Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1027 ggr
devilsdaughter
0

Hur lång tid tror ni?

Hur lång tid tror ni det tar tills sellnicen är helt utdöd efter en behandling med stronghold, ( som man bara behandlar med en gång eftersom den tar död på äggen också).?

Har behandlat en stor träbur och ska klä om den med ny vaxduk och vill inte sätta ner marsvinen förren jag vet säkert att sellnicen är borta då det inte är den enklaste buren att behandla. Behandlade dem i tisdags 24/3. Vad tror ni?

Berlau
0

Ska man inte bahandla en gång i veckan under tre veckor? ^^, Fått för mig det..

FeliciaS
0

Det står ju på förpackningen?
Och om inte så borde du fått anvisningar av veterinären som skrev ut det till dig…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

runas
0

dum fråga kanske men vad är sellnicen för nåt?Skäms

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Svea-
0
Creation
0

#3 Sellnic är en typ av Ohyra som marsvin kan få. Här kan du läsa mer om det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

runas
0

#4+5 Tack så mkt!

Fy vad vidrigt det verkar!

#0 jag hoppas verkligen att du blir av med eländet.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

devilsdaughter
0

#1- Jo, när man behandlar med ivomec, för då behandlar man 3 ggr eftersom skabben lagt ägg som kläckt och de dör inte förren de är kläckta. Men eftersom min hona var dräktig så fick jag behandla med stronghold och det tar död på både skabb och dess ägg, så då behandlar man inte i 3 veckor utan bara en gång.

#2- Nej, det står inte på förpackningen eftersom det egentligen är för katt och hund mot en rad olika angrepp och olika behandlingstid osv. Och tyvärr så vet veterinären här inte något alls om stronghold. Vi fick ta reda på detta själva att man kunde använda stronghold hos en privat legetimerad veterinär som inte bor här och så fick vår veterinär skriva ut det. Men vi har behandlat burarna en gång och gör det igen nu när vi ska rensa idag el imorrn. Tänkte också att jag skulle vänta med träburen ett tag.

#6- Japp, jag också.. Marsvinet var inte alls långt gånget så det vände ju i princip direkt när hon behandlades.

Berlau
0

#7 Okej, hur är det med Dercan(stavning? :S) då?

FeliciaS
0

#8 Du menar Dermocan?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

#9 Ja, ha rud behandlat med det? :)

devilsdaughter
0

Nej, man behandlar inte sellnic med det. Sellnicen sitter under huden på marsvinen så ohyreschampo hjälper inte mot det. Men däremot behandlar jag burarna med dermocan.