Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2615 ggr
devilsdaughter
0

Lily fick livmoderframfall

Imorse födde Lily 3 bebisar, två döda och en pojke som levde. Men även livmodern kom ut.. Jag såg inte förlossningen så jag vet inte hur länge sedan det var det hände. Hon såg väldigt dålig ut iaf och det blev ilfart till veterinären. När vi kom fram var hon jättedålig, helt kall och stel.

Veterinären ville iaf försöka att rädda henne så det blev operation direkt. Ringde dem i förmiddags och hon hade då precis då vaknat ur narkosen. Helt sjukt att hon klarade sig igenom operationen. Jag trodde att hon skulle somna in helt när hon blev nersövd. Fast risken är stor att hon dör när hon kommer hem. Marsvin och operationer brukar ju inte gå så bra..

Detta känns verkligen urjobbigt… Min pappa skulle hämta henne åt mig eftersom sambon jobbar nu. Han skulle hämta henne 4 så de kommer närsom nu..

Stephanie-D
0

ojdå det låter inte kul :/ du får berätta sen hur det gick med henne.

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

devilsdaughter
0

Tyvärr dog hon i bilen på vägen hit. Ungen är pigg men antagligen kommer han också att dö.. Usch, nu känns inget kul…

Abico
0

Nej, vad hemskt :(
Du kan inte stödmata ungen då? Eller efterlysa digivande honor i närheten som kan ta ungen?

Hanna 

Stephanie-D
0

#2 usch vad tråkigt :/, säger samma sak som #3, kan du inte testa att stödmata honom? hur mycket kostade operationen?

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

zuperzita
0

Nej fy! Ursh det är sådant här man aldrig vill att det ska hända någon. Det är hemskt.

[nadvard]
0

Neej va tråkigt =( Hoppas att ungen lyckas klara sig iallafall. <3

spiritedaway
0

Va tråkigt :( jag beklagar.
Hoppas ungen får klara sig !

KAK67
0

Usch vad hemskt. Jag har en diande hona i Tullinge. Om du råkar bo i närheten kan vi prova om hon vill ta emot lillkillen.

Linnet
0

Du kan stödmata ungen, det är ett himla jobb men det går. Har du andra marsvin som den kan få vara med. Det är ju matning var tredje timme som gäller dag och natt i några veckor. Men en som jag känner var med om samma sak, mamman fick livmoderframfall och klarade sig inte, men hon lyckades klara alla tre ungarna.

TRASAN
0

R.I.P mamman :( hoppas på all lycka till lillkillen.

queenlinnea
0

åh :( jag begklagar, hoppas lillponken klarar sej!

devilsdaughter
0

Hej!

Ja, jag stödmatar ungen med semper modersmjölksersättning. Jag har stödmatat 4 ungar förut som förlorade sin mamma men dem dog allihop. Fast de var ju för tidigt födda också, vilket denna inte är. Han är pigg och så, äter hö. Men han är inte jättevillig till att ta sprutan. Får bara i honom pyttelite åt gången. Funderar på om man kunde få i honom på annat sätt, så att han kan äta själv, men det är nog svårt. Kanske man kan ge honom lite uppblött vetekli också.. Han väger 95 g och det är ju en bra början! Han går ihop med 3 honor i samma bur som han föddes i och det fungerar bra.

Operationen kostade 950kr och då ingick en påse Critical Care att mata henne med och ett återbesök imorgon då hon skulle ha fått en del sprutor till som nu inte blir av då…

Vi har begravt henne nu ikväll..

zuperzita
0

#12 - förstår din sorg.. Snart ett år sedan min bästa vän försvann från mig.

Du kanske kan använda liten nappflaska? kolla bilden

Den fanns på här

och du kan klicka på smådjur och övrigt klicka på alla och där se du den :)

devilsdaughter
0

Bor förresten i Karlskrona om någon har en digivande hona i närheten.

devilsdaughter
0

Hmm, undrar om risken är mindre att de får ner i lungorna med en sån.

Sandra-B
0

Så tråkigt med din hona, vet hur det känns att mista en hona på det viset:
Jag miste en hona efter ett kejsarsnitt i maj förra året, tyvärr blev det ingen levande bebis heller:-(

Jag rekomenderar dig att köpa fortimell (med skogsbärssmak) som säljs på apoteket.
Det är kraftigare än babysemp och ungarna brukar öka bättre på det enligt min erfarenhet (många uppfödare använder sig av fortimell när de matar både bebisar och vuxna).
Dessutom så brukar jag använda mig av tesked när jag matar bebisar, risken är nästintill obefintlig att de får ner nåt i lungorna då och det är lättare att få i dem maten tycker jag (nackdelen är att det blir gansk akladdigt) när de är runt 7-10 dagar brukar jag blanda i lite havrekli i fortimellen och sen successivt göra gröten tjockare (men det måste gå ganska långsamt i början så att de vänjer sig vid konsistensen).

Jag har matat flera marsvinsungar till 100% där mamman inte velat ha med dem att göra och de allra flesta har klarat sig och blivit stora och friska grisar:-)

Har du några frågor så får du gärna skica ett PM till mig:-)

Lycka till med bebisen!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

devilsdaughter
0

Ja, fortimell har jag. Men jag visste inte att man kunde ge det så tidigt? Så man kan alltså ge dem det från det är dem är nyfödda? Ska prova med tesked, tack för tipset!

Sandra-B
0

Jag använder mig av fortimell från första stund och det går jättebra:-)
Var själv tveksam till om det var bra först men efter att ha pratat med andra uppfödare som gjort så provade jag och det har fungerat utmärkt:-)

Gör det, tesked har jag alltid använt (gillar inte sprutor/pipett för jag är rädd att de får ner det i lungorna vilket jag har hört att en del råkar ut för).
Med tesked så äter de i sin egen takt:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

devilsdaughter
0

Provade med tesked nu och det gick jättebra! Tack så jättemkt för tipset!

Hade en flaska fortimell med apelsinsmak, ska köpa mer imorgon.

Sandra-B
0

Så lite så, bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter man samlat på sig tycker jag:-)

Ok, det fungerar nog också.
Jag har alltid använt skogsbär och det älskar mina grisar (har en hona som jag fick mata med fortimell i slutet av sin dräktighet som fortfarande blir helt hysterisk om jag sätter ner en spruka med fortimell framför henne i buren, oh försöker ta hela sprutan och springa iväg med:-P).

**SMF 237 Sweet Dream's 

devilsdaughter
0

Men du ger inte någon mjölkersättning alls då? Utan bara fortimell i början?

devilsdaughter
0

Ja, så länge de tycker om fortimellan så är det ju jättebra. Jag hade en hona jag matade då hon toxade och hon avskydde fortimellen. Men den lille killen jag matar nu tyckte om den, han fick i sig mkt mer med teskeden än men sprutan.

FeliciaS
0

Vad tråkigt med din hona! Känns lite halvkul att läsa om något sådant just som min älskling är dräktig och allt, även om det inte behöver betyda något ^^

Hoppas verkligen bebisen överlever *håller tummar och tassar*

Vila i frid Lily!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Ja, jag kör med fortimell från första början.

Skönt att det går bra teskeden:-)

Ojdå, kan du redan konstatera att Frideborg är dräktig!?
Hon kan ju inte vara långt gången…

(Sorry för OT TS).

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

#24 Ja, hon blev parad 17 mars och den parningen tog för hon är allt lite tjock om magen. Imorgon har det gått precis 3 veckor.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Eh, tjock redan i tredje veckan?:-S
Lily-Anne som hade sex bebisar i sin mage var inte synligt tjock förrän hon var i typ 5:e veckan eller nåt sånt, iofs var det några stenfoster.

Säker på att det är dräktigheten som syns och inte bara att hon lagt på sig lite?
Tycker det låter mer sannolikt, även om det skulle visa sig att hon är dräktig.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#26 När Naomi var dräktig med sina 6 små bebisar började det nog synas ca vecka fyra… tidigare än så, brukar det mest kännas som små små knutor i magen bara.

[nadvard]
0

Hur länge är de dräktiga? :)

Sandra-B
0

Marsvin är drätig i ca 70 dygn, dvs ungeför 10 veckor.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Precis.
Hade det börjat synas redan innan vecka tre hade jag blivit rädd, fast jag tror verkligen inte att det är möjligt att en dräktighet syns så tidigt, oavsett…

**SMF 237 Sweet Dream's 

MikaTela
0

"Bor förresten i Karlskrona om någon har en digivande hona i närheten."

Jag bor i Hovmantorp och har en hona som fick ungar för 3 veckor sen, troligen lär hon ju ha di kvar att ge och kunna utveckla mer om hon får unge. Hade egentligen tänkt ställa henne i maj men kan jag rädda ett liv gör jag hellre det! Så vill du kan ni köra upp ungen till mig.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

tantnett
0

Nej vad ledsamt att Lily inte klarade upp det.

Sov i ro lille Lily.

Hoppas innerligt att hennes son visar sig vara en fighter. Håller tummar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

devilsdaughter
0

Hayah: Tack för erbjudandet! Men jag har inget körkort och sambon jobbar över hela påskhelgen.. Det hade varit nu man hade behövt komma upp med honom medan han e liten och det blir lite svårt tyvärr..

Men det går bra med matningen iaf.. Jag funderar på att köpa en transportbur som jag kan ha med honom och min äldsta hona i när jag är iväg. Tror ni att det är för stressande för honom? Grejen är den är vi bygger hus några mil härifrån och jag har min häst där. Och varje kväll och hela helgerna är vi där och sambon bygger och jag sköter hästarna m.m. Tror ni att jag kan ha med dem dit så att jag kan mata regelbundet och ofta? Eller borde jag stanna hemma de närmsta veckorna?

KAK67
0

Kan man inte blanda Critical Care och Fortimell? Jag har tvångsmatat vuxna djur med critacal care - det skall tydligen vara det bästa.

Vad billig operationen var. Jag har aldrig lyckats med ett vet.besök med sövning under 2 000 och då UTAN operation. Jo förresten, kastrering, under 1000kr har jag betalat.

devilsdaughter
0

Ja, operationen var billig. Har också funderat på om man kan blanda i lite critical care…

FeliciaS
0

Critical Care är ju verkligen jättebra tycker jag! :) Frågan är om man kan ge det till nyfödda bebisar?

#26 #27 Alltså jag kan ju inte säga att det syns jättetydligt om man kollar på henne, men om man känner på magen (håller en hand under) så är det ju skillnad mot förut. Och man känner ju inga foster precis, utan som små knutor som Anna beskrev det. Fast jag kanske inbillar mig ;P (bild finns här)

Nog diskuterat om det i den här tråden, jag tror TS vill att vi håller oss till ämnet ;)

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

Hehe, det är ingen fara. Prata på ni.

FeliciaS
0

#37 Okej, så bra ^^

Skönt att det går bra med matningen! Jag tror nog ni kan ta med honom och en äldre hona i en transportbur om ni ser till att ha någon filt över buren så det blir lugnt och tryggt.

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

Tyvärr har han inte ätit något hö idag vad jag har sett , vilket han gjorde igår.. Lite lös i magen är han också..

FeliciaS
0

#39 Det är ju jätteviktigt att de får i sig fibrer, så mata honom med Critical Care som är väldigt fiberrikt. Ge honom också hövatten och kanske en gurkbit rullad potatismjöl mot lösheten i magen.

Mvh Felicia

devilsdaughter
0

Japp, har provat lite smått med Critical Care blandat med fortimell, men nu tycker han inte om det längre.. Får i honom pyttelite och sen lite sempermjölk efteråt.

devilsdaughter
0

Det går mkt bättre nu. Han gick i början upp från 95-100g men han gick sen ner 5 gram och åt väldigt dåligt. Satt ensam i holken och gjorde ingenting, åt inget hö när jag gav. Men igår eftermiddag vände det och han äter mer av fortimellen nu ,men när jag blandar i Critical Care så äter han det inte. Men nu äter han ju hö så det borde ju gå bra såhär. Han väger nu 100g. Han följer efter äldre honan och äter hö när de andra gör det.

Det jag är lite orolig för är att jag inte sett till något bajs sen då han var lös i magen. Det kommer inget då jag försöker massera fram det. Kanske Kajsa, min äldre hona tar hand om det.. Hon tvättar honom efter matningen, men jag har aldrig sett att hon tvättar magen på honom. Kan han vara hård/förstoppad? Vanligast är väl att dem blir lösa när man stödmatar? Och då ser man ju det.. Någon som vet? Han vill inte äta någon grönsak eller så, som gurka, äppel osv..

[starlights]
0

#42 När jag hade moderslösa ungar i somras matade jag dem endast med fortimell, och det fungerade utmärkt!=)
Sen är det självklart jätte bra om du får i honom lite Critical Care, men det är nog inget att vara orolig över om han inte äter det.
Precis som du säger så brukar de små själva äta lite av höet, det gjorde mina små moderslösa bebisar också och därför tyckte jag inte att de behövdes matas extra med hövatten/critical care.

Eftersom det är en såpass liten unge tror jag dessutom att det är mycket svårt att få honom att äta något annat än fortimellen, så därför är det viktigt att se till så han får i sig det!
Om någon vecka eller så kommer han nog även att börja smaka på den mer fasta maten ska du se.;)

Angående bajset, så kan det vara så att den vuxna honan fixar det. Men för säkerhets skull så testa att massera med en fuktig topps runt könet, då brukar det kunna sätta fart på både bajset och kisset.;)

devilsdaughter
0

Ok, tack för svaret. Jo, har testat det, men det kommer inget. Den äldre honan har nog tagit hand om det. Vad bra det är att ha äldre erfarna honor när sådant här händer.

[starlights]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#44 Japp, det är det bästa för små moderslösa bebisar!=P

Bild på Olga som var fostermamma åt min moderslösa kull!

devilsdaughter
0

Åhh vad fina! Vad många bebisar!

[starlights]
0

#46 Ja, de var 6st i kullen. Dock överlevde tyvärr inte två av dem.

devilsdaughter
0

ok, men fyra av sex är ju bra när dem inte har sin mamma. Men det är alltid tråkigt när dem dör. Min förra hona toxade och alla fyra ungarna dog, men de var för tidigt födda med, vägde runt 50 gram, de levde i 2 veckor med stödmatning sen dog de en efter en.. Mamman dog också.. Verkligen tråkigt när sådant här händer, två ggr i rad dessutom.