Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 3361 ggr
FeliciaS
0

Varför har ni marsvin ensamma?

Hej svej Glad
Det finns en hel hög här inne som bara har ett marsvin, utan någon annan marsvinskompis… Jag är nyfiken på att få veta anledningen till att ni har de ensamma och inte med minst en annan kompis, när marsvin inte mår bra ensamma?

/Felicia

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

asså jag har 12 marsvin just nu men jag har ju vissa avelshanar ensamma men där e ju andra marsvin i samma rum.

Tezza
0

#1 Varför går vissa ensamma då? Funkar de inte tillsammans eller?

denisesalomonsson
0

Jag har endast ett marsvin för han går inte ihop med andra marsvin helt enkelt men han går med min kanin och dom har bott tsm sen marsvinet var liten bebis, och han skulle inte klara av att inte bo med kaninen :) men dom trivs superbra :D

Abico
0

Sune har bott själv större delen av sitt liv, sedan "hans" hona dog. Han blev helt enkelt knäpp i skallen eller nått :/ I höstas bestämde jag mig för att tussa ihop honom med lilla Donken - lite gruff men sedan blev han så väldigt glad i det lilla kräket. Sune blev piggare och rörde sig mer. En dag så rök de två ihop så att päls och skinn flög :( Detta var i samma veva som Vincent kom in i våra liv här hemma. Jag försökte sätta ihop Sune och Donken igen - men utan resultat. Sune fick flytta till egen bur och det är där han sitter idag. Jag har provat honom ihop med småkillarna flera gånger - men alla med samma resultat = Sune med en stor tuss svart hår i munnen och ett eller ett par små, lite blödande sår och Donken helt ursinnig med mängder av Sune hår omkring sig. En sån grej som att sitta i varsinn transportbur på mitt rum gör dom galna, dom hackar tänder och försöker bryta sig ut ur burarna… Men tanke på hur Sunes tidigare liv sett ut så har jag väl ingen större förhoppning om att det ska funka - det här är ju vad som hänt med hans andra tilltänka burkompisar också…

Hanna 

Mari
0

Tabasco bor själv nu då hans bror dog i måndags :/ Har inte haft lust att leta nått nytt marsvin när det inte är säkert om de kommer passa ihop, vill inte ha någon unge då jag ska dra ner på marsvin och bara ha 2 honor kvar..

Ska flytta upp hans bur till mitt rum i helgen så han får stå och kan se oh höra och ev. nosa på honorna. Har inte märkt att han lider så mkt av att vara ensam ännu, visst hanser lite deppigare ut och sover mest men han ätr och är pigg och glad när man pratar med honom..

Han kommer nog dö snart ändå om några månader då jag hittat en knöl på utsidan av hans mage (precis som hans mor fick).. 

Vill INTE ha kommentrarer om att jag är dum osv. Mitt val, mitt marsvin jag vill ha det såhär ett tag till. Kanske ev. skaffar mig en ung hane men jag vill som sagt dra ner på marsvinen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Min gris är ensam bara för att hennes kompis dog nyligen :(
Ska skaffa en kompis så fort som möjligt. :) Ska börja leta om typ 2-3 veckor ^^ (Ska resa bort i två veckor snart, så då kan jag ju inte leta ;P)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2# En va dem är riktigt taskig mot alla andra. Vilket resulterade att det blev ett stort köttsår på honnom och ett hål rakt igenom örat på den andra (då han är skinny) Sen har jag en långhårig som tycker de e läskigt med andra. Han är rädd när de är andra i hans bur då bara sitter han och glor. men e han ensam springer han runt och är glad.  sen den tredje sätter på allt och alla. Så burkompisen blir aldeles påsatt och kan inte äta så mycket och springer massor vilket resulterade att kompisen blev mager.

(den som är så rädd på bilden)

Tezza
0

#7 Ok. Men jag trodde inte man avlade på hanar som var aggressiva/rädd för andra hanar? Det kan ju inte vara sånt bra avelsmaterial. Jag menar inget illa nu utan är bara nyfiken hur ni tänker. Har själv ingen erfarenhet av marsvinsavel, men med hundar och katter avlar man inte på sånna individer…..

FeliciaS
0

#3 Hur vet du att han inte går ihop med andra marsvin? Har du testat med ett eller med olika med olika ålder osv osv.? :)
#6 Så bra! :) 
#8 Tycker också din fråga är mycket intressant.

Mvh Felicia

Stormviskaren
0

8-9# Den ena tillexpel han är ju inte aggresiv. han bara inte gillar andra hanar. Hallå liksom ingen av er sysslar med avel på marsvin ju. Jag har stor erfarenhet och ni ska inte hacka ner på mig. Vissa hanar är ju bara högre i rang än andra!

Usch liksom alla ska alltid hoppa på varandra på detta forumet. Jag har försökt att inte bry mig  men nu när du (Tezza) tycker att jag gör fel som avlar på mina fina djur! usch nej. Nu är det dags för min del att protestera.

FÖRLÅT  att jag förstör tråden nu :/  Det är inte meningen men blev lite upprörd.

[starlights]
0

#8 Jag tycker att alla marsvinshanar som går/har gått i avel blir oftast mer eller mindre aggresiva mot andra hanar.
Därför för att mini mera risken för att det ska bli allvarliga slagsmål, brukar man låta hanen sitta ensam några veckor innan den får flytta in till andra hanar.

Däremot hanar som aldrig får eller har fått träffa honor, går oftast jätte bra med andra hanar.

Så aggresiviteten mot andra hanar är nog inte alls genetisk i de flesta fall, utan beror nog till största del på miljön.

Jag har själv en avelshane som gått ensam större delen av livet, kommer dock försöka sätta ihop honom med min nya avels hane när han parat de två honorna han går med nu, men jag har väl inga större förhoppningar på att det kommer gå…..
Men testa ska jag absolut göra!=)

"Men med hundar och katter avlar man inte på sånna individer….. "
- Då måste du verkligen känna många seriösa hunduppfödare, då jag själv bara vet ett fåtal som tänker så, tyvärr.
Mycket hundavel är under all kristik idag, enligt mig.

Skulle vara kanon om fler kennlar tog hänsyn till hundars inre istället för det yttre!=)

FeliciaS
0

#10 Okej, tack för svaret. Men dina hanar får åtminstone se, höra och ibland träffa andra marsvin :) Du har åtminstone gjort det bästa av den situationen såsett, eller hur? Jag menar absolut inte att hacka ner, ta det inte så :)

Men - tjaffs ska inte tas i tråden utan via pm. Inget mer sådant i forumet tack! /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

Mvh Felicia

Tezza
0

#10 Då tar du mitt inlägg fel. Jag skriver inte att du gör något fel med din avel, jag skrev att jag bara ville veta hur du tänker. Jag skrev oxå att jag själv inte hade någon erfarenhet av marsvinsavel och därför ställde jag frågan av ren nyfikenhet. Mitt inlägg var verkligen inte menat som något påhopp och skrev klart och tydligt att jag inte menade något illa. Du bör nog läsa mitt inlägg igen;)

Stormviskaren
0

12# Bra och anna skrev ju dessutom ett jätte bra svar. nu är jag lugn igen. och åter igen förlåt.

FeliciaS
0

#14 Skönt :-)

Mvh Felicia

Tezza
0

#11 Då jag själv har arbetande hundar och mest umgås med människor som föder upp och arbetar med sina hundar och där avlas det inte på utseendet utan temprament, annars kommer man ingenstans.  Men nu ska vi inte prata katt och hundavel här…

FeliciaS
0

#16 Bra initiativ, inte så mkt OT så att det blir andra djurarter =P

Mvh Felicia

[starlights]
0

#16 Skönt för dig! Håller helt med dig i ditt resonomang.=)

Tezza
0

#11 Å tack för ditt tydliga svar, då föstår jag lite mer….

[sweetestperfection]
0

Just nu har jag två pojkar som får gå i varsina burar.. har provat att sätta ihop dem flera gånger, men det funkar helt enkelt inte. De slåss oavbrutet tills man lyckas blockera den ena att flyga på den andre. Är trött på variga sår nu..ihhk :/

aaron-paron
0

hade en till hane förut men han dog. Jag är nu på jakt efter en kompis till aaron

Jappeloup
0

jag har ett marsvin för attt jag hade fått info från djuraffären (visste inte innan) att man kunda ha ett marsvin…

men nu ska jag köpa ett till som kompis!!

Creation
0

#22 Har dina föräldrar sagt ja? :D Vad kul!

DianaG
0

Jag har två marsvin men i olika burar. När jag köpte Muffin visste jag inte att de skulle vara två men efter det har vi försökt men det går inte. Han bråkar med alla vi har försökt med. Skippy blev jag så fäst vid när vi köpte honom som kompis till Muffin så jag klarade itne av att sälja honom och jag får inte köpa någon kompis till honom. Vet att det är egoistiskt att ha kvar honom som ensammarsvin bara för att jag tycker så mycket om honom men men…

Peppe
0

jag har 2 st i separata burar eftersom det är en hona och en hane. från början var det en hona bara, som helt oväntat fick ungar en dag! så till slut var det 3 honor i en bur och en hane i en annan, men nu har 2 honor dött för ett år sedan och vi har bara dom här 2 kvar. dom är 6.5-7 år och vi ska inte ha fler marsvin efter dom här, därav att vi inte skaffat kompisar till dom eller låter dom gå i samma bur, då skulle vi få en jäkla massa ungar =)

vet att man kan kastrera men vi vågade inte riskera det.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Abico
0

Just nu sitter också Vincent och Donken avdelade pga. svamp och en jäkla massa tjafs - tonårsgrabbar imellan. Men dom ska släppas ihop igen när svampen är utrotad.

Hanna 

FeliciaS
0

Bra att veta allihopa, även om jag mest syftar på sådana som enbart har ett marsvin :)

Mvh Felicia

Mimus
0

Är det inte lag på att ha marsvin minst två å två och att man inte får ha dem med kanin nuförtiden?

Creation
0

Det finns nog ingen kanin-lag vad jag har hört. Men två och två ska de vara. ENLIGT LAG. Förutom om det finns särskilda skäl som aggressivitet etc.

Mimus
0

Så varför har folk/säljer djuraffärer de en å en då.. Skrämmande med tanke på vad mkt bättre de mår när de é fler..

Creation
0

Du kan få svar på frågan varför folk har dem ensamma ovan. En annan anledning är att de inte vet att marsvin ska vara två eller att de fått den informationen av djuraffärer att marsvinshanar ska vara ensamma(FEL!).

En del djuraffärerna är bara giriga. De bryr sig inte om djuren, de vill bara ha pengar. Fast jag fattar ändå inte varför de inte meddelar att marsvinen ska vara två och att det inte innebär mer jobb! Då tjänar de ju ÄNNU mer pengar! :S Då kan de dessutom pracka på människorna ett extrahus eller nåt sånt ;) Allt de gör är ju vinner på det! Människor som faktiskt vill ha marsvin skaffar ju två då!

Men så finns det ju förstås också djuraffärer som är bättre ^^

Mimus
0

#31 "En annan anledning är att de inte vet att marsvin ska vara två" Vet man inte ens det lr läst på tillräckligt för å veta d kanske man inte borde ha marsvin.."Bara min åsikt" Men däremot säger ja inte att folk inte é värda en andra chans då de ändrar sej när man upplyser dem om det..

[Liinda]
0

Just nu sitter Konrad själv och Hugo själv i en annan bur. Helt enkelt för att dom inte fungerar ihop längre.

Mimus
0

#33 Men då har du ju en anledning "att de inte funkar ihop" iställe för att "-Va,måste man ha två?!"

Creation
0

#32 Jag vet. Det är hemskt, men folk brukar ofta inte läsa på så mkt om djuren innan de skaffar dem. De litar helt på djuraffärernas information. Antagligen tycker de väl bara "Åh, så söta! En sån måste vi skaffa!" och så gör de det, utan att veta ett j*vla dugg om dem… riktigt tråkigt, faktiskt :(

[Liinda]
0

#34 Ja precis men jag vill fortfarande inte ha dom så så Konrad ska få flytta till en hona ett tag för att para henne och sen antagligen kastreras och gå med mina honor. Och Hugo letar jag hem till där det finns en hane som fungerar med honom :)

Mimus
0

#36 Skrattande

Inanna
0

En tanke. Om man har en hane som inte går ihop med andra hannar - skulle man då inte kunna kastrera (vet att det kan vara riskabelt…) honom och sätta ihop honom med en hona?

Då borde han väl inte vara aggressiv? (Men kanske att honan skulle bli irriterad/ frustrerad…;-)

Peppe
0

#35 precis av den anledningen köpte vi marsvin för länge sedan. hittade några gulliga ulltussar i en låda i affären. jag hade inte läst nåt alls om marsvin innan, men ni ska nu inte gå och tro att dom sköttes sämre för det. ärligt talat är det inte svårt att sköta ett marsvin om man jämför med en häst eller nåt annat djur.

Mimus
0

#39 Det är enligt mej fel att placera in olika djur i olika svårt att sköta kategorier.. Alla djur sköts på sitt sätt å inget é direkt svårare.. Har du häst så vet du hur den ska skötas å d é inte svårt längre.. En häst skulle inte jag vilja påstå é så mkt svårare att sköta.. Allt beror på dina kunskaper.. Häst skos-Marsvin klipps klor, Hästar raspas- Marsvin klipps tänderna, Hästar är i hage lr rids - Marsvin é ute å springer, Båda ska ha mat, vatten å rent hem, när det gäller utfodring gör faktiskt man sin egen torrfoderblandning om man vill vara riktigt säker på att de får i sej allt precis som du sammanställer en foderstat till en häst.. "Å mamma hade häst när ja föddes å sen har jag alltid haft häst å é 22 i år så kom nu inte å säg att ja inte vet va ja pratar om"

Peppe
0

#40 bara för att man har haft häst länge så betyder inte det att man har mycket kunskap. det har många gånger bevisats inne på diverse forum. nu säger jag inte att du inte har kunskap, men jag säger heller inte att du har det enbart för att du är "22 år och har haft häst hela livet"

och ja, jag tycker fortfarande att man behöver läsa på mer och utföra praktisk träning med hästar innan man köper en egen. visst är det väl kanske bra att läsa lite om marsvin med, men med sunt förnuft kommer man långt.

paronskrutten
0

Med sunt förnuft kommer man långt, ja, men man kan ju undra när småbarnsfamiljer som har tröttnat säljer marsvin i hamsterbur med hjul på blocket vart deras sunda förnuft har tagit vägen. Marsvin är underskattade, man lägger inte ut en "fin" häst på blocket för en struntsumma om man är seriös.

Helena

FeliciaS
0

#28 Jo, det är lag på att marsvin ska vara minst 2 och 2, men inte en lag på att de inte får sitta med kanin, det är bara något som man inte bör göra.

#38 Jovisst, man kan kastrera hanen. Jag köpte Sera och Calypso för att de inte skulle komma till någon oseriös/dålig köpare när min kompis syster sålde dem efter att ha haft dem i några månader (sålde dem p.g.a att de inte parade sig *hrm*…). Eftersom att vi inte kunde ha dem så att de parade sig om och om och om igen så kastrerade vi Calypso när han var 1 år och Sera gick med ungarna. Allt gick bra och Calypso mår prima :) Dock tar det ju inte bort "förökningsdriften" men ungar blir det ju inte ;)

#39 #40 Man kan aldrig bli fullärd inom någonting ;)

#42 Instämmer!

Mvh Felicia

Mimus
0

#42 Instämmer :) 

#43 Nej, man kan precis som du säger aldrig bli fullärd inom något :)

#41 "visst är det väl kanske bra att läsa lite om marsvin med"

Tycker det säger allt om din ståndpunkt.. 

Å när det gäller att du tycker man kmr långt med sunt förnuft är det oftast precis där det går fel när djur hundar/marsvin/råttor/hästar blir missköta.. Folk tycker de handlar med sunt förnuft..

aaron-paron
0

Någon som har en kompis till aaron som dom skulle kunne skänka kanske?? (A)

Abico
0

#45 - Om du tittar på blocket så finns det massor med marsvin som skänks bort. Och om det är pengar som är problemet så finns det säkert många uppfödare som skulle skänka bort ett av sina marsvin till ett bra hem hellre än å sälja det till något mindre bra :)

Hanna 

Creation
0

#45 Det finns ju pensionärer hos uppfödare, kanske? Som de kanske kan ge bort till dig? :) Blocket är ju också ett bra alternativ, som Abico säger.

Om inte pengar är problemet så finns ju omplaceringshem och uppfödare som sagt ;) Så det ska nog lösa sig.

Yeay
0

Jag har bara ett marsvin. Har haft ett marsvin innan, han var ensam och det gick bra. Han hade en kanin kompis under ungefär ett års tid men han dog, vet inte vad som hände med honom. Eftersom jag haft Palle (det andra marsvinet) ensam under en lång tid och detta gått bra så har jag bara trott att det är okej att ha marsvin ensamma. Dessutom har jag läst i ett flertal böcker att det är okej att ha marsvin ensamma om man bara tillbringar mycket tid med dom. Och mycket tid får han allt :)

Men om det verkligen inte är bra att ha marsvin ensamma så undrar jag om det brukar funka att sätta ihop en kastrerad hane med en hona? Funderar nämligen på att kastrera min så jag kan sätta ihop honom med min kompis marsvin.

Wiizy
0

det är LAG på att man inte ska ha marsvin ensamma. :)

Yeay
0

Okej, det hade jag ingen aning om. Men vet du om det funkar att ha en kastrerad hane tillsammans med en hona?

Wiizy
0

#50 - Ja, det går. :)  många här inne har det.  Råder dej att skaffa ett till marsvin rätt snabbt! ;)  Tänk på att kastrera hannar är rätt riskfullt på marsvin… :)

CavyCorner
0

Ursäkta om jag säger detta, avelshanar behöver inte vara ha dåligt psyke för att dom ogillar annat sällskap i buren.

Djuret ska ll själv få välja har en hane  han  slutar äta om han  måste gå med annan hane oavsett ålder!!

Fast han kanske lär sig om han får svälta i hjäl pågrund av rekomendatione så kallad lag?

paronskrutten
0

Det är inte rekommendationer, det är lag på det, så är det bara.

Om djuret inte mår bra av sällskap är det ett undantag, så att man får ha djur som inte mår bra av artfränder ensamma.

Helena

FeliciaS
0

#48 Det handlar inte om att "det har gått bra" när man ser till att marsvin är ensamma ;) Dessutom kan ingen ge sina marsvin mycket tid - man sover, äter, går i skolan/jobbar… Det är marsvinet man ska tänka på, hur marsvinet känner och mår - för det är ju marsvinet som får "ta stryk" ^^, Marsvin lever aldrig ensamma i naturen, varför skulle det vara bra för dem i fångenskap då? ;) Du borde verkligen skaffa en kompis till ditt marsvin, inte enbart för lagen - utan om du bryr dig om marsvinet :) En kanin kan aldrig ersätta marsvinskompis - en kanin och ett marsvin pratar olika språk, behöver olika mat, en kanin kan lätt sparka ihjäl ett marsvin. Du bör absolut skaffa en mindre grabb hellre än en hona och kastrera ditt marsvin. Det är riskfyllt att kastrera, det händer att marsvinen inte vaknar upp igen. Dessutom så bör man kastrera när de är 10-12 mån, inte äldre. Så en hane på 8-16 veckor eller något sådant vore nog bäst :)

Mvh Felicia

Stormviskaren
0

det är visst bara en rekomendation men många säger att det är en lag. läs själv jordbruksverkets hemsida. Men det är självklart bäst för djuret om de inte är ensamt. men jag anser inte att mina hanar är särskilt ensamma bara för att de inte sitter i samma bur som de andra. då hör ju och ser de andra marsvinen och får träffa dem på golvet.

paronskrutten
0

Om dom kan träffas på golvet, varför kan dom inte bo tsm då?

Helena

Stormviskaren
0

för deras bostad är deras revir. golvet är inte deras revir.

[Liinda]
0

#54 Det är ju inte alls lika riskabelt att kastrera marsvinshanar längre som det var förut pågrund av den nya tekniken och vad jag har hört så funkar det alldeles utmärkt att kastrera hanar som är 3-4 år bara dom har bra kondition och hälsa :)

[Popcorni]
0

Jag har bara ett marsvin och det är Chips. Hon har haft en burkompis men hon dog för inte så länge sedan:'/
Även fast att man säger att det inte är bra med en kanin och ett marsvin, så ska jag se om det går. För när min han kanin var litan så (levde även det andra marsvinet) och då så låg alla till sammans med varandra och så ut som värdens lyckligaste familj. Men när han vart könsmogen gick det inte lika bra efter som att han ville para sig med dom, vilket inte var så populärt. Men efter som att han nu är kastrarad, så försöker vi på nytt! ^^

[PixelMollan]
0

#59 Lycka till :)

gulzebra
0

Jag har en grabb nu som flyttade in igår så han sitter bara ensam i väntan på att introduceras till de andra grabbarna. Går inte det så köper jag bebis :)

Har tidigare haft ensamma marsvin, jag visste helt enkelt inte bättre.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Popcorni]
0

#60 Tackar!

trocadero
0

#55 Det är visst en lag att dom inte ska bo själva, läs själv det står ganska tydligt i lagen. Dom har ju även skrivit allmänna råd för att förklara hur lagen bör tolka så att inga missförstånd ska göras. Så det står faktiskt på flera ställen ganska tydligt att dom måste bo ihop om nu marsvinen inte är aggresiva eller är sjuka.

trocadero
0

#52 Om du har en vuxen hane som slutar äta pga att han får en liten kompis som inte är något hot för honom så skulle jag absolut säga att han har dåligt psyke. Och det är faktsikt lag och inte en rekomendation att marsvin måste ha en artfrände, det står tydligt i lagen att flockdjur ska bo med annan artfrände om det inte finns särskillda skäl (vilket troligen innefattar din hane).

Hatasallad
0

Jag läste nånstans att det är inte förbjudet att hålla kanin med marsvin. Kommer inte ihåg vart, tror det var på Wikipedia.

Jag har haft marsvin ensamma, men det är pga de har varit aggressiva.

paronskrutten
0

Man får ha kanin med marsvin, men marsvinet måste ha minst en artfrände.

Helena

Wiizy
0

#66 - Precis. :)

gulzebra
0

Det är inte en lag att hålla de med andra marsvin, om man ska vara noga that is. Det är en förordning (eller nåt sånt juridiskt tjafs iaf, orden är för krångliga för att jag ska komma ihåg vilket som är vilket) vilket dock ska följas precis som en lag.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

CavyCorner
0

#64 Nej  men han vantrivs.  Se djuren som indvider i stället för att tro  att ni vet hur dom tänker.

Det har gått till en snuskig överdrift att människan tror hon vet bäst.

Och  det är fortfarande en rekomendations lag efter som du inte kan lag stadga detta då  där finns individer som inte vill bo samman..

trocadero
0

#69 Men hur kan du se marsvinen som individer om du inte tycker att man ska försöka tänka sig in i deras situation. Det blir ju lite som att säga emot sig själv.

Det är ingen "rekommendationslag" (vad det nu betyder?) utan det finns en föreskrift som reglerar djurhållning (kanske till och med flera). Att det finns möjlighet till undantag betyder inte att föreskriften inte ska följas.  

Enligt Jordbruksverket så är huvudregeln att marsvin ska hållas i grupp.

Det finns en föreskrift från Djurskyddsmyndigheten (och föreskrifter ska som tidigare sagt följas precis som lagar) som säger att djur som har ett behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och  skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. (4 kap. 1§ DFS 2005:8 Saknr L80) 

"Allmänna råd till 4 kap. 1 §   Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör  hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara  tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns  en uppenbar risk för att det skadar dem."

[sweetestperfection]
0

Har två marsvin som går ensamma av den anledningen av att de försöker kastrera varandra/ ha ihjäl varandra så fort de träffas.. försöker säga till dem att de skulle ha roligare om de kunde vara tillsammans..Nån som kan marsvinsspråk?

Mimus
0

#68 Men för deras skull har man självklart två "iaf enligt mej :)"

gulzebra
0

#72: Självklart :)

FeliciaS
0

putt..

Mvh Felicia

kikku
0

jag hade ett marsvin först men sen så köpte jag ett till för jag såg ju hur olycklig Effi var.. men nu är han jätte glad. :)

FeliciaS
0

#75 Så bra, det gjorde du rätt i ;)

Mvh Felicia

chriisse
0

Jag hade att marsvin självt för att hon var jätte aggressiv mot andra marsvin och bet dom i rumpan. Så hon fick bo i en egen bur bredvid dom andra. =)

tantnett
0

Ja detta kan ältas fram o tillbaka. Har själv 4 marsvin, 2 + 2 hanarna är kullsyskon. Egen uppfödning. Hanarna slogs vilt på ett tidigt stadium så jag fyllde min lilla etta med burar och fick ha dom en o en, hade då även en hane till från kullen som jag sen sålde, samt pappan till grabbarna men tyvär är han död.

Jag kastrerade sen grabbarna men kommer aldrig att kunna  ha dom tillsammans. Nu går dom ju med systern respektive modern.

Visst dom är ej ensamma. MEN aldrig att jag ser att dom gosar med varandra?Tycker mer det är som att dom helt enkelt

enbart accepterar situationen. Även honorna gick tillsammans i buren nöp modern i tid o otid ungen då hon blivit äldre. Buren är inte liten.

Däremot pysslar o gullar kaninen med marsvinen. Hon ger dom ömmhetsslickar m.m.

Nåväl vad vill jag ha sagt med detta? Jo SJÄLVKLART skall väl alla djur ha kontakt med rasfränder. Men det får väl ändå vara på djurens villkor? Ni är så snabba med att skriva DET ÄR LAG PÅ DET! Ja jag vet stora bokstäver ej tillåtet. skäms på mig.

Men vill tro att dom flesta härinne försöker göra det bästa för sina raringar. Men varför skall det via "pekpinnarna" behöva gå så långt att marsvinen slåss så tussar ryker o blodflöde uppstår enbart för en lagstiftning. Jag är absolut för denna lag men det får väl ändå vara lite urskilning på vad som passar individen? djuret alltså.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

CavyCorner
0

#70 Ringde jordbruksverket i fredags, lagen är en rekomendation, då indevider som ej vill leva samman ej skall tvingas till detta

Optimalt är att de lever i en grupp, men ej ett måste..

trocadero
0

#79 Ja…? Det är ju precis det jag skrivit…. Spelar egentligen ingen roll vad dom vill kalla det (eller jo självklart gör det ju det) men oavsett så ska det följas precis som en lag som jag även skrivit tidigare. Allt finns att läsa. Bara för att man inte vill ta till sej det så betyder det inte att det inte gäller.

Bara för att jag t.ex. inte läst lagen att man inte får döda andra människor så betyder det inte att jag får göra det. Men även där finns ju undantagsregler. Fast huvudregeln är fortfarande att man inte får döda människor.

FeliciaS
0

#78 Tillåtet är det, men det uppfattas väldigt otrevligt och som skrik. Om du vet det, tycker jag du bör visa att du gör det och inte använda dig av det.

#79 Men hur bra anser människor att "de vill" egentligen…? Kanske för att människorna tycker, tror och vill… 

#80 Precis :)

Mvh Felicia

idipidi
0

#79 Det har ingen motsatt sig utan i så fall har du missförstått.

Rafflan
0

Jag fick ju mitt marsvin väldigt implusivt å kunde då inte så mycket om dom utan fick läsa på, fråga å lära mig allt eftersom. Han bodde ju med en kanin å dom blev ledsna när man särade på dom så jag kunde inte skilja på dom, så jag har löst det nu, jag har 2 marsvin å 1 kanin som trivs tillsammans, dock har jag ingen tillräckligt stor bur ännu. Men letar för fullt ;)

Kratin-98
0

Jag har tre marsvin, en hona och två hanar. Och två burar. Jag har ett sånt system att jag byter s varje tvättning att båda hanarna turvis får vara med Bella. Och så har jag burarna så nära varann att de kan kika igenom på kompisen.Glad

Rafflan
0

Kan ju uppdatera mig lite ;)

Mina 2 hanar verkar inte acceptera varandra igen efter att en fick träffa en hona. Nu bor dom med galler emellan och jag ska prova igen att sätta ihop dom men som #78 skrev, varför tvinga ihop dom bara för att det är lag, ska mina killar behöva få skador, sår, lida och må dåligt pga att folk här inne tjatar om att det är lag? Nej!

Vi får hoppas dom vill funka ihop annars får jag väl ge mig in på tanken att dom helt enkelt inte vill bo ihop :/

Sen har jag just nu en ensam hona pga att hon flyttade hitt för att paras och nu hoppas jag hon är dräktig och vill ju inte ta allt på en gång, nytt hem, ny ägare, ungar och ny bur kompis. Nej vi tar det lite lugnt, ev behåller jag en av ungarna som sällskap, får jag bara hanar får jag köpa en kompis sen då ;)

tantnett
0

Har funderat mycket över detta med att ha hanar som sambos?

Visst det fungerar säkert bra många gånger och det är självklart positivt.

Men hur gör marsvinen ute i det vilda?

Har dom småflockar med endast en hane? där "hanbebbarna vid könsmognaden får flytta för att själv bilda familjeflockar?

Eller ingår flera vuxna hanar med inbördes rangordning i flockarna?

Tvingar vi på dom något för dom onaturligt levnadssätt? och dessutom i burar. Kanske inte så konstigt att det blir blodvite?

Skulle vara mycket intressant om någon kan svara på hur vildflockarna könsmässigt är fördelade?

Rafflan
0

#86 En marsvinsflock består i vilt tillstånd av åtta till tio marsvin, varav en hane och resten honor och ungar. Om flera hanar tvingas ihop i samma flock är det den som är störst och starkast som får högst rang. Hanen med högst rang får para sig med honorna, de lägre stående hanarna får bara para sig med överblivna honor - http://sv.wikipedia.org/wiki/Marsvin

Som jag tolka det är det ULTIMATA att ha bara 1 hane då det är vad dom vill :S

tantnett
0

#87 Ja enligt den artikeln så är det ju inte naturligt för två hanar att bo tillsammans.

Varför skall dom då behöva tvingas till detta för dom onaturliga sätt att leva?

Vi begär av dom att dom skall samsas dessutom i burar.

Creation
0

Men det är väl det att även hanarna behöver bo i flock och i fångenskap kan man ju inte låta en okastrerad hane ständigt leva med okastrerade honor. Kastrering är ett riskfyllt ingrepp, så istället för att riskera djurets liv så låter man denne leva i en lite annorlunda flock bestående av två hanar(eller ibland fler). Det är inte som i det vilda, men det är en imitation som fungerar väl. De får på så vis fortsätta utöva sitt naturliga flockbeteende i den mån det går.
Helt ensam får ju hanen inte utöva något flockbeteende över huvud taget, vilket är ännu längre ifrån naturligt, än att ha två hanar ihop är.

Jag tror ex. att mina hanar mår bra mycket bättre i sällskap av varandra än de hade gjort utan i sällskap av någon alls.

Så ser åtminstone jag det.

Rafflan
0

#89 men dom marsvins hanar som tjäbblar mycket, ger små nyp/sår osv lite då och då, och såna som ändå inte är kompisar och inte vill vara nära och mysa då?

Abico
0

#90 - Jag kan säga att mina fyra honor (i par om två och två) minsann kan vara på varandra rätt rejält dom också - hanarna låter betydligt mer än honorna när dom håller låda men jag tror att det är på ungefär samma nivå för övrigt faktiskt.

Och varken mina hanar eller honor ligger och myser ihop, aldrig. Dom delar alltid upp sig - hur ska dom annars kunna upptäcka faror? :P

Hanna 

Rafflan
0

#91 hur vet vi då om dom trivs bäst tillsammans eller själva?

tantnett
0

#89 Nej helt rätt att man kan ju inte ha en okastrerad hane tillsammans med honor om man inte planerar bebbar.

Min åsikt i denna fråga är att, även om det för marsvinen är en onaturlig "flock" så är det självklart toppen om dom kan samsas med andra hanar.

Men fungerar det inte då anser jag att det skadar marsviner mer med att pracka dom på varandra. Man måste även vara väldigt uppmärksam på att dom inte psykar varandra.

Har man provat och det visar sig inte fungera då är det väl bättre att marsvinet får leva själv, samt att ägaren skall inte behöva känna sig som en dålig marsvinsägare?

För djuren har mycket av sina naturliga beteenden djupt rotade. Och det är inte alltid vi kan tillgodose detta i vårat sätt att hysa dom.

tjorve
0

enda anledningen att låta ett marsvin bo ensamt är om det har beteendeproblem och verkligen verkligen inte kan bo med ett annat.

det är min åsikt.

det är knappast speciellt mycket dyrare att ha två än att ha ett..

tantnett
0

#94 Inte kallar jag ett för marsvinen naturligt beteende för ett beteendeproblem.

Om du läser vad jag skrivit så är det inte naturligt för marsvinshanar att bo ihop.

Sen undrar jag vad kostnaderna för en eller två marsvin har med detta att göra?

tjorve
0

vad agressiva alla blir här, det är så jäkla trist!

naturligt och naturligt. hur naturligt är det för dom att bo i en bur hos människor och inte i typ peru?

för att svara på din fråga, så tror kanske oerfarna marsvinsägare att det blir mer jobb med två marsvin än med ett. jag tycker inte att det blir det i det långa loppet. därför tog jag upp det ifall folk har det som argument.

tantnett
0

#96 Jag är absolut inte aggresiv. Men jag tycker det är fel att kalla ett naturligt beteende för marsvinen för ett beteendeproblem.

Men jag kanske missförstår dig? för jag läser det som att du menar beteendeproblem=stört beteende?

Men det är kanske inte så du menar?

Abico
0

#92 - Det kan vi nog aldrig helt och hållet veta. Men i samma stund som man köper ett marsvin så köper man ett flockdjur, det måste man vara medveten om, och ett flockdjur ska gå i flock. I en flock måste rangen göras upp för att det ska funka och det är det momentet när dom ska göra upp rangen som jag tror ofta misstolkas som aggresivt beteende mot andra marsvin. Det är synd att marsvin ska behöva sitta ensamma bara för att dom "utövat" ett fullt naturligt och nödvändigt beteende.

Något som jag tror blir ännu tydligare när man har fler än två marsvin i en större bur är hur dom leker och ständigt kommunicerar. För att jämföra med ett marsvin som sitter ensamt som bara äter, skiter och sover - för hur kul är det att leka ensam? Ett ensamt marsvin ser oftast väldigt "ihop tryckt" ut tycker jag eftersom dom får aldrig helt spela ut sina naturliga beteenden, dom bara sitter där och skriker efter mat.

Sen är det såklart olika, vissa marsvin kanske har superkul i sitt eget sällskap men det är nog ingen majoritet. Att sätta ett marsvin ensamt på heltid är en sista utväg tycker jag och då ska marsvinet åtminstone kunna höra andra marsvin.

Hanna 

tantnett
0

#98 Man kan även göra som jag gjorde innan min hanar blev kastrerade, sätta upp en hage eller dela av med ett staket från honorna när dom rastas på golvet.

FeliciaS
0

#87 #88 #89 m.fl. Det är ju mindre naturligt att ha en ensam hane än att ha två tillsammans. Är de tillsammans har de sin lilla flock, men om de ska bo helt ensamma är de helt plötsligt inte flockdjur längre då? I fångenskap funkar många hanar bra tillsammans, då finns det ingen anledning för dem att gå själva "bara för att".

#99 Men de kan fortfarande inte bete sig som flockdjur.

Mvh Felicia

willy123
0

jag får inte ha två marsvin! men jag skulle gärna vilja ha två!

Bella-R
0

#101 Är det dina föräldrar som säger det? Hänvisa dom hit till marsvin.ifokus o tala om för dom att marsvin ska ha en marsvinskompis, annars mår dom inte bra.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#101 Varför får du inte det? Är det för att din mamma är allergisk?

Mvh Felicia

tantnett
0

#100 Nej! Men i mitt fall var det att låta dom bo ihop tills någon av dom tagit ihjäl "kompisen" eller låta dom gå hos honorna och para hej vilt.

tantnett
0

#100 Menar du på fullt allvar att man skall tvinga hanarna på varandra oavsett hur mycket dom slåss bara för att dom inte skall sitta ensamma?

Mina hanar började slåss redan vid fyra veckors ålder. Jag flyttade dom till stora burar. Alltså från mamman, men det hela bara trappades upp till fullt allvar så till slut var det bara att dela på dom.

Tilläggas skall även att dom fick mycket golvrastning men även där slogs dom.

Jag har stor kunskap om djurs beteende och jag anser mig kunna läsa av vad som är rangmätning eller blodigt allvar.

Det gick så långt att jag till och med tog beslutet att kastrera dom så att dom skulle kunna bo med honorna.

Men man riskerar ju deras liv med ett sådant ingrepp.

Men när man läser dina inlägg i denna diskussion, så verkar det inte för dig finnas något annat alternativ än att dom skall vara två oavsett hur mycket dom slåss. Eller oavsett hur många nya "bebbar"man än köpt och provat sätta till sin hane som inte vill acceptera någon "kompis".

trocadero
0

Självklart ska man inte tvinga ihop aggressiva djur. Men då flockdjur mår dåligt av att vara ensamma så får man göra det bästa av situationen. Antingen kan man kastrera hanen och låta honom gå med honor eller så kan man ha honom i en bur precis bredvid andra marsvin. 

Sen så måste man faktiskt sammanföra marsvin på rätt sätt också. Man kan tex inte ta 2 eller flera vuxna hanar (som kanske tom gått i avel) och sen säga ifall dom inte skulle kunna samsas att dom är aggressiva och måste bo själva. Utan då har man skyldighet att testa med tex en yngre hane.

Creation
0

#100 Förstår inte varför du riktade det där meddelandet till mig? Det var ju precis det jag skrev…

willy123
0

ja,det är för att min mamma är allergisk men jag ska köpa en större bur då kanske jag får köpa ett till marsvin

Secrine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade mitt första Marsvin ensamt och det beroddefrämst på att det var en kille på ett år då jag köpte honom. Det är svårt att sätta ihop han marsvin då dom är så gammla, dessutom hade jag mölighet att ersätta det sällskapet. Men om man har ett marsvin ensamt måste man veta att man inte kommer att lessna på den och man måste ha tid till att kela med marsvinet flera ggr om dan. Glad Han var iallafall helt underbar och blev väldigt gammal

Creation
0

#109 Jag tror inte alls att det är svårare att sätta ihop en ettårig grabb med andra hanar, trots att han varit ensam ända tills då? =/ Det borde väl till och med bli lättare att sätta ihop honom med en liten bebis då. Har hört om flera som har satt ihop sin hane (som varit ensam tills han blev över året) med en yngre hane och det gick bra.
Provade du aldrig att göra det, utan bara antog att han inte funkade ihop med andra hanar?

zuperzita
0

hade 1 först nu har jag två den ena mår mycket bättre nu :) med en kompis. Börjar planera en kull till sommaren <: på den lilla kitty då.. :)

[appelmoose]
0

jag har två marsvin men de bor inte i samma bur för det är en hona och en hane och båda är för gamla för att få ungar. men jag låter de träffas med uppsikt och de verkar trivas men jag funderar på om jag ska skaffa en rumskompis men jag är lite rädd för att det ska bli revirfajt. men de verkar trivas ändå Glad

Secrine
0

Nej då det är klart att vi prövade men han funkade inte alls ihop med det första marsvinet och då ville mamma att vi inte skulle försöka nå mer. Men har fick istället bo ihop med två kaniner, vilket fungerade jätte bra på en gång :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.