SCH + nordiskt cert?
Saxat från SMF's hemsida:
_"Svenskägda marsvin som har titeln Svensk Champion behöver endast ett Norskt cert för att dessutom bli Norsk Champion. Detta gäller även retroaktivt, d.v.s. att det Norska certet tas före det Svenska championatet."
_
Om marsvinet har ett finskt junior(? taget vid ca. 3 mån)cert (Sertifikaatti) som är utdelat av en svensk domare, gäller ovanstående ändå?
Hanna
Putt! ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Menar du om det räknas som finskt cert trots att domaren var svensk? Ja, det gör det.
Envishet och drömmar
#2 - Tack :)
Hanna
Så Bradana har ett finskt cert? Då blir hon alltså SCh FinCh om hon får tre cert här!? ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 - Fast jag tror inte att det funkar så iom. att det är ett junior cert hon har :/
Hanna
Varför skulle det inte funka så? Det står inget om att juniorcert inte gäller, alltså gäller alla cert. :)
#5 Men räknas inte ett juniorcert? Eller det kanske bara är när det gäller SCh i Sverige och 3 cert krävs…?
Hrm, hoppas någon kan svara :)
Mvh Felicia
#6 - Jaha :P
Vad bra!
Hanna
Så bra! :P
Mvh Felicia
#6 Min satincrested hona Naomi fick ju ett junior cert på Nordiska 2007, men efter lite forskning då jag inte visste om hon även blev DKsvCH när hon blev SCH så hittade jag detta på DMKs hemsida:
"**Stk. 4.
**For udenlandske udstillere gælder:
Marsvin der har opnået et championat i et andet nordisk land, kan få et tilsvarende championat i Danmark. Dette championat kan opnås ved at dyret får ét certifikat i Danmark under følgende betingelser:
Certifikat må ikke være tildelt af en dommer fra ejers hjemland og må ikke være et junior certifikat (marsvin under 5 måneder). Dette gælder også for racer der i Danmark er sjældne varianter, disse får dog ikke et DKCH men et DKsvCH. Et championat kan IKKE overdrages, hvilket betyder at køber et DMK medlem (bosiddende i Danmark), et marsvin med Svensk/Norsk/Finsk Championat kan dette marsvin ikke opnå Dansk Championat med kun et Certifikat, men skal følge almindelige regler for at opnå Danske championtitler."
Eller man kan bortse från detta helt och endast följa det som står i de Svenska reglerna?! Nu blev jag förvirrad när du säger att alla cert gäller…=S
#10 Gud vad knasigt! När den här överrenskommelsen gjordes mellan länderna är jag nästan säker på att Danmark inte hade några såna här specialregler. Men visst är det de danska reglerna som gäller för danska championat… Så är det ju. Lite märkligt när de svenska reglerna är så snälla för danska djur.
Så då är ju frågan om Finland också har någon typ av specialregler som man inte hört om..? Norge hade det åtminstone inte förut. Där har jag registrerat några champions och åtminstone en var junior när hon tog sitt cert.
#11 Okej, ja jag tänkte att det var så… Dumma Danskar! =P
En annan sak jag också tänkt på som står i deras regelverk, med tanke på att det var lite tjafs hur det skulle bli med Nordisk Vinnare titlarna när Danmark hade NM 2007, är detta:
"Nordisk-vinder titler der kan tilføjes af BIS vinderne af Nordisk Mesterskab, afholdt i Danmark:
NM-07
Nordisk Mester 2007
NMj-07
Nordisk Mester Junior 2007
NMbd-07
Nordisk Mester Børnedyr 2007
NMbdj-07
Nordisk Mester Børnedyr Junior 2007
NMkd-07
Nordisk Mester Kæledyr 2007
NMkdj-07
Nordisk Mester Kæledyr Junior 2007
NMsv-07
Nordisk Mester Sjælden Variant 2007
NMsvj-07
Nordisk Mester Sjælden Variant Junior 2007
Detta borde alltså innebära att man inte kan få några som helst andra titlar i Danmark när de håller i NM då?=S Dvs. att inga NV-titlar ska delas ut?
Allt detta fin att läsa här… http://www.marsvineklub.dk/Vedtaegter/udstillingsreglement.htm