Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1494 ggr
tantnett
0

Ålder på Skinny´s?

Fick en liten smärre chock igår då jag hämtade hem min lilla Vild Vittra.

Uppfödaren sa nämligen att skinny´s inte blir så gamla?

2.5-3 år är tydligen räknat som hög ålder på en skinny?

Kände det nästan som att man ville ge upp tanken på att ta hem henne. Men nu är hon hemma och jag hoppas innerligt att även en skinny får leva i många år.

Så hur gamla är era skinnysar och hur gamla har era gamlingar blivit?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

trocadero
0

Vet att det är en del uppfödare som påstår att deras skinnys lever kortare men det beror snarare på att dom avlat på kortlivade/svaga djur inte att skinnyn som ras lever kortare.

Jag har en hel del skinnys hemma och har inte märk att dom lever kortare än pälsade marsvin. Jag har inga gamla skinnys just nu då jag skaffade mina första 2005. Men dom äldsta skinnys jag har är 2 skinnys som är födda 05. Och sen har jag flera skinnys som är födda 06,07,08,09 har inte märkt av någon skillnad alls, visst har nått marsvin dött ibland av annat än åldersrelaterade sjukdomar/i tidig ålder men inte har det varit nån majoritet av skinnys alls.

idipidi
0

Anita - mitt äldsta marsvin är en skinny. Hon blir sex år i augusti. Hennes dotter lever dock inte längre, hon blev sjuk och dog 3 år och 10 månader gammal.

Mina skinnys har aldrig hetsätit som vissa gör utan är som marsvin är mest. Anita är rund och go och har altid varit det. Jag hävdar att de inte mår bra av att frysa och att det är därför som de hetsäter. Anita har alltid en mysrulle som hon älskar att ligga i och ha det varmt och gott.

tantnett
0

#1 #2 Stort TACK.

Vill tro som ni skriver att viktigt för en skinny är att inte frysa. I skrivandets stund ligger Vild Vittra inkrupen i en gammal vojlock som hon fått ta över från min häst.

Och som ni även skriver, skinny´s eller vilken ras som så är ju bakgrunden viktig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Jag har också hört att de i regel lever kortare… Mycket troligt är ju som #1 säger, att de avlar på "fel" sorts djur. Jag skulle då inte kunna förstå varför en ras är mer kortlivad än andra marsvinsraser?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus