Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 955 ggr
1984
0

varför kurrar de så mycket?

för en dryg vecka sen fick mina två marsvinssystrar en ny, större bur. det verkar som om de trivs bra i den, springer runt och allt. men de kurrar ganska mycket sedan de flyttade in, ganska högt. jag vet itne riktigt vad det betyder, ser i alla fall itne ut som om de bråkar eller nåt sånt. nån som har en idé?

FrokenLindgren
0

Marsvin kan kurra när de trivs så det kan mycket väl vara pga det. :)

1984
0

jag vet det, men de har typ aldrig gjort det när de bodde i gamla buren.. i bästa fall betyder det alltså att de trivs jättebra i sin nya bur :)

agnes_S
0

Brunst? Fast det låter ju konstigt om de inte låtit så förut. De är nog glada över sin nya bur =)

FeliciaS
0

Hur menar du kurra? De kan kurra på jättemånga olika sätt, och av olika anledningar; för mycket/högt ljud, obehag, dominansbeteende är väl de vanligaste.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1984
0

jag det är lite svårt att förklara :) tror inte att det beror på ljudnivån här inne, de gör det även när jag bara sitter i soffan och läser. skulle gissa att det äe dominansbeteende, men varför börjar de hålla på sådär just nu? är det pga den nya buren?

Creation
0

Går de runt och vaggar med baken och/eller jagar runt varandra samtidigt som de kurrar, beror det förmodligen på dominans. Mina marsvin gör det alltid när buren är nystädad(skrubbad och ren ^^), förmodligen för att visa vem det är som bestämmer över det "främmande"(luktfria) reviret.

Den förra buren kanske var så bekant och väl använd(hade kanske lite ingrott kiss kvar i botten eller så?) att den luktade som det dominantaste marsvinet hela tiden, så att de slapp fajtas om rang, då lukten förklarade det åt dem? Bara en teori. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

1984
0

ja, så kan det absolut vara. oftast går de runt huset och kurrar, och efter ett tag börjar de springa runt och runt - kan mycket väl vara så att den ena jagar den andra! då får jag nog vänta tills de har kommit överrens om vem som ska vara chefen ;)

tack!!

FeliciaS
0

#7 Okej, det låter som typiskt dominansbeteende ;) Helt normalt alltså.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus