Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 613 ggr
[appelmoose]
0

Köpa ett till marsvin?

Hej. Glad

Jag och min bror har ett varsitt marsvin, en hane och en hona. De är båda över 7 månader och vi har haft dem i 8 månader.

Vi brukar låta dem träffa varandra men vi ser till så att det inte händer någonting eftersom de är för gamla.

Men jag funderar över om det verkligen räcker med det eftersom att de är flockdjur och kanske borde umgås med flera marsvin. Jag funderar på att köpa två marsvin till, en hane som kan bo tillsammans med min brors marsvin och en hona som kan dela bur med mitt marsvin. Men jag är rädd att det ska bli slagsmål över revir. Obestämd 

Öppen för förslag och ideér.

Tacksam för svar. Glad

queenlinnea
0

När jag köpte en till hane, då en kompis till min ensamma var det inga problem.

Det är klart att den du kanske redan har visar vem som bestämmer, det gjorde min och det tror jag att dom flesta gör.

Det finns nog de som är lite mer insatta i detta än vad jag är förtillfället, jag lär mej fortfarande :)

FrokenLindgren
0

Jag köpte en liten grabb, Hugo, på 8 veckor som kompis till min omplacering Algot och det gick kanonbra. Algot var under första kvällen på och red på Hugo i stort sett hela tiden men mer än så har det inte varit. Jag tror inte du kommer få några problem med att sammanföra marsvinsungar med era äldre.

Creation
0

Du borde absolut skaffa en kompis till vardera marsvin tycker jag! :) Dels är det ju en djurskyddslag som rekommenderar detta och dels mår de ju mycket bättre och blir aktivare av att få ha en kompis med sig hela tiden(de är ju trots allt flockdjur). Att introducera en hanunge till hanen och en honunge till honan innebär ofta inga som helst problem, så länge de introduceras på rätt vis. Läs mer om att sammanföra marsvin. Det kanske kan bli lite smågnabb om rangordningen ibland, men det är normalt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FrokenLindgren
0

Jag fick tips om att dessutom släppa ner marsvinsungen först i buren när det var dags för det, efter introduktionen på en neutral plats på golvet först, innan jag släppte ner den äldre sen utav uppfödaren till Hugo.

[appelmoose]
0

tack så mycket Glad det var bra att höra att det gick bra med dina marsvin Glad jag har funderat väldigt länge på att skaffa fler marsvin men det är just det att jag har haft mina marsvin i 8 månader…funkar det tror du trots åldern? Glad

[appelmoose]
0

#2 tack så mycket för att du skrev Glad för man har ju hört att det förekommer ofta att det inte funkar med att para ihop marsvin för sent men att det du berättade att det gick så bra så kanske det inte alltid behöver vara så. Ska nog kanske köpa ett marsvin till men jag ska nog läsa på lite först så jag vet lite hur jag ska göra+ så sparar jag till en ny och större bur så då blir det lite större plats Skrattande

[appelmoose]
0

#3 tack så mycket för att du skrev Glad

och tack så mycket för förslaget av sidan ska helt klart kolla in den Glad

och det där med djurskyddslagen tycker jag är bra men den djuraffär jag köpte mina marsvin ifrån var inte så insatta det vill säga det var bara att köpa och gå och då visste jag inte så mycket om den trots att jag hade pluggat. =/ men vi får se hur det blir i framtiden. Glad