Hur får man marsvin att sluta "bita"
Jag och mitt ena marsvin har problem… när jag ska ta upp honom så kan han försöka få tag i handen och nafsa/bita i den , har hänt några gånger att han fått tag i den men då har det bara blivit ett litet märke , men jag blir väldigt rädd varje gång , finns det något sätt man kan göra så han slutar med det , det är väldigt jobbigt , ibland när man har gosat eller haft honom på golvet , för om han är på det humöret så kan det ta ett tag att få in honom i buren….
Finns det något bra sätt?
//Anna
Kan det vara så att han känner sig trängd? Se till att han verkligen ser när du kommer, prata med honom tex. och lyft honom försiktigt. Och gör det många gånger dagligen, om så bara upp ur buren och sedan ner igen - så att han lär sig att det inte är farligt. Det är väl de tipsen jag kan komma med. Lycka till!
Hanna
Som Abico säger så handlar det om tillit. Av någon anledning tycker han inte om att bli lyft -ställ dig frågan varför. Vad kan ha gjort/gör att han inte vill att du lyfter upp honom? Se till att, som redan nämts, att inte överraska honom, ta upp honom försiktigt så att han inte känner svindel och se till att alltid ge honom något gott att äta när han är uppe i famnen. Det ska vara positivt att bli buren! 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin