Ridgback marsvin sjuka?
Antar att några här sett dokumentären "Ett renrasigt helvete"?
(Länk:
http://svtplay.se/v/1497320/dokument_utifran/ett_renrasigt_helvete?sb,p103473,1,f,-1
OBS: Känsliga varnas!)
Där berättar dom iaf att hundrasen ridgeback fick sin ridge på ryggen pga en defekt i ryggen som gjorde att dom hade ett "hål" i bak huvudet som var mycket farligt för hunden, min tanke var; finns det samma risk på ridgeback marsvin?
Får dom sin ridge pga nåt med ryggraden och har man kollat så dom inte lider av nåt liknanade problem?
Det är definitivt inte samma anlag, så du kan vara lugn. :) Diverse pälsanlag är ju vanliga på marsvin, virvelanlag, pälsriktningsfel o.s.v. och de har ingenting med ryggradens utveckling att göra. Ridgeback-marsvinsrasen har förmodligen inte ens samma gen inom själva rasen. Om de hade det skulle de vara betydligt enklare att renavla. Som det är nu kan man ju få alltifårn helt släta ungar till ungar med massor av virvlar.
#1 helt slät till såna med ridge finns även på ridgeback hund aveln.
Vet du någon som har gjort en undersökning ang detta eller en bra insatt ridgeback uppfödare i sverige eller utomlands som jag kan kontakta?
Jag vill nu veta varför dom har en ridge så jag inte behöver oroa mig ;)
#2 Stina Thörn(isolde´s) har väl fött upp ridgeback ganska länge? Om inte hon vet säkert angående ämnet, kanske hon kan hänvisa dig till någon annan åtminstone.
Fast jag tror att ridgebackhundar är grymt mycket mer "sönderavlade" än marsvinen. Då kennelklubbens regler säger att hundar bara får paras med andra hundar av samma ras(som jag uppfattade det, efter programmet), måste det ju till slut sluta upp med en jättehög grad inavel som kan ha orsakat detta svåra genetiska problem likaså.
Så även om ridgebackanlagen för de olika arterna skulle likna varandra, kan man säkert undvika samma genetiska problem inom marsvinsaveln ifall man bara är noggrann med att "avla sunt".
Fast nu spekulerar jag bara, det måste ju inte stämma.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Skönt att höra! ;) Det med hundarna är ju inte klokt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jodå, att det dyker upp släta hundar vet jag, men det dyker inte upp hundar med virvlar över hela kroppen. :) Det finns inget specifikt ridge-anlag på marsvin (hos ridgebackhund är det ett enkelt dominant anlag), snarare är det hos marsvin en polygen variant på pälsriktningsfel som man försöker göra en ras på. Jag hade förut en hel del pälsriktningsfel på långhåren. Vissa kunde få en rosett under magen, andra "vingar" på ryggen och vissa fick ridge. Och jag har hört precis det samma från andra uppfödare. Med största sannolikhet finns det flera olika anlag som på olika sätt kan ge ridgebackutseende.
För övrigt har jag förstått det som att det inte är själva ridge-anlaget hos hund som är problemet utan ytterligare ett anlag som finns inom rasen? Läs på Wiki t.ex. om Dermoid Sinus.
Ridgeback är som sagt ingen färdig ras hos marsvin, men Stina hör ju till de som försöker göra en ras av dem. Så hon är väl den som har mest erfarenhet i Sverige.
Man kanske ska ha i åtanke att den dokumentären är ifrån England och att Sveriges kennelklubb är betydligt hårdare med rasaveln. Alldeles nyligen har de presenterat ett nytt program med saker som måste åtgärdas och i vissa fall observeras.
Att de sedan vinklar dokumentären att blandraser skulle vara friskare är just en vinkling, det finns inga belägg för det utan det är en myt. Att renraser anses så sjuka är ju just för att sjukdomarna är kända och talas om, hos blandraser ligger locken ofta på och om inte uppfödarna testar sina avelsdjur får de ju inte heller veta något.
Bara för att en hund avlas med en i samma ras innebär inte det automatiskt inavel. En ras består för det mesta av mer än ett fåtal individer, de finns dessutom världen över och importer av avelsdjur är vanliga för att bredda avelsbasen/få in nytt, och kennelklubben har en viss högsta procent inavel som är accepterad i aveln och det görs inte hur som helst utan för att lyfta rasen framåt på ett eller annat sätt som gynnar den, inte missgynnas.
Snarare ligger risken i att vissa uppfödare avlar utifrån utseendet och inte egenskaper och sjukdomshistoriken och det är väl också därför det är viktigt att köpa renrasiga hundar ifrån seriösa uppfödare som har koll på sjukdomar/defekter, testar sina avelsdjur och undviker dem som inte är lämpliga i sin avel. Det är i mina ögon seriöst, det finns etablerade uppfödare som förbiser vissa defekter eftersom djuret är så rastypiskt. Katastrofalt.
Jag tror man bör vara försiktig även i marsvinsaveln. Det var väl inte alltför länge sen det var diskussioner här på Marsvin om avel på marsvin med en extra tå som är just en missbildning? Bara där är första steget taget mot sjukare djur med ett specifikt utseende. Nu kom jag väldigt OT från huvudskribentens fråga men blev en liten reflektion utifrån #3

Tyvär såg jag aldrig denna dokumentär.
Visst finns det mycket att ifrågasätta gällande aveln bland våra hundar och djuren överhuvudet taget. På tiden att folk vaknar upp men tyvär är det 30 år försent!
Men gällande Ridgeback raserna kan jag inte förstå vad dom bottnar det i att hårväxten skulle ge upphov till den deffekten som står i #0?
Rhodesian Ridgebacken är ingen ny ras. Den ursprungliga rasstandarden togs fram 1922, och erkändes 1926.
Rhodesian Ridgebacken avlades på den tiden enbart för jakt. Och att ha "deffekta" hundar i jakt på lejon säger nog sig själv inte fungerar.
Typiska särdrag för Rhodesian Ridgebacken är "var"? den skall vara välbalanserad, vara kraftfull samt ha stor vighet i sitt arbetssätt.
Tycker inte det stämmer in på en hund med hål i huvudet?
Det finns ju även en ridgeback ras till: Thai Ridgeback som kommer från Thailand.
Redan för 350 år sedan skrevs en dokumentation om den rasen.
Thai Ridgebackens syfte var också som jakthund med samma rasegenskaper som Rhodesian Ridgebacken.
Marsvin 4-ever
.
Nu hittade jag tråden om extra tår och det var inte avel det handlade om (vet däremot att det finns folk som funderar på det inom kattvärlden, kanske blandade ihop det lite för mycket) men kanske likväl något att fundera på.

Motsvaras ridgebacken hos hund av hästens ål? Ål finns ju hos vildhästar och hästraser av ursprunglig typ. Förmodligen är defekten hos hundrasen rhodesian ridgeback specifik för den rasen och inte ridgeback i allmänhet.
#9 Det är ganska stor skillnad eftersom hästens ål enbart är en del av dess färg medan ridgen hos ridgebacken är en "fel"riktning av pälsen.
Ska mejla Stina Thörn (hade redan tänkt göra det men ville kolla vad ni hade att säga)
Och ev någon större uppfödare utomlands ;)
#7 ridgen på ryggen på hunden bildades pga nån defekt som hundarna hade i sina gener som gjorde att det blev nåt med ryggraden så det blev ett "hål" in i huvet vilken självklart är farligt :(
Vill du veta mer om det kolla i dokumentären ör ca efter 10-20 min där dom börjar prata om ridgebacken problem
Och det känns ju inte troligt att vi ska ha detta problem på våra ridge marsvin, men som sagt hellre kolla upp och vara säker än att gå på "känsla"
#7 Jag fick intrycket av att Rhodesian Ridgeback från början inte hade den där "hårmissbildningen", men man upptäckte senare att de med ridge jagade bättre än de utan. Därför fick man för sig att endast avla på hundar med ridge.

#11 Jag har lärt mig att ridgebacken på denna ras "Rodesian" är ett arv från en mycket gammal hundras som heter Khoi-Khoi-hund.
Det var helt enkelt något Sydafrikanerna fick på köpet då dom avlade fram Rodesian Ridgebacken.
För dom var det fullständigt ointressant att ridgen "råkade komma" på rasen. Det enda väsentliga var hundens egenskaper som jakthund.
Marsvin 4-ever
.

Det finns väl avelsprogram för de flesta hundraser där man försöker kartlägga och komma till rätta med eventuella genetiska problem som finns hos just den rasen.
Sen finns det ju hundraser vars utseende ger dem vissa problem, t ex mops.
På ridgebackmarsvin handlar det ju bara om avvikande PÄLSSTRUKTUR. Ett marsvin som är ridgeback har precis samma skelett och anatomi som t ex en abessinier eller merino, just för att det endast är pälsen som är annorlunda. Det finns ingenting att oroa sig för inom ridgebackaveln på marsvin än så länge, det ska väl i så fall vara den relativt höga inavelsgraden på vissa håll. Jag är övertygad om att jag hade fått höra om dessa problem, om det funnits några.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#17 men vet man varför just dessa individet får denna ridge på ryggen?
#18 Jag är jättedålig på genetik, verkligen. Men det handlar mer eller mindre om tur. Liksom en parning mellan två perfekta ridgar kan ge kanonungar kan det lika gärna ge släthår, att avla ridgebacks är verkligen chansningar. Om du går in på Stinas hemsida och läser hennes lilla dagbok från det första året hon hade ridgebacks så är det ytterst svårt att veta hur många/vilka ungar i kullen som kommer få ridge. Två djur som man nästan kan garantera inte har virvlar i släkten kan ge små virveltroll ändå. Det har fortfarande ingenting att göra med ryggraden eller liknande utan (än så länge) bara pälsriktningen. Har du mejlat Stina? Skulle vara intressant att få hennes point of view i den här frågan.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#7 Du kan se den på SVT Play ;)
#17 Men så är det väl på alla marsvinsraser - det är bara pälsen som skiljer dem åt? Och det måste ju vara något typ av anlag?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vet inget om marsvinen, säger bara usch! stackars hundar.
#20 Jamen det är ju det jag menar
Det är ett anlag som endast gäller pälsen och ingenting annat.
Slänger iväg ett mejl till stina då :D