Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2131 ggr
Salladshataren
0

Genetik, långhårig och korthårig

Läser naturkunskap B, och fick denna fråga i min insändningsuppgift:

"Anlaget för kort hår dominerar över långt hår hos marsvin. Vilken typ av päls får avkommorna om man korsar ett homozygot långhårigt marsvin med ett homozygot korthårigt marsvin?"

Vet att texten blev stor, kopierade den ifrån openoffice.

Blir ungarna både långhåriga och korthåriga? Eller bara korthåriga? Vilka gener krävs för det ska bli halvlånghåriga och rexar?

Har glömt bort hur man räknar ut detta, ska tänka lite mer själv och se om jag kan lösa det.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
0

Är det rätt att ungarna blir korthåriga med bär på långhårsanlag?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

idipidi
0

Svaret som din lärare vill ha är att alla ungarna blir korthåriga (men bär på anlag för långt hår) eftersom att det anges i frågan att "anlaget för kort hår dominerar över analget för långt hår" och att båda föräldrarna är homozygota = den korthåriga bär inte på anlag för långt hår.

I verkligheten är det inte riktigt sant. Visserligen finns det ett recessivt långhårsanlag, men lång päls beror på flera samverkande anlag och alla dessa är inte fullständigt recessiva. Så ungarna i en sån parning brukar bli mestadels korthåriga, men kan få kjol, längre päls bakom öronen o.s.v.

Linnet
0

Ofta blir det ju lite halvlånghåriga ungar med en långhårig och en korthårig förälder. Jag fick en som blev riktigt långhårig mellan en korthårig hona och en ganska långhårig hane, och hans ungar med korthårig hona har också blivit ganska långhåriga.