Oansvariga är en del
Ville bara säga det att jag tycker vissa människor är så himla oansvarig när det gäller djur överhuvudtaget.En yngre vänn till mig hade 30 marsvin som han tänkt avliva pga brist på intresse,men som tur var fick jag nys på han och köpte alla hans 30 marsvin för en mindre slant,och det är jag stolt över.Alla marsvinen var i dåligt hull och hungriga små rackare,honorna hade ju gått med hanar så nästan alla honorna var dräktiga.Så när jag först fick hem alla började jag att könssortera dem,sen la jag dom i stora burar ,jag gav dom massor med mat och fint foder så dom la på sig lite hull men sen letade jag köpare för att omplacera dom,dem dräktiga honorna fick vara kvar hos mig och föda och gå upp i hull osv.En del har jag valt att behålla men jag har nu lyckats få sålt kanske 10-15 stycken till bra hem,men det var jobbigt ett tag,jag har sån medkänsla och det var ledsamt att se dem vara så smal och må så dåligt i början,men efter ett tag piggnade dem på sig och fick nya krafter och gick upp bra mycket i hull och födde friska och fina ungar.Jag vet att man inte ska köpa marsvin för man "tycker synd om dem",men det gjorde jag denna gång men det är jag ändå glad över eftersom jag räddade livet på 30 marsvin plus att dom fått bra hem,istället för att få avlivas,men jag tycker att en del människor inte tar hand om konsekvenserna och liv på allvar.Men han som jag köpte marsvinen ifrån lovade mig att aldrig köpa marsvin,för nu vet han vilka konsekvenser det gav…
Nu lever 10 marsvin kvar hemma hos mig,resten har jag sålt till kompisar,vänner,familj och privatpersoner som tar väl hand om dem.

skönt att höra! bra gjort, tycker jag!
jag blir så arg när jag ser annonser på blocket med marsvin (och djur över huvud taget, men särskilt smådjur) som inte är mer än året gamla, som folk säljer på grund av "tidsbrist".
då har man inte fattat vad det innebär att skaffa djur. det spelar ingen roll vilken storlek ett djur har, det kräver massor av jobb!
jag råder folk som funderar på att skaffa djur till sina barn, att tänka ett steg längre. det är i första hand till dom själva som dom skaffar djur och inte till barnen. det är trots allt dom vuxna som ska ha största ansvaret, då man inte kan lägga det fulla ansvaret på sitt barn. barnet får gärna tro det dock, eftersom det är lärorikt :)
så om man hellre gillar katter, skaffa en sån. en katt kräver inte samma uppmärksamhet som marsvin och är mer självständigt. en katt kan komma till dig när den vill kela och lättare påkalla din uppmärksamhet om den vill ha mat eller gå ut och röra på sig.
om du däremot vill ha härliga tjut och små slick på fingrarna, skaffa marsvin! det finns ju tusen andra anledningar att skaffa marsvin, men skaffa inte smådjur för att det verkar lättare.
alla djur kräver ordentlig omvårdnad. inte minst våra kära pälsgrisar <3
Precis!
FLer omplaceringhem borde finnas och mindre uppfödningar,man ska ta hand om de djuren som redan finns.Förstår att uppfödningar vill utveckla rasen osv men ändå…
Ja jag tycker också det var bra gjort!
Vet själv flera marsvin som jag träffade på hos en kaninuppfödare när jag var med min syster som köpte kanin därifrån.
Av någon anledning kom vi in på samtalsämnet marsvin och då sa han att hans fru hade några i deras källare, vi fick följa med ner och kolla och det var inte bara några utan snarare ett 30-tal om inte mer och de flesta var dräktiga.
Var hemskt att se för de hade det inte riktigt bra, dåligt med hö, dåligt vatten (helt grönt!) och en som hade ungar i magen såg ut att ha nån slags Ohyra, smal och eländig med baouta-mage! 
Fick sen veta att hon födde upp och sålde till djuraffärer… fast eftersom det mest blev hanar så fick de avliva dem eftersom djuraffärerna inte tog emot hanar längre sa hon.
Ångrar än idag att jag inte försökte få med mig alla hem för att hjälpa. Vet ej om hon fortfarande har kvar alla, var ju några år sedan nu.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jätte bra gjort!!!
vet en bonde som min farmor bor granne med.. Han har kaniner i burar som dom inte kan röra sig i, sen så har han jätte smutsiga påfåglar som sitter och tittar ut i ett jätte litet fönster ,getterna har massa smuts och hår som hänger ner från sidorna …
vill så gärna hjälpa dom 
Sen min granne har 3 katter . deras mage är inte bredare en 3 fingrar! 

Heder åt dig som räddat dessa marsvin till ett bättre liv.
Vilket oerhört jobb du måste haft. Men det har nog även gett mycket glädje också när du sett att dom börjat må bra samt även när dom efterhand fått bra kärleksfulla hem.
Ser man ett djur som far illa kan man inte låta bli att göra en insatts. Jag har också otaliga gånger genom livet tagit hand om otaliga djurstackare. Visst kräver det mycket jobb men som sagt belöningen får man när man får rapporter från det nya hemmet om hur älskat djuret är.
Jag kan aldrig förstå att varför man inte i tid ser till att omplacera sitt/sina djur om man inte längre bryr sig?
Av vad anledning skall djurstackarna behöva sitt i sina burar bortglömda, samt alla dessa stackars hundar och katter som lever under förhållande där dom ständigt känner sig oönskade och i vägen.
Sen kommer jag heller aldrig att förstå dessa "djurmänniskor" som ständigt skaffar nya djur trotts att dom varken brytt sig eller orkat med dom förra?
Djur är väl inga impulsvaror? Inte konstigt att blocket ständigt är översvämmat av stackars ratade djur.
Marsvin 4-ever
.
det där var riktigt bra gjort!
Javisst,jag hade en marsvinsuppfödning för ett antal år sedan med,men sen insåg jag och det kändes helt fel eftersom varför ska man föda upp djur lixom när det redan finns djur utan hem,så det insåg jag snabbt och avlsutade min uppfödning med en bra förklaring.
Sen det där med djuraffärer,vem som helst kan bara gå in i en djuraffär och plocka upp sedlarna ur plånboken och köpa ett djur,oavsett konsekvenser om vem man är osv…helt tokigt!!!En djurplågare kan tex köpa en kanin i en djuraffär,det skiter väl djuraffären i ,bara dom får cash så ere fina fisken för dem..
Var senast på en djuraffär i Ljusdal och fann massa djur som inte var i bra skick,men jag har polisanmält henne och hoppas fler människor som ser att djur far illa eller inte mår bra anmäler,man får vara anonym,men jag var inte anonym,för jag vill ha en förklaring till varför djuren lever under såna förhållanden osv,så jag skrev i polisanmälan tilloch med min address och telefonnummer,jag väntar på samtal ifrån henne..ska blir kul och höra hennes förklaring,ursäkter och allt vad hon har i bagaget…usch..´
På bilden här är en av honorna som var i dåligt skick och dräktig,men hon har nu fött hennes 4 ungar och hon äter o mår bra=)
Oj vilket jobb! En medalj till dig för att du hjälpt dom stackars marsvinen! :)
Tack tack,hoppas det finns fler som jag=)
Har funderat själv på att "öppna" ett litet mindre omplaceringshem,för det kanske inte finns nåt i gävleborg?västernorrlans län?
Men jag vet inte om jag har hjärta nog att leka Gud,ibland kan man inte rädda precis alla djur,men jag får se,tanken lockar=)

#10 Ja tyvär finns det ju ett stort behov av omplaceringshem idag.
Så du behövs nog. Lycka till.
Marsvin 4-ever
.

Ja, man blir rätt förbannad när folk inte kan klara av att sköta ett enkelt djur som marsvin! Eller när de föder upp marsvin bara för att ha en extra inkomst!
Hade själv förut en granne som hade en hona och hane tillsammans i flera år. Honan fick såklart kull efter kull och det var ganska hemskt att se! Tror att honan fick ca 13 kullar innan hon slutligen fick komma till Eragons.
Tyvärr så blir de flesta marsvinsägare arga när man påpekar att de inte sköter sina marsvin på bästa sätt, samma sak var det med min granne. Min familj fick förklarat för oss (när vi sa till grannen) att det är "helt naturligt med att marsvin får massor utav kullar. Marsvin ute i det fria får marsvinsungar hela tiden.."
Korkade och trångsynta människor det finns i marsvinsvärlden :(
Eloge till dig som tog hand om dessa stackars djur!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mmm, det var verkligen snällt gjort!
Man måste nog vara ganska så oseriös för att tjäna pengar på marsvin, jag har bara varit med om att man går back pga att maten och allt sånt kostar mer än man får för marsvinen när de nog gamla. Men förhoppningsvis gör man det ju inte för pengarna och då gör det ju inget… ^^
En Stor medalj till dig från mig och marsvinen!
Hemma hos mig bor tre omplaceringstjejer och min senaste fick jag för några veckor sedan.
Jättefin tjej som dessvärre sina fyra första år i livet bodde ensam, sedan fick hon en kompis hos sina nya ägare som dog, den var från en djuraffär. Då ville dom inte ha henne mer så vi fick henne. :) När hon kom från första hemmet hade hon snörrade klor.. Ingen ursäkt, hur dum får man bli?
Man går runt och räddar hundar, katter, hästar hela tiden året runt, HELT rätt men kan det inte finnas någon "Smådjurs Rescue" här i sverige?
Skulle nog tjäna ganska mycket pengar om dom tog böter för etc: För liten bur, ensamgående flockdjur, vanvårdade, ej fått veterinärvård mm. Eftersom dom måste få in pengar för att kunna hålla en sådan verksamhet. Vad tycker Ni?
SKITBRA!! Behövs fler som hjälper
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vi på marsvin.ifokus kanske ska gå till politikerna och diskutera detta? : D
Ska man få en extra inkomst på marsvin finns det garanterat mycket lättare och snabbare cash,tillexempel och dela ut tidningar morgontidningar eller varför inte sälja kläder man inte använder osv?då får man "snabba" cash utan o röra ett finger nästan,iställer utsätter dem som vill tjäna pengar på djur djurens liv bara för att få in lite pengar..suck..
Förresten,jag håller på och öppnar ett omplaceringshem nu,håller på o donar med hemsidan,det blir en mindre skala jag omplacerar djur eller behåller dom själv,kommer bo i Gävle i höst så däruntom håller jag nog till.ska få länken så fort hemsidan e klar.
Jag förstår att många människor inte "kan" hjälpa alla djur,men jag tycker iallafall att man har skyldighet att anmälda dem,man får vara anonym självklart till polisen,så nånting händer och man ser ett frö sås.!
Ja,i andra länder får man böter o så när djuren far illa,ibland går dem så långt att dom tar djuret och omplacerar det på egen hand.Men i Sverige är mycket lagligt,dem får bara lite "smäll på fingrarna" och sen inget mer med det,det är till och med tro det eller ej lagligt i sverige att ha sex med djur!!!
helt absurt,men det är faktiskt sant!!
Jag förstår ju att utlänningar utför alla sina brott och vill flytta till sverige,eftersom sverige är som ett paradis för brottslingar & djurplågare här får dom kanske bara lite böter o smäll på fingrarna..har till och med läst i tidníngen att dom spelar in djurfilmer där dom har sex med djur i sverige,eftersom i dem andra europeiska länderna är det fröbjudet sedan länge sen,sverige är så sen i utvecklingen,vi måste förbjuda en hel del saker så vi förhindrar att locka hit brottslingar till detta vackra land…
jag återkommer om min hemsida,ta hand om er !
Oj, 30 marsvin! All heder åt dig! Då förstår jag varför du haft så många marsvin att sälja! Fruktansvärt bra gjort!
ja,och du kan tänka dig,jag bor i en 2;a en 67 kvm lägenhet med hund o min sambo höll på o bli galen på mig,…men han förstod också. hade burar och marsvin över hela lägenheten=)
nu har jag kanske 17 stycken kvar,,kommer nog behålla 8-10 stycken,resten säljer jag om jag hitttar bra hem.