Idag när de var ute så....
Idag var det så himla varmt så jag hade mina marsvin ute en liten stund i deras egengjorda bur.Vi har lock men jag hade det uppe , (vet ej varför) då kom det en katt och hoppa upp på kanten , jag fick panik eftersom mina marsvin var i buren och åt gräs…. Jag stängde snabbt locket men katten var fortfarande kvar , den hoppa upp på locket och var helt galen , jag försökte ta bort den men då försökte den nafsa lite… det var jätte läskigt…..
Katter måste ju få vara ute och springa men just då var jag väldigt arg att de är ute helt fritt och springer…..
Usch! *rysa*
Det är läskigt med bytes- och rovdjur i sådana situationer. Jag brukade ha en sprayflaska med vatten vid marsvinsburen när jag var mindre - för att spraya vatten på ev. katter. Men man lär sig av sina misstag; härdanefter kanske du alltid stänger locket? ;)
Hur tog marsvinen det hela förresten?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aa , det var jätte läskigt…
Aa , det kommer jag alltid att göra!
Först märkde dom inget sen sprang den lilla in i deras hus och den andra stog helt stilla och bara kolla på katten…sen när den började gå närmare så sprang han också in i huset , sen när den var borta så tog jag upp dom men dom värkade inte så rädda…..

Skönt att det gick bra. Det verkar åtminstone som om det var en katt från bygden, inte din egen? Själv har vi två marsvin och två katter. De är ALDRIG tillsammans, men de har koll på varandra ändå. Den ena katen är helt frälst i att åla omkring i det som marsvinen varit i, t.ex deras uteplats på golvet (en pallkrage med påslakan under och leksaker i). Hon bli helt tokig. Senast försökte hon tränga sig in i deras hus, när marsvinen var bortplockade. Annars har vi alltid dörren stängd när marsvinen är på golvet.
Ute besöker gärna katterna marsvinen genom att "smyga" på dem, gå balansgång på buren (har en trekantig variant), klösa klorna på innedelen (jisses, vilken resonanslåda).
Förra marsvinet vi hade, Amanda, gick då fram till dem och nosade på dem och det var katterna som blev rädda.
Zlatan, som nu är ute för andra säsongen, när vädret tillåter, har alltid varit en räddis, så hon håller sig mitt i buren/går in och gömmer sig. Strecket som är ute för första gångerna nu, börjar nog känna sig duktigt trygg, för hon blir ute och äter gräs när katterna är runt omkring.
Det är viktigare med gräs och maskrosor än farliga katter 
Men, skillnaden är kanske att det är våra katter? Lukterna måste sitta någonstans. Märker ju skillnad när grannkatterna kommer…
Nu i början har vi konstant uppsikt, kör inte hemifrån med grisarna ute… Längre fram under sommaren när vi - och djuren - känner sig tryggare hände det åtminstone förra året att vi körde och handlade/var en stund hemifrån. Men då har vi våra egna katter som "vakt" från andra katters samt att marsvinen känner sig trygga i sin väl stängda/låsta bur. Prio 1 när man kommer hem är att kolla att allt är OK.
Långt inlägg om oss och våra grisar. Hoppas det går bra för dig och dina grisar ute! Lycka till i vårvädret.

Nee , det var inte min katt …. :/
Det du skrev med att gräs och maskrosor är viktigare..det var nästan en sådan grej när jag satt ihop mina marsvin , den största började äta på grönsakerna direkt om märkte inte det nya förns efter ett tag…
Det var igår det var första gången jag hade dom ute , men jag skulle aldrig åka hemifrån utan att ta in dom. Jag har en extra fobbi för att ha dom ute när jag/någon är hemma för att förut hade jag en kanin och den var en ute kanin som jämnt var ute , en dag när vi var borta väldigt länge så hade den blivit skrämd och försökt ryma men den hade fasnat med huvudet i kompostgalret och hägnts…
och eftersom ingen var hemma på hela dagen hade den hunnit dött….
Så varje gång jag har dom ute så kommer jag jämnt kolla till dom då och då…..
#5 Usch, vilken hemsk historia! "/ Det måste ha varit en mindre kaninras va? Tänkte på om huvudet skulle få plats.

Jaa , det är hemskt , men jag kommer inte riktigt ihåg vad för ras men om man kan säga att det var en dvärgkanin….
#7 Aha, dom är rätt så små.