Marsvin biten av hund
idag så blev mitt marsvin på 9 veckor gammal biten av en tax, som tur var så har hon så tjock päls, ja men iallafall jag var ute med henne en kort stund och så kom det en liten tax som jag känner väldigt väl och ville hälsa på marsvinet, ägaren sa att hon var jätte snäll mot marsvin jag (dum som man är) böjer mig ner och hunden tar ett bett runt ryggen och sliter loss värsta toffsen från hennes päls och hon får ett litet sår på ryggen och får panik och hoppar rakt ur famnen på mig och landar på marken ungefär en halvmeter upp från luften, jag får panik och tar upp henne och springer in i lägenheten och tvättar rent såret. Det värsta var att hundens ägare SKRATTADE!
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

#1 ojdå, men brukar dom inte visa att dom har ont då?
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Men hallå?! skrattade hon? Så sjuk,
Gick det bra för marsvinet ? ;oo

#3 ja han skrattade :/, ja hon verkar må bra iallafall hon äter och dricker och hoppar och skuttar som hon brukar
/ Stephanie-D
Vad är det med folk idag!
Att hundägaren skrattade! Marsvinet kunde ha skadat sig så svårt att hon dött, inte skrattar man åt det! Nej, sånt här får mig riktigt upprörd.
Jag tycker också att du ska ta marsvinet till veterinär för säkerhets skull, kanske försöka kräva att hundägaren ska bidra till kostnaden för det. Det minsta du kan begära är åtminstone en ursäkt, för sådär beter man sig verkligen inte!
Hoppas att det går bra med marsvinet. =(
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5 ja han skrattade! men då vart jag förbannad och gick in, då stog han där och kollade snopet efter mig, den där ägaren kommer inte betala för kostnaden det vet jag han är riktig tjurig och envis den gubben, men brukar dom inte visa att dom har ont ifall dom har skadat sig? tack och det hoppas jag också är riktigt orolig just nu, jag som trodde att hon inte hade skadat sig nu bara för att det inte syntes :/
/ Stephanie-D

Jag är mållös finner inga ord. Håller tummarna för att marsvinet inte fått inre skador.
Förvisso kan hundägaren fått en chock av att hunden högg, och visste inte hur han skulle hantera det. Då kan man reagera med att skratta.
Märk väl jag försvarar inte hundägaren, vill bara ge en förklaring att människor kan i vissa situassioner reagera tvärsemot vad som är brukligt.
Marsvin 4-ever
.
POLISANMÄL HENNE! HON SKA ITNE SKRATTA ÅT OLTCKOR! NU ÄR JAG FÖRBANNAD DU SKULLE SPRAKAT IHJÄL HUDNEN! fyfan vad elak kärring. Ursh jag tycker hon borde få betala straff
Vilken hemsk människa! Du kanske borde prova att anmäla så kanske gubbf-n tvingas hjälpa till med veterinärkostnaden ändå…

#7 och inte ens när han såg att jag vart ledsen så slutade han skratta, kanske det men han såg hur mitt marsvin vart rädd och hoppade ner ur famnen på mig men ändå skrattade han :O
#8 nej jag tycker inte han ska skratta åt det heller, men jag kan ju inte bli arg på hunden det är ju faktiskt mitt och ägarens fel :/
#9 hur anmäler man då? den där gubben skulle vägra att hjälpa till med kostnaden ändå :/
/ Stephanie-D
Be dina föräldrar eller någon annan vuxen om hjälp att ringa polisen och höra om det finns något man kan göra. Får gubben en anmälan på sig kanske han iaf tänker till lite nästa gång….

#11 men det brukar oftast inte bli något ändå ju :/, nu får jag bara hoppas att såret läker och att pälsen växer ut :(
/ Stephanie-D
Han kanske iaf får sig en "läxa" om han får veta att ni anmält. Och kanske håller bättre uppsikt över hunden….
Hoppas det fixar sig med ditt lilla marsvin!
#8-9 Fast vad ska man anmäla denne för då? Att han inte kunde kontrollera sin hund, att han reagerade ovanligt på en otrevlig händelse? Det är tyvärr inte olagligt.
#8 Jag tycker att du kan vårda ditt språk lite. Trots att det är en hemskt upprörande händelse att få veta om, får man försöka behärska sig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#10 Aj då! Nej då hamnar han under kategorin fullständigt idiot.
Kan ni inte gå och tala med honom? Hur det än är så kom du i chock och blev ju helförtvivlad och ur stånd att tala med honom då det hände. förvisso borde det egentligen vara hundägaren som skulle höra av sig till er och fråga hur både du och marsvinet mår? Men det är väl inte att räkna med med den ryggradslöse idioten.
Blir så förbannad på dessa oansvariga hundägare. Tycker att man ständigt läser om olyckor där hundar angriper smådjur,
Marsvin 4-ever
.

#14 det var det jag menade med att det händer ju inte direkt något för det är ju inte olagligt :/
#15 jag kommer väl att möta honom någon mer gång för han bor två portar ifrån mig då ska jag allt skälla ut honom haha :P, jag tycker han ska komma och be om ursäkt men inte har han gjort det inte. Jag har själv en hund som jag håller koll på om hon ska hälsa på marsvinen hon och marsvinen är som bästa kompisar men, jag kan ju inte lita på henne helt så därför låter jag aldrig henne vara ensam med marsvinen.
/ Stephanie-D
Blev han biten av en hund? Den lilla stackarn. Hoppasd han kryar på sig.:)
#14 - hundasvarig måste ha hudnen i koppel och förlåt vart så hysteriskt arg..

Hon blev biten av en hund ja, tack
/ Stephanie-D

#18 hunden var kopplad
/ Stephanie-D
#20 - jag glömde skriva kalart meningen förlåt. Jag menar att han inte har rätt att skratta han borde ha frågat och sådant. Det är inte snällt. Ursh vilka männisor det finns!

#21 ja :/
/ Stephanie-D
#22 - jag förstår dig jätte mycket. Skulle gärna sända en gåva till marsvinet och dig som stöd det är hemskt när sådant här händer! Och att det ska ens hända..
Nej jag VET att det inte är olagligt men jag menar att gubben kan få sig en rejäl tankeställare! Det brukar man väl få om man får veta att man blivit polisanmäld? Det var bara så jag menade, men uttryckte mig tydligen otydligt…

#23 man kan ju sända kramar till marsvinet ? haha :)
#24 okej då förstår jag :)
/ Stephanie-D
#25 - ja gör det pussa och krama henne från mig :D ha henne lite under uppsikt kanske vore bra och raka bort pälsen runt såret?
#8 Tror inte att hunden kan göra något åt det, och dom har det nog värre än marsvin i det stora hela ;)
Usch! Om hon verkar må bra, så fattar jag att det tar imot att åka in till vetten.

Fruktansvärt dåligt av hundens ägare att skratta åt händelsen, men jag tror inte att det lönar sig att anmäla om hunden var kopplad och du trots allt böjt dig ner för att låta hunden hälsa (… eller missförstod jag det? Isåfall ber jag om ursäkt!). Det hade varit en annan sak om hunden varit okopplad, sprungit in på er tomt och bitit marsvinet som var i en inhägnad tex.
Att andra svarar med att du borde ha sparkat ihjäl hunden tycker jag inte är okej. Enligt mig är det en helt naturlig reaktion från hundens sida - taxar är jakthundar, framavlade för att jaga med bland annat i gryt. Precis som du skrev i #10 så är det ditt och hundägarens ansvar att hålla isär dom.
Jag hoppas verkligen att ditt marsvin är okej och att allt gick bra! I övrigt så är det nog tyvärr bara att lära sig av sina misstag. Däremot så hade jag gärna skällt ut hundägaren om jag var du, hur kan man skratta när sånt händer?
Vilken hemsk människa! Väldigt otrevligt sätt 
Hoppas verkligen det inte blev några värre skador än vad som syns! Håller i övrigt med #28.
Lugnt och fint nu vänner! =)
Vi benar ut detta…
- vi har två djurägare, en till marsvinet och ett till hunden.
- båda människorna äg ansvariga för att hålla ordnining på sina djur och se till att inget händer.
Vad blev galet?
- marsvinsägaren gjorde ett stort misstag som förmodligen aldrig kommer upprepas.
- hundägaren gjorde egentligen inget annat fel än att den borde fattat bättre, den var ju dessutom kopplad.
Kan se minen på den polisen som tar emot en sån anmälan… tyvärr har jag mkt svårt att se att det ens skulle bli mer än ett samtal. Båda var lika oanvsvariga.
Att hundägaren skrattade är färjävligt men jagkan tänka mig att det blev så pga att h*n kanske också blev väldigt chockad!? Har varit med om det en gång när en hund bev min valp… tyvärr.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Om det blir ngt med marsvinet så skall hundägaren stå för det.
Skriv upp vart när hur det hände för bra att ha om man sedan måste visa upp ngt.
Hur mår lill grisen nu??

#27 hon verkar ju må bra iallafall men om hon visar tecken på att hon har ont eller mår dåligt åker jag såklart till vetrinären
#28 ja, jag förstår inte varför han skrattade åt det, är det nå fel på gubben eller :S, ja det var det jag sa, taxar är ju jakthundar. Ja lilla Belle mår så bra så, iallafall vad jag har sett. Jag ska ta ett snack med ägaren imorgon.
#29 hoppas jag med :)
#30 aa det var det jag sa, men han verkligen gapflabbade när han såg hur mitt marsvin fick panik och snurrade runt och ramlade rakt ner i backen :/
tack för alla kommentarer och jag hoppas att hon inte har några inre skador :/ <3
/ Stephanie-D

#31 det har jag gjort så jag kommer ihåg, hon mår bra ligger och gosar med sin kompis och kompisen ligger och tvättar henne hehe :D
/ Stephanie-D

#31 Varför ska hundägaren stå för det när båda har gjort "fel"?
#30 - "hundägaren gjorde egentligen inget annat fel än att den borde fattat bättre, den var ju dessutom kopplad." *fniss*
Eg. skulle alla hundägare gå kopplade ;)
Hanna

#30 Visst är det så som du skriver.
Men hundägaren står ju och uttryckligen säger att hunden är jättesnäll mot marsvin. Och oavsett av vad anledning han står och skrattar så borde han ta kontakt för att höra hur det gått. Tycker att han bär det största ansvaret i detta.
Sen blev det en dyr läxa för HMAA. Vill tro att hon lärde sig att man aldrig kan lita på en hund.
Marsvin 4-ever
.

#36 tycker jag också, Jadu det blev det, kommer aldrig låta någon annan hund än min egen som är van med marsvin hälsa på mina marsvin.
/ Stephanie-D
Oavsett om hunden är kopplad eller ej är det ägarens ansvar att se till att hunden Inte biter eller skadar andra.
Men i detta fall skall ägaren betala om det blir vård på djuret eftersom den äger hunden.
Men även litet fel att sätta ett marsvin mot hund.
Hund är rovdjur- marsvin bytesdjur.

#38 aa , men eftersom han sa att hunden var snäll och van med marsvin så litade jag på honom. Men kommer aldrig göra om det igen.
/ Stephanie-D

men nu ska jag kolla på tv svarar om det finns några fler inlägg imorgon :)
/ Stephanie-D
Mmm
Men tur att det gick bra.
Sov gott.
Vad hemskt, stackars liten 
Har varit med om en riktigt obehaglig och hemsk hundolycka med marsvin…, nu har jag inte annat än stenkoll och är jättepedant. Men man ska aldrig låta ett rovdjur hälsa på ett bytesdjur om det inte sker under 110% kontrollerade former och man själv känner rovdjuret till hundra procent.
#36 Precis!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

I Sverige har hundägare 110% ansvar för vad ens hund ställer till med.
Från Jordbruksverkets hemsida:
"Hundägaransvar
Det är du som äger hunden som är ersättningsskyldig om din hund orsakar någon skada. Är det någon annan som ansvarar för hunden tillfälligt, till exempel ett hundpensionat, är det de som är ersättningsansvariga istället."
Från lag 2007:1150 Lagen om tillsyn öven hund och katt
_"Ersättning för skador orsakade av hundar
**
19** § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
_Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne."
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#36 Tänk på oss som har /går ut med hundar ;)

#44 Vad menar du?
Marsvin 4-ever
.

jag har själv en hund och jag skulle såklart betala vetrinär kostnad om min hund skadade något annat djur,
#42 ja och det kommer jag aldrig mer göra om, men jag kände den hunden väldigt väl, världens snällaste hund och han sa att hunden var jätte snäll mot marsvin, usch vad jag ångrar att jag lät hunden hälsa på Belle :/
#43 Om det skulle bli aktuellt att mitt marsvin måste till vetrinären så ska jag visa det där för honom och kräva att han betalar kostnaden.
#44 ?
/ Stephanie-D

Hur mår Belle idag?
Marsvin 4-ever
.

#47 hon mår bra skuttar omkring i buren som vanligt, tack för att du frågade :)
/ Stephanie-D
#48 Vad skönt! Tur att det inte var värre än så ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#49 ja, jag hade väl tur :) och jag kommer ALDRIG låta henne hälsa på någon annan hund än min egen igen :O
/ Stephanie-D

stakars marsvinet