög volym), och det dämpar resten av skriken osv från ettårignen.
Även fast dem är vana vid detta sedan innan, ska man vid dräktigheten flytta marsvinen till ett lugnare rum då eller ska man ha kvar dem i rummet? Då tänker jag mer på i tidigt skede, om det blir stressigt att ha så mycket musik runt sig när dem är dräktiga. (här tänker jag på att man int ska flytta dem i slutet av dräktigheten, så ska man flytta dem redan vid parningen i 'lugnare rum?)
Jag vill absolut inte ha en marsvinskull, jag är bara rent nyfiken.
Tror nog att det vore "bättre" att flytta dom till ett lugnare rum om det går iaf, tror säkert inte att dom tar skada, men däremot kan jag tänka mig själv hur tokig jag skulle bli utav att ha konstant ljud i öronen 15 timmar om dagen.
Jag tycker inte att ett sådant rum är lämpligt för några marsvin alls. Datorer och TV ger ifrån sig tysta surranden/brummanden som blir otroligt jobbigt i längden (inte något jag skulle vela utsätta mina djur för även om jag själv skulle utsätta mig för det). Något annat jag hört men inte vet om det stämmer är att de ger ifrån sig höga toner som inte vi människor kan höra…
Gällande musiken, det är ju vi som valt att ha den också och jag tycker inte det är snällt att låta marsvinen ständigt få höra den (beroende på ljudvolym - men absolut inte i 14h/dag!). Man kan ju spela antingen klassisk musik eller lugna låtar och det lär vara mer behagligt för marsvinen än t.ex. hårdrock. Sedan så har de mycket bättre hörsel än oss, yttligare en anledning att inte spela hög musik i deras närhet.
Din fråga verkar rikta sig mest åt dräktighet, och om det tycker jag samma som ovan. Om man däremot låter marsvinen leva i den typen av miljö och sedan ska ta en kull på sin hona tycker jag man bör låta henne gå med hane i ett lugnare rum, eller flytta henne dit så fort hon kommit hem från parningen hos hanen.
Oavsett vad låter 15 resp. 14 timmar väldigt extremt enligt mig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kände att vissa saker behöver betonas. :)
Hehe, tack för bra svar Felicia. ^^
Men varken jag, eller någon i familjen har musik/dator/tv på 14 timmar om dagen. Man har ju skola, sover och sådant. Vore bara konstigt att ha på datorn eller TV då. Så det är ju absolut inte så mina marsvin bor.
Känns lite som ni tror att jag bor så, kan ju slänga ur mig att datorn är på kvällarna + lite av eftermiddagarna, och att tv'n aldrig är på i mitt rum i stort sätt. Musiken spelas ju flera timmar om dagen, men det är också väldigt låg volym, eftersom hela familjen har anpassat otroligt efter marsvinens hörsel. Vi spelar inte ens så det hörs i det andra rummet intill, längre. Och då gäller det några timmar per dag som max. :) Vi snackar om MAX sex timmar per dag också, kanske jag ska inflika. Och då är det verkligen inte i rad. Så hög volym - nej.
Sedan som jag även skrev är vi inte intresserade att ta kullar, eller att utöka flocken pga eventuell allergi. Så detta är bara helt nyfikna frågor från min sida. :)
Klart det är extremt, men detta var ju också inte så de bor, så ingen fara skedd direkt. Fast jag vet, det låter som jag bor så och att jag bara bortförklarar mig. Ni får lita på mig. Sandra har ju t.o.m vart och hälsat på när jag hade musik på, hon verkade inte störas ett dugg. Och sedan de har vi ändå sänkt mycket mera på volymen. ^^
Eftersom du skrev, jag citerar "Om man har marsvinen i ett rum, där bla dator/tv (något av dem eller båda), är på åtminstone 15 timmar/dag, och det spelas musik 14 timmar ungefär varje dag, längre på helgerna, och att det ibland är barn som springer runt och leker i lägenheten." så antog jag att du hade det. Jag skrev dessutom aldrig något om hög volym, för det hoppas jag att alla djurägare redan förstår.
I vilket fall som hellst, så fick du iaf svar på din fråga ;)
Läst allting i tråden.
Mina marsvin bor i vårat vardagsrum, till vänster om ingången. Det går mycket folk, springandes, gåendes och pratandes varje dag förbi dom, det verkar inte störa dom. Det är på TV på kvällen, ca; 2 timmar dock mera på helgen och ytterst sällan på dagen. När TV:n ej är på är hela elsystemet till den avstängt och låter ingenting, dock står antennen till det trådlösa bredbandet i vardagsrummet.
Musik spelas inte där, därimot spelas det i hallen som är bredvid vardagsrummet max 2 ½ timma per dag, etc; Håkan Hellström, Kent, Amanda Jenssen och dylikt. Inget dom verkas störas av det heller, snarare så stämmer dom in ibland :)
Det du skrev "om det är på i 14 timmar/dag", så tycker jag det låter mycket för spec. en dräktig tjej.
#4 - Jo, jag förstår att man antar det. Själv hade jag nog också gjort det till en början, men det är väl enkelt att man glömmer att tillägga att man inte har det så IRL, iallafall för mig. För mig är det ju en självklarighet. :P
Nej, jag menade Felicia. :) Kan citera henne där hon skrev det. "Sedan så har de mycket bättre hörsel än oss, yttligare en anledning att inte spela hög musik i deras närhet" - vilket var det jag reagerade på.
#5 - Ungefär samma musik som spelas här några timmar om dagen alltså. :) Fast varierat med mer rap. :p
Ah, men då har jag ju hittat svaret på frågan.
Så, behövs den inte mer kan ni ju låsa tråden. Har ju fått flera svar nu, och alla säger ju detsamma. :D

Om det handlar om en dräktig hona är det väl en sak, då kanske man ska vara lite extra försiktig men annars så tycker jag inte att det finns någon anledning att göra dom ömtåligare än vad dom är. Man använder väl sitt sunda förnuft när det gäller ljudnivån? Vi bor i en tvåa och har valt att ha buren i vardagsrummet, det ser lite illa ut för den står precis bredvid en högtalare som iofs bara är igång när sambon kollar på film med surroundljud dvs. i princip aldrig. I övrigt så har vi ju tv:n på ett par timmar om dagen kanske, två datorer som står på i princip dygnet runt. Musik spelas mer sällan nu, sambon får rocka loss i bilen istället, av hänsyn till grisarna…
Jag tror knappast att det går någon nöd på våra marsvin trots närheten till tv, datorer osv - jag valde att ha dom i vardagsrummet eftersom det är mitt i lägenheten, det är där vi alltid är när vi är hemma liksom. Ett tystare alternativ hade varit att stå i sovrummet men där är vi ju bara när vi sover. Det känns ju inte så kul varken för dom eller för oss…
Samtidigt är ljudnivån hemma hos oss (som bara är två vuxna) ingenting mot vad det blir i en barnfamilj. Så man får väl se till vad man har för alternativ och tänka utifrån det, men inte är dom så känsliga att dom inte klarar att stå i samma rum som en tv eller en dator.
#3 Jag trodde inte du hade det så - det verkar för extremt för vilken människa som helst *s* Jag svarade utifrån det du skrivit i #0 - "om…" ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus