Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 556 ggr
Berlau
0

Klippte i skinnet - Akut!

Hej!
Klippte precis min ena tjej och även förhårdnaderna som hunnit växa ut sedan förra gången, hon pep till och vad hade hänt.. Jo jag, hade Råkat klippa i skinnet, men hon verkar inte ha ont? Det var inte meningen men vad ska jag göra? Det blöder såmycket *s*
OBS! Under tassen.
Inte lika mycket längre men hur ska jag göra nu? Jag känner mig som världens sämsta matte just nu.
Kan man sätta ner henne i spån? Eller är det farligt för såret? Isåfall kan dom gå på tidningar och handukar ett tag.

Behöver Akut hjälp! Kan ta foto om det behövs, inget jättesår.

Blöder inte alls likamycket längre, bara en blodklump nu.

Tacksam för svar, mvh alma och berta.

Gasoline
0

Tror nog att det bästa är att du kanske snackar med en vet. Tror absolut inte att det är bra med spån i såret, så tidningar låter vettigare.

Berlau
0

#1 Okej tack.

Berlau
0

Någon mera? :S

nich
0

mm eller handukar dåå blir de mjukt o mysigt

Berlau
0

#4 Jo, såklart, det ligger handukar över tidningarna så att det ska bli lite mjukare.

FrokenLindgren
0

Potatismjöl kan stoppa upp blödande sår. Men är det djupt bör en vet. titta på det. Blöder det knappt nu så är det säkert ingen fara om underlaget är rent.

trocadero
0

Om du inte tror veterinären behöver kolla på det så kan du ju försöka lägga ett förband om tassen. Lägger man ett bra förband förhindrar man att smutsen kommer in i såret.

Berlau
0

#6 Okej, bra.

#7 Min mamma arbetar med plåster och dylikt, så hon kom hem med ett plåster som var gjort för gamla tanters känsliga hudar. Som även används med hundars päls.

Abico
0

Jag har lyckats klippa Sune i foten en gång, det låter värre än det var men fruktansvärt obehagligt var det, inte minst för mig - Sune hade massor av gurka så han var rätt nöjd med situationen.
Då satt jag och pressade mot såret med papper eller liknande ett bra tag. Sedan satt han på handdukar i någon dag innan jag vågade låta honom gå på spån igen. Det läkte fort och jättefint :)

Hanna 

Berlau
0

#9 Åh vad skönt att någon mer än jag har klantat mig! :) Eller så att någon vet menar jag. Tror också att hon uppfattade det bättre än jag, hon verkar inte ha ont och så.
Själv sprang man efter hela pappersrullen i köket och ja ett pressförband. Låter dom gå på tidningspapper tills vi hittar något nytt spån, det jag slängde var det sissta vi hade, tyvärr.

Tack för hjälpen, nu verkar hon må bättre men vi får se imorgon. :)