Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1877 ggr
Berlau
0

Någon sorts ohyra!

Som sagt var, någon sorts Ohyra. Alla marsvin kliar sig och när jag klappar dom åker det av vita pluppar.

Mjäll antagligen, då säger folk att man ska ta olja och smörja in dom i, två gånger på två veckor. Men vilken olja och ska den sitta kvar eller ska man skölja av den?

Svar snarast, tack i förhand. /Alma & marsvinen :)

Filosofia
0

Det kan vara något som är värre än mjäll också, eftersom de kliar sig, och som kräver medicinsk behandling. T.ex. sellnic, skabb, svampangrepp, etc. kan ju också ge klåda och mjällig hud. Tycker du ska kolla med en veterinär, så att du inte ger grisarna fel behandling.

Abico
0

Det låter ju märkligt att alla marsvinen har det om det nu skulle vara mjäll… Tapar dom päls?

Hanna 

Berlau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1 Okej, men det känns inte "så farligt". För mina marsvin jag haft längst har kliat sig ett tag nu. Den jag fick i fredags började klia sig andra dagen.
#2 Tappar och tappar, mer fäller. Dom har päls överallt förutom på tassarna och bakon öronen. Jag har inte sett några kala fläckar eller dylikt, och inte heller några "ringar" som dom kan ha vid svampangrepp.

Bara på min blandrashona(virvel), men det är mellan virvlarna men så ska det vara va? Fick henne i fredags så det kan varit hon som tagit med sig något. Dock kliade sig mina innan hon kom. Se bilden.

(Får inte bort den tjocka texten ;) )

devilsdaughter
0

Du borde nog kolla upp det hos en veterinär. Om alla kliar sig är det nog någon Ohyra och inte bara mjäll.

FeliciaS
0

Att de kliar sig mer än vanligt är det som bekymrar mig… Det kan väl vara static, fast det sitter ju kvar på hårstrået. Finns ju så mycket annat också, svårt att avgöra. Torr hud eller mjäll tror jag inte, då borde inte ditt nya marsvin börjat klia sig.

#2 Då tror jag inte det är hon som tagit med något.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

#5 Okej, men Iréne från eragons omplacering, sa att dom kunde ha lite. Men det känns inte så lite längre, och jag minns inte vad hon sa att dom hade.
Vad finns det för andra ohyres-sjukdommar? Skulle vara bra att veta symptomen till några så man kan jämnföra.
Det är bara en hona som fäller, och det har hon alltid gjort. Dom andra gör det inte och jag har inte sett såmycket vita pluppar sedan det senaste badet. Då badade jag med Barnängens Babyshampo omarfymerat. Såg ut som mjäll på mina två första innan jag badade dom, nu har jag ej sett det.
Men alla tre kliar sig fortfarande "/

Filosofia
0

#6 Om marsvinen kommer från Eragons kan du väl ringa och fråga Irene? Om hon redan vet vad det är underlättar det ju det hela.

Annars är det svårt att gissa vad det kan vara för sorts Ohyra. Som sagt kan symptomen vara ganska lika varandra mellan olika sorter. Men vetten kan genom tester avgöra exakt vad det är och då skriva ut rätt medicin. Det kan nämligen vara så att du behöver ett medel som endast finns receptbelagt.

Berlau
0

#7 Hörde av mig nu, hoppas jag får svar snart. Skriver imorgon igen här på tråden.
Men har någon haft liknande symptom så hjälp gärna till :)!

Berlau
0

Ej fått något svar än från iréne, någon som har en idé om vad det kan vara? Vill ej åka till veterinären i "onödan" för kostnaden, vad kostar ett besök när man kollar Ohyra?

Filosofia
0

Som sagt är det i princip omöjligt att gissa sig till vad det är de lider av. Inte ens en veterinär kan med säkerhet säga vad för sorts Ohyra det är utan att göra ett prov först. Därför är det nog nödvändigt att ta dem till veterinären, även om det kostar lite, men det får man vara beredd på när man har djur. Det kostar väl några hundra kronor, skulle jag kunna tänka mig. Någon annan som har erfarenhet av skrapprov hos vetten kan säkert svara på det.

vanerlands
0

Jag fick betala knappt 1200 kr för undersökning+skrapprov.

Berlau
0

#10 Okej, får prata med mamma om det, vill att dom ska må bra :)

#11 Okej, för hur många marsvin?

vanerlands
0

#12 Jag hade med tre men de tog bara betalt för ett.

Berlau
0

#13 Okej, jag har också tre stycken. Men tar dom betalt för tre blir det då runt 3600?
Fast räcker det om man tar prov på endast en?

devilsdaughter
0

Hej!

Ja, det räcker att du tar med det värst drabbade marsvinet. För mig kostade det 1200 för undersökning, konstaterande av sellnic och behandling för alla 11 marsvinen. Inte så dyrt egentligen. Tror många veterinärer gör avdrag på priset när det är fler marsvin. Men de behöver absolut inte göra skrapprov på alla dina marsvin.

FeliciaS
0

1200 kronor för en undersökning och skrapprov låter mycket tycker jag! Tog min Sheltiehona till veterinären (A Axén Smådjursakuten i Örgryte, Göteborg) där de gjorde undersökning + skrapprov för åtminstone under tusenlappen..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

Hm, okej. Tänkte ta smådjursakuten på Redbergsplatsen där du var, Á Axens AB. Ska försöka få iväg mamma denna eller nästa vecka. Det dom hade hos Iréne kliade inte, det var bara något som fanns där.
Detta kliar ju "/ Tack fär all hjälp, återkommer med vad det är förnågot :)

Berlau
0

Kan iaf visa lite vita pluppar som åkte av på min ena tjej när hon var i knät igår:

Berlau
0

Går det att säga något?

devilsdaughter
0

Hej!

Enligt bilden såg det inte ut att vara något direkt.. Men kolla i huden istället, gräv i pälsen och försök se hur huden ser ut. Kolla igenom hela marsvinet.

Abico
0

#18 & #19 - Det ser ut som lite mjäll eller liknande, om det bara är lite små prickar som på bilden skulle jag inte oroa mig.

Hanna 

Berlau
0

#20 Gör det, och då kommer det upp lite mera.

#21 Det är bara det att dom kliar sig. Det kommer även lite mera när jag ruffsar till dom.

Blir nog inte något vetirnärbesök i April iaf. Eventuellt i maj, då m+p inte har råd att betala det just nu.

Berlau
0

Nu bär det strax av (helgen eller nästa helg) till Iréne på eragons omplacering där två av mina tjejer är ifrån. Hon ska kolla på dom :)