Avla på 4:årigt marsvin?
Hej!
Det är så att jag har lite funderingar kring marsvinsavel som jag har gått och tänkt på de senaste veckorna, och det rör den här frågan; **Hur gammal ska ett marsvin max få vara när man avlar på den? alltså marsvinshonan?
**Det är så att jag alltid har velat ta en kull efter mitt ena marsvin, Moffe. Hon är fullt frisk, pigg och glad, äter som en häst, och har världens trevligaste personlighet mot både människor och marsvin. Det har aldrig varit något problem med henne. Hon har ställts ut på utställningar med goda resultat, och hennes stamtavla är ytterst bra, fina föräldrar m.m. Jag har alltså alltid velat ta ungar efter henne, så att jag får små "mini-Moffe" som jag kan ställa ut m.m. Nu har jag både tid att ta hand om marsvinsungar, och hittat en perfekt teddyhane till henne. Nu kommer bara problemet, hon är 4 år gammal, och aldrig fått en kull. Men jag har läst runt på flera sidor så det ska finnas goda chanser att det kan gå bra med dräktigheten, födseln m.m. **Är det värt risken?
**
Jag har tänkt ut allting, hanen ska få komma till henne, hon ska få fri tillgång till motion, fri tillgång till kraftfoder och allt det där, och som jag skrev ovan så är hon i mycket god hälsa! Så nu vill jag bara ha lite tips från er kunniga marsvinsuppfödare, vad ska man tänka på när man avlar på en gammal hona? Alla tips är välkomna:)
Jag skulle aldrig ta risken att avla på en 4 årig hona som aldrig haft kull förr. Det är så mycket som kan gå fel och riskerna ökar ju med åldern :/
Visserligen har jag hört om fall där det gått jättebra med äldre honor som fått första kullen när dom varit över 2 år. Men i de flesta av dom fallen har det varit tjuvparningar. Att medvetet sätta en 4 år gammal hona med hane tror jag få gör.
Hanna

Jag skulle inte heller ta den risken, det kan hända saker, som t.ex att honan inte får ut ungarna.
Kanske leta efter en unge på några månader och isåfall avla på den, jag skulle aldrig utsätta min fyraåriga för det.
Nej, hon är alldeles för gammal för att få första kullen.
Skulle aldrig riskera en så pass gammal hona.
Nej, det är definitivt inte värt risken! En hona ska ha sin första kull före ett års ålder. 4 år är mycket för ett marsvin, åldern påverkar mycket och orsakar bl.a. sämre kondition och stelhet. Hon är ju inte precis ung längre. Jag tror ingen skulle göra det medvetet, det känns bara helt fel mot honan =/
Förresten, Moffe mår väl inte så bra heller…? Skulle väl till veterinären för misstänkt tumör?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Är detta ett första aprikskämt? kan tro…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#6 Smart du är *s* Jag som trodde det var skrivet igår när det låg rätt långt bak i "Senaste inlägg"-listan och jag inte var inne så mycket igår :P Vad dum jag känner mig…
Mvh Felicia
#7 Jamen de måste ju vara ett skämt!
Fast jag tycker de är/var ett mkt dåligt ett isf… snarare "reta upp andra" än skämt.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Tja, det var ju ett ganska irriterande skämt isåfall(fast är inte alla aprilskämt det? hehe) ;P Ganska svårt att lista ut, eftersom #0 har skrivit så seriöst och långt.
Säkert att det är ett skämt?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har fått ett positivt intryck av emelie92 genom tidigare inlägg.
Så detta måste vara ett aprilskämt från henne.
Men jag håller med er övriga att det var ju inte det bästa skämtet precis.
Marsvin 4-ever
.
Fast vill man luras ordentligt så är det här ett bra ställe att göra det och precis på de sätt trådstartaren gjorde det också. Just eftersom så många härinne bara hettsar upp sig och skriver när de är någonting som "går emot" de som de själva tycker.
Jag hoppas iaf och tror att de är ett skämt! #0 Du kan väl svara..
Jag tycker det faktiskt är lite taskigt att säga att skämtet var dåligt/irriterande. Det var ju klurigt och lyckades ju riktigt bra. Är nog inte så kul för emelie92 att kolla den här tråden och lägga in "april, april!" om hon sedan ska bli utskälld. Om det nu är ett skämt, vi får väl se om vi får något svar på det.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#12 Mäh! Om man ger sig in i leken får man leken tåla heter det ju =)
Fast om det inte är ett skämt så skulle jag tycka att det vore hemskt, om jag vore trådstartare att min seriösa tråd blev utpekad som ett aprilskämt ;)
Hanna
#15 - Haha, jag köpte det rätt av ;) Och jag som var så glad över att jag inte blivit lurad en enda gång under gårdagen..
Hanna
#17 Samma här! ;P
Mvh Felicia

Om vi då får vara lite seriösa den 2 april. Skulle ni riskera att para en hona som är 2 år och 3 månader. Hon fick en kull i november 2007 och en i januari 2008. Jag köpte henne i maj 2008 och satte ihop henne med en hane under hösten/vintern i två omgångar á 6-7 veckor men det blev ingenting. Skulle ni "våga" försöka igen? Tingeling är så underbar både i päls och temperament. (och så fick hon ju en egen låt i melodifestivalen)
#19 Jag ser inte vare sig åldern eller at de var så "länge" sen hon fick kull som något problem. Men allt hänger på hennes kondition, att hon inte lagt på sig allt för mycket hull. Frågan är väl om hon kan bli dräktig mer om hon nu redan gått med hane i två omgångar?

Kan en hona bara "sluta" att bli dräktig? Han har bevisat att han är fullt duglig med en annan hona. Lite har hon lagt på sig - finns det någon bra riktlinje med vikten att ta fasta på? Hon låg på runt 1100g till i januari då hon fick flytta in till flocken - nu väger hon ca 1200g. Men är gladd och pigg.
Ja, det är vanligt att honor inte längre kan bli dräktiga även om de blivit det tidigare. Blockeringar eller cystor på äggledarna, knas med hormonnivåer o.s.v.
Någon viktgräns går inte att sätta, det är så olika hur stora de är och också vad vikten består av. Skillnad på fett och muskler alltså. Men de ska kännas slanka. 1200g är mycket om det inte är en mycket stor hona. Extra hull är alltid en riskfaktor. Fast dräktighet är ju alltid att utsätta honan för en stor risk, oavsett kondition.

Mmm, dessa beslut man skall fatta och våndor man går igenom för de rara livens skull. Tänk vad praktiskt om jag skulle kunna lita på att hon inte blir dräktig då har jar ju en perfekt kompis till min ensamma kille.

#22 Var bara tvungen att väga henne igen. Hon har gått upp 30 gram till på tre veckor. Hur kan hon göra det, hon får ju inget kraftfoder. Det som varit extra de senaste dagarna är äpplekvistar - går de upp i vikt av det? Eller kan det vara hormonfel som spökar som du nämnde. Kvinnor i övergångsåldern lära ha lätt för att gå upp i vikt har jag hört - hon kanske kommit i klimakteriet om nu marsvin kan göra det.
#24 - Men 30g +- är ingen jättevikt på ett vuxet marsvin, det om inte mer ändå kan mina tappa eller gå upp på en vecka. Det handlar ju om hur nyss hon ätit, skitit osv. Ett litet, halvt vitkålsblad väger runt 50g..
Hanna

#25 Jo, det förstås men hennes viktkurva går ju bara uppåt ser jag när jag läser mina anteckningar. 1120 sista december och hemska saker, 1272 idag. Utan kratfoder?!? Hon skall definitivt inte utsättas för någon parning förrän jag fått klarhet i det här. De andra i flocken har gått upp 30-40 gram under samma period. Vilket säkert kan bero på något mindre golvtid (och äpplekvistar?) under perioden. Förutom min äldsta hona som under samma period gått ner 20g. Har man inget att oroa sig för kan man ju leta reda på något…
#26 - Kan du inte ta och starta en ny tråd? Så slipper vi komma från april skämtet i den här tråden fullständigt ^^ Då blir det lättare att hålla koll på din diskussion också.
Hanna

#27 Åh, ähum, jo om jag visste hur man gör. Hjälp hur gör man? Är det "bara" att gå in och ändra rubrik. Har aldrig gjort detta förut.
#28 Bredvid "Sök på sajten" uppe till vänster finns det en knapp där det står "Skriv inlägg". Klicka där och ändra därefter rubrik och skriv ditt inlägg :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#28 Klicka på knappen "Skriv inlägg" ovanför spalten till vänster ;)
Mvh Felicia