Behöver verkligen hjälp!
Nu är det så att jag har två ungar (honor och dom kommer från djuraffären) och en vuxen hona. Jag hade först min vuxna hona ensam men sen när jag blev medlem här så fick jag reda på att det var lag på att dom skulle vara två och två (för djuraffären sa att dom inte skulle vara två och två) men eftersom hon var 5 år då så tänkte jag att det kanske inte var någon idé att köpa en unge åt henne, men sen ändrade jag mig och tänkte att jag kan ju iallafall testa (och självklart så ville jag ju ha ett till marsvin) så jag köpte en liten unge åt henne, dom kom överens men jag märkte på den lilla att hon ville ju "busa" men det ville inte min äldsta så fort den lilla försökte leka med den äldsta så vart den äldsta förbannad och sa till henne, så då tänkte jag att jag köper ett till marsvin så att den lilla får någon att busa med, då köpte jag en unge till och lät alla tre bekanta sig, dom kom jätte bra överens… tills jag satt in dom i den nya buren (jag köpte en ny större bur) då vart det tjafs mellan ungarna, och nu så fort dom ser varandra så hackar dom tänder och jagar varandra (ungarna asså), så nu sitter en av ungarna i en egen bur och min äldsta hona sitter med en av ungarna i en annan bur, så nu undrar jag om ni kanske vet hur jag ska göra för att få dom sams? jag vill ju inte att en av dom ska sitta ensam.. :/
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Men vad konstigt att det blev sånt bråk! Hur länge lät du alla tre vara tillsammans i samma bur innan du särade på dem och hur illa bråkar de? Brukar det inte vara normalt med lite tjafs i början när de bestämmer rangordning och sånt, eller?

#1 2-3 dagar, men jag vart ju så orolig när jag såg hur dom hackade tänder och var redo på att flyga på varandra
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Så länge dom inte flyger på varandra så brukar det vara lugnt. Även honor kan bråka, speciellt om det är könsmognad pågång. Men jag kan inte påstå att det hör till vanligheterna.
Tyvärr kan det vara så att nu när du särat på dom så har det triggat dom att inte vara sams, enkelt förklarat. Men gör som så att du låter dom vara tillsammans på en neutral plats, t ex i ett nytt rum eller liknande (stor yta) och gör sedan rent buren du vill ha dom tillsammans i. Skrubba och försök få själva buren lika neutral som ytan dom är tillsammans på. Gör ren matskål, flaska, burtillbehör. Efter ca 1 timme så kan du sätta ner alla tre i buren samtidigt som du ger dom något gott att äta (var alltså noga med att inte ge dom massa att äta när dom är tillsammans första gången utanför buren så att dom är "mätta" -om vi bortser från att dom är bottenlösa
). Då brukar det mesta ge sig :)
Låt dom hålla på och tjafsa om rangorningen, för det kommer dom jämngamla behöva göra eftersom det inte finns någon naturlig rangordning från början som mellan den gamla och den yngsta. Så länge det inte blir sår och allvarliga slagsmål så är det lugnt.
Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#3 tack för svaret! fast man blir ju så orolig när man ser hur dom försöker bita varandra och sånt, men ska försöka :)
/ Stephanie-D
Satte precis in en ny hona i min andra "flock" på två tjejer.
I ca: 2 tim fick dom springa på en Stor yta. Med gurka, hö, sallad och annat smått & gott. Så dom tänkte inte såmycket på varandra utan bara var där dom var. Såklart hällsade dom och det var inga som hellst problem så det blev till att sätta in henne i samma bur samma dag! :) Jätteskoj för mig som ägare att det inte blev något tjaffs.
Dock märker jag av att dom inte är helt avslappnade tillsammans, mina klapprar också tänder, jagar varandra då och då, antagligen när dom är brunstiga. Inget farligt så jag låter dom göra det, eftersom dom kan ligga i mitt knä tillsammans.
Har man en stor bur, fri tillgång till hö och många hus tror jag inte att det ska vara några problem. Fast alla går inte ihop med alla, såklart. Det gör inte vi människor heller. Men sålänge dom "bara" klapprar tänder ska du nog låta dom vara. Det kan väl hända sånt när ungen blir könsmogen också antar jag.
Så mitt råd är, stor yta, fri tillgång till hö och minst ett hus var. Då borde det lösa sig. :)

#5 vad kul att det funkade med dina marsvin :), men mina har lixom "visat" tänderna för varandra dom står framför varandra och böjer upp huvudet i luften hastigt och visar tänderna, vet nån vad det betyder?
/ Stephanie-D
#6 Det är helt enkelt ett dominansbeteende, som vi människor kan "hytta med nävarna". Som sagt så spelar det ingen roll så länge dom inte skadar varandra :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#7 okej, men om dom flyger på varandra ska jag sära på dom då? men det som gör mig orolig är att så fort dom ser varandra eller känner lukten av varandra hackar dom tänder som galningar :P
/ Stephanie-D
Om dom flyger på varandra och rycker tussar/brottas så ja, sära på dom. Men det ska verkligen mycket till innan två honor gör något sådant. Låt dom hacka tänder bäst dom vill, dessa två tjejer har tydligen väldigt svårt för att bestämma rangordning, vilket i sig inte alls är konstigt med tanke på att dom är mer eller mindre jämngamla. Det lugnar sig så fort dom har rett ut det.
Verkligen konstigt att de inte kommer överens om de är honor och ungar… :P
Så länge de inte bråkar kan du ha dem ihop. Det tar ett tag för dem att vänja sig vid varandra - låt de ta tid på sig :)
Läs också artikeln "Att sammanföra marsvin".
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 okej, får väl försöka låta dom göra upp utan att lägga mig i hehe :D tack för svaret!
#10 ja visst är det, okej då vet jag. Jag har redan läst den artikeln :) tack för svaret!
/ Stephanie-D

Först, dubbelkolla att alla är honor.
Sedan, is i magen.
Envishet och drömmar

nu sitter dom på golvet och springer runt, men man märker att en av dom är jätte rädd för den andra för så fort den ser den andra så hackar den tänder och springer därifrån, men dom börjar komma överens, nu är bara hur dom kommer överens i buren problemet…
/ Stephanie-D

#12 alla är honor :)
/ Stephanie-D

nu har jag suttit ner dom två i en väääldigt ren bur (haha gjorde rent den JÄTTE noggrant) det har väl gått sådär, dom har vart på varandra några gånger men inget allvarligt, men så fort en kommer i närheten av den andra så gnäller den andra missnöjt, men jag får väl se hur det går :)
/ Stephanie-D