Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3627 ggr
deluxe
0

Hjälp mig att välja hus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och nätshoppar till grisarna, och så tänkte jag att jag skulle köpa lite finare hus åt dom - nu har dom såna där stora papprör som är delade på mitten liksom, vilket iofs är väldigt praktiskt men eftersom buren tar upp typ halva vardagsrummet och är det första man ser när man kommer in i lägenheten så vill jag gärna att det ska vara lite snyggt också. Jag har fått världens hang-up på marsvinsinredning sedan burbygget ;)

Hade först tänkt köpa två såna där hus i naturträ. Impulsköpte ett med en inbyggd hösilo igår; alltså ena delen är ett hus, i den andra delen kan man stoppa ner hö och på baksidan är det två hål i lagom marsvinshöjd där dom kan dra ut höet. (Smidigt eftersom vi vill sprida ut höet på så många ställen i buren som möjligt men samtidigt försöka hålla det på "rätt" plats eftersom vi ska börja med fleece och hö sätter sig verkligen som berget på fleecetyg). Men det huset ska vi lämna tillbaka för när vi hade packat upp det upptäckte vi att det var lite trasigt på vissa ställen, plus att det stack ut en sylvass spik i ett av hålen som det är tänkt att dom ska äta ur. Mindre bra liksom Obestämd

Så nu vet vi inte om vi ska köpa nya i naturträ eller några andra, som kanske är mer praktiska, lite billigare och ganska fina men inte lika roliga(?).

Här är en bild på huset med hösilon. Ingången är på andra sidan.

deluxe
0

Här är det andra huset i naturträ, ett tvåvåningshus.

deluxe
0

Och här är dom andra lite billigare, kanske mer praktiska än dom i naturträ. Tänkte måla dom i olika färger isåfall. Eller man kanske rentav skulle bygga eget istället? Äh, jag vet inte.

Vad tycker ni? Skrattande

Inredningsnörd + marsvinsnörd = jobbig kombination.

Stormviskaren
0

de två första är hamster hus.

Sabettan
0

Jag skulle inte köpa någon av dom husen.

Skulle bygga hus  med tre sidor och tak.

Kanske måla i några snygga färger.

deluxe
0

#3 Nej? Dom finns i olika storlekar. Huset med hösilon är för marsvin, hamstrar ska inte ha hö. Det kan sticka hål på deras kindpåsar.

idipidi
0

Håller med #4

Hus med fönster kan vara farliga om marsvinen gnager av "gallren" för fönstren så blir det vassa pinnar kvar. I värsta fall försöker de dessutom trycka sig ut genom fönstren.

Tvåvåningshus är det få marsvin som uppskattar…

Hus med tre väggar och tak är det som brukar uppskattas mest och dessutom är minst farligt.

deluxe
0

#6 Fast det har jag svårt att tänka mig att dom skulle göra. Först bestämma sig för att bita av dom, sedan att faktiskt lyckas med det och sist men inte minst av någon anledning försöka klämma sig ut genom ett alldeles för litet hål. Det känns lite som dom där råttorna i försäkringsreklamen. Verkligen Murphys law, "anything that possibly can go wrong will go wrong". Hus med fönster utan kryss i undviker jag däremot, just för att dom kanske eventuellt möjligtvis skulle få för sig att krypa igenom. Skrattande

Har själv funderat i samma banor ang. tvåvåningshusen. Kanske enklast att bygga egna så får man det precis som man vill ha det.

idipidi
0

Nja, alltså jag har sett flera exempel på marsvin som gnagt av kryssen i liknande hus. De är otroligt gnagvänliga. Sen vet jag inget marsivn som skadat sig på dem, förhoppningsvis plockar man bort huset när de gnagt upp fönstret. Däremot de vanligaste husen som finns i zooaffärerna där det är en dörr och ett fönster, i såna hus vet jag flera marsvin som fastnat i fönstren. De har helt enkelt inte fattat att de vuxit och inte längre kommer ut där.

Vi är i alla fall flera uppfödare som brukar avråda från liknande hus.

deluxe
0

#8 Men då tänker du väl på dom som har öppna och dessutom ganska stora fönster? Dom tycker jag också ser farliga ut. Fönstret är ju ofta nästan lika stort som ingången så där kan jag förstå om dom försöker ta sig igenom.

Okej, ja jag vet inte. Jag tycker det känns lite långsökt vad det gäller husen med kryss i fönstret (och jag är ändå rejält hönsig med mina marsvin), men mina verkar inte vara mycket för att gnaga på inredningen heller. Dom har så mycket annat som är mer spännande. Det kanske är olika från gris till gris. Flört

AnimalLover
0

dom två första e Hamster hus .. har sett dom irl , dom e jättesmå

deluxe
0

Se inlägg #5.

Jag har som sagt ett av dom stående här hemma, det är 28x18x27 centimeter och definitivt inget hamsterhus. Det andra huset är 29x29x30.

FeliciaS
0

Jag har bara sett sådana hus i hamsterstorlek, men är du säker på att de är lagom stora till marsvin så visst ^^

Det är bra mycket enklare och billigare att köpa trä och göra egna hus precis som man vill ha dem :) Det har jag gjort och marsvinen tycker jättemycket om dem. Å andra sidan är de inte så väldigt kräsna av sig när det gäller hus - marsvin nöjer sig mer än gärna med en upp-och-nedvänd korg eller pall till exempel ;)

Huset på bilden i #1 tror jag inte kommer uppskattas av marsvin - "trappan" upp ser alldeles för brant ut :P Bättre är att ha något som är brett än byggt på höjden, om du förstår vad jag menar?

Och slutligen - länka till bilderna istället för att bifoga dem. Det är upphovslagen (copyright) som gäller och inte tillåtet att använda sig utav andras bilder utan länk :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

Ja, alltså jag har ju köpt det första huset i affär och jag är varken blind eller dum. Det är svårt att ta fel på hamster och marsvin Skrattande

Jag tror det blir att vi bygger eget ändå. Marsvinen är ju knappast kräsna, dom trivs kanonbra i sina kartonghus - det är mest att vi tycker att det ser lite tråkigt ut. Sedan uppskattar dom ju lite omväxling också, så fort man sätter in nåt nytt i buren så blir dom som tokiga. Så det skadar ju inte att ha lite att variera sig med!

Ska svänga förbi ÖB sedan och köpa några plastkorgar att ha så länge.

FeliciaS
0

#13 Okej, så bra :) Så länge de inte gnager för mycket på plasten är det väl okej, men annars är ju inte plast att rekommendera ^^ Men det antar jag att du vet iofs ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
0

Jag gillar de husen som säljs som kaninhus som det är meningen att man skall placera i en hörna, men det behöver man ju inte alls göra. Det är vinkelrätt med rundad front. De är i plast finns i flera färger och är lätta att hålla rena. Dessutom kan marsvinen hoppa upp och spana från taket. På ett av husen har jag limmat fast kardborreband och har motsvarande på en bit wetbed och fleecebit - där ligger de gärna och vilar varmt mjukt och skönt.

runas
0

mina grisar var inte kräsna av sig utan var super nöjda med en skokartong som jag gjort hål i, jösses vad de boade runt inne i den! Billigt att byta oxåFlört.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Abico
0

Mina marsvin sover i plastlådor från IKEA som jag skurit upp hål i till ingångar - minst två ingångar per hus så att det är enkelt att komma undan jobbiga burkompisar ^^

Hanna 

KAK67
0

Jag har också kört ikealådor och andra plastvarianter men mina grisar gnager kanterna så det blir rätt vassa och otäcka efter ett tag tycker jag.

Abico
0

#18 - Jo, i en av burarna tuggas det rätt duktigt runt öppningarna men jag tycker inte att det är så farligt.. Dom får ju inte i sig plasten och pälsen borde skydda från ev. vassa kanter.

Hanna