Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1267 ggr
[nadvard]
0

Måtten på mitt bygge?

Jag har en bokhylla som jag inte längre har någon användning för. Jag tänkte snickra lite på den och göra en marsvinsbur :)
Jag har typ läst hela dagen om hur man gör :P
Isåfall kommer måtten bli 85*90, är det för litet?
Jag kommer inte ha något tak på buren, för jag har sätt att många har uten :)
Menhöjden är bara 27 cm så kommer de kunna hoppa ut isåfall?

Abico
0

Det är bra burmått, lagligt för 5 marsvin även om jag inte skulle ha så många däri :)
Även bland marsvin finns riktigt duktiga hoppare och om du råkar ha en av dessa kommer det säkert lyckas ta sig ur ^^ Mina kanter på burarna är ca. 15 cm höga från spånet till kanten och majoriteten av marsvinen stannar i buren :P

Hanna 

[nadvard]
0

haha okej :P.. Men min dörr är alltid stäng, och jag har inget farligt på mitt rum, så jag tror inte att det gör så mycket med en liten rymling ibland :P
Du har ingen bild på din bur :)?

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 - Det är väl mest faran i att dom slår sig om dom trillar från hög höjd. Men min rymling skuttade bara ur buren två gånger när han blev ensam som liten och jag hade en handdukshög travad mot buren :) Sedan dess har det aldrig hänt och mina kanter är mycket lägre än dina.

Skickar en mycket gammal bild på buren när den var inflyttad för första gången, idag är den mer fylld med marsvin ;)

Hanna 

[nadvard]
0

Wow vad fin den är! :) Jag blir mycket imponerad.
Vilken lyxbur ;)

Abico
0

#4 - Tackar ^^ Den gillas av marsvinen också :P I efterhand kan jag tycka att den kunde varit något djupare dock. Byggd av IKEA's lagerhylla Gorm som stomme.
Inom en vecka ska jag bygga en bokhyllebur också, men det blir ju en annan modell :)

Hanna 

[nadvard]
0

Hehe oekj, låter trevligt :D

[nadvard]
0

Hmm, vad är det bästa att ha i botten? Funkar vaxduk?
Läste nån stans att man ska byta den ibland, hur ofta isåfall?

Abico
0

Vaxduk funkar men man måste då byta, hur ofta beror på hurpass tjock och tålig den är och hur fort den slits. Jag tycker att plastmatta är klart bäst, då behöver man inte byta på många år och den är 100% fukttät.

Hanna 

[nadvard]
0

okej :) var får man tag på sån då?

FeliciaS
0

Ja, det blir en lagom stor bur både på bredden, längden och höjden :) Min kant är också något sådant och ingen utav de 7 olika grisar som bott där har någonsin tagit sig ut ^^

#9 Golv- och mattvaruhus eller byggvaruhus till exemplel ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[nadvard]
0

Okej vad bra :D, då får jag kolla efter såna mattor.