Blandade frågor
Har äntligen fått hem mina efterlängtade marsvin (adoptera dem från ett djurhem www.tigerharen.org) Har haft dem sen i Söndags de är tre månader gamla. Och de är hanar. Papa Jack och Harry rag. De här är första gången jag själv har marsvin och jag har lite frågor.
Papa Jack (den bruna) är väldigt skygg (stavning?) . Harry Rag (virvelmarsvinet) är väldigt framåt och nyfiken. Eftersom Harry Rag har vågat sig fram i buren flera ggr så börjar Papa Jack hänga med. Iaf till mina frågor :D
Ibland så kuttrar de precis så som duvor. Vad betyder detta? Och så skakar dem på bak kroppen och tar fram tassen och "kliar" sig. Precis så som hundar gör. Vad kan detta betyda? Verkar som de ibland skrämmer upp varann t.e.x om Harry Rag är utanför huset och så kommer Papa Jack också fram och för liv. Då vänder de på sig och springer in i huset igen.
Tur att jag har ett två våningshus för de verkar som de kivas ibland (rangordning på g eller är de för tidigt?). Iaf då kastar , ja eller de kastar inte men jag hoppas ni fattar. Det är som de kastar ut varann ibland och då springer t.e.x Harry Rag upp på övervåningen. Är de här normalt? De kan också sova på/bredvid varann. Ser så gulligt ut.
Mitt mål är ju att få dem tama. Och jag är på god väg de kommer ta längre tid med Papa Jack men han till och med kom fram och nosa på mig idag. De vågar sig ut i buren om jag har handen där inne och har något smaskigt att bjuda på. De vågar sig också ut om jag är i rummet , men då brukar de blir skrämda och gömmer sig.
Gud vad mycket frågor , jag hoppas någon har ork och besvara dem. Laddar upp en bild på dem med. OBS Harry Rag har inte röda ögon vanligtvis , de är bara kameran ;)
//En väldigt stolt adoptiv marsvins mamma :D
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Hej och välkommen till iFokus måste jag först av allt säga! 
Och grattis till marsvinsköpet!
Det finns en artikel om just marsvinsljud som kan vara till hjälp. "Marsvinsspråk" heter den. Till en början kan det nog vara svårt att tyda alla ljud, men till slut så går det faktiskt att nästan förstå vad det är de talar om när de gör ifrån sig alla sina pip och kurr.
Att de kuttrar som duvor tror jag i ditt fall kan bero på något nytt/obehagligt ljud de hört som de blir lite skrämda av, då brukar de även bli som paralyserade. Men det är inget konstigt, i början brukar de bara vara lite extra lättskrämda.
Att de kliar sig gör de ju för att det kliar. ;) Lite småkurr samtidigt är inget konstigt.
Det är bra att ha två hus eller ett avdelat hus, så att marsvinen kan dra sig till olika platser om de blir trötta på varandra. Det är förmodligen lite rangordning pågång, alltså inget konstigt alls om det blir lite småkäbbel.
Du kan ju kika lite på artiklarna på sajten, genom att klicka på fliken "artiklar" där uppe och därefter rota runt bland de olika kategorierna. Du finner säkert något som kan vara till hjälp.
Annars är det bara att fråga vidare här. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När dom kurrar och vickar på baken är det ett sätt att "imponera", vanligtvis för honor men i detta fall handlar det om ragnordningen. Inget att oroa sig för :)
Jättegulliga killar för övrigt! Skitsöta :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
SÖttta
Jättegrattis till dina söta grisar! :D Tror inte att det blir några problem att tämja dem!
Det är viktigt att de har varsitt hus/gömsle så att båda kan gömma sig samtidigt om de så önskar. Om båda blir rädda för något och försöker rusa in i huset samtidigt kan de skada sig genom att av misstag sätta en klo i den andres öga, etc.
Alla djur kliar sig väl lite då och då? :) Om de däremot kliar sig ovanligt mycket kan du kolla så att de inte har någon form av Ohyra. Marsvin kan lätt få det.
Lycka till med dem!
Välkommen hit! :)
Vad roligt att du skaffat marsvin - och toppenbra att göra det från djurhem! ^^
Kurrandet du beskriver är ett dominansbeteende alla marsvin gör mot varandra (kanske inte de som är lägst i rang då) för att visa/tala om att det är de som bestämmer ;) De har troligtvis redan gjort upp om rangordningen, vilket de börjar med redan när de är ganska små. Oftast blir det äldsta marsvinet högst i rang, men det finns absolut undantag.
Det allra bästa sättet att få dem lugna och tama är att pyssla med dem mycket och ofta. När de vant sig vid dig och den nya miljön lugnar de sig också ;)
Är det något mer du undrar över är det bara att fråga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack så mycket för alla svar. De har ett två våningshus alltå det är som två hus ovanpå varann . Så om de blir trötta på varann kan de gå åt varsitt hål.
Har en till fråga. Igår så sprang de ut ur huset. Harry Rag ställde sig upp med nacken och huvet upp i luften underkroppen var nere i buren men överkroppen uppe. Då kom Papa Jack fram och nosa på han. Harry Rag var helt still under tiden , som paralyserad. Vad betyder det?
Och att adoptera marsvinen från ett djurhem var det första jag tänkte på när jag fick skaffa marsvin. Varför inte hjälpa två individer till ett bättre liv istället för att köpa dem på ett zoo? Så borde alla tänka. Tänk vad många liv man då kunde rädda till ett bättre liv ?!
En till fråga. Imorgon måste jag bära ut dem ur buren. De ska få ett preparat i nacken mott skabb tror jag det är . Detta är sista kuren så de har inte skabb längre. Iaf har ju aldrig hållt i dem eller tagit upp dem ur buren.
Hur gör jag detta på bästa sätt (bär upp dem ur buren alltså)? Vill ju inte skrämma bort dem. Vill ju de ska ha det så bra som möjligt.
#6 Harry Rag utmanade förmodligen sin kompis, visade sin dominans.
Sen hur man ska förklara hur du lyfter dem rätt… klappa dem lite först, för att visa att du är ofarlig. Sedan kan du sätta ena handen på ryggen, den andra under magen och därefter flyttar du handen från ryggen till att sätta den stadigt under rumpan. Så brukar jag göra, men jag kan tänka mig att de som inte är så vana vid att bli lyfta inte kommer att gå med på det hela frivilligt. ;) Räkna med att de springer lite, men det är inte så konstigt. De är ju inte vana än.
När de väl är uppe kan du ge dem någon liten "godis"(gurka brukar ju vara populärt) som muta, så att de kopplar stunden med något bra.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för svaret. De ska jag försöka med :)
gud vilka söta marsvin
det där med att de kuttrar som duvor betyder lite olika, det kan vara att de visar dominans, parningsläte (inte så troligt i det här fallet
) eller för att visa tillfredställerse tex som tack om de får någonting gott. 
det där med att de "skrämmer varandra" kan kanske vara att de busar/leker med varandra. ^^
det där över med att de kliar sig är nog för att det kliar lite. ^^
det är i alla fall det jag kan.
.
ps. vilka sötisar de är. ^^
Jag har tre marsvin. Dom har möjlighet att gå till egna ställen under tak och ett gemensamt under tak. :)