Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1944 ggr
ElinaK
0

inredning i buren

Vad har ni för möbler i buren/burarna?

Jag har följande: Alla marsvin har en varsin hylla, förutom tjejerna som delar på två st.

Dessa flyttar jag runt så de får lite nytt ibland:

• träbrygga (jättestor, som de använder som hus)
  • träbrygga , mindre, som används till andra leksaker att klättra mellan och gå under
  • två trähus , de används inte längre tar för mkt plats
  • ett par stora stenar
  • skapligt stora pinnar brukar jag ha också, som jag byter ut emellan åt, som de får hoppa över eller gå under, och gnaga på beroende på hur jag har placerat den.
ElinaK
0

Glömde ju säga det viktigaste, de har ju såklart vattenflaskor och matskålar (ibland)

Diana61
0

Jag har faktiskt bara ett långhus som det använder som hus och även att hoppa upp och ned ifrån. De älskar även att ligga på taket av den. Så har jag toaletten i en hörna som används flitigt både som toalett och säng !?! Äppelgrenar får dom att gnaga på. Ett stort papprör som dom kan springa igenom och det är tydligen jätte kul! Mer än så har jag ej till dom just nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

De du har i hagen då?

papprör? menar du som toalettrullen har längst in? Får dom plats i en sån? Eller har du byggt nå större själv?

Diana61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla leksakerna tar jag med ut i hagen och pappröret är köpt på Zoo. Det är av ogiftigt pappaer så att marsvinen kan gnaga på det utan att få i sig kemikaler. Kolla bilden.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Ser ut som sånt rör jag har till mina råttor. Ska kolla om de har någa tillräckligt stora till marsvinen. Vanessa är ganska rund om magen… hrm…

ElinaK
0

Haha, där hade dom packat in sig.

Diana61
0

Dreamiz: Detta rör finns i olika storlekar så det är säkert samma rör fast mindre som du har till dina råttor.

ElinaK: Japp dom älskar röret och särskilt Lady (golden) som gärna bor i det, Fundersam medans Goldie (lemon/creame) älskar att sringa igenom det.Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Vart kan man få tag på såna? I vanliga djuraffärer?

Diana61
0

Japp I Zoo butikerna. Vår här i Enköping har dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Vad heter den butiken? Ska nog ta o åka till Enköping och köpa, verkar inte finnas här i Eskilstuna. Rätt bra ändå att alla butiker inte har samma så att man kan få tag på mkt olika leksaker.

Diana61
0

Det finns bara en Zoo butik i enköping. Enköpings Zoo KB
Kungsg. 9, 74535 ENKÖPING, 0171 - 47 90 78 . Om du vet vart det lilla gula huset för Jakt och Cyklar ligger (vid den lilla kullerstensrondellen), så ser du Zoo butiken på vänster sida om du tittar mot torget. Dom är jätte trevliga där och det var där jag köpte Goldie som kom från en tjej i området som brukar lämna hennes marsvin till dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Jahaja, tack för infon! Ska ta en sväng dit när lönen kommer! Det är ju trots allt inte så lång väg att åka!

Diana61
0

ElinaK. Om du står framför kassan i butiken så vänd huvudet till vänster bakom dig, så skall du se dom på nedre hyllan Glad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Oh vägbeskrivning ända fram till prylen.. Vilken lyx!

Diana61
0

Inte illa! eller hur ? Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Hehe, kan ju inte klaga direkt :P

dreamiz
0

E det de rören som är från gnagarna? De finns i zooaffär här.

Jag har köpt en sovsäck till mina. Den är specialgjord till marsvin o otroligt populär! Säljs hos marsvinshjälpen.

Kiddoo
0

Jag har en våning, ett hus (med ett litet mindre hus ovan, som en våning), matskålar (en för torrfodret å en för gröten). Grönsakerna brukar ligga på våningen. En stor äppelgren, en lite mindre tallgren, höboll, saltsten och vattenflaskor :) Kan fixa kort på det hela :)

Diana61
0

Japp, det är från gnagarna. Skall genast till masvinshjälpen för jag har funderat på att köpa prylar från dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Här är buren "utifrån" rakt fram :D

Kiddoo
0

Här är buren "innifrån" till höger :)

Kiddoo
0

Här är buren "innifrån" till vänster :)

Kiddoo
0

Och här är buren "innifrån" rakt fram :) Där även Melvis sitter och smakar på tallgrenen :P (Blondie är under "våningen" i höet :D)

ElinaK
0

Vad fint de har de Kiddoo! Kul att hon gillade barren :D

Marsvinshjälpen, är det också i enköping? Vill också ha en sovsäck :P Har ni någon bild?

Kiddoo
0

Haha, sådär ser det ut dan efter det städats i buren :P men som sagt var, jag städar ju lite morgon/kväll :) Jag tyckte åxå marsvins sovsäckar lät lite roligt att ha :D

Diana61
0

Marsvinshjälpen finner du här.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Bra bra :D såg jättemysigt ut! Speciellt rullarna. Ska beställa hem ett antal :D:D

Kiddoo
0

Dom var ju billiga också, ska nog beställa nån jag med :)

ElinaK
0

Nu har jag beställt. tre mysrullar o en sovsäck. Tänkte att morre o korven vill säkert dela sovsäck så får dom andra en varsin rulle :D

Diana61
0

Jag skall också beställa när jag har bättre med pengar. Inte lätt att vara arbetslös….. Men jag vill också ha rullarna och sovsäckarna.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Nu har jag fått en bra idé. I någon tävling framöver kommer jag posta en mysrulle till vinnaren.

ElinaK
0

Angående inredningen, så ska jag berätta vad jag gjort med Morrorna idag. La in en tunnel (på bilden) som är till katter, med små kryphål på ena långsidan. Gissa vad Berta o Morötterna älskar den! De bara springer runt in o ut ur alla hål. Leker kurragömma med varandra och jagar varandra.

Diana61
0

ElinaK: Kul grej att dela ut priser till vinnare! Skrattande Och den där tunneln har jag ockå sett och funderat att köpa en vacker dag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

#32. Sån där tunnel ska jag köpa till mina marsvin fast som är anpassad till kaniner :D dom ska tydligen vara jätte skojjiga för marsvin :P

Diana61
0

Jag har sett en liknande tunnel och jag tror den var för illrar, för den hade sidohål också.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Ooh, lät ju ännu "busigare" :D

Faxlin
0

Kan tänka mig att många av sakerna vi använder till illrarna passar ven till marsvinen. Myck små grejer med kryphål i. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiddoo
0

Hm, kan nog vara så! Någon som har något förslag på nå kul man kan bygga eller göra åt grisarna? Skrattande

FeliciaS
0

Buena Sera och Calypso har ett hus och en höboll i deras bur som är 120*60 cm. Jag har även en akvarielampa över buren som ger dem det ljus och dem värme de behöver. Jag släcker lampan vid 21 och tänder den vid 7 på morgonen. Har ni något tips på leksak jag kan ha i buren?

Jag har även en tunnel, som är anpassad till kaniner, fast den har jag inte inne i buren. Sera kissar på den hela tiden… Fundersam

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Nu har jag skaffat lite mer kul åt dem! En liten bädd i ena hörnet. Den är anpassad att vara i ett hörn och den sitter rätt högt upp :) Sedan har jag plockat nya grenar och lagt in en stor sten! Calypso var lite skeptisk mot den i början… ;)

Mvh Felicia

Diana61
0

Hmm… intressant! Ja varför inte använda toaletten som säng ifall dom ej fattat att man skal kissa i den. Tål att tänka på faktiskt, för jag har ett marsvin som kissar överallt (Lady) medans de övriga faktiskt sköter toaletten ganska bra. Kul idé Tack!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#39. Måste marsvin ha en speciell värme? Jag har inget sånt på buren, behöver dom de?

FeliciaS
0

#39 Vad jag vet behöver dem det. Så jag har det… ;)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Aaah. Men mina har klarat sig bra utan :) fast sommaren har varit het här hemma -.- fast jag har dom i normal rumstemperatur, för tänk om lampan slutar fungera åså blir det "kallt" innan du hunnit fixa den i några timmar :/

FeliciaS
0

#44 Jag har alltid lampor hemma… På natten är den ju släckt. Jag tror inte att man behöver lampor om man inte har någonting ovanpå buren, det är väl bara för att Zoo vill sälja =P Men om man har en bur ovanpå eller ngt annat måste man ha en lampa imellan, det vet jag iaf.

Mvh Felicia

KajsaM
0

Lite info om måtten på marsvins burar.

Burmått ex: längd 75 cm, bredd 40 cm, höjd 25 cm. Max 2 djur. Minst tillåtna yta: 0,3 kvadratmeter. Minsta bottenyta per djur vid grupphållning: 0,15 kvadratmeter. Hona med kull: Minst 0,25 kvadratmeter ( d.v.s  avelspar minst 0,5 kvadratmeter

Tänkte att det var bra att veta ;D

Källa: http://www.cenoma.se/zoomassan/burar.htm#Burmått%20till%20Kanin%20och%20gnagare

Diana61
0

Jag har aldrig haft extra värme eller lampor till mina djur och ingen har lidit av det. Men det är ju upp till var och en hur man vill ha det. Har aldrig hört att det är ett måste, men jag kan ha fel eller så har reglerna ändrats.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#47. Jag har aldrig heller använt extra värme till mina marsvin, förutom när dom badat då, men det är ju annat. Jag menar, har man mer värme inne så dom inte ska tycka "inne värmen" är för kall, då blir dom väl mer känslig för att vara ute eller för att ha öppet fönster?

irma
0

jag har heller aldrig haft någon extra värme till marsvinen,,

[MatildaW]
0

Hm, kanske man borde kolla upp det :S

Diana61
0

Matilda, Du har rätt att marsvinen får extra värme efter att dom badat för annars så kan dom bli förkylda, men du skall ALDRIG ha marasvinen i drag vare sig det är kallt eller varmt, så tänk på det när du öppnar ett fönster. Tänk på att buren ej få vara i draget , täck hellre buren med en handuk mot fönstrets sida medans du vädrar.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Nejjnejjnejj! Drag tänker jag jämt på, så det är ingen fara, men jag tänkte på att det blir ju svalare/kallare i ett rum om man öppnar fönstret.  Jag är petnoga med sånt där :) fönstret mitt är stängt förutom när marsvinen är i ett annat rum eller om dom har träskivan bakom buren (mot fönstret som du menar), och drag från dörren går inte, för det står två stora garderober för :) och den står alltid öppen (förutom på kvällen) och hallfönstret är stängt, så det är ganska säkert här hemma :)

Guernica
0

Jaha, så marsvin kan äta granbarr?

[MatildaW]
0

Japp det kan dom, fast tall är bäst, det innehåller mest C - vitamin :) bra grej på vintern ;) men man ska inte ge för ofta, för de innehåller en speciell syra. Men lagom och ibland blir bra :) jag ger mina var 3:e vecka ungefär, så får dom ha den grenen i buren tills all barr är borta och dom gnagt lite på grenen :)

KajsaM
0

*puttar*