Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 703 ggr
itsBlue
0

Två Hanar + En Hona

En tid framåt har jag planerat att skaffa mig en liten hona som jag ska betecka med en utav mina ståtliga hanar, jag oroar mig dock lite över hur mina två hanar skulle bete sig mot varann då det kommer en hona till hemmet. Så klart inte i samma bur, men i samma rum skulle alla tre vara. Jag har liksom förr aldrig haft två hanar samtidigt.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Skulle det gå, eller skulle det bli krig?

FeliciaS
0

Du kan absolut inte ha två hanar och en hona i samma bur, om det är det du menar? Det blir slagsmål på en gång.

Vill du inte riskera att två hanar som fungerar bra ihop inte gör det senare låter det inte som någon bra idé att köpa en hona för att ta en kull på. Har man inte en liten uppfödning med flera olika hanar att prova att sätta ihop med sedan, eller kan skaffa på sig två bebishanar som sällskap till de vuxna hanarna tycker jag inte man ska riskera ett väl fungerande hanpar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

itsBlue
0

Jag menade absolut inte i samma bur.
Tack för svaret.

FeliciaS
0

#2 Okej ;) Det var så lite så.

Mvh Felicia

Rafflan
0

Jag har 2 hanar och en hona i samma rum utan att det blir problem ;) (hanarna i en bur och honan i en annan bur)

Dock kan det bli jätte svårt att få ihop dina hanar igen om du låter den ena hanen gå med honan ett tag.

Hade du då tänkt behålla en unge som sällskap åt honan eller?

trocadero
0

Honan måste ha sällskap under dräktigheten också, en hona eller ett kastrat. Sen är det väl inte lämpligt att avla på djur utan känd härstamning som kommer från en djuraffär.

Rafflan
0

#5 ja men hon kanske vill ha en unge efter honan och sen kan ju hanen vara sällskap under en hyfsat lång tid ;D

FeliciaS
0

#6 Så lång tids sällskap är det ju inte =/

Mvh Felicia

trocadero
0

#6 Om inte honan köps precis innan hon ska sättas i avel (vilket inte är det vanligaste) så ska hon ju ha en kompis i kanske flera månader innan hon sätts i avel. Sen ska hon ju säras från hanen kanske senast när det är ca 4 veckor kvar av dräktigheten. Så oavsett så om man vill behålla en hona ur kullen (om det ens föds nån hona) eller inte så ska ju honan ha sällskap innan och sista tiden av dräktigheten.

[nadvard]
0

Hur länge är marsvin dräktiga?

Rafflan
0

#7 & #8, kanske hon kan ha burarna bedvid varandra då så dom får sällskap genom gallret? :)

#9 70 dagar :)

itsBlue
0

#10 Det va det jag tänkte isåfall :)

Raderad
0

Du borde sätta dig ner och tänka över detta (tycker jag).

För vad skulle du göra om hanarna börjar bråka efter att en av dem har varit hos honan?

Raderad
0

Oj, nu gjortde jag något mysko… fortsätter här då :S

Vet du var du ska ha ungarna? (om det kommer några/någon hane kan de inte gå med mamman när de blivit äldre, och du kan inte ha hur många hanar i samma bur heller)

Ska du köpa en kompis till honan om det bara blir hanar i kullen?

Det är svårt att säga om dina hanar kommer acceptera varandra och inte bråka efter att någon av dem har varit hos en hona. 
För vissa hanar fungerar det, men för andra inte…

Lycka till med det valet du väljer Glad

FeliciaS
0

#10 Men sällskap genom gallret är långt ifrån marsvinskompis!

#12-13 Jag håller med, bra skrivet :)

Mvh Felicia