Hur ska jag göra nu? *avelsfunderingar*
Skulle slänga in dagens ranson med vitkål till mina abbys som satt ihop, då hittade jag hanen död under höet! 
Satte ihop hanen och honan i söndags och har kollat dom flera gånger varje dag. Han är lite skygg av sig och gömmer sig gärna i höet. Tyckte det var lustigt att dom inte druckit mer av sitt vatten när jag skulle ge dom kål idag. Och ännu konstigare att han inte sprang längre in i buren när jag öppnade dörren. Då var han död och kall.
Största dilemmat känner jag nu mitt i allt - ska jag fortsätta föda upp abbys eller ska jag hålla mig helt till skinny/lakeland? Innan hade jag mest ögonen på skinny och lakeland och så en abbyhane och en abbyhona för jag gillar den rasen med. Men nu är jag väldigt kluven.
Hjälp mig att väga för och emot! Och om jag slutar med abbyaveln, har jag plats, tid och råd med en abbyhona som bara är till sällskap?
Rip Aniaras Kelpo Kapina
Tog bort svärordet i rubriken. Utelämna sånt på forumet tack, mvh Felicia - medarbetare
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
åh :(
vila i frid Aniaras Kelpo Kapina <3 
Är honan parad nu då?
Hur många djur har du plats för? En pettis hona borde inte vara något större problem att få plats med även om man har en mycket småskalig avel. Om hon dessutom är ett par år gammal (jag vet iof. inte hur gammal hon är) så kommer hon ju ändå inte leva så jättemånga år till och då kanske det inte är någon stor "uppoffring" att ta någon kull och spara någon unge mindre under de åren. Annars kanske du kunde överväga att sterilisera henne (det heter så på honor väl?) så att hon kan gå ihop med ev. ensamma avelshanar.
Å andra sidan, om du vill satsa stenhårt på skinny/lakeland så blir ju varje marsvin av annan ras ett sorts hinder och då vore det kanske smartast att sälja abby honan.
Vila i frid Kelpo Kapina.
Hanna
Nä vad tråkigt! :(
Undrar även jag om honan är parad?
Hur du vill göra med aveln är det egentligen bara du som kan avgöra bäst men enligt mig låter det klokast att inte rikta in sig på för många olika raser (vilket det i ditt fall iofs inte är). Att däremot behålla din Abbyhona kan inte ta så mycket mer tid eller kosta mycket mer - det är trots allt bara ett marsvin det handlar om. Hur har du annars tänkt gällande kommande kullar…? Och du kan ju ställa ut henne med :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nej vad ledsamt. Vet precis hur du känner dig nu. 
Som sagt så vet endast du själv vad du vill satsa på?
Förvisso hade nog jag behållt honan och hoppats på en avkomma efter pappan.
Marsvin 4-ever
.

Jag lider med dig - det är så trist när någon dör (oavsett om man har åtta till).
Nu tappar jag väl tråden om jag ställer frågan "sterilisera honan"?? Är det någon som gör det "vanligtvis" Jag funderade på det ett tag men min veterinär avrådde mig då det är en mycket större operation än kastrering av killar. Jag har också frågat mig för när det gäller p-piller. Det finns ju till katter. Men den veterinären jag var i kontakt med visste inget. Någon annan som vet eller prövat något annat alternativ?
#5 - Jag kan inte mycket om sterilisering heller, det är möjligt att du får upp ett par träffar om du söker här på sajten. Det är inte jättevanligt men jag tror att det blir allt vanligare, men det ska ju till en duktig veterinär för att göra det.
Hanna

Enzo skickar tröstkramar till sin fars matte! Vi sörjer här med.. 
Vila i frid, Kelpo Kapina..
**
#0** Det är kanske lättast ifall man fokuserar på en variant till att börja med, så att sluta med abbyaveln kan ju ur den synvinkeln vara en bra sak. Det kanske räcker med att bara ha en abby som kelgris för att du ska vara nöjd? (antar att du tycker om rasen väldigt mycket, och då vill man ju säkert ha åtminstone en sån sötsak att pyssla om
) Men det är en värdering du får göra.
Men ifall du ska behålla denna hona eller inte, beror väl mest på ifall du har plats för henne och hur fäst du är vid henne. Och känner du att du fullt vill satsa och fokusera på aveln, kanske det är bäst att sälja henne till ett kelhem där hon själv hamnar mer i centrum.
Fast minst en kelgris har väl de flesta uppfödningar. Jag tror inte att det skulle hindra din avel speciellt. Ett marsvin mer eller mindre. ;)
Du får känna efter. Det är trots allt bara du som i slutändan kan besluta om detta. :) Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Runt honan funderar jag som så att jag vill ju ha plats att kunna spara en kull om det är dåligt med köpare och det är i ett sånt läge hon kan ta upp plats.
Just nu tar hon varken plats, tid eller pengar från mig, men tänker ju långsiktigt.
Dock vet jag en som föder upp petisar som jag funderar på att erbjuda henne ta över för att få in henne på renrasigt lite mer om hon vill. Sen vet jag en som har en ensam hona. Och dessutom har jag en ensam hona som ska säljas så kan skicka med henne där.
Som läget är nu har jag ingen aning om hon hunnit bli dräktig då dom bara hann sitta ihop 3-4 dagar innan han dog. Det lär jag märka av om 3-4 veckor. Så hon får stanna så länge iaf! Så hinner jag reda ut mer.
Vill mest bolla tankar!
Nej men Mia ,Vad hände ,Så synd ,!!!!
Du vet att du alltid kan låna en Abbyhane av mig o para henne med ,Hon är oxå hjärtilgt välkommen tillbaka till AbbyLines .
Jag har även Abbyhannar till Salu ,samt honor om du vill satsa på Abby mera ,
men just nu så är det väl avvakta som gäller .Tills du vet om hon är dräktig eller inte ,..Kram från pernilla
Vi ses ju i morgon på Lessebo .
#10 Har ingen aning om vad som hände, han var sig själv och i gott hull hela tiden inte ett tecken på detta! :S
Först nu måste jag hur eller hur avvakta om hon blivit dräktig så har ju tid att tänka över då hur jag ska göra.
Vi ses på i morgon ja!

Jag vet inte om det är en liten tröst i sorgen men de fyra som jag förlorat har jag efter eget beslut eller veterinärens rek. låtit avliva pga av sjukdom, det har varit jättetufft att åka iväg med dem. Har då önskat att få hitta dem insomnade istället och då helst pga av ålder och inte sjukdom såklart. Det är ju svårt när man inte vet varför också. Jag har två i bekantskapskretsen som bara plötsligt har hittat sina marsvin dryga 1 resp 2 år gamla insomnade så det är ju inte helt ovanligt.

Skickar en stor tröstkram