Skada i ögat
Hej!
Min tjej Selda på fyra år har skadat sig, på sitt högra öga. Vi tror att hon är blind, och att hon var det från när vi fick henne. Tidigare ägare tror också det.
Det började för två dagar sedan när hon blundade på ena ögat och det stack ut ett höstrå, jag drog ut det men hon fortsatte att blunda. Jag väntade tills nästa dag för att kolla om det blivit någon förändring. Hon blundade inte, men det är jobbigt att "dra" i skinnet så att man ser hennes blåa cirkel runt om. På det andra ögat ser man nästan alltid det.
Runt det skadade ögat, så är det lite rött, på det blåa. Men eftersom jag inte får upp så mycket av det ögat kan jag inte säga om det är runt hela ögat, eller bara där. Hon verkar inte heller ha ont, jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som om att hon blivit lite vitare på det högra ögat också.
(Bild nr.1 På det vänstra ögat)
Lägger upp två bilder, MVH Alma.
Mitt ena marsvin hade oxå så, skadat hornhinnan av hö
eller en klo. Veterinären skrev ut antibiotika ögondroppar
och hon blev bra på några dagar. Lycka till.
Varför tror ni att hon är blind?
Jag skulle åkt till veterinären med henne (ringa först och höra efter).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Okej, blir till att ringa vetten iaf på tisdag, efter denna långe helgen. Tack!
#3 Ska höra av oss till veterinären efter denna helg.
Hon bits, ifall man ex. ska ta upp henne och hon inte "uppfattar det", ibland, hittar inte alltid grönsakerna, bits om hon inte ser en, eller om man ska mata henne med handen och hon biter på ett finger ist. Det sistnämnda gör hon ofta! ;) Hon är även väldigt social, det är verkligen mysigt, eftersom hon antagligen inte uppfattar jobbiga rörelser runt om henne. Även när mina två andra tjejer ska lägga sig bekvämare i knät och dom går "runt" henne så kan hon hugga.
#4 Okej ;) Var bara nyfiken ^^
Mvh Felicia
Fick nu reda på att en dag när dom tidigare ägarna såg henne i buren hade ena ögat varit helvitt (!), vad kan det betyda?
#6 Att ögat är "mjölkigt" är ju ett tecken på att det skadats på något vis(bild finns längre ner på denna sida). Båda gånger jag erfarit att ett marsvin skadat ögat har det blivit lite vitdimmigt, men inga av dem blev blinda av det. Dock behandlades de ju i god tid. Om ditt marsvin inte fått sitt öga behandlat kan det ju hända att det blivit permanent skadat.
Konstigt att förra ägarna inte kollade upp det!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 Antagligen fick hon in ett höstrå då, ser precis ut som deras beskrivning. Vet ej varför hon inte fick någon behandling, antagligen för att det var borta nästa dag.
Min mamma vill hellre åka till Iréne på www.eragons.se där två av mina marsvin kommer ifrån(dock inte hon), och låta henne kolla. Är det en bra idé? Det blir nog det vi får göra, veterinärkliniken vi har kollat upp har antagligen inte öppet denna helg.
Tack för ditt svar. :)
#8 Om ni vet vad det är lär ni ju inte behöva åka och kolla upp det. Det är ju rätt uppenbart att det är som du tror - eller vad menar du att Irene skulle kunna göra åt det?
Mvh Felicia
#9 Ifall det fortfarande går att göra något åt det..?