varför kurrar de så mycket?
för en dryg vecka sen fick mina två marsvinssystrar en ny, större bur. det verkar som om de trivs bra i den, springer runt och allt. men de kurrar ganska mycket sedan de flyttade in, ganska högt. jag vet itne riktigt vad det betyder, ser i alla fall itne ut som om de bråkar eller nåt sånt. nån som har en idé?
Marsvin kan kurra när de trivs så det kan mycket väl vara pga det. :)

jag vet det, men de har typ aldrig gjort det när de bodde i gamla buren.. i bästa fall betyder det alltså att de trivs jättebra i sin nya bur :)
Brunst? Fast det låter ju konstigt om de inte låtit så förut. De är nog glada över sin nya bur =)
Hur menar du kurra? De kan kurra på jättemånga olika sätt, och av olika anledningar; för mycket/högt ljud, obehag, dominansbeteende är väl de vanligaste.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag det är lite svårt att förklara :) tror inte att det beror på ljudnivån här inne, de gör det även när jag bara sitter i soffan och läser. skulle gissa att det äe dominansbeteende, men varför börjar de hålla på sådär just nu? är det pga den nya buren?
Går de runt och vaggar med baken och/eller jagar runt varandra samtidigt som de kurrar, beror det förmodligen på dominans. Mina marsvin gör det alltid när buren är nystädad(skrubbad och ren ^^), förmodligen för att visa vem det är som bestämmer över det "främmande"(luktfria) reviret.
Den förra buren kanske var så bekant och väl använd(hade kanske lite ingrott kiss kvar i botten eller så?) att den luktade som det dominantaste marsvinet hela tiden, så att de slapp fajtas om rang, då lukten förklarade det åt dem? Bara en teori. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ja, så kan det absolut vara. oftast går de runt huset och kurrar, och efter ett tag börjar de springa runt och runt - kan mycket väl vara så att den ena jagar den andra! då får jag nog vänta tills de har kommit överrens om vem som ska vara chefen ;)
tack!!
#7 Okej, det låter som typiskt dominansbeteende ;) Helt normalt alltså.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus