Utställning i Rönnäng 28 mars
Lördag 28:onde mars annordnar SMF Västra officiell utställning i Rönnängs bygdegård på Tjörn.
Vilka härifrån ska dit?
Obs - sista anmälningsdatum tisdag 3 mars!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag ska dit, gillar verkligen den lokalen :)
Helt hundra på vilka som ska med är jag inte ännu, vi får se när det börjar närma sig anmälningsdags.
Hanna
Jag kommer troligtvis dit ;) Visst är det en bit, men nästa utställning blir inte förrän SM i juli annars…! :P
Jag kommer i så fall ställa Hera i Pet och Guide, kanske Saga i Pet (tänk vad jag tagit på mig!) och ev. Frideborg i Pet om ingen hane kommer snart (har han inte kommit innan 3 mars eller något är bestämt innan dess åker hon med).
Mvh Felicia

Hmm vet inte riktigt som vanligt är det ett problem med skjuts
Jag vågar inte anmäla Kålan i fall hon inte visar sig frisk närmare anmälan. Men funderar på att anmäla Våfflan, fast hon är fortfarande lite skygg… Men hon sitter hyfsat stil i knät och det är ju en månad kvar så hon borde lugna sig lite så länge jag håller på mycket med henne. Hur skulle ni gjort?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#3 - Jag skulle åtminstone anmält Våfflan :)
Hanna

#4 Okej. Hon har ju vart med på två utställningar flrut dock bara som sällskap men det ska nog gå bra :) Hehe morfar har erbjudut sig att skjuts mig så det här kan nog gå vägen 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#5 - Vad bra :D
Hanna
Ingen som vet nån som ska dit som som har alpaca ungar som är lev.klara vid den tidpunkten??
Vill så gärna ha en alpaca men hittar ingen uppfödare i närheten!
Vi ska nog ditt ska ev sam åka med Lotta inte helt hundra på vilka som ska med den enda jag vet inte ska med är Lollo
#5 Så bra! :) Jag skulle tagit med Wåfflan jag med.
#7 Oj oj, det är svårt att säga ;) Jag vet ingen sådär på rak arm. Men du kan ju komma och kolla ^^
Mvh Felicia
Har man med sig bebisar på utställning??
Isf va det ju himla synd att jag inte visste det för det va utställning igår i mölndal som ligger ca 10 min från mig..

M&P vill inte dit, så det blir knepigt att komma dit. och jag kollade reseplaneraren hos västtrafik. För att komma till Tjörn måste jag först ta bussen ca 22:00 dagen innan, byta buss, vänta några timmar på färjan. Sedan är jag framme kl 05:00 på morgonen, tre timmar innan incheck.

#6 & 9 japp det blir nog bra :)
#11 Ajdå låter jobbigt, om du lyckas ta dig till Trollhättan kan du åka med mig om jag nu kommer iväg. Tror i alla fall att vi åker över Trollhättan
Mitt lokalsinne är inte det bästa ^^
Jenny
#11 - Ja, det låter väl mindre trevligt att behöva resa såpass mycket för en utställning ^^' Men du bodde väl i Mölnlycke någonstans som Felicia? Du kanske kan flirta till dig en plats i bilen hos henne :P
Vi åker nog genom Göteborg annars, mycket troligt med en långt ifrån överfylld bil. Det borde finnas minst en plats i bilen iaf. förmodligen tre ;)
Hanna
Denna gången har mamma lovat mig att få åka och kolla ^^, Äntligen! Aldrig sett på en utställning innan, ifall det är några saludjur kanske man kan locka henne till en liten söt bebis..
Hon kan lätt fastna för sånt även hon inte vill ;)
#10 Marsvinen måste vara minst 2 månader gamla (unga).
#15 Men vi har ju redan pratat lite om det där :P Om jag ska dit kan du nog absolut få följa med i bilen ^^ Du bor ju på vägen till motorvägen och vi har 5 platser i bilen, om nu resten av familjen ska med.
Mvh Felicia
Sådärnu har jaganmält alla fall har pratat med Lotta dag och v åker med henne ditt 
Via har med oss
Skade pet Gulliver pet Nisse (Fenix Nidorino) pet + ras (bara en kull grej för att få han bedömd inom ras standard ) Rufus Klippt Billyh Boy Klippt + Pet . Så ser du ut nu,
#17 Jag ska ta det snarast möjligt med dem ;) Du får reda på det innan sista anmälningsdag i alla fall ^^
Mvh Felicia
Så nu har jag anmält alla som ska med *L* även varit så redig att jag har betalat med 
#22 Tror inte hon tar illa upp - det finns en helt naturlig förklaring, hon har dyslexi (varför måste det ordet vara så knepigt att stava till?) ;)
Mvh Felicia
#22 Ingen fara
jag är rätt van *L* du ska baraveta hur det kan se ut när jag skrver för han *L*
#23 ja det är väldigt knepigt att stava till det *L*
Oh, jag skulle så gärna ta med Irma den här gången - varför klippte jag ner henne för? -.-' Hon skulle ju funkat superfint i klippt långhår. Nu är hon lite för ojämn och pälsen frammevid ansiktet är lite kort. Petten kommer hon ändå inte placera sig i pga. sin dåliga kropp så hon får nog stanna hemma den här gången också *suck*
Hanna
Jag kommer vara i krokarna då utställningen äger rum, så jag kommer säkert och tittar. :) Har aldrig varit på en marsvinsutställning tidigare, så det ska verkligen bli roligt. Kul att få se så många olika raser också. Verkligen nyttigt med tanke på mina framtida marsvinsdrömmar. :)

Eftersom det ändå är så nära, så kanske jag kan få med mig min pojkvän så man kan kolla lite.
Saknar mina grisar väldigt mycket, så vill gärna titta på några^^

Jag kanske ska dit om jag hittar nån att åka med tillbaka till Göteborg/Mölndal efteråt. Någon som har plats? (A)
Jag har iaf anmält mina små grisar. Atlantis och Wilma i Pet och Escada i pet + guide 
#29 Hrm, ska jag dit tror jag inte jag har plats. Kanske kanske kanske… Om nu inte någon familjemedlem ska med :P
Vad skoj ;)
Mvh Felicia
#29 - Det finns som sagts förmodligen plats i vår bil på vägen hem, som det ser ut nu åtminstone :) Och jag antar att vi åker över Göteborg i så fall.
Hanna
#31 Jaså, åker man över Göteborg om man åker Alingsås-Tjörn och omvänt… Det var något nytt ^^ Ligger inte det lika mycket norrut? Fast det är kanske den snabbaste vägen ändå? :)
Mvh Felicia
#32 - Eniro.se påstår det åtminstone ^^
Man kan åka relativt rakt över alltihopa utan att åka via Göteborg men då är det småvägar som gäller. Jag tror att vi åkte via Göteborg sist…
Hanna
#33 Aha, okej :)
Mvh Felicia
#35 - Haha ;)
Hanna
#35 Med marsvin och allt, usch nej :P haha ^^
Mvh Felicia

Så där ja nu har jag betalt & anmält och morfar har lovat att köra ^^ Hoppas bara att jag kommer iväg nu för en gångs skull!
Jenny
#28 - Ja, den här gången får inget stoppa dig ^^
Vilka är det som ska med? Åtminstone Kålan går i samma klass som Wilma iaf. :)
Hanna

#39 När den här gången ska det verkligen bli av! Jag har bara anmält Våfflan (16 mån) nu men funderar på att anmäla Kålan också
Har inte hört henne tjuta på ett tag så kan ju anmäla för säkerhets skull och stryka henne om hon inte visar sig frisk när det börjar närma sig …
Vilka ska du ha med och i vilka klasser? ^^
Jenny
#40 - Ja det tycker jag låter som en bra idé :)
Jag har inte bestämt mig ännu, ska anmäla mig under helgen tänkte jag så jag ska se över marsvinen imorgon och bestämma mig då :)
Hanna

#41 Ska bara hitta någon med internetbank först, gick in på banken idag och betalade in till Våfflan 35 kr och va tvungen att betala 50 kr i avgift för att lämna in blanketten -,- Rena rama rånet! Borde inte vara så svårt att hitta ngn dom flesta har väl det, tom min farmor men inte vi haha ^^
Okej :)
Jenny
Vilken tid är lagom att komma om man bara ska kolla på utställningarna? :)
#43 - Runt elva är bra, då är det mesta i gång och alla utställare på plats :)
Hanna

jag ska dit med Milton ;D

hehe kommer in som en liten nyböjare här då med en fråga (a)
jag är ej så inne på utställningar och sånt men har marsvin såklart men jag undrar
vad det är för skillnad på ras och petklass?
och måste man ha papper för att delta i dom?
Mvh

Och marsvinen får ju som max vara 6 år i pet och mitt är 5 år. Han har fått såhära på ögonen alltså går inte och förklara men många djur får det när dom blir äldre. Det hindrar inget för dom men hundar bruka få så med, är det godkänt att ha "sånna" ögon?

I rasklass så måste ditt djur vara renrasigt. Där bedöms djuret hur rastypiskt det är. Det är som hundutställningar, då ras tävlar mot ras. Sedan så kan vinnarmarsvinen gå vidare till finalen m.m.
I petklass så får alla sorters marsvin vara med, blandisar och renrasiga. Där bedöms marsvinen efter hur välskötta de är.
Här behöver du inte ha några papper på dina marsvin för att delta.
Kan det vara fatty eye ditt marsvin har fått? Då ska man inte ställa ut marsvinet utan låta det vara hemma.
Ett marsvin som är 5 år ska man ta det lite lugnt med, vid den åldern tycker jag att marsvinet ska få stanna hemma, eller endast ställas ut ibland.

Okej, tack! Vad menas med fatty eye?

Undrar också om marsvinet har glasöga , kan man ställa ut dom då?
Nu har jag fått iväg en min anmälan, ska ta och betala den imorgon. Jag tar med mig Vincent och Wilma och ställer dom i pet båda två. Förhoppningsvis kan Wilma ta sitt sista silverkort :)
Hanna

# 51 jasså du trånar också efter "det sista" silverkortet :) Hoppas på att Escada kan uppföra sig bättre och ta sitt sista för det var över 1år sen hon tag sina andra (A) Men jag ger inte upp då Wilma inte fick sitt första vi 20-22mån. åldern och nu e hon ju GP :D
#52 - Japp, både på Vincent och Wilma :)
Men Vincent tror jag inte kommer få något, det är alltid för tuff konkurrens i hans klass. Wilma har tagit sina två vid 55 och 61 månaders ålder och jag är ganska säker på att hon skulle fått silverkort sist om det inte varit inofficiellt ^^
Hanna
#43 Tack :) fast nu visade det sig att vi kanske ska ut och åka skidor över den helgen -.-

Måste ragga tag i ngn med internetbank idag och betala in & anmäla Kålan sen är allt klart ^^
Jenny

Någon vänlig själ där ute med internetbank som kan betala in 35 kr till mig? jag skickar pengarna på posten! hittar ingen här för tillfället som kan betala åt mig och jag har inte pengar till att slänga ut 50 kr extra avgift på banken i mrn 
Jenny
hadde jag haft pengar på kontot hadde jag gärna hjäpt dig men just nu ligger jag back. Hoppas det finns någon annan vänlig själ som kan hjälpa dig.

#57 Tack ändå!
Jenny
#56 Jag kan göra det imorgon då jag ska anmäla + betala.
Mvh Felicia
Anmälde mina djur i söndags betala igår så det är färdigt o klart
hoppas på att de blev rätt, var hemma först på söndagkvällen helt snurrig ju.
men jag ska allafall ha med mig några st,
Nessa- ras jr
Mixel pet
Nestor pet
Marsha's True Love pet
o en till vem var det nu då…
ja haha fick gå titta tillbaka på den sparade anmälningsblanketten och det var
Fabiola pet
som ska med också :)
Alltså 2 lunkor
1 coronet
1 sheltie
1 rosettcurly

#59 TACK!! Du kan väl Pm:a din adress så skickar jag pengarna =)
Jenny

Får se hur det blir med Kålan nu
Det är ju nästan 3 veckor kvar så hon hinner ju bli både sämre & bättre, hoppas på det sistnämda!!
Jenny
Jag har anmält Hera till Guide + Pet :)
Mvh Felicia
Nu gott folk är det bara 17 dagar kvar till utstälningen
Så en litte mer specifierad lista med vilka som ska med och ställa vad..
Jag Jejjas = Jessica och Anna.
- Skade Pet 47,5 månader
- Gulliver pet 11 månader
- Fenix Nidorino Pet + Ras 8 månader
- Rufus Klippt
- Billyh Boy Klippt + pet 21 månader
Så skriv nu som jag så vet vi vilka vi ställer i mott
så slipper man kolla paprena så noga när man kommer dit 
#66 Oj (!) är det bara såpass kort tid kvar.
Själv ställer jag Halloweens Cherchez 8 månader i Guide + Pet.
Mvh Felicia
#67 japp satt å kolla almenakan förut *L*
Jag har med mig
Caviecares Vincent, rex 17 mån - pet
Marwin's Vilhelmina, nonself dalmatiner 63 mån - pet
Det ska bli skoj med utställning snart igen :)
Hanna

Jag har med mig Våfflan, 16 mån PET… sen kanske också Kålan men inte så stor chans tyvärr…
Jenny

Milton -pet 6 mån
Jossi - Pet 9 mån
Jag som hade tänkte åka dit och kolla på min första utställning!
Det blir nog inte så tyvärr, kanske i sommar på SM istället :) En fråga, kan man "bara" vara med i ex. gurkätartävling? ;)
Puttar upp nu är det inte långt kvar bara 8 dagar *L*

Herregud jag har ju inte börjat förbereda ngt än! Känns som att det är längre än 8 dagar kvar ;P Problem 1 = Kålan är inte helt frisk Problem 2 = Våfflan är fortfarande lite skygg & jag kan antagligen inte ta med Kålan till utställningen vilket inte direkt kommer göra henne lugnare. Våfflan har vart på två utställningar förut men bara som sällskap och då sutiit i transportburen, hmm undra hur det här ska gå 
Jenny
jag har gjort litte örberdelser som att börjat med tassarna första bad omgången är på söndag nästa blir på ons eller tors 
Här har inga förberedelser påbörjats ännu, mer än att jag klämt lite på Vincent och Wilma för att kolla formen - Wilma har kanonkropp nu! :)
Hanna
#77 att du inte förberet än kan jag förstå du har ju flunsan 
#78 - Jo, det borde ju duga som ursäkt ;) Jag satsar på att vara frisk till nästa lördag i första hand, att förbereda marsvinen kan jag göra rätt snabbt (Fixade ju både Greta och Vincent på en kväll, i en husvagn, till SM förra sommaren *s* Resultaten sedan blev väl sisådär iof. ^^).
Hanna
#79 jag är glad att jag har klarat mig på mamma syrran och min bror har legat här så jag har varit instängd på mitt rum i 3 veckor 
Jag har inte påbörjat några förberedelser jag heller ^^
Men det är inte så mycket med min CH-teddy - inget bad, ingen trimning, ingen hit och ingen dit… Bara att motionera henne och låta henne äta samt klippa klorna och smörja tassarna ;P Och rengöra öronen då, men det tar jag dagarna innan utställningen.
#77 Åh vad bra! ^^ Inte tunn om bakdelen alls? :)
Mvh Felicia
#80 - Ropa inte hej ännu ^^ Jag trodde att jag var säker, farmor&farfar hade en släng influensa för ett par veckor sedan och pappa var sjuk ett tag men annars har det inte varit många andra influensa smittare i min närhet. Och ändå lyckas jag dra på mig mer än en vecka i sängen *suck*
#81 - Hon är nog bättre form än någon av de andra här hemma just nu :P Rumpan är rund och fin. Hon kommer utan tvekan ha mycket goda chanser till att ta sista silverkortet i Rönnäng om jag bara får tassar,klor och öron fina. Fast hon börjar allt få lite midja nu *s* Det är tur att hon inte ska ställas ut mycket längre, efter ev. guldpet får det vara nog. Då får hon skrutta hemma med sin Irma och bara vara :)
Hanna
# 82 joho då har jag klarat mig hitils så lär jag göra de
låg förra helgen med en frukansvärd huvudvärk bara, så jag är ganska säker på att jag kommer klara mig, tycker synd om alla som drabas av den hemska flunsan

jag förbereder mig inte förens 2 dagar innan
#82 Härligt! :)
Mvh Felicia

I morgon tänkte jag börja smörja tassar & klippa lite på klorna, men jag har inte bestämt mig om Kålan än …
Aja jag ska ha extra uppsyn på henne nu för att höra om det blvit bättre
Jenny
är det någon som fått bekräftelsen än?

Jag har inte fått den
Jenny
nu har jag fått bekräflesen och vägbeskrivning *L*
Japp, nu har min bekräftelse kommit också :)
Men jag funderar lite på en av klasserna i pet. Det står att Maria Persson ska döma "honor 36-72 mån", 72 månader, då är ju marsvinet 6 år… Det är väl stopp vid 6 år?
Hanna
#91 det kanske är sista utstälningen för den eller så har dom bara skrivit så
Ja, men sista klassen slutar ju vid 72 månader. Det är som att juniorer är marsvin 2-5 månader. Det innebär inte att marsvin som är 5 månader är juniorer, utan att de är juniorer fram till dagen innan de blir fem månader. På samma sätt får marsvin ställas ut tills dagen innan de blir sex år (även om ingen gör det i praktiken).

Nu har jag också fått bekräftelsen =) Men vet dock inte hur jag ska göra med Kålan än jag har inte hört henne tjuta på ett tag. Jag kan ha hört henne en gång i natt då jag vaknade till av ett ljud men är inte säker. Vad tycker ni? Bäst att vara på den säkra sidan och låta henne vara hemma?
#91 Är det inte stopp vid 7 år? Eller 
Jenny
#92-#93 - Okej :)
#94 - Nej, sex år är är det stopp vid :)
Hanna

#95 aha där ser man :P
Jenny
Jag har också fått bekräftelsen ^^
Värst vad många det var anmälda till Guide då O.o
Nä, men det är väl rätt normalt ändå.
#97 Men du hade väl bara anmält henne?
Mvh Felicia

Jag har med fått bekräftelsen :)
Vi får ju en rätt lång bilresa dit (1 tim) och Jossi börjar alltid fälla och få mjäll när vi åker bil, kan det påvärka uts resultatet eller försvinner det??
#99 Oj, så konstigt… Har aldrig hört om något liknande innan. Klart det påverkar resultatet, mjäll är inget man vill att de ska ha. Men det lär inte vara så farligt att du blir diskad eller nått precis ;)
#100 Precis ^^
Mvh Felicia
i dag blir det tilö att bada alla och ta tasarna på dom som behövs bara billy och skade som som har förhårdnader. ska även försöka få tag i Lotta å höra när vi ska vara hos henne annars är det rätt lugnt

#99 När marsvin (& bla. hundar) känner sig stressade så utsöndrar dom små vita prickar som ser ut som mjäll, vet dock inte om det är mjäll 
Jenny

#101 & #103 okej ja jag hoppas att han inte blir diskvalicerad ! men vad kan det vara då? för om man klappar han och kliar honom så kommer det massa :/

#104 Nej diskad blir du nog inte! Hur tam är han? Vibrerar han när du klappar på han & små tjuter?
Jenny

# 105 Stressmjäl är vanligt hos djur. Jag vet dock inte hur man tar bort mjäl än att morsta av dom, vilket jag inte vet går/efektivt. Lycka till :)
Äsch, jag ger upp pluggandet nu. Jan Guillou är inte det minsta intressant att skriva om ;) Nu sätter jag igång och fila marsvinstasar istället.
Hanna
oj har typ inte hunnit börja ens med förberedelserna känns som att jag aldrig hinner börja någonstans. är typ på resande fot hela dagen idag och imorgon är jag bortrest och sen är det utställning. förväntar mig ursla resultat.
Ni som har ifokus-knappar, kommer ni ha på er dem? ;)
Jag ska försöka komma ihåg min i alla fall! ^^
Mvh Felicia
Jag äger ingen sådan knapp
men ni käner nog igen mej ändå
kommer ses i hopp med en blond tjej som är väldigt lik mig
.
nu är alla mina grisar badade bara litte fin puts på tassarna kvar att höra på billyh och skade, kommer få fixa med transporterna i morr för lördag morgon fins ingen tid för mig är det upp in med dom å i vägvi åker från trollhättan vid halv sju kommer få bra platser i alla fall då vi är bland dom första som kommer ditt

Jag ska ha på mig min kanpp om jag kommer ihåg ;) Har inte förberett så mycket än förutom smörjat tassar och klippt klor :P
Jenny
Jag lär få stryka Wilma 
Hon har fått fatty eye… Tji fick jag för att jag tyckte att hon var ursnygg i kroppen. Fy, vad irriterande.
Hanna
#114 nej va tråkigt
men kan det inte gå till baka tills på lördag
?
#115 - Jag såg det första gången för någon vecka sedan, då hängde det bara lite. Tog då bort torrfodret nästan helt för att försöka få ner det så att hon skulle kunna ställas den här sista gången. Tyvärr verkar det bara ha utvecklas mer så nu ikväll ser man tydligt den lilla fettsamlingen om man "drar" lite i ögat.
Hon kunde gott ha väntat en vecka, sedan hade det varit lugnt >.<' Men nähä. Ingen guldpet av Wilma alltså.
Hanna

#114 Ajdå :/
Jenny
Jag kanske maskerar Irma och tar med henne istället…
Hanna

Ta med henne iaf!
Jag har haft ett marsvin med fatty eye, på vissa utställningar anmärkte de på det, på andra så placerade hon sig i finalen.
Eftersom hon redan är anmäld så kostar det ju ingenting att ta med henne och testa iaf:-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Skulle vi inte kunna skicka in bilder här i tråden så vi vet hur vi ser ut så man kan hälsa om man vågar (a)
Vill åka och kolla ju! Men min morbror flyttar på morgonen och senare på eftermiddagen ska jag iväg till stallet och städa ;)
Borta på SM också, nu undrar ni om jag har tid med mina marsvin säkert, jodå. Det har jag, hehe :P

Kålan får tyvärr inte följa med :( Får se hur det blir med Våfflan nu för hon har bara vart utan Kålan max några timmar förut och nu blir det nästan ett helt dygn. Jag ska sova hos morfar i natt och tar med mig Våfflan dit men jag får väl hoppas att hon håller sig lugn…
Ja och på tal om Kålan så om hon inte blir bättre inom kort måste jag nog tyvärr avliva henne
Och då måte jag ha tag i en ny liten kompis (hona) till Våfflan… Aja det får lösa sig men är det någon som har en hona inom Västragötaland till salu så hojta till!
Bild kan jag fixa i kväll så ni känner igen mig men jag ska ha på mig den lilla Mif knappen ;)
Jenny

#122 Synd det där med Wilma :( men jag har också haft eller jag har ju kvar henne, som har fatty eye och hon har placerat sig bäst av alla mina marsvin!!! så som någon anna sa, så finns det lite hopp om att hon kan placera sig. =)
Lycka till, till alla!!! Jag ser ut såhär och fotot är rykande färskt ;) ->
#124 - Vad trist :( Hoppas att Kålan blir bättre!
Jag har ju två småflickor här hemma varav åtminstone en kommer att säljas… Har inte helt bestämt mig ang. Ella ännu :/ Leveransklara i mitten av april.
Hanna

#126 Okej du kan väl säga till när du bestämt dig sen då för mitten av april är ganska lagom att få hem en liten ny.
Jenny
Nu är Vincent fixad, han ska ha ett litet bad bara. Wilma är nästan klar. Hon lyckades kissa ner mig tre(!) gånger så jag lessnade på att fila tassar, jag får ta det sista imorgon. Det ser dock ut som om hon har påbörjan till fatty-eye på det andra ögat också. Lilla gumman.
#127 - Vi kan ju ta och prata om det imorgon på utställningen :)
Hanna

#129 - Jag känner mig så dum som inte hälsade sist, jag tyckte allt att jag kände igen Milton från bild härinne men sen blev jag osäker ^^ Imorgon hälsar jag!
Hanna

#130 säger samma sak! jag trodde jag kände igen dig men vågade inte hälsa för var osäker x'D men sen så såg jag att det var du för kände igen dina marsvin :)
Du heter Hanna va? så man vet vad man ska säga när man möster dig ;D
#131 - Haha ^^ Japp, Hanna men du kan kalla mig Du också ;P
Hanna
så nu är alla grisar fixadeburarna laddade med hö å spån, nu väntar jag på att pastan ska koka klart så jag kan göra färdit maten för i morr sen är det sängen. jag kommer ha på mejen rosa tunika å syrran en orange tröja som det står "Häst utbildning på heltid" på vi går nog inte å missa
. Natti natt alla ses i morr
Nu är Vincent badad och torr *pust*
Härmed tar han första platsen från Sune som hemmets jobbigaste badgris! Jag var helt genomblöt från topp till tå efter hans bad ^^
Hanna
Gud va kul alla verkar ha det innan och under utställningar! Vill också kunna ställa ut någon gång i framtiden.

Abico okej :)
Nu är mina grisar badade och deras klor filad! tog en timme att fila deras klor XD dom gillar inte det! fick muta med massa sallad hela tiden ;D
Hera är öhrm… så klart hon kan bli *s*
Eftersom hon är så grymt envis och motsträvig gällande öronrengöring får jag ta en del imorgon - som vanligt. Matat in adressen i GPS:en har jag också gjort, samt packat. Så imorgon 7:30 bär det av! :)
#129 Dig känner jag igen, vet vem du är! :P Dock inte vad du heter.
Bild på mig finns i lite andra trådar och utställningsfoton med en lurvig sak intill. Fast antagligen är jag med Hanna, Emelie och Fanny så hittar du dem hittar du mig (A)
Imorgon ska jag bannemej hälsa på dig också, Jessica ;)
Mvh Felicia

#138 ja det gör du nog.. var på uts i Mönldal ;) ser jag dig som hejar jag om jag vågar ^^

Ja det kan vi Hanna =)
Sådär allt har gått bra med Våfflan hitills. Jag klippte klorna & badade henne sen för första gången vilket gick väldigt bra så nu sitter hon torr & go i buren. Men jag glömde smörja tassarna så det får jag göra i morgon bitti, vi ska åka 06.00 känns jätte kul eller inte… Förövrigt verkar Våfflan ovanligt lugn så hoppas att det går bra i morgon, dock undrar jag om någon kan hjälpa mig att rengöra öronen på henne i morgon?
Jag vet nämligen inte om jag har lyckats så bra med det för antingen hade hon kanppt skiga öron eller så rengorde jag ite på rätt ställe
Har ingen bild men är en blond lång tjej med ett litet marsvin som är golden/White/black + att jag har min Mif knapp på mig så ni lär väl se mig =)
Jenny
Näe, nu är jag så trött så jag går och lägger mig. Har gjort iordning transporterna men resten tar jag imorgonbitti. Bilen åker senast klockan sju härifrån. Jag lär ha på mig ett långt, grönblått linne och ett par mörkblå jeans.. Hittar jag MiF knappen tar jag med den också :P
#140 - Bra bra :) Jag kan visa dig hur du tar öronen också om du vill, förutsatt att vi hittar varandra innan grisarna ska upp för bedömning :P
Hanna

#141 ja det gör vi nog jag lär ju känna igen dig i alla fall ;P
Jag kommer ha på mig mörka jenas & en grå huvtröja med en dödskalle & lite lila i mitten i morgon, så nu borde ni verkligen känna igen mig ^^
Jenny

Japp, nu e jag äntligen färdig :D… eller inte, om jag tänker efter ..hmm…. trött e jag iaf. måste gå och sova snart. Men jag får väll iaf vänta tills handukarna är färdig tvättade, för annars har jag ingen handuk som jag kan ta med, då alla är smutsiga.. Jag vet, dåligt planerat, menmen ^^,
Min Wilma kissade ner mig 4 gånger när jag filate klorna, så det blir troligen svarta ysbyxor imån, och någon tröja och troligen min vita tröja med svarta prickar. Hmmm… vet inte om an säger tröja menmen, sak samma.
Min söta lilla Atlantis bajsade som bara den och sen så råkade hon också kissa ner mig, å då var det bara att byta tröja igen. Som alltid blir det en massa tröjbytten på dagen innan utställningen.
Escada orkar jag inte ta idag så det blir filande iån på henne. Skönt att jag inte behöver bada henne iaf. ^^,
Tjockisen Ida pysslade jag om lite när jag kom hem från skolan. Men fila och klo klippning + in smörjning av helosan.
Hade bra, å Lycka till ALLA!!!
PS! ska samla mod till att häsla på alla, är extret blyg ibland 
*gäsp* I'm up!
Det kändes inte ens som om jag hann gå och lägga mig ^^
Nu ska jag väcka mamma och försöka plocka ihop mina grejer och marsvin :P Det är alltid lika intressant att se om man får med sig allt för jag kan vara rätt snurrig så här dags.
Hanna

säger samma sak gäsp!
gick upp 05.00 och åt frukost och gjorde iordning mig. Nu så sitter jag här och väntar på att pappa o syrran ska bli klara så vi kan åka ;D
Jag kommer ha på mig ett par blå/gråa jeans och en mörkblå munkjacka från NMike ;D sen så kommer jag ha uppsatt hår :D
LYCKA TILL NU ALLA!

Hemma igen! Det gick bättre än förväntat idag Våfflan kom 2/4 och skötte sig jätte bra =) Jag hade missat lite smuts i vänster öra det var de enda dom anmärkte på, men men man lär sig av sina misstag ;P Våfflans resultat:
Kropp & sundhet: 22/25 Bra kropp
Temperament: 13/15 Fjäskar för domarn
Päls & hud: 13/15 Ren & fin
Ögon: 9/10 Fina
Öron: 8/10 Lite smuts i vänster öra
Tassar: 9/10 välklippta klor & mjuka tassar
Övrigt:
Kondition/presentation: 15/15 Välpresenterad
Maximal slutsumma: 89/100
Placering: 2/4
Så jag är jätte nöjd med dagen & jag vågade tom hälsa på Hanna ;P Alla er andra här ifrån kände jag igen men vågade inte hälsa 
Aja hoppas att det gick bra för alla =)
Jenny

Suck vad jag är besviken :(
Jag fattar inte att hur Escada fick "inte i form" HALLÅ hon hade inga speciella avdrag. Ren och fin. lixom. och så fick hon "tunn" på päls och hud. tunn, hud? … päls?? detta är ju inte ras ju *grr* vad arg jag blir på domaren.
För Atlantis får jag väll vara nöjd med hennes första silver :D och så fick hon 9+ för hennes mjuka tassar ^_^. Dock blev jag besiviken att inte få hp för det. :/
Wilma hade smuts i örat pag. slarv och det var ju synd :(
Nu är jag hemma, har släppt ner en mycket trött Hera i buren igen och gosat med min lilla favorittjej och hennes "hanbesök" ett tag ^^
Det var jätteroligt att träffa er alla som jag inte träffat förut, även om det inte blev så mycket mer än några ord ;P På utställningen kunde det inte gå så mycket bättre för min del ;)
Heras resultat i Petclas:
Kropp & sundhet: 23/25 Bra kroppTemperament: 14/15 Pussar & pratar
Päls & hud: 13/15 _Ren & fin
_Ögon: 9/10 Vackra
Öron: 9/10 Välskrubbade
Tassar: 9/10 Välklippta klor. Mjuka tassar.
Kondition/presentation: 15/15 - Välpresenterad
Maximal slutsumma: 92/100 och SILVERKORT
Placering: 1/6
Hon gick till Petfinalen och blev Bästa Pet 2!
I Guide fick hon 88 poäng och kom på andra plats, även det är jag nöjd med! :)
#146 Jag var ju så dum som inte hälsade när du stod bredvid mig, var helt upptagen på att prata med Emelie *s*
#147 Äsch då, det gick ju bra för dig! :) Det kan inte vara på topp med alla marsvin jämt - fast visst håller jag med att det är trist. Hur gick det annars för Wilma?
Mvh Felicia
Låt mig presentera:
Guldpet Marwin's Vilhelmina
Fick idag sitt tredje och sista silverkort och kan därmed kalla sig Guldpet samt pensionär. Hon imponerade stort på domaren, som inte sa ett ord om fatty-eyes.., och fick sedan HP "välbevarad dam".
Och Guldpet Caviecares Vincent, fick också han sitt tredje silverkort idag och kom etta i sin klass på fem riktigt snygga killar (Till mattes stora förvåning). I finalen ville han hellre pussas med mig än sitta på plattan men domaren såg tydligen vad hon ville se för han blev BIS Pet 4! Och fick HP för dagens renaste päls, haha ;) Så alla krångel igår med badet lönade sig.
Helt galen dag *s* Jag som tänkt stryka Wilma och eg. inte hade lust alls att åka imorse, eftersom bägge två såg så bedrövliga ut och inte hade några chanser… Jag måste sluta vara en sån pessimist.
Hanna

Grattis till er :D vet ni vem som vann den klassen jag var med i med Våfflan ? 18-24 månader eller ngt :P
Jenny
#150 - Det kan nog ha varit Kanel, hon blev BIS Pet 1 om jag inte minns fel.
Hanna

Grattis Hanna och Felicia =) Ni hade finfina djur idag :D
#148 Wilma fick 89p och där med 4/4 och det är fösta gången hon kommer sist i sin grupp ^^,

för oss som är helt obevandrade i det här med utställningar, kan inte någon förklara dom vanligaste begreppen?
vad betyder t.ex. guide?
#152 - Tack tack ^^ Jag tycker då inte att dina djur såg så dåliga ut heller, det jag såg av dom :/ Men ibland går det mindre bra.. Du tar igen det nästa gång :)
#153 - Ett tips är att läsa artikeln: Tema utställning, del 2 - på utställning
Hanna

guide är en förkortning på guidestandard. Det är en klass för rasdjur som inte är godkända som raser i den vanliga rasstandarden som alla rasmarsvin följer. Skillnaden mellan ras och guide är att i guide kan man inte tävla om certifikart (cert), certifikatkvalité (CK). Det kan inte tävla om titlar som t ex SV-09 (sv-09= Svensk vinnare 2009. på Svenska mästerskapen,SM)
Sen finns det även en klass under guide som är ostanardiserade, ost. Det kan inte tävla om cert, ck eller titlar. men det är också poänglöst och följer bara en standard.
Hoppas du förstår, om inte är det bara att fråga igen ;)

Grattis hanna och felicia :D!
idag vågade jag faktiskt hälsa på båda er och ni hälsade på mig o Milton ^^
så kul att träffa er ! :D
Milton kom 4 / 4 :/ Men det var bara för att han ställdes ut i pet 5-8 mån ochh när vi kom fram till domaren så kom hon fram till att han är några månader unger ;D vi trodde han va 5,5 mån men domaren sa 3,5 mån ! XD så han var lite för ung för sin grupp! så nästa gång blir det en klass ungre ;D
Jossi kom 8/ 11 i pet :D
#156 - Haha. Jag blir speedad av för lite sömn, det är därför ;)
#157 - Ojdå :O Men jag håller med om att han ser väldigt liten ut för att vara 5,5 månader.
Hanna
#147 Tunn/gles päls mer än vanligt = poängavdrag. Långsmalt djur med ojämn massa samt gles päls = ej helt i form. Ta gärna upp sånt här med domaren på plats om det nu är tokigt enligt dig, skulle kunna haft en väldigt lång förklaring för dig om du frågat. Kommer ej diskutera mina bedömningar på detta forum men varsågod att mejla.
//Dagens BISdomare i Pet.

GP Hippie´s Wilma
Kropp & sundhet: 22/25 Bra kropp
Temperament: 13/15 Nyfiken
Ögon: 9/10 Vackra
Öron: 8/10 Lite smuts
Tassar: 9/10 välklippta klor & ok tassar för ålder
Övrigt:
Placering: 4/4
Atlantis
Kropp & sundhet: 23/25 Mycket bra kropp
Temperament: 13/15 Lugn & trevlig
Ögon: 9/10 Vackra ögon
Öron: 9/10 Rena ögon
Tassar: 9+/10 välklippta klor & jättemjuka tassar
Övrigt:
Maximal slutsumma: 91/100
Placering: 1/4
Torpstigens Escada
Kropp & sundhet: 21/25 Bra storlek men kantig, önskar mer och jämnare massa
Temperament: 14/15 Snäll & mysig
Päls & hud: 12/15 Ren, lite tunn
Ögon: 9/10 Piggs klsra
Öron: 9/10 Rena smidiga
Tassar: 9/10 smidiga, välskötta
Övrigt: 0/0 snäll & trevlig men lite ur form
Kondition/presentation: 15/15
Placering: 8/8

#158 aa det var en stor överraskning! ;D
Nu är även vi hemma super trött å ont i ryggen
Våra reseutat blev
Nisse blev 4/11 i sin klass med 91p Råkade klippa i pulpan i går
annans hadde ha gått till final sa Eva .
I ras fick han 83p (va bara ute efter bedömningen) domaren gillade hans breda huvud täta päls och strävheten, (synd på överbehåringen stor och finn för ålder)
Gulliver blev 1/11 92p silverkort! gick till final, fick ett hederspris som "ullis favorit" ( tror jag det var ) i finalen blev han bästa pet 5.
Skade blev 1/4 i sin klass 89 silverkort! gick till final. i finalen blev hon bästa pet 8.bara ett silverkort kvar, sen är hon guldpet!
Billyh 91p + silver kort oplacerad i finalen och Blev bästa klippta 2 med 88p.
Rufus bästa klippta långhår 3 med 88p.
Är mycket nöjd med dagen tyckte det va mycket trevligt att Hanna och Felicia kom fram å pratade
.
Grattis alla till fin finna resultat..

Grattsi Jejja!
träffade jag dig på utställningen ? x'D
#163 vi sprang säkert för bi varandra *L*

Grattis till alla med era fina marsvin! :)
Synd att jag inte såg… typ någon från MIF på utställningen. Kan bero på att jag inte har någon aning om hur ni ser ut, eller vad era marsvin heter^^' Sedan så hade det underlättat att använda MIF-knapparna på utställninge, såg inte någon knapp alls! :P Jag trodde att det var det som knappen var tillför?
Men jag träffade (såklart) Felicia, Hanna och Fannie. Sedan Miltons ägare som satt vid samma bord! :)

#164 Roligt att det gick bra för dig :)
Trevligt Att träffa er andra, Felicia, Hanna, Emelie, Therese, Ann-Marie, Tanja, Marianne… hm.. missat någon? Hoppas inte de, skäms isf jätte mkt för de. + Saga. Vet dock inte hon är en MIF.
Wedi vem är du? missade jag dig helt eller nått?
Juste ja det glömdejag vi blev ett marsvin rikare
Vi bestämde att Fenix´s Nidorino "Nisse" kommer stanna hos oss tills han blir gammal och skruttig 

#156 vi ställde våra lickor i samma klass (;
Jenny

#166 Ja jag såg dig och hälsade faktiskt på dig me XD jag satt brevid Felicia :D < 33

#167 Va roligt :D hur många marsvin har du? *nyfiken*
#157 Nämen hoppsan sa :P Varifrån hade du fått reda på 5,5 månader? Det var trevligt att träffa dig med :) Vad heter du förresten?
#159 Måste bara säga att jag tycker att ni domare och övriga som arrangerar utställningar är värda en enorm eloge! Det är verkligen otroligt att ni ställer upp och bedömmer alla marsvin :)
#162 Grattis! Det gick ju jättebra för Gulliver - tyckte ni fick komma fram och ta emot pris hela tiden under Pet-prisutdelningen ^^ Japp, det var skog att träffas :)
Mvh Felicia
#171 tycket jag med *L* ja det blev litte spring för anna där *L*Inte så illa för en oplacerings gris *L* sist vi stälde fick han dåliga poeng men denna gången va det mycket bättre. Anna blev väldigt paff när dom ropa upp både Skade och Gullivers placeringar *L*
Grattis allihopa! :)
Hur gammal är maxåldern för ett marsvin att ställas ut? Min ena hona fyller fem elr fyra i år (ej säker), tycker ni att man kan ställa ut henne om hon är i bra kondition och är pigg framåt och nyfiken
Aldrig ställt ut, vill gärna och hon är nog den enda som är tillräkligt bra konditon för det ;) Dom andra har också muskler och sånt, men skinnet hänger där deras "fett" var innan ^^, Kan väl tillägga att dom är omplaceringar, fast den sista kommer inte från eragons.. :)
#173 Det står allt sånt i artikeln som är nämnd ovan, samt del 1 på den… ;) Men maxåldern är 6 år. Självklart kan du ställa ut henne ^^
Mvh Felicia
#174 Tack för det snabba svaret :)
#175 Så lite så :P
Mvh Felicia
#176 Fast jag hittar inte något i den här tråden..? :P
#177 Se inlägg #154! ;)
Mvh Felicia
#178 Aha, du menar det. Tack såmycket! :)
#180 Åh vad han är fiiin! :)
Mvh Felicia
#182 visst är han :-) så litten å klan han va när vi fick hem han det kan maninte tro nu precis han har blivit en stor och snygg kille 
#183 Ja, han är supersnygg! Nacken är ju jättemaffig <3
Mvh Felicia
#184 ja det är den synd bara att han är fel teknad annars hadde han nog gått bra i ras
Oj, jag har nog helt missat den här tråden 
Vad bra det verkar ha gått för alla här!
#148 Wow, stort grattis till placeringen! :D
#149 Vi måste vara världens största pessimister, fast du kanske är ännu större eftersom att dina grisar får silverkort när du egentligen vill stryka dem xP
Grattis! ^^
#180-181 Åh, vad bra det verkar ha gått för dina grisar! =) Jättegrattis!
Så fina de är. ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#186 tack ja det gick över förväntan bra *L* inte illa att åka på utstälning å ställa 4 st i pet och komma hem med 3 silver kort vart litte körigt i finnalen bara alla 3 är olika åldrar *L*
#186 - Jo, jag måste sluta tycka så illa om mina egna marsvin innan utställning *s* Men å andra sidan, man kan ju inte bli besviken om man inte har några förhoppningar :P
Hanna
#186 Tackar, är själv mycket nöjd :) CH-teddysarna behöver verkligen få komma med på resultatlistorna mer (annat än i Guide) så folk får upp ögonen för rasen. Nästa år ska de bli en godkänd ras, annars… :P
#188 Det känns som att du har en poäng där *s*
Mvh Felicia
#188 Du tar orden ur mun på mig 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#189 - Klart att jag har :P
#190 - Haha ;)
Hanna

Någon som vet om bilderna där ifrån har kommit upp? och vart i sådana fall 
Jenny
#192 De har tyvärr inte kommit upp än men här hamnar det sen ;)
Mvh Felicia

#193 Aha tack ;P
Jenny
#192 - Jag är inne och kollar varje dag, men inget ännu :P
Hanna
jag är med inne varge dag flera gånger