Kastrering på G!
På tisdag ska både Jocke o Korven kastreras.. Så att de kan gå som en liten flock med suggorna sen, utan att få massor med bäbisar och inavel!
Nån som har erfarenhet av detta?
Detta är en mycket stor riskfull sak att göra på små marsvin. Det kan lika lätt gå åt fel håll som att det kan lyckas. Bara man är medveten om det innan man gör det så att man ej blir "överaskad" av ett dåligt slut ifall det händer. Men jag håller tummarna att det går bra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Mjo, det där fick jag också höra innan jag ringde till djurkliniken.. Men det är själva nedsövningen som är riskfylld, sa dom. Jag är medveten om riskerna men de är friska och unga så de har alla förutsättningar för att de ska klara det. Just nu bor de själva i en varsin bur och jag tycker det är hemskt att de behöver vara ensamma. De ser dock de andra marsvinen.
Jag håller med dig om att det är trist att ha dom ensamma i sina burar, så jag förstår varför du nu gör detta. Men är dom unga och friska som nu dina är så skall det nog gå bra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Håll gärna tummarna! Det kan inte skada.
Jag är förstås orolig för hur det ska gå.. Men känner ändå på mig att det är det bästa, de kommer få sån förbättring på livskvalitén efter detta!
Jag håller tummarna!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Tack! 
Jag har själv inte kastrerat nåt marsvin men i sommar fick jag hem en hane som redan var kastrerad (han blev kastrerad som ung). Han hade blivit ensam ett par månader tidigare o trivdes inte med det o samtidigt dog en av mina honor o lämnade Vanessa ensam. Så då flyttade Roy hem till oss. De blev kompisar direkt!
Parar sig gör de, men det blir ju inget resultat av det. Roy är drygt 4½ år o fullt frisk o hur pigg o busig som helst. Vanessa är drygt 3 år. Ett underbart par!
Härligt att dom blev kompisar direkt!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
dreamiz! Vilken kärleksberättelse. Just därför ska jag kastrera dom så att det inte blir fler ungar. Parar de sig så gör det inte så mkt. Korven är så olycklig när han inte får vara med sin hustru Morre.. Han bryr sig inte om de andra tjejerna utan håller sig så nära Morre han bara kan hela tiden. Han var så himla glad när han fick gå med Morre under några månader.. jag vill göra honom lycklig igen!
Imorgon gäller det.. Jag är jättenervös!

#11, jag håller tummarna för att allt går som det ska så pojkarna kan få fint dambesök snart igen! :)
Jag håller tummarna jag med, det vet du. Det går nog bra skall du se.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
tack! jag hoppas verkligen att det går bra. Halv 9 ska de vara på kliniken. De blir klara till eftermiddagen nångång.. Det är väl uppvaket som tar lång tid antar jag. De skulle ha matsäck med sig.. Har ni nå tips på grönsaker som inte kladdar runt så mkt, som marsvin gillar?

sallad ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Persilja är dessutom full laddat med C-vitaminer.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Lycka till! Det går säkert bra!
Persilja är en av mina marsvins favoriter!
*biter på naglarna*
Hur gick det ??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ja nu vill vi höra!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hoppas allt gått bra!!
Nu kommer berättelsen (förbered er för att somna av den långa historien)
Klockan åtta packade vi in Jocke o Korven i en varsin transportbur (storlek katt, för de är mörkare o vi tyckte det skulle vara tryggare för dom) Matsäck -morot, gurka, knäckebröd och lite hö. Så åkte vi iväg.. klockan 9.10 kommer sköterskan till väntrummet : "Jocke o Korven är välkomna in" Så fick vi gå in i ett specialrum, fick lite information och lämnade marsvinen där. Vi skulle hämta dom klockan ett, men Jocke hade inte vaknat än, för det hade varit många operationer på morgonen så det hade dragit ut på tiden.. Vi fick återkomma en timme senare. Då fick vi veta att allt hade gått jättebra, inga komplikationer och killarna hade skött sig jättebra. De va jättetrötta hela kvällen, men nu på morgonen fick korven äntligen träffa sin morre, de fick vila tillsammans på en kudde ett tag. Han la sig ner bredvid henne (försökte inte me nå fuffens) och vilade sitt huvud på henne. De har varit pigga och vakna hela dagen idag (sen sent igår kväll) och det kommer inte ta många dagar innan de får träffa tjejerna på riktigt.
Gissa om jag längtar!
GUD så härligt att allt gick så bra! Underbart härligt!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#23. Ja, känns jätteskönt nu. Men glömde berätta när jag nästan fick en hjärtattack.. När vi kom klockan ett och frågade om marsvinen var klara.. Då går kassörskan in där bakom och vi hör henne fråga. Är marsvinet klart? Dom är här för att hämta marsvinet.. Blev alldeles varm inombords o ni vet hur paniken börjar krypa.. Jag började tänka ut direkt vad som hade hänt, varför det bara var ett marsvin vi skulle hämta osv.. Men hon sa tydligen fel bara..
Gösses! Jag hade blivit iskall innom mig om jag hade hört det! Tur att dom sade fel.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jaa, herregud. Den minuten innan hon kom tillbaka, var både jag o syrran stela som aldrig förr och det kändes som en evighet. trodde verkligen att Korven inte hade klarat av det. Det va honom jag var orolig för eftersom han är ett år äldre..
Skönt att allt gick så bra då.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Vad skönt att allt gått bra! De kommer bli överlyckliga när de får träffa tjejerna!!
Visst är det härligt med solskenshistorier?
#28. Ja absolut, finns inget härligare!
Idag är grabbarna precis som vanligt, fast Jocke är fortfarande lite chockad efter att ha varit med Morötterna o Berta igår, han kollar runt i sin lya o letar efter tjejerna.. (han kanske låtsas så att jag ska tycka synd om honom) Såren efter kastrationen syns inte. Märks inte heller för den delen.. Så jag funderar på om det blir dags att släppa ihop dom idag.. Får se hur det går när de får gå ihop en stund igen sen!
Oj vad kul det skall bli för dom att få umgås med brudarna och gå omkring och vara småkära hela tiden
.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Nyss släppte jag ihop Korven med Morre, gissa vart de är? I en garderob som jag gjort i ordning till dom.. Med en kudde.
Men behöver lite tips hur jag ska göra med Jocke.. Han är helt tokig efter tjejerna, Morötterna och Berta. Han låter inte dom vara ifred en sekund. Ska det verkligen vara så, eller är det för att han inte vet hur han ska bete sig? Kommer han lugna ner sig nångång eller är det bäst att låta bli att släppa ihop honom med dom? Det är mitt sista alternativ om det inte fungerar.. Så vad tror ni är bäst? Att antingen släppa ihop de på heltid så han får va lite galen ett tag men eventuellt lugna ner sig.. Eller släppa ihop de lite åt gången i början, men då är väl risken att han hinner samla nya krafter och blir ännu ivrigare till nästa gång?
HJÄÄÄÄÄÄLP!
Min killa var heltokig efter min hona och lät henne ej vara ifred under de första fyra dagarna men han lugnade ner sig sedan.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
ElinaK: Vart kan man köpa hyllan du har i dina burar ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vi köpte hyllorna på Arken. TunaPark i Eskilstuna.. Lär ju finnas på fler ställen.
Roy var väldans nyfiken på Vanessa först medan hon var mer avvaktande o hon talade om att han vackert fick ta det lugnt. Men det tog bara några timmar tills de pratade på för fullt o lärde känna varandra. Då hade de ju aldrig träffats förut.
Okej.. Så det kommer bli bättre alltså. Men vad rekommenderar ni, att släppa in han på heltid, eller bara kortare snuttar åt gången till en början?

Hmm, vad jag har hört ska man inte släppa ihop kastrerade hanar med honor förrän efter ett par veckor eftersom det fortfarande kan finnas spermier kvar i sädesledarna, även om "kulorna" är borta. Jag skulle ringa och kolla med veterinären, så du inte får oväntade kullar bara sådär. :S
#38. tack för omtanken! Men de på kliniken sa att det var okej, när de hade piggnat till och såren läkt.. Iförsig kanske man ska ringa o fråga nån annan veterinär? Det ska jag nog ta o göra!
Ottino: Tack för det! SKall kolla efter dom
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hoppas allt gått bra!
Jag ska också kastrera en hane snart, är nervös fastän jag inte ens beställt tid än…
Det gick jättebra för våra, så du ska inte vara så nervös. Jag va jätteorolig och har funderat fram och tillbaka på det här i ett år nu.. Men nu mår de hur bra som helst, ingen skillnad på dom sen tidigare. Hur gammal är din hane?
Hur mkt kostar en kastrering?
Men OJ vilken fin kille! Vilken päls! Honom gillar jag verkligen! Vad heter han? Är det en satin red?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Den där va fin! Jag har aldrig sett ett marsvin med en sån där bra färg :D
Okejj :)
Jag (hm, veterinären!) kastrerade min Coronethane Cavatina´s Calypso vintern 04/05 när honan gick med ungarna. Pappa lämnade honom på Smådjurskliniken i Ggb en fredag och medan jag var i skolan tänkte jag inte på annat… Calypso kom hem trött men oskadd och pappa sa att han skulle ha en bädd av handdukar och inte spån, som vanligtvis. En höhäck blev inköpt för att buren skulle vara ren och fräsch. Vatten och salt hade han fri tillgång till och som mina marsvin alltid har fått och får fick han frukost och kvällsmat bestående av olika färska grönsaker och frukter.
Han åt men var inte pigg på hela dagen… Dag 2 blev han mycket piggare! Sedan blev det bara bättre och bättre och han sattes ihop med Sera (flickvännen) några veckor efter när stygnen var läkta och han till 100% inte kunde producera mer små liv!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#50. Hur mycket kostade kastreringen?
Theriss: Charm är verkligen vacker!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#50 Har för mig att det blev ca 400-500 kr… Det var ju pappa som betalade så jag vet inte så noga =P
(Bilden; Calypso dagen efter kastreringen)
Mvh Felicia
#53. Det tyckte jag lät billigt. Hm, för jag funderar på om jag vill skaffa en hane som kan gå med mina honor, fast som ska vara kastrerad :)
Inte tycker jag det är billigt men kul att någon tycker det.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#55. Hehe, det lät kanske lite knepigt :P jag menade att det var billigare än vad jag hade trott :D
#54 Om man inte måste kastrera är det ju ett onödigt ingrepp, marsvin är ju väldigt känsliga för att sövas ner och det finns faktiskt en risk att de inte vaknar upp igen…
Mvh Felicia
#57. Men om jag skaffar en hane som ska gå med mina honor så kan jag inte ta ungar, utan vill ha den mest för sällskap åt dom. Jo det vet jag redan att dom är. Och jag anser att det inte är så onödigt om man inte vill ha ungar vill säga eller ska ha den BREDVID honornas bur, men nu om jag får skaffa en hane kommer han antagligen få gå hos dom, annars så dom det är så att han inte ska gå med dom blir han ju givetvis inte kastrerad..
#58 Men varför vill du skaffa en hane om du redan har honor? 
Mvh Felicia
#59. Hum, kan vara kul sådär, lite manligt sällskap i buren :P
Men försök då hellre att kolla på nätet bland uppfödare ifall du kan få tag på en redan kastrerad hane, för då slipper du fört betala för kastreringen och sedan slipper du risken med att han kanske ej vaknar upp efter narkosen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Precis…. Håller med om #61..
Mvh Felicia
#61. Smart! Jag skulle nog vilja ha en hane som kanske är runt 1 år :)
#63 Jag tycker att du alltid kan leta, hos uppfödare eller på internetsidor som AnnonsDirekt.se, Blocket osv.. (och i tidningar)
Mvh Felicia
Har tittat på annonsdirekt.se och där skänker dom bort marsvin och tiillbehör och andra säljer sina för så lite som 10:-
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Där kan man kolla då :) men då vill jag helst se marsvinet och ha en veterinär till hands, så det inte är sjukt (eftersom de är så ovanligt billigt).
Många säljer sina marsvin (och andra smådjur t.ex. kaniner, hamstrar) bara för "tappat intresse"…. Liksom hallå! Djur är inga leksaker utan levande varelser och om man tror att man inte tycker det är kul att i minst 5 år ha ansvaret för dem så ska man inte skaffa ett djur! Men till sak: Många säljer de billigt p.g.a tappat intresse.
Mvh Felicia
#67. Japp.. Men jag tänker ändå kolla om dom är så billiga, vill inte att den ska dö efter nån vecka, eller att mina "bäbisar" åker på någon sjukdom.
Jag var inne på AnnonsDirekt.se och kollade, ingen kastrerad hane till salu, bara en massa hanar och honor >.<
#69 Det finns andra sidor med; blocket, hastannonser.se m.fl. Sätt in annonser om att du söker kastrerad hane också :) Du kan annars få Calypso… *fniss* Skoja bara - aldrig i livet ;) hehe..
Mvh Felicia
#70. Haha, det skulle jag inte säga nejj till *skratt* han är ju urfin :) jag ska söka lite till, men är 80% säker på att mamma kommer säga nej :P
#71 Okej, jo, min mamma säger nej till 2 gerbiler *suck*
Mvh Felicia
#72. Gerbiler, å, dom är söta att ha, men jag föredrar större djur :P men gerbiler är ju lättskötta, mer lättskött än vad ett marsvin är, så jag tycker du borde få sånna :P
#73 Mm… De är lättskötta :) Men de kräver ändå endel tid, men inte lika mycket som marsvin. De som har min sköthäst har fått kattungar efter sin katt och jag tjatar om att vi ska köpa en, de är sååå söta! Kostar bara 50kr! De bor i sadelkammaren så jag gosar med de 2 ggr/v =) Den som man ser sträcka på sig på bilden vill jag köpa, en hona! :)
Ingen som vill köpa en? Det finns 3 honor och 2 hanar - 50 kr/st!
Mvh Felicia
#74. Ååååå så söta :D *vill ha* men "tyvärr" har jag redan en katt :P
#75 Hihi *-) Hoppas på att pappa ger med sig och mamma till 100%…
Mvh Felicia
#76. Får vi väl hoppas :D