Dräktig hona och mat
Jag har funderat på det ett tag nu, vilket ät bässt att låta honan ha fri tilgång till kraftfoder eller ge på bestämda tider hitils har Lollo fritill hång till det have och lottie pellets. men har läst så mycket olika en del säger att dominte ska ha det å andra säger att dom ska ha det vilket är bäst?
Det beror ju på hur hon är i kroppsbyggnaden. Min dräktiga hona får endast 1 msk/dag (delat med hanen) av 4-kornskross och utöver det en hel del grönsaker och förstås massa hö. Hon klarar sig utmärkt på det. Vad jag har hört blir ungarna större om man ger fri tillgång på kraftfoder, och det låter ju vettigt. Jag skulle gett en bestämd mängd om jag vore dig. Men hon har väl gått rätt långt så det kanske inte gör så stor skillnad? Det är kanske bättre i hennes fall att få ha det som hon nu är van vid.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hm, förstår inte det sista riktigt; "…har läst så mycke tolika en del säger att dominte ska ha det å andra säger att dom ska ha det vilket är bäst?".
Jag tycker inte honor ska ha fri tillgång till foder förräns ungarna är födda och hon behöver mat till både sig själv och bebisarna. Det är en onödig risk för att ungarna ska bli onödigt stora och att honan lägger på sig under dräktigheten.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Håller med #1 :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Mina dräktiga honor har alltid fritillgång på Lottie pellets. Detta pga. att jag testat både med att ge mycket begränsad tillgång och fritillgång. Jag föredrar definitivt resultatet jag får med fritillgång på kraftfoder.
#4 …vilka är skillnaderna som du anser är bättre hos fri tillgång?
#5 Ungarna blir större, starkare och piggare. Honorna går inte ner sig alls lika mycket om de får en lite större kull.
#1 ja hon är ju inne på 7 veckan nu. tycker hon ser och käns bra i kroppen inga revben som käns eller syns.
#4 okej då forsätter jag att låtta henne ha fri tillgång, tack
#6 Ja, det förstår man ju såklart. Saken är väl att dom kan bli onödigt stora, men om dina honor aldrig fått problem med att föda fram ungarna så lär det väl inte vara något problem. Jag låter förresten mina ha fri tillgång, men då går ju dom ca 15 stycken tillsammans så det är svårt att ha på något annat sätt. Och det har ju funkat bra.
#8 Nej inga problem vid förlossningarna. Har endast haft två riktigt stora ungar på 140g och 142g, men det var inga problem där heller. Oftast brukar mina ungarna väga mellan 90g och 120g, och tycker att de brukar vara lagom stora då.=)

Jag tror att man måste avgöra det utifrån varje honas förutsättningar. Vissa av mina honor har fri tillgång när de är dräktiga för att de behöver det men vissa honor ransonerar jag kraftfodret till eftersom de väldigt lätt lägger på sig och blir feta. Och fetma kan ju leda till komplikationer hos en dräktig hona om man har otur.

Mina dräktiga honor har fri tillgång till Lottiepellets och havregryn, håller med Anna om att jag föredrar resultatet med fri tillgång än när de får ransonerat.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!