Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 656 ggr
Abico
0

Jag slutar aldrig att förvånas...

Efter tio år med marsvin kan jag ändå sitta i timmar framför burarna och bara studera marsvinens beteenden. Häftigast är när man lärt känna individerna och vet ungefär hur dom kommer att reagera på olika situationer och burkompisens(arnas) uppförande(n). Men sen såklart, så fort man fått för sig att man känner ett djur så reagerar det på något på ett sätt som man inte alls förväntat sig ^^ Det är det som gör att man ständigt lär sig nya saker tycker jag.

Just nu är jag facinerad av hur 4 veckors bebbarna ser ut att göra upp någon form av rangordning. Dom beter sig precis som vuxna marsvin skulle göra vi introducering av nya burkamrater eller liknande. Haha, det är hur häftigt som helst :P

Hanna 

Berlau
0

Tycker också det, speciellt nu när den nya tjejen kom för ett tag sedan. Innan der var det min "yngre" tjej som bestämde över den äldre, men nu har den äldsta tagit högsta position och den yngre lägger sig i lä.
Lite facinerande, aldrig sett henne göra så. Fast dom går jättefint ihop annars. :)
Tänk att få forska om deras betéende, skulle vara kul. Tänk vad mycket man skulle kunna komma fram till, som ingen annan har gjort än. Marsvinet är på tok för outforskat ännu. Vem vet, kanske blir någon här marsvinsforskare, varför inte jag? :P Hehe, lite OT, sry.. Bara en rolig tanke.

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är marsvin intressanta djur! =) Flockbeteendet är det häftigaste.

Idag blev jag grymt förvånad av mina grabbar, när vanligtvis tokspralliga Cinnober la sig till rätta och somnade med Dianthus tätt tryckt intill, mitt under fotosessionen! Jag har nog aldrig sett dem mysa sådär med varandra.

Det verkar som att Cinno behöver sin trygghet(Dianthus) för att bli lugn, varje gång de separeras får han fnatt. Jag visste knappt att marsvinshanar kunde bli så bundna till varandra. :) Det är så sött!
Trots att de kan bete sig som värsta fiender ibland, märker man ju att de verkligen tycker om varandra ändå.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Det är ju det som är charmen med marsvin :D Min ena hona älskar att bli klappad under hakan och är kittlig vid bakbenen ^^ Dom har sina olika personligheter :)

FeliciaS
0

Naw, jag håller med! Man slutar aldrig förvånas över vad de håller på med ^^ Jag gick nyss in i mitt rum och såg Frideborg och hanen stå med huvudena högt upp, med nosarna i vädret (som när de vädrar någonting typ) och mot varandra. Frideborg slickade hanens tänder och underläpp medan han mest stod där och såg lite nyfiken och irriterad ut. Men det var jättegulligt! Såg ut som om de pussades ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus