Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1862 ggr
Canziine
0

Fastnar inte allt hår i fleecen?

Ja, jag vet. Man ska inte skapa massa trådar om samma ämne. Men nu har jag inte hittat svar trots massa velande och letande, och sökfuktionen funkar inte på min dator, den andra datorn är upptagen. *s*

Jag och mamma har tröttnat rejält på all spån. Det dammar så mycket och både familjen och djuren nyser massor av det. >.<

Så jag har övervägt fleece över toalätt. Det blir ju dyrare, men det får funka, så länge vi slipper allt damm av spånet, funkar det mesta. :) Anledningen till fleece är att det ska bli mjukare för marsvinen att gå på.

Men fleece måste ju hur mycket marsvinhår som helst fastna på, och mina grannar vill nog inte ha massa hår i tvättmaskinerna…

Så hur löser man det igentligen om man inte har egen tvättmaskin? Tvätt förhand två-tre gånger i veckan lockar väl inte precis… ;)

FeliciaS
0

Jag hade använt endast Toa-Lätt, det är mjukare än vad man tror. I alla fall när jag använde det var jag jättenöjd ;) Så länge man har ett tillräckligt tjockt lager är det väldigt mjukt och inte alls hårt om marsvinen skuttar omkring. Jag har dock spån nu igen eftersom det är billigare (föräldrarna betalar) och jag inte har något överkänsligt marsvin. Fleece har jag haft på min övervåning, och jag måste säga att jag har blivit galen på det! Allt fastnar och det är otroligt jobbigt att få bort… Det blir som en hårfäll ovanpå fleecen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder STL-strö, jättebra, dammfritt och relativt billigt. Två påsar kostade 90 :- på Naturnära i Göteborg.
Det är wellpapp, papp och tidningar i småbitar, så skönt tycker jag! Grisarna verkar inte bry sig såmycket att dom får gå på annat, dom har inte heller ätit på det.
Kolla på bilden så ser du hur stor en påse är..

Förlåt lite OT men om du inte vill ha spån så ;)

FeliciaS
0

#2 Men det kan inte suga upp särskilt bra? Kartong och pappmaterial blir ju liksom "kletigt" när det blir blött?

Mvh Felicia

deluxe
0

Det är nog bara att skaka/rolla/dammsuga filtarna innan man tvättar. Vi har en sån där handdammsugare som är kanon till det Flört

Jag är också less på spån. Vi tänkte byta till toalätt + fleece men nu ska vi köra med tidningar och handdukar under istället, tror att man märker fler fördelar med fleecen då tex. att det kostar nästan ingenting när man väl köpt material och man slipper skopa ur all toalätt. Vet inte hur stor bur ni har men vi har en rätt rejäl golvbur och det är inte sådär jättekul att stå och tömma den, tror att det blir smidigare med fleece sedan - typ som att bädda sängen.

Just nu har vi bara toalätt men jag har köpt vetbed och lagt ut för att det ska bli mjukare för dom att gå och/eller ligga på, det funkar också bra. Brukar även lägga ut rejält med hö så blir det lite mindre halkigt (har märkt att toalätten gärna glider omkring en del, vet inte om det beror på våran plastmatta eller vad det är - men vi får ha ett ganska tjockt lager för att det ska hålla sig på plats när dom gör sina race) och säkert lite skönare för tassarna också.

Canziine
0

#1 - Okey, fast nu skrev jag ju att vi inte är intresserade av endast toalätt. ;) Dessutom har jag funderat på att fixa i ordning fleee i den lilla buren väldigt länge, så det kanske är något att ha i båda… :)
Jag skulle nog också bli lite smått galen med fleece, allt borde ju fastna. Men bättre att det fastnar på en filt man får tvätta än är överallt i luften och lägenheten i mina (familjens..) ögon.

#2 - Hur många burbyten kan du göra med den där påsen då? :) Iof har jag ju två burar, men så man vet ungefär… 

Och sedan som Felicia skrev - blir inte det småkletigt?
Ingen fara med OT. :) Allt som inte är spån går att överväga just nu! ;) Tack för tipset.

#4 - Hur kunde jag glömma det? *s* Tack för tipsen!
Oh, perefkt med handdamsugare. Det ska införskaffas ifall jag börjar med fleece. Våran gemensamma i familjen suger så sjukt dåligt.

Vi har två "små". En 100x50 cm och en 116x60 cm tror jag det är. :) Så det går åt en hel del spån när fyra töser springer imellan där.

Rätt många som sagt att toalätt glider, så det beror nog inte på er matta.

deluxe
0

#5 Det är lite skillnad mellan olika filtar också, vissa är det bara att skaka av och andra fastnar precis allt på. Jag tycker nog inte att det är så farligt, vi skakar bara och kör med roller så är det mesta borta. Hö är värre än hår däremot, det kan vara skitjobbigt att få bort! Så om du ska börja med fleece kan det vara en bra idé att fundera över alternativa sätt att förvara höet i buren, så slipper du att det fastnar på filten. Vi har satt in en kattlåda med lite toalätt i botten och hö ovanpå, den älskar dom att hoppa upp i och sitta där och äta. Sedan har vi delat av buren så att vi har en mindre del där vi kommer fortsätta med toalätt, och så massor med hö ovanpå det då.

Berlau
0

#3 Det borde jag ha märkt, har inte sett något sånt alls ännu. Dock har jag bara använt det sedan i lördags men jag borde märka det.

#5 Hm.. Till min bur, en golvbur på 130x70 cm, som motsvarar 0,91 m2 tog lite mer än hälften slut. Då har jag fyllt på med ca; 6-7 cm över hela buren. Det är väldigt hårdpressat i påsarna, så de tär mer än vad man tror i dom!
Det står på förpackningen; Volym: 100 ltr - Vikt: 10 kg.

Canziine
0

#6 - Hö vill jag hellre ha i en låda (som är enkel för dem att hoppa in i och busa runt i), så det blir nog inga problem.

Okej. Varför har ni inte hela med fleece? :)

#7 - Ja, jag vet att det är mycket i sådana påsar, även fast det ser jätte lite ut. Men tänkte på ett ungefär.
Hm, okay. Då borde det iallafall bli nästan en hel påse för mina två burar… :p

Berlau
0

#8 Okej, bara tippsar.. ^^

Canziine
0

#9 - I know. Och det var bra tips. Bor ju i Göteborg också. :)

deluxe
0

#6 Ja, hölådan är kanon. Mina marsvin älskar den så det rekommenderar jag verkligen! Fast hade jag köpt den idag så hade jag köpt en större, i den vi köpte får dom bara plats att busa runt två i taget - då står dom andra och hänger på kanten och väntar på sin tur. Dom tycker verkligen att det är helt hysteriskt kul att hoppa i och ur den där lådan, kul att dom är så lättroade! Skrattande

Anledningen till att vi har delat av buren är just för att vi ville ha nånstans att göra av höet så att det inte hamnar så mycket på fleecen. Vi tänkte först att vi bara skulle ha hö där, men sedan insåg vi att vi ändå måste sprida ut höet på fler ställen i buren  - annars skulle dom nog sitta i hödelen hela dagarna. Det var egentligen därför vi köpte hölådan, för att sprida ut höet så att dom utnyttjar hela utrymmet liksom.

deluxe
0

#10 Om du bor i Göteborg och vill testa fleece så kan jag tipsa dig om att åka till ÖB. Vi köpte allt på Backaplan och har till tre ombyten - tre fleecefiltar i olika färger och tolv handdukar (fanns också i massa roliga färger!) kostade ca. 300 kronor vilket motsvarar två 55-literssäckar med toalätt, och en sådan säck räcker till absolut max två städningar här hemma. Fleecefiltarna och handdukarna kommer vi ju kunna använda hur länge som helst.

KAK67
0

Jag hade också en önskan att köra bara med fleece men gav upp. Eftersom jag har en tvådelad bur kan jag köra spån och hö i ena delan som blivit mat och toadel och en sovdel men fleece ovanpå tidningspapper. Det är grisarna själva som gjort uppdelnigen, visst sover de i höet titt som tätt men de kissar nästan aldrig i fleece-delen. Hö fastnar enormt i fleece liksom hår. Jag bor i hus och kan därför ta ut och borst med rotborste innan jag tvättar men maskinen ser ut som en hårboll i alla fall efteråt. Alla tips om hur man lätt får bort håret mottages tacksamt. Jag är så less på spåndammet jag med.

FeliciaS
0

#4 Jo, men precis; Toa-Lätt krävs ett ganska tjockt lager av. Men det är bara bra, har ändå ett tjockt lager av spån av massa olika anledningar… Däremot suger det upp riktigt bra! Och är miljövänligt också :)

#5 Varför vill du inte bara ha Toa-Lätt?

#12 Annars är IKEA superbra det med :P

Mvh Felicia

Canziine
0

#11 - Kan förstå det. :)
Marsvinen är ju tokiga i att hoppa upp i saker här så en hölåda är väl mer som ett paradis på heltid. ;)

Hm, okay. Ja, man kanske borde ha det utspritt.. :p

#12 - Tack för tipset! :D Ska nog åka dit och kolla!

#13 - Jadu. Det är väl bara att dammsuga, borsta, och scrolla som gäller. Man får väl sitta itt tag men det är nog värt det i längden. ;P

#14 - Dels för att jag anser att det är för hårt (Ja, jag har känt på burar som har det), och att jag hellre ser till att ha hela buren i fleece än bara halva. Fleece ska dem ju ha i iallafall den lilla buren. :P

deluxe
0

#15 Beror väl lite på hur många dom är och hur stor bur dom har, men här blev det världens rush hour i den mindre delen av buren när vi la in hö där. Vi har fem och alla vill vara först, och det känns ju löjligt att dom ska sitta och trängas när dom egentligen har massor med plats. Dom äter ju såpass stor del av sin tid ändå så då funkade det bättre att sprida ut det. :)

Är det för jäkla jobbigt att få bort skräp från fleecen "manuellt" så kostar en Dustbuster (en sån där handdammsugare alltså, vi kallar den Poopbuster eftersom vi bara har den till att städa pluttar Tungan ute) kanske 200 spänn eller nåt, och om man städar lite snabbt 1-2 gånger om dagen med den så är det inte mycket som hinner fastna. Det funkar för oss iallafall.

runas
0

Det finns ett par jättebra tvättpåsar som jag kör alla mina hundfiltar, hästtäcken etc i och inte ett hårstrå i maskinen! Kan varmt rekomendera dom. http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=130_179&products_id=766

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Sannich
0

Den där tvättpåsen var ju superbra idé! Kan man köpa den på vilken hästaffär som helst? Kanske granngården har?

runas
0

#18 tror nog att det bara är just Ponnyprakt som har dom tyvärr…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

KAK67
0

#16 menar du att du dammsuger direkt i buren några gånger om dagen?? Gillar marsvinen det?

#17 #18 Ja, det verkar vara en toppengrej. Skall kolla på Granngården i Södertälje så fort jag blir frisk. Jag har en superbra tvättmaskin som tar 8kg så på det sättet är det inga problem. Men allt hår som blir kvar i maskinen… För det är bara det här med tvätten som gör att jag inte avstår från spån helt. Har aldrig hört talas om STL-strö så det skall jag kolla upp. Men eftersom jag har tre burar + en stor blir det nog svårt att få det billigare än spån?!

deluxe
0

#20 Jag dammsuger ju inte på marsvinen heller, dom får sitta i soffan så länge. Tungan ute

Det är en sån där liten grej man har i handen alltså, dom låter inte mycket (det är inte alls som en vanlig dammsugare, det blåser bara lite liksom) så egentligen skulle det nog räcka att sätta dom i den andra burdelen. Men jag passar på när dom är ute och skumpar omkring

När man har fleece måste man ju sopa bort pluttarna åtminstone nån gång om dan, annars så trampar dom gärna in det i tassarna. Tror jag fick tipset om den där Dustbustern på cavycages.com, forumet där.

KAK67
0

#21 så fiffigt. Jag kör liten borste och skyffel men bara till pluttarna som sedan åker ut i rabatterna. Några av grisarna är lika nyikna varje gång och vill gärna sätta sig i skyffeln och smaka på borsten. Den här gången kanske stråna är ätbara…

Sannich
0

Undra om man kanske kan tvätta sakerna i ett örngott som jag syr/stänger igen?  Då borde hår och andra saker stanna kvar i örngottet, och allt blir rent..

KAK67
0

#23 Jag har provat en påse av lakansväv som jag sytt med dragkedja. Funkar hyfsat men mycket hår kryper igenom. Det vore bättre med något glatt material som är tätt och lätt att skaka av efteråt. Fodertyg eller kanske bävernylon funkar bättre?!

FeliciaS
0

#17 Nämen åh så smart! ;)

Mvh Felicia